Ga naar inhoud

Mijn Alpina Roadster S #141 uit Zwitserland op NL kenteken


Aanbevolen berichten

 

Vrijwel gelijktijdig hebben Rob en ik allebei een zwarte Roadster S met beige interieur met "New England extended leather' geïmporteerd.

Mijn Alpina komt uit Zwitserland en is nummer #141 van 370 ooit gemaakt (220 stuks LHD en 170 stuks RHD). Bouwjaar 2005 en heeft 89k km gelopen.

Vanwege alle Corona perikelen had ik geen gelegenheid om de auto te gaan bekijken laat staan om ermee proef te rijden. Samen met de zeer sympathieke eigenaar middels een video call de auto zo goed mogelijk bekeken en hem naar de eventuele gebreken gevraagd.

E.e.a. was me dus al wel duidelijk; aan het interieur moet e.e.a. opgeknapt worden, zo laat het leer rond de A-stijl op verschillende plaatsen los.

Knoop doorgehakt en de auto in juni gekocht. Met de firma Koster & Hogeslag in Genemuiden vervolgens de import en transport naar NL geregeld. ZIj hebben uiteindelijk ook de BPM en aanvraag kenteken verzorgd.

Aangezien de auto van buiten de EU komt, ( hij komt oorspronkelijk uit Liechtenstein) viel hij in de steekproefkeuring van de RDW waardoor er ca. 4 weken vertraging ontstond in de uitgifte van het kenteken.

 

Op 31 juli heb ik hem eindelijk opgehaald samen met een vriend in mijn Z4.

 

Wat me direct is opgevallen is dat hij weinig TLC gehad heeft de laatste jaren. Wel regulier onderhoud (boekjes zijn netjes ingevuld) maar verder veel kleine dingetjes zie mij storen.

Direct aan de slag gegaan om dit te gaan verhelpen en hem in nieuwstaat te krijgen. Had in de tussentijd al een hoop onderdelen besteld en had nog een hoop liggen uit het verleden overgehouden aan de Z4.

Het eerste wat direct moest gebeuren waren de remmen rondom; Alle schijven en blokken waren compleet versleten. Direct maar de eerste upgrade gedaan en geperforeerde BMW schijven gemonteerd. De Roadster S heeft trouwens de remmen van de Z4 3.0Si, dus schijven voor 325x25 mm en niet de schijven van de Z4 3.0i 300x22 mm.

Verder veel kleine dingen gedaan zoals overal LED verlichten ingebouwd, zowel intern als extern. staat veel moderner. Qua lak is de auto in prima staat, maar krijgt binnenkort een polijstbeurt en daarna een glascoating.

 

Over 2 weken ga ik, naar de Alpina specialist SPBA in 's Gravendeel om hem technisch goed te laten nakijken want hij loopt stationair niet mooi. Heb al wel de bougies en luchtfilter vervangen maar dat heeft weinig geholpen.

Rijden doet hij verder als de brandweer. Mijn god wat een power zit er in dat blok; 300 pk en 362 Nm.

 

Wordt vervolgd.

 

IMG_1202.thumb.JPG.e7ab45df441ca9c06e38ca79aa9302fe.JPG

 

IMG_1201.thumb.JPG.0aed2811e5dfee8df62909938648df96.JPG

 

IMG_1203.thumb.JPG.196b85f4229516d8e15d697cb0d0820d.JPG

 

IMG_1205.thumb.JPG.93472b65d27834d30dc0a2e09e494006.JPG

 

IMG_1206.thumb.JPG.26f72fbf2a783f2333cb8769ab29e86d.JPG

 

IMG_1208.thumb.JPG.65764850243bacc0765f423d8f2a449c.JPG

 

IMG_1211.thumb.JPG.41f4ffaad4b0df02bbca9bf7e045344d.JPG

 

IMG_1033.thumb.JPG.eb0cac7cb618f2526a71fc597e38a9f8.JPG

 

IMG_1222.thumb.JPG.99e515f88e5c9f48fbe86d29254a8cc0.JPG

 

IMG_1227.thumb.JPG.8b3f6693e8608a038440bbfe4ae45b85.JPG

 

IMG_1223.JPG

 

IMG_1181.JPG  

 

IMG_1219.thumb.JPG.39edbee5c73f1cb610396512a082b564.JPG

aangepast door Alpiemeltje
Ruud gedraag je!
  • Like 3
Link naar reactie
  • BMW-Z-CSi wijzigde de titel naar Eindelijk op NL kenteken, mijn 'nieuwe' Alpina Roadster S uit Zwitserland

Mooi hoor, proficiat met deze geweldige aanwinst!

Deze Alpina's zijn nog zeldzamer dan het setje rode sportstoelen waar ik al 2 jaar naar zoek, dus ben er zuinig op!

 

(ik ben niet jaloers, echt niet...ben niet jaloers... 😉)

 

Geniet er van! 👍

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
  • Alpiemeltje wijzigde de titel naar Eindelijk mijn 'nieuwe' Tupperware bakkie S uit Zwitserland op NL kenteken,

Wil de moderator Ruud Leupen die de titel van dit topic steeds automatisch verandert daar mee stoppen. Is nu leuk geweest. Dank je.

 

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie
  • Alpiemeltje wijzigde de titel naar Eindelijk mijn 'nieuwe' Alpina Roadster S uit Zwitserland op NL kenteken
  • Administrator
53 minuten geleden, JK-Z4-3.0i zei:

Wil de moderator die de titel van dit topic steeds verandert daar mee stoppen. Is nu leuk geweest. Dank je.

 

Zal een passende straf voor hem bedenken...

  • Haha 1
Link naar reactie
  • Alpiemeltje wijzigde de titel naar Eindelijk mijn 'nieuwe' Alpina Roadster S #141 uit Zwitserland op NL kenteken

Veel plezier met de aankoop. Dat de motor stationair niet mooi (=onrustig) loopt is volgens mij enigszins inherent aan het blok. Die van mij heeft het ook iets. Na het vervangen van de koppakking verbeterde het wel. 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik ben inmiddels bij Alpina specialist SPBA in 's Gravendeel geweest voor een technische inspectie. Gelukkig weinig bijzonderheden gevonden, maar de volgende zaken worden binnenkort opgelost:.

Ze gaan een (enkele) VANOS revisie uitvoeren want er is blijkbaar al eens aan de VANOS gesleuteld  en die zit niet meer met de originele tapeindjes en moertjes gemonteerd maar het inbusboutjes. Dat hoort niet zo. Het onregelmatige lopen wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt doordat deze revisie niet goed is uitgevoerd en/of dat de VANOS niet exact op tijd tijd staat doordat hij b.v. een tandje verschoven gemonteerd is. Daarnaast is er een kleine olielekkage van het differentieel rechts achter en moet de multiriem voor de airco vervangen worden

 

 

 

Link naar reactie

Heel bijzonder zo'n Alpina roadster. Gefeliciteerd en veel plezier gewenst.

 

Ik vind deze motor interessant, lijkt me een hele mooie upgrade t.o.v. de 231pk 3.0i. Ik vermoed dat het karakter vergelijkbaar is, maar dan met meer koppel. Nog moeitelozer versnellen maar toch comfortabel. Hij is niet heel veel zwaarder dan een 3.0i toch?

 

Een mooi alternatief voor de Z4M die een meer hardcore karakter heeft. Ik zou zelf de S54 soundtrack niet meer willen missen maar dan gaat het puur om persoonlijke voorkeuren.

 

Vanos / timing checken is sowieso een goed idee, evenals alle slijtagedelen vervangen, incl hoogwaardige bougies. Ik zou de Alpina E85 wel eens live met de M E85 willen vergelijken, met name technisch.

aangepast door timewa
Link naar reactie

Wel eel leuk filmpje, maar ook erg oppervlakkig. Was leuk geweest als ze dieper in waren gegaan op techniek, soundtrack, karakter vd motor, stijheid carrosserie, gewicht etc.

Link naar reactie

Volgens mijn worden juist het karakter van de motor en het onderstel besproken. Ik kan je uit ervaring zeggen dat de RS zeer goed klinkt. Die schreeuwt het uit als je gas geeft! De motoren zijn inderdaad technisch niet besproken, alleen de 'getallen' maar die zeggen verder weinig. 343 pk @ 7900 min-1 en 355 Nm @ 4500 min-1 is toch wat anders dan 300 pk @ 6300 min-1 en 364 Nm @ 4800 min-1.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Het  was tijd voor de volgende fase van het herstel en upgraden van de Roadster S; het polijsten van de lak, het aanbrengen van een originele Deko-set en daarna de glascoating.

Het aanbrengen van de Deko-set is een zeer tijdrovende klus. De stickerset is namelijk universeel voor vrijwel alle Alpina modellen en moet dus op maat geknipt worden. Daarnaast moeten de delen exact op de juiste plaats en hoogte worden aangebracht. Veel meten en puzzelen dus voordat er ook maar een deel geplakt kan worden. Daarnaast krijg je maar een kans, want vast is vast.

Ik heb gelukkig een tekening van Alpina met daarop de maten en afstanden van de delen zoals je op foto 2 kunt zien. De striping hoort dus SCHUIN te lopen voor de goede orde! Zo heeft Alpina het bedacht. Ik ben er uiteindelijk 5 uur zoet mee geweest op de brug van het poetsbedrijf die de lak polijst en hierna nog in de glascoating zet.

Zeer tevreden met het eindresultaat het  maakt het verschil tussen een Z4 en een Roadster S.

 

IMG_1587.JPG

 

IMG_1588.JPG

 

IMG_1590.JPG

 

IMG_1591.JPG

 

IMG_1592.JPG

 

WhatsApp Image 2021-11-01 at 16.56.03 (1).jpeg

 

IMG_1611.JPG

aangepast door JK-Z4-3.0i
  • Like 2
Link naar reactie

Mooie ZZZZ; De striping is er netjes op gekomen zo te zien.

Nog een hint als anderen ook nog willen plakken: Uiteraard moet de ondergrond super schoon en vetvrij zijn! Daarna neem een klein teiltje met water en flink wat afwasmiddel, zodat het water wat 'vettig' aan voelt. De drager van de op te plakken striping haal je compleet met striping in zijn geheel door dat sopje. Je kan de te beplakken ondergrond ook met een spons nog wat bevochtigen met dat sop. Je brengt de natte drager op zijn plek op de auto. Door het aanwezige sop kan je de striping nog  vrij lang op zijn plaats schuiven. Zodra het geheel goed zit, met een rubber voorzichtig de striping aan drukken zodat het merendeel van het vocht ertussenuit gedrukt wordt. Oppassen voor plooitjes!. Laat het geheel na het aandrukken een dag drogen en herhaal daarna het aandrukken nog eens voorzichtig. Er zal dan mogelijk nog wat vocht onder weg komen; goed aandrukken en eventueel nog weer laten drogen, om dan na nog eens goed aandrukken de drager voorzichtig te verwijderen. Deze methode geeft alle mogelijkheid om bij het eerste opbrengen te corrigeren! Probeer maar eens met een plakletter o.i.d!

aangepast door Horus
Link naar reactie
  • Administrator

Mooi, die striping voegt bij de Roadster S inderdaad echt wat toe. De voorbumper ziet er daardoor ook echt anders uit. :thumbup:

 

Op 6-11-2021 om 22:54, JK-Z4-3.0i zei:

Leuk detail gevonden voor in de middenconsole; een Siemens S55 voor in de originele cradle. Hij werkt ook nog!

 

Ja, nou zijn we allemaal jaloers natuurlijk! 2002 all the way! Welke spelletjes kun jij nu wel spelen en wij niet?

Link naar reactie
4 uren geleden, Maurits zei:

Ja, nou zijn we allemaal jaloers natuurlijk! 2002 all the way! Welke spelletjes kun jij nu wel spelen en wij niet?

Ik speel nu elke dag weer 'Snake' ! Eat your heart out...

Link naar reactie
  • Alpiemeltje wijzigde de titel naar Eindelijk mijn Alpina Roadster S #141 uit Zwitserland op NL kenteken

Na het polijsten van de lak en het aanbrengen van de originele Alpina striping is de Roadster S in de glascoating gezet. 
Nu de achtervelgen en de remklauwen nog laten spuiten.

 

 

 

 

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.32.53 PM.jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.32.55 PM (2).jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.32.55 PM (3).jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.32.55 PM.jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.32.58 PM.jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.32.59 PM (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.33.01 PM.jpeg

WhatsApp Image 2021-11-19 at 4.33.00 PM (1).jpeg

aangepast door JK-Z4-3.0i
  • Like 1
Link naar reactie
  • Alpiemeltje wijzigde de titel naar Mijn Alpina Roadster S #141 uit Zwitserland op NL kenteken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.