Ga naar inhoud

Rol / rij geluid


Sjef

Aanbevolen berichten

Rol / rij geluid

Mijn Z4 (2010) maakt behoorlijk veel lawaai tijdens het rijden. Op de snelweg is het luisteren naar de radio niet prettig meer en moet harder met mijn passagier praten.

Volgens de garage zijn de banden nauwelijks gecupped en maakt het differentieel een nauwelijks hoorbaar geluid. Deze laatste is in 2013 al een keer onder BMW garantie vervangen.

Ik heb nu Bridgestone Potenza banden 225 45 17 eronder liggen.

Het maakt wel heel veel verschil op welk soort asfalt ik rij. Van matig, maar nog steeds hoorbaar, lawaai tot veel harder lawaai. Stil is ie nergens behalve misschien op zandweggetjes.

Heeft iemand ervaring hiermee en, ondanks dat de banden van 2017 & 18 zijn heeft het zin om op zoek te gaan naar stillere banden? Zou dat zo'n verschil kunnen maken?

Hoor het graag.

Link naar reactie

Als het bog de banden van eerste montage zijn (wat echt jog steeds voorkomt!) dan kan dat wel eens een puntje zijn.

 

je zou moeten kijken of je een set wielen kan lenen om eea. uit te sluiten. Want om nou te gokken op een set nieuwe banden, die kunnen ook tegen vallen. Is het geluid overigens erger geworden of was het er altijd al? Hoe lang heb je de auto en wat had je ervoor?

Link naar reactie

Hallo Ewout,

 

Zoals ik al schreef, de auto is van 2010 en de banden van 2017 en 2018.

Wat ik niet had gemeld is dat ik de auto net heb dus geen referentie heb of dit eerder minder erg was cq erger geworden is.

Link naar reactie

Totaal overheen gelezen de leeftijd van de banden, excuus!

 

Tja, ze zijn vers zat dus. Gokken op een ander merk lijkt me niet zinvol. 
 

Een andere set lenen of een rit in een andere E89 kan duidelijkheid verschaffen. De E89 is comfortabeler dan z’n voorgangers, maar een Citroen C6 gaat het nooit worden natuurlijk.

Link naar reactie

Haha nee dat verwacht en verlang ik ook niet maar niet naar de radio kunnen luisteren en met stemverheffen met de passagiere praten is niet wat ik verwacht had.

Heb inmiddels een mooie winterset dus die zal ik eens keer eronder doen. Kijken of dit heel anders klinkt.

bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn - niet autogebonden - indruk is ook dat het rolgeluid enorm afhangt van het betreffende asfalt. Het lijkt wel alsof nieuwer asfalt juist wat meer rolgeluid oplevert (zeker bij hogere snelheden) dan oud asfalt.

 

Als ik hier de A59 opdraai (recent opnieuw geasfalteerd), maakt het geen deuk uit in welke auto ik dat doe (en daarmee of dat met Continental / Michelin / Falken / Pirelli banden is en met een wanghoogte van 30 of 60), dan is het qua rolgeluid behoorlijk luidruchtig. Als ik dan een tijdje op de A2 ben is dat toch weer minder. 

 

Ik denk dat hoe dan ook het - ook bij de E89 - toch niet veel beter wordt dan "matig, maar nog steeds hoorbaar". 

Link naar reactie

Zal nog eens kijken welk aantal db’llen deze banden hebben. De stilste hebben 62db tot zo’n 10db hoger voor andere / mindere banden.
Heb mij bij al mijn vorige auto’s (en dat zijn er veel) nooit ‘last’ gehad van rolgeluid, los van een keer een lager en hevig ge cupte banden.

Toch misschien ook maar eens een 2nd opinion vragen voor mijn differentieel hoewel ik niet hoop dat deze de oorzaak is. 

Link naar reactie

Sjef. Wij hebben ook een E89. Wonen in De Meern. Je kunt een keer langs komen als je wilt om te vergelijken. Moet zeggen dat een Z lager op de weg ligt en niet een ‘luxe’ auto is en dus meer lawaai maakt. 

Link naar reactie

Dat is geen slecht idee en een mooie kans om twee dezelfde auto’s te vergelijken.

Kom uit een TR6 en dat was ook bepaald geen luxepaard maar ik vind het geluid van mijn Z4 ronduit vervelend. Zeker op de grote weg.
Daarvoor Jaguar XK en dat was zeer stil en luxe. Daar hoorde je alleen het roesten

Link naar reactie

Pijnlijk dat laatste. Wel een van mijn favoriete auto’s die ik nooit heb gehad.

 

Ik kom van een smart roadster met brabus sportuitlaat. De E89 vind ik een verademing, daar was ik echt aan toe.

Link naar reactie
3 uren geleden, Sjef zei:

Dat is geen slecht idee en een mooie kans om twee dezelfde auto’s te vergelijken.

Kom uit een TR6 en dat was ook bepaald geen luxepaard maar ik vind het geluid van mijn Z4 ronduit vervelend. Zeker op de grote weg.
Daarvoor Jaguar XK en dat was zeer stil en luxe. Daar hoorde je alleen het roesten

Ik heb je een DM gestuurd. 

Link naar reactie

Hm, vreemd, heb je het trouwens over het rijden als cabrio of als coupé, geopend of gesloten conservenblikje  dus dakje open of dicht? 

De Z is zeker geen stille auto vergeleken met mijn daily, maar storend vind ik het niet, de E85 die ik hiervoor had was luidruchtiger een echte mannenauto.

aangepast door Maurits
Een E89 is géén coupé ... :-) Kijk maar naar de E9X serie: E92 is de coupé, E93 heeft ook een metalen klapdak, maar daarvan wordt het niet de coupé uit de serie ... :-)
Link naar reactie
  • Administrator

Zijn het dan wel je banden / is het wel het rolgeluid? Resoneert er niet iets in het interieur? Heb je al eens gekeken of daar alles nog goed vast zit? 

Link naar reactie

Zou kunnen maar denk het niet. Als ik begin met optrekken hoor je, als ik alle ramen open heb al bij pl/m 40 km/u banden geluid.

Heb echt het gevoel dat 80% van de herrie daar vandaan komt. Ook met bochten wordt het harder. Alsof de randen ge cupt zijn maar zo voelen de banden niet.

 

 

Link naar reactie

Op zich helemaal niet zo’n slechte opmerking.

Heb nooit een auto met dit type platte ‘runflat’ banden gehad en mijn vorige auto met redelijk standaard maat 215-55-16 zette ik altijd op 2,7 rondom. Ook de winterbanden omdat hierdoor het profiel iets meer ‘open’ ging staan voor nog meer grip.

Volgens mij heb ik bij de Z4 rondom 2,6 gedaan. Te zacht is dit, volgens mij, sowieso niet.

aangepast door Sjef
Link naar reactie

Hoeveel km heeft de ZZZZ gereden? Hoeveel op de banden die er nu onder liggen. Ik heb nu een half jaar een ZZZZ en herken het probleem niet. Mogelijk iets anders dan de banden? 

Link naar reactie

Ik zou serieus van het aanbod even met iemand anders auto te rijden overwegen. Neem aan dat jullie samen in beide auto’s even rijden kun je mooi pratend vergelijken. Wel even mondkapje op. Je bent anders ook welkom in Dordt hoor maar ik denk dat het een beetje uit je richting is ?

Link naar reactie

Een lawaaiige band is geen uitzondering hoor! Ik heb er zelf een onder mijn daily; met de winterbanden is ie een stuk stiller. Niet een klein beetje, nee echt en probleemband.

Link naar reactie

Heb dus ook een winterset er even onder gezet en dat maakte best wel een verschil (Stiller).

Je schrijft ‘ik heb er een onder mijn daily’ bedoel je dat er 1 band slecht is of alle vier?
Heb nl niet alle vier de banden met mijn handen gevoeld of Zij ge cupt waren.

Morgen maar eens alle vier goed voelen. Had ook de indruk dat met een linkerbocht het geluid harder werd maar klonk zeker niet als lager geluid.

ik ga ook zeker van het aanbod gebruik maken om in de Z4 van Zwippet te rijden om goed te kunnen vergelijken.

Eerst even de banden een beetje slijten op de Autobahn.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb het niet uitgezocht, maat toen afgelopen jaar mijn winter banden er op kwamen, waren die beduidend stiller. Dit voorjaar zomerbanden/velgen er weer op en echt veel meer herrie. Ik heb het idee (niet onderzocht) dat er 1 band is die dit veroorzaakt. Ze gaan niet zo lang meer mee en dan zie/hoor ik het wel als ze vervangen zijn.

@Sjef; Ik zou vier winterbanden monteren en dan een voor een weer terug en telkens even proefrijden. Laat je dan niet misleiden door een ander rijgevoel doordat je met verschillende banden op 1 as aan het toeren bent!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.