Ga naar inhoud

Probleem met GM5 module


ericvanb

Aanbevolen berichten

Probleem met GM5 module

Collega-liefhebbers,

 

Aangezien ik al enige tijd bemerkte dat het slot aan de bijrijderskant niet altijd (en de laatste tijd helemaal niet meer) vergrendelde, ben ik gaan zoeken naar het probleem. Ik kwam al vrij snel uit bij de GM5 module, waar blijkbaar de 2 relais nog wel eens voor problemen willen zorgen.

 

Gisteravond de module uitgebouwd, en het viel me op dat de coating op de print deels weg was, en vooral dat er al eens geknutseld was aan deze relais. De soldeerpunten zijn niet allemaal even netjes afgesoldeerd, wat mijn vermoeden bevestigde. Anyway, ik had al een afspraak gemaakt bij CarPoint Cuijk dus daar vanochtend heen gereden om de relais (wederom?) te laten vervangen.

 

De beste man heeft de print (onder een microscoop) bekeken, en kwam tot de conclusie dat hier niks meer van te maken was. Blijkbaar heeft de vorige knutselaar de print te heet gestookt, waardoor er op één van de relais-aansluitingen een stukje van de koperbaan verdwenen is. Hierdoor maakt het dus net wel, of net geen contact. Dat verklaart waarschijnlijk het probleem van de centrale vergrendeling.

 

Enige oplossing lijkt een nieuwe/andere module te zijn, dus ik ben ook meteen maar even langs de dealer gereden.

Daar kreeg ik te horen dat a) een nieuwe module momenteel niet leverbaar is en b) het coderen van een module zo'n € 230,- kost. Samen met een nieuwe module (als die al beschikbaar gaat zijn) komt het totaal op een bedrag van een kleine 600 Euro! Dat doen we dus maar even niet...

 

En toen?

Op Marktplaats zie ik wel een aantal al dan niet gereviseerde modules te koop staan, dus dat is nog een optie. Dan moet de module ook gecodeerd worden, wat het totaalbedrag nog steeds op zo'n 350 Euro brengt.

Is dat de finale conclusie, of zijn hier mensen die hetzelfde hebben gehad en een andere/betere/goedkopere optie hebben gevonden?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

 

GM5-relais.jpg

GM5-print.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Vervelend Eric!

 

Dat zijn inderdaad geen originele relais. Die hebben of een Tyco, of een Siemens merkteken boven die code die mert een V begint. 

 

Als iets simpels zoals Eout hierboven niet werkt, dan is denk ik de goedkoopste oplossing om een gebruikte module te kopen en die ergens anders dan bij de dealer te laten coderen, bijvoorbeeld bij BMW Tweaks.  Die zijn allicht goedkoper dan de dealer.

 

Cees (@Shoveltje) grossiert de laatste jaren ook in GM5-modules als ik dit zo lees ( :kisstogether:): 

 

Je zou Cees dus ook nog eens kunnen benaderen voor tips & trics. Succes in ieder geval!

Link naar reactie

Ik heb hier inmiddels de derde GM5 module klaarliggen.

 

De eerste had het bekende relais-probleem; deze laten vervangen maar het resultaat was niet bevredigend. 

 

Via eBay een andere module verkregen, maar helaas na een jaartje wederom dit probleem en weer de relais laten vervangen door iemand in de U.K. die me vertelde dat er heel veel verschillende typenummers zijn die allemaal specifiek bedoeld waren voor de E46, E85, E83 en E52 en tevens voor de verschillende uitvoeringen.

 

Zijn advies: zoek een GM5 met een identiek typenummer, dan ben je vrijwel zeker dat deze afkomstig is uit het juiste model en hoogstwaarschijnlijk ook de juiste uitvoering.

Inmiddels ben ik in het bezit van een originele defecte GM5 van het type

GM5RD E85, 12V, BMW61.35-6919275 10059810 Ai01 HW01 SW3.0 CD INDEX 51, zit er een reprogrammed GM5 Star12 in die soms wat hapert en ligt er een GM5 met nieuwe relais klaar met de mooie nummers

GM5RD E85, 12V, BMW61.35-6919275 10059810 Ai01 HW01 SW3.0 CD INDEX 51 en alleen een ander serienummer. Die gaat er dus binnenkort ingefrommeld worden. 

 

Verder kan ik je alleen het advies uit de UK doorgeven:  zoek een GM5 met identiek modelnummer, die zou met wat geluk zelfs ongeprogrammeerd (want identieke auto) moeten kunnen werken. \

 

Meer leesvoer (inclusief de vele verschillende typenummers) op https://www.bmwgm5.com/ 

 

Succes! 

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties!

Zoals Cees al aangeeft, zijn er tientallen typenummers van dit onderdeel (heel veel van E46's). Meteen maar een speurtocht op Ebay.de en Ebay Kleinanzeigen gestart, en dit leverde welgeteld één hit op het juiste nummer op.

 

Niet identiek aan wat er nu in zit, maar wel één van het lijstje met alternatieven van realoem.com dus dat risico durf ik wel te lopen. Heb de verkoper een berichtje gestuurd, dus nu maar afwachten...

 

Link naar reactie

Beste Eric, ik denk dat ik dit nog wel kan gefixt kan worden als ik het zo zie. Als je geen haast hebt wil ik er wel een keer mee aan de slag, indien het je wat lijkt stuur me maar een berichtje.

Link naar reactie

De verkoper op Kleinanzeigen was attent en snel met reageren, dus de deal was snel gesloten. Met wat geluk gaat die GM5 vandaag of maandag op de post, dus maar duimen dat dit een werkende versie is.

 

Het gepruts van gisteren heeft hem ook geen goed gedaan, vrees ik, Heb hem vanmiddag even teruggeplaatst, maar nu gaat de bestuurderskant ook niet meer van het slot.

 

@timewa: Thanks, PM gestuurd! 👍

 

 

Link naar reactie

Wat het programmeren betreft; kan je de oude module uit (laten) lezen? Je kunt het bestandje dan opslaan om het te vergelijken met de software uit de vervangende GM5, of zelfs de oorspronkelijke software in de vervanger plaatsen. In dat laatste geval zou ik wel de software uit de vervangende module even kopieeren. Wel ervoor zorgen dat je beide bestandjes van elkaar kunt onderscheiden, anders wordt het een janboel.

Ben benieuwd!

  • Thanks 1
Link naar reactie
Op 14-5-2021 om 16:35, Ewout zei:

En is het loslatende printspoor niet door een draadje te vervangen?

 

Geen idee; mijn soldeervaardigheden gaan niet verder dan het aan elkaar bakken van een paar draadjes, dus daar ga ik maar niet aan beginnen.

 

Diezelfde vraag had ik overigens ook aan de kenner bij CarPoint Cuijk voorgelegd, maar volgens hem ging dat het probleem ook niet oplossen. Kan ook zijn dat hij geen zin had in dat klusje, daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken... 😉

 

 

3 uren geleden, Horus zei:

Wat het programmeren betreft; kan je de oude module uit (laten) lezen? Je kunt het bestandje dan opslaan om het te vergelijken met de software uit de vervangende GM5, of zelfs de oorspronkelijke software in de vervanger plaatsen. In dat laatste geval zou ik wel de software uit de vervangende module even kopieeren. Wel ervoor zorgen dat je beide bestandjes van elkaar kunt onderscheiden, anders wordt het een janboel.

Ben benieuwd!

 

Goeie tip, thanks! 👍

 

Uitlezen kan ik sowieso niet zelf, maar ik heb inmiddels contact gehad met BMW Tweaks voor de codering van de 'nieuwe' module. Zal met hem eens afstemmen wat handig is.

 

Het is voor mij op dit moment ook nog niet duidelijk waar dat coderen uit bestaat.

Is dat het definiëren van de verschillende hardware onderdelen in de auto waar de module mee moet communiceren (alarm, centrale vergrendeling, ...), en is coderen daarmee overbodig als je een module hebt met een gelijk (of alternatief) typenummer omdat hij uit een zelfde auto met dezelfde hardware komt?

 

En ik neem aan dat de sleutels altijd moeten worden gecodeerd/ingeleerd?

En werkt dat op de manier zoals @Shoveltje heeft beschreven in deze post, of is dat een heel andere procedure?

 

 

aangepast door ericvanb
Link naar reactie

Je kunt het software bestandje dat in de gm5 module geladen is uitlezen/kopieeren bijv. met Expertentool en een OBD kabel. Dat bestandje kan je dan op op je pc inzien. Daar staan dan te programmeren onderwerpen in als (GM5 module  2.5 E85 / 2004):

WISCHERPOTI
    aktiv
ANLAUFSTROMBEGRENZ_MEMO
    aktiv
SCHEIBENABSENK_OHNE_EKS
    aktiv
FH_NACH_TUERE_AUF
    nicht_aktiv
E52_FUNKTIONEN
    nicht_aktiv
AUSSTELLFENSTER
    nicht_aktiv
FENSTERHEBER_HINTEN
    nicht_aktiv
FENSTERHEBER_VORNE
    aktiv
EINKLEMMSCH_HINTEN
    nicht_aktiv
DIFFERENZ_ANLAUF_BLOCK
    wert_01
FH_TUEREN_HINTEN_TIPP_AUF
    nicht_aktiv
FH_FAHRERTUER_TIPP_AUF
    aktiv
FH_BEIFAHRERTUER_TIPP_AUF
    aktiv
FH_TUEREN_HINTEN_TIPP_ZU
    aktiv
FH_ZTR_SCHALTER_TIPP_AUF
    nicht_aktiv
FH_ZTR_SCHALTER_TIPP_ZU
    nicht_aktiv
SCHEIBE_ABSENKZEIT
    wert_01
ZEIT_TUER/SCHLIESSZEIT
    wert_01
FUNKTIONEN_TOURING
    nicht_aktiv
VERRIEGELN_AUT_NACH_2_MIN
    nicht_aktiv
HECKSCHEIBE_ENTRI_INNEN
    nicht_aktiv
VERRIEGELN_AUT_AB_X_KM/H
    nicht_aktiv
BEDIENSTELLE_BFT
    nicht_aktiv
SOFT_ON/OFF
    aktiv
IB_EIN_SCHLOSS_ENTRIEGELN
    aktiv
IB_BEI_KL.R_AUS
    aktiv_mit_kl.58
ABSCHALTUNG_VERBRAUCHER
    aktiv
HECKKLAPPEN_LOGIK
    geschlossen
HKL_SPERREN_BEI_ZS
    nicht_aktiv
KOMFORTSCHLIE_FB_O_FH_HI
    nicht_aktiv
KOMFORTSCHLIE_FB_OHNE_SHD
    nicht_aktiv
FUNKINNENRAUMSCHUTZ_HI
    nicht_aktiv
EINGANG_2
    nicht_aktiv
EINGANG_2_KONTAKT_GESCHL
    nicht_aktiv
QUIT_AKUST_SCHAERF
    nicht_aktiv
VERRIEGELUNGSSCHWELLE
    16_km/h
KOMFORTOEFFNEN_FB_O_FH_HI
    nicht_aktiv
KOMFORTOEFFNEN_FB_O_SHD
    nicht_aktiv
FH_INIT_TRANSPORTMODE
    nicht_aktiv
IR_FERNBEDIENUNG
    nicht_aktiv
KOMFORTOEFFNUNG_FB
    aktiv
KOMFORTSCHLIESSUNG_FB
    nicht_aktiv
INNENLICHT_AN_MEHRFACH_ZV
    aktiv
VERZUG_PANIK_MODUS_0.2_S
    wert_01
VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_1
    nicht_aktiv
VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_2
    nicht_aktiv
VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_3
    nicht_aktiv
VERRIEGELN_XKM/H_SENDER_4
    nicht_aktiv
HECKSCHEIBE_ENTR_SENDER_1
    nicht_aktiv
HECKSCHEIBE_ENTR_SENDER_2
    nicht_aktiv
HECKSCHEIBE_ENTR_SENDER_3
    nicht_aktiv
HECKSCHEIBE_ENTR_SENDER_4
    nicht_aktiv
WISCHER_RUECK_GESCHW
    wert_01
EKS_OFFEN/UNTERBRECHUNG
    wert_01
EKS_GEDRUECKT/OFFEN
    wert_01
KOMFOEFFNEN_SPERRE_KEY_IN
    aktiv
IB_SPERRE_BEI_FEHLER
    aktiv
CODIERUNG_ERFOLGT_1
    codierung_erfolgt
OHNE_INTERVALLBETRIEB
    nicht_aktiv
INTERVALLZEIT_GESCHWABH
    aktiv
KENNLINIENFELD2_AKTIV
    nicht_aktiv
BLOCKIERSCHUTZ_AKT_XXS
    16s
MIT_WISCHER_SERVICEPOS
    nicht_aktiv
WISCHER_VOLLEND_KLR_AUS
    nicht_aktiv
SENSOR_REGEN_N_STUFE2
    nicht_aktiv
WISCHEN_ERST_XXS_WASCH
    300ms
OHNE_WISCH_BEI_WASCH
    nicht_aktiv
ANZAHL_NACHWISCHZYKLEN
    3
ANZAHL_WASCHBET_ZUR_SRA
    5
MIT_SRA_EIN_LENKSTOCK
    nicht_aktiv
SRA_MIT_WASCH_WISCH_SW
    nicht_aktiv
ANZAHL_SPRITZIMPULSE
    2
DAUER_SPRITZIMPULSE
    700ms
PAUSE_ZW_SPRITZIMPULSE
    1300ms
MAUT_N_ABBRECH_N_TUER_AUF
    nicht_aktiv
OHNE_SCHEIBENABSENKUNG
    nicht_aktiv
EKS_REVERSIERZEIT_ZUS
    1000ms
FH_TIMEOUT
    8s
KISI_N_DEAKT_IM_CRASH
    nicht_aktiv
AUSSTELLFENSTER_ZEIT
    plus_0s
TAB_WIEDERHOLSPERRE_ASF_2
    nicht_aktiv
TAB_ANSTEURN_ASF_2
    nicht_aktiv
EINSTIEG_FH_ZU_VER_SPERRE
    nicht_aktiv
CENT_LOCK_MGL_VO_TUER_AUF
    nicht_aktiv
HECKSCHEIBEN_LOGIK
    geschlossen
N_VER_B_ERN_GESCHW_SCHWEL
    nicht_aktiv
ANSTEUERZEIT_ZV_AGGREGATE
    plus_0s
ENTR_HKL_MGL_WENN_VER
    nicht_aktiv
ENTR_HS_MGL_WENN_VER
    nicht_aktiv
SCHLIESSYSTEM
    l_schloss
ENTRIEGELN_HKL
    zeit
POLLING_ZEIT_L_SCHLOSS
    10ms
BETAET_DAUER_WIPPTASTE
    kurz
NOTENTRIEGELN_HKL
    aktiv
IB_EIN_BEI_HKK/HSK
    nicht_aktiv
IB_EIN_16MIN_WENN_STANDLI
    nicht_aktiv
IB_AUS_NACH_X_SEKUNDEN
    20s
IB_EIN_N_KL_58G_MAX_1MIN
    nicht_aktiv
VA1/VA2_AUS_NACH_X_MIN
    16_min
TAKTUNG_VA1
    aktiv
VA1_SPERRE_BEI_FEHLER
    nicht_aktiv
VA2_SPERRE_BEI_FEHLER
    nicht_aktiv
DWA_HANDSCHUHFACHKONTAKT
    nicht_aktiv
VERL_ALARMZEI_WAEHR_ALARM
    nicht_aktiv
HEULTON
    nicht_aktiv
OFFENE_FENSTER
    nicht_aktiv
VERZUG_ENTR_HECKKLAPPE
    plus_0.4s
E85_FUNKTIONEN
    aktiv
E83_FUNKTIONEN
    nicht_aktiv
TUER_HINTEN
    nicht_aktiv
OHNE_FERTIGUNGSMODE
    nicht_aktiv
OHNE_TRANSPORTMODE
    nicht_aktiv
OHNE_SERVICEMODE
    nicht_aktiv
OHNE_POWERDOWNMODE
    nicht_aktiv
BETRMODI_DEAKT_KL15_EIN
    nicht_aktiv
SCHWELLE_OBEN
    wert_01
SCHWELLE_UNTEN
    wert_01
CODIERUNG_ERFOLGT_2
    codierung_erfolgt
MIT_LIN
    nicht_aktiv
MIT_LIN_SCHALTER
    nicht_aktiv
MEMORYANFAHRGENAUIGKEIT
    standard
SITZMEMORY_VERBAUT_GM
    nicht_aktiv
MEMORY_POS_SPEICHERN
    wert_01
SPIEGELABKLAPPEN_GM
    nicht_aktiv
ABKLAPPWERT_GM
    wert_01
MEMORY_POS_ANFAHREN
    wert_01
MEMORY_SP_ABKLAPPEN_GM
    nicht_aktiv
BEIKLAPP_B_KOMFORTSCHL_GM
    nicht_aktiv
V_VAR_SPERRE_BEIKLAPP_GM
    klemme_r
DELAY_MOTOR_ZV_ER
    wert_01
BEIKLAPPEN_GM
    nicht_aktiv
SPIEGELHEIZUNG_VERBAUT_GM
    nicht_aktiv
MAUT_NUR_BEI_KL15EIN
    nicht_aktiv
EINKLEMMSCH_VORNE
    aktiv
FH_BEIFAHRERTUER_TIPP_ZU
    aktiv
HUB_VERZOEGERUNG_FH_VORN
    500ms
TAKTUNG_IB
    aktiv
FUNKTION_CABRIO
    nicht_aktiv
EINKLEMMSCH_REVERSIEREN
    lang
RECHTSLENKER
    nicht_aktiv
WISCHERINTERVALL
    5_sec
ENTSICHERN_CENTERLOCK
    nicht_aktiv
QUIT_OPT_SCHAERF_KLAPPE
    aktiv
QUIT_AKUST_SCHAERF_KLAPPE
    nicht_aktiv
ALARM_AKUSTISCH
    intervallton
QUIT_OPT_ENTSCH
    nicht_aktiv
PANIK_MODUS
    nicht_aktiv
QUIT_AKUST_ENTSCH
    nicht_aktiv
QUIT_OPT_SCHAERF
    nicht_aktiv
ALARM_AKUSTISCH_LANG
    nicht_aktiv
FH_ABSCHALTKRITERIUM
    us
FUNKTIONTUERSCHLOSS
    nicht_aktiv
FERNBEDIENUNG_1
    nicht_aktiv
FERNBEDIENUNG_2
    nicht_aktiv
FERNBEDIENUNG_3
    nicht_aktiv
FERNBEDIENUNG_4
    nicht_aktiv
SCHEINWERFERREINIGUNG
    nicht_aktiv
STANDRUECKSCHALTUNG
    aktiv
SENSOR_REGEN
    nicht_aktiv
FH_FAHRERTUER_TIPP_ZU
    aktiv
DWA
    nicht_aktiv
NEIGUNGSGEBER
    nicht_aktiv
QUITIMP_SICHERN/ENTSICHER
    nicht_aktiv
ALARM_OPT_WARNBLINKER
    nicht_aktiv
MIT_OPT_ALARM
    nicht_aktiv
SCHAERFEN/ENTSCHAERFEN
    schloss_und_fernbedienung
ALARM_OPT_ABBLENDLICHT
    nicht_aktiv
OHNE_FERNBEDIENUNG_0
    nicht_aktiv
ALARM_OPT_FERNLICHT
    nicht_aktiv
FUNK_INNENRAUMSCHUTZ
    nicht_aktiv
FH_ABSENKEN_VERDECK_OEFF
    aktiv
VERDECK_VORNE_E85
    nicht_aktiv
FE_SCHEIBENWISCHER
    aktiv
CENT_LOCK_N_MGL_VERD_AUF
    nicht_aktiv
DWA_HECKKLAPPENKONTAKT
    nicht_aktiv
DWA_HECKSCHEIBENKONTAKT
    nicht_aktiv
SCHEIBENABSENK_REVERS
    nicht_aktiv
SPRITZDUESEN_HZG
    aktiv
TRA_SCHEIBENABSENKUNG
    aktiv
TRA_ER_HECKKLAPPE
    aktiv
TRA_FH_BF_HINTEN
    aktiv
TRA_FH_BF_VORNE
    aktiv
TRA_FH_FA_HINTEN
    aktiv
TRA_FRONTSCH_REINIGUNG
    aktiv
TRA_SRA_1
    aktiv
KOMFORTOEFFNEN_CABRIO
    aktiv
SPIEGELMEMORY_GM
    nicht_aktiv
FH_ANHEBEN_TRANSPORT
    aktiv
FH_SPEICHERN_TRANSPORT
    aktiv
REMOTE_UNLOCK
    nicht_aktiv
VERZ_EINSTIEGSHILFE
    4sec
FE_FRONTSCH_REINIGUNG
    aktiv
FE_SRA
    aktiv
FH_SPERREN_B_VERDECKLAUF
    standard
FH_ZU_N_VERDECK_ZU_O_EKS
    nicht_aktiv
VERDECKINFO_EKS
    nicht_aktiv
IB_SUCH_MIT_VFB
    nicht_aktiv
MIT_VFB
    nicht_aktiv
TAKTUNG_VFB
    nicht_aktiv
VFB_SPERRE_BEI_FEHLER
    nicht_aktiv
 

 

Het is nooit zeker dat de geprogrammeerde waardes in beide modules gelijk zijn ingevuld. Je kan dus besluiten om je 'oude' bestandje te laden in je nieuwe module.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

Die programmeerbare instellingen kopiëren is handig, maar volgens mij niet waar het gelazer met verschillende versies uit voortkomt.
 

Dat is volgens mij omdat er verschillende Hardware (op de sticker op de module: HWx.x) en software (SWy.y) versies zijn. Als je begint met hetzelfde onderdeelnummer / een vervangbaar onderdeelnummer zou je qua hardware in ieder geval goed moeten zitten.

 

Ik neem aan dat het coderen dan in ieder geval bestaat uit de juiste software installeren. 

Link naar reactie
Op 16-5-2021 om 23:07, Maurits zei:

Die programmeerbare instellingen kopiëren is handig, maar volgens mij niet waar het gelazer met verschillende versies uit voortkomt.
 

Dat is volgens mij omdat er verschillende Hardware (op de sticker op de module: HWx.x) en software (SWy.y) versies zijn. Als je begint met hetzelfde onderdeelnummer / een vervangbaar onderdeelnummer zou je qua hardware in ieder geval goed moeten zitten.

 

Ik neem aan dat het coderen dan in ieder geval bestaat uit de juiste software installeren. 

M.i. heb je het bij het rechte eind Maurits. Echter zodra je de juiste hardware hebt kan de software voor de tweede teleurstelling zorgen. Dat is de insteek van mijn opmerking.

  • Like 1
Link naar reactie

Update:

 

Gisteren de 'nieuwe' GM5 module ontvangen vanuit Duitsland, en vanmiddag aangesloten.

Vervolgens de sleutels gekoppeld aan deze module. Dat was, dankzij de opsomming van @Shoveltje, werkelijk een eitje. 👍

Tot slot Carly er nog even aangeknoopt, om mijn voorkeursinstellingen er opnieuw in te zetten.

 

Alles lijkt te werken, en ik kan me niet herinneren de palletjes van de deurvergrendeling met zoveel enthousiasme naar boven en beneden te hebben zien schieten! 😉  Het vervangen van de relais op deze nieuwe module lijkt daarmee voorlopig ook nog niet nodig.

 

Wat ik me nu alleen afvraag is of ik nu nog steeds iets moet laten coderen/programmeren aangezien alles gewoon lijkt te werken?

Zijn er zaken waar ik bedacht op moet zijn?

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou het nu eerst eens een tijdje uitproberen. Je GM5 module is voor best wat elektrische functies verantwoordelijk, dus niet alleen deurvergrendeling. Ik denk dat je daarom vooral bedacht moet zijn op willekeurige elektrische gremlins. Als die uitblijven zou ik er niks meer aan laten doen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
38 minuten geleden, bofkont zei:

Coderen van een gebruikte gm5 module is niet nodig volgens mijn monteur, kwestie van installeren en het zou moeten  werken.

 

Met een kleine nuancering:

Voor zover het een GM5 met een identiek artikelnummer of met een nummer uit de lijst met alternatieven van realoem.com betreft...

 

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Op 21-5-2021 om 20:45, ericvanb zei:

Update:

 

Gisteren de 'nieuwe' GM5 module ontvangen vanuit Duitsland, en vanmiddag aangesloten.

Vervolgens de sleutels gekoppeld aan deze module. Dat was, dankzij de opsomming van @Shoveltje, werkelijk een eitje. 👍

Tot slot Carly er nog even aangeknoopt, om mijn voorkeursinstellingen er opnieuw in te zetten.

 

Alles lijkt te werken, en ik kan me niet herinneren de palletjes van de deurvergrendeling met zoveel enthousiasme naar boven en beneden te hebben zien schieten! 😉  Het vervangen van de relais op deze nieuwe module lijkt daarmee voorlopig ook nog niet nodig.

 

Wat ik me nu alleen afvraag is of ik nu nog steeds iets moet laten coderen/programmeren aangezien alles gewoon lijkt te werken?

Zijn er zaken waar ik bedacht op moet zijn?

 

 

Ik heb hetzelfde probleem bij de hand gehad. Sleutels werkten niet meer, GM5 moduel opgestuurd naar Cuyk. Helass niet te repareren. Een andere gezocht via ebay met exacte dezelfde nummers. Geplaatst gisterenavond, maar helaas geen enkele verbetering. Moet ik iets resetten? Coderen? Wie weet raad? 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.