Ga naar inhoud

Oranje lampjes DSC, DTC, DBC


Aanbevolen berichten

Oranje lampjes DSC, DTC, DBC

Gisteren tijdens een rit hoorde ik ineens een piep, waarna het remlampje en het lampje met de omcirkelde driehoek gingen branden. Het gaat om de stabiliteitssystemen DSC, DTC en DBC (gecheckt in de handleiding). Ik heb de bandenspanning zekerheidshalve gecheckt en rechtsachter bleek ongeveer 0,4 bar minder spanning te hebben dan linksachter. Ik heb de rechter achterband van wet extra lucht voorzien. Na ca. 10 minuten de auto op contact gezet en de lampjes lichtten niet meer op.  Vervolgens heb ik een rit van ca. 30 kilometer gemaakt en de melding bleef weg. Zijn de sensoren van de e85 zo gevoelig?

 

Vanochtend bleken beide achterbanden overigens nog steeds dezelfde spanning te hebben. Er is dus geen lek.

aangepast door ZReihe
Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Te lage bandenspanning zou normaal alleen een rood bandenspanningslampje moeten opleveren (heb je de bandenspanningscontrole ook opnieuw geïnitieerd na het bijvullen?)
 

De combinatie die jij noemt kan op ABS problemen duiden. Kan echt van alles zijn, van een contactje tot de ABS module zelf.


Kan, hoeft niet. Ik zou er nu niks mee doen, maar als de kerstboom van lampjes nou nog eens aangaat zou ik hem in ieder geval eens laten uitlezen.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Maurits zei:

Te lage bandenspanning zou normaal alleen een rood bandenspanningslampje moeten opleveren (heb je de bandenspanningscontrole ook opnieuw geïnitieerd na het bijvullen?)
 

De combinatie die jij noemt kan op ABS problemen duiden. Kan echt van alles zijn, van contact je tot de ABS module zelf.


Kan, hoeft niet. Ik zou er nu niks mee doen, maar als de kerstboom van lampjes nou nog eens aangaat zou ik hem in ieder geval eens laten uitlezen.

Dank voor je antwoord. Ik was ook van plan om hem te laten uitlezen, maar wacht nu even af of de melding terugkomt. Het is natuurlijk wel zo dat de achterwielen de aangedreven wielen zijn, dus ik kan me voorstellen dat een zeker spanningsverschil van invloed is op metingen en stabiliteitssystemen. Hij geeft ook geen ABS-melding.

 

Ik heb de bandenspanning inderdaad opnieuw geïnitialiseerd.

Link naar reactie

Vandaag na een km of 40 weer dezelfde melding. Lijkt er toch op dat een sensor zijn langste tijd heeft gehad. Maar even laten uitlezen dan. Het houdt je van de straat...😬

Link naar reactie

P.S. Ik sta 5 minuten stil en de melding is verdwenen... Er lijkt indaad een sensor gaar te zijn.😃

aangepast door ZReihe
Link naar reactie
  • Administrator

Dan zou ik hem inderdaad even laten uitlezen. Als de lampjes aan en uit gaan is de ABS module geen logische verdachte, dus ik zou me nog niet al te sappel maken als ik jou was.

Link naar reactie

Herkenbaar, zo'n kerstboom. 😞

 

In dit geval stonden er bij uitlezen meldingen over de ABS, de druksensoren, de DTC en de ABS-sensor. 

 

Het bleek gelukkig de laatste te zijn, makkelijk te vervangen en kost je de kop niet.  Duimen dat het hier ook zo is en anders de druksensoren. De ABS unit is een veel vervelender (duurder) verhaal.

 

Succes met uitlezen en vervangen. :91_thumbsup:

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Link naar reactie

Bij mij  gaan het ABS- en bandenlampje niet branden. Ik probeer van de week wel een afspraak in Zeewolde te maken voor uitlezen en het repareren.

 

Ik laat hier wel weten wat er uitkomt. Dank voor jullie reacties zo ver.

aangepast door ZReihe
Link naar reactie

Bij de e85 kan het DSC systeem getriggered worden door een verschil in rolomtrek van de banden, veroorzaakt door een verschil in bandenspanning.

Heb je nadat de melding weer optrad weer de bandenspanning gemeten? Als je rechtsachter een klein lek hebt is dit gedrag volledig te verklaren.

Link naar reactie
8 minuten geleden, MadMarky zei:

Bij de e85 kan het DSC systeem getriggered worden door een verschil in rolomtrek van de banden, veroorzaakt door een verschil in bandenspanning.

Heb je nadat de melding weer optrad weer de bandenspanning gemeten? Als je rechtsachter een klein lek hebt is dit gedrag volledig te verklaren.

De spanning is niet meer lager geworden. Ik houd deze wel in de gaten.

Link naar reactie

Als je bandenspanning gewoon op peil blijft na oppompen, kan het zijn dat er gewoon wat vuil in het ventiel zat, wat na pompen de band in geblazen is. Heb je misschien (een tijdje) zonder ventieldopje gereden? Niet voor niks is de formele naam van dat ding: "Stofkapje".

Als je 0.4 bar verschil tussen 2 banden hebt, maakt dat best wel een verschil in effectieve omtrek en dus omwentelingssnelheid tussen die banden. Het is heel goed mogelijk dat dat systeem er op aanslaat. Daar is het immers voor. Dat is ook waarom je die systemen moet uitschakelen als je met een thuisbrenger rijd. 

Met DSC is het inderdaad vaak 1 van de 2 druksensoren op de hoofdcilinder een boosdoener; dat zal je gewoon terugzien met aflezen. Die storing reset zichzelf overigens zodanig dat het lampje uitgaat als je de auto opnieuw start. De foutcode blijft natuurlijk braaf wachten op de uitlezer. Als het die sensor is, dan gaat alleen DSC lampje af en toe aan en dat zal niet afhangen van de bandenspanning. Dit kan je echter alleen vaststellen na uitlezen; de code is uniek voor die druksensoren en zal niet aanslaan op een ander euvel. Oude remvloeistof kan overigens ook zorgen dat die druksensoren aanslaan.

ABS sensoren gaan geloof ik niet zo vaak kaduuk en kunnen ook nog wel eens melding afgeven als er veel stof (of sneeuw...) bij de as is gekomen. Die sensoren slijten niet echt want ze raken eigenlijk niks. De bekabeling is dan meestal de boosdoener (net als bij krukas en nokkenas-sensor). Dan zie je dat de kabel bros is geworden en dan is de kern wellicht verroest en kapot gegaan.

Dat je er nog wat meldingen bij krijgt, kan ook zijn omdat het allemaal inderdaad erg gevoelig is en die andere systemen ook denken dat er iets mis is, ook al is er maar 1 oorzaak.

Sensoren en de electronica er achter zijn niet altijd eenduidig; een lekke luchtinlaatrubber geeft immers de melding dat je lambda-sensor gaar is.

Ik vermoed sterk dat als je geen meldingen meer ziet nu de band vol blijft, je ook geen echt probleem hebt.

Uitlezen geeft ook aan of een fout er nog steeds is (bij sommige systemen) en kan aangeven hoe vaak de fout voorgekomen is. Als dat een enkele keer was, is er waarschijnlijk niks aan de hand en was het gewoon een te lege band en/of een vuiltje ergens of een tijdelijk boordspannings-issue (in dat geval zal de GM module ook een melding afgeven en moet je de diodeplaat van de dynamo laten nakijken).

Anyway, foutopsporing kan veel kanten opgaan; Dat dealers en garages daar nogal eens lompe bedragen voor vragen, vind ik dus ook niet zo gek.

succes !

 

Link naar reactie
2 uren geleden, DutchSpace zei:

Als je bandenspanning gewoon op peil blijft na oppompen, kan het zijn dat er gewoon wat vuil in het ventiel zat, wat na pompen de band in geblazen is. Heb je misschien (een tijdje) zonder ventieldopje gereden? Niet voor niks is de formele naam van dat ding: "Stofkapje".

Als je 0.4 bar verschil tussen 2 banden hebt, maakt dat best wel een verschil in effectieve omtrek en dus omwentelingssnelheid tussen die banden. Het is heel goed mogelijk dat dat systeem er op aanslaat. Daar is het immers voor. Dat is ook waarom je die systemen moet uitschakelen als je met een thuisbrenger rijd. 

Met DSC is het inderdaad vaak 1 van de 2 druksensoren op de hoofdcilinder een boosdoener; dat zal je gewoon terugzien met aflezen. Die storing reset zichzelf overigens zodanig dat het lampje uitgaat als je de auto opnieuw start. De foutcode blijft natuurlijk braaf wachten op de uitlezer. Als het die sensor is, dan gaat alleen DSC lampje af en toe aan en dat zal niet afhangen van de bandenspanning. Dit kan je echter alleen vaststellen na uitlezen; de code is uniek voor die druksensoren en zal niet aanslaan op een ander euvel. Oude remvloeistof kan overigens ook zorgen dat die druksensoren aanslaan.

ABS sensoren gaan geloof ik niet zo vaak kaduuk en kunnen ook nog wel eens melding afgeven als er veel stof (of sneeuw...) bij de as is gekomen. Die sensoren slijten niet echt want ze raken eigenlijk niks. De bekabeling is dan meestal de boosdoener (net als bij krukas en nokkenas-sensor). Dan zie je dat de kabel bros is geworden en dan is de kern wellicht verroest en kapot gegaan.

Dat je er nog wat meldingen bij krijgt, kan ook zijn omdat het allemaal inderdaad erg gevoelig is en die andere systemen ook denken dat er iets mis is, ook al is er maar 1 oorzaak.

Sensoren en de electronica er achter zijn niet altijd eenduidig; een lekke luchtinlaatrubber geeft immers de melding dat je lambda-sensor gaar is.

Ik vermoed sterk dat als je geen meldingen meer ziet nu de band vol blijft, je ook geen echt probleem hebt.

Uitlezen geeft ook aan of een fout er nog steeds is (bij sommige systemen) en kan aangeven hoe vaak de fout voorgekomen is. Als dat een enkele keer was, is er waarschijnlijk niks aan de hand en was het gewoon een te lege band en/of een vuiltje ergens of een tijdelijk boordspannings-issue (in dat geval zal de GM module ook een melding afgeven en moet je de diodeplaat van de dynamo laten nakijken).

Anyway, foutopsporing kan veel kanten opgaan; Dat dealers en garages daar nogal eens lompe bedragen voor vragen, vind ik dus ook niet zo gek.

succes !

 

 

Ik heb al een afspraak gemaakt. Ik breng de auto morgenochtend naar Zeewolde dan kunnen ze de auto uitlezen en de storing verhelpen. Ik laat dan zekerheidshalve meteen ook even kijken of de waterafvoerkanalen van het cabriodak moeten worden doorgeblazen. Ik haal hem in de namiddag op. 

Link naar reactie

Uitlezen gaf inderdaad de melding van een storing in een druksensor. Het type sensor moet worden besteld. Beide sensoren zijn even losgehaald en opnieuw bevestigd. Ik heb de auto weer mee.

 

Ik heb zowel op de heen- als terugreis naar en vanuit Zeewolde (ruim 20km) geen meldingen gehad overigens.

aangepast door ZReihe
Link naar reactie
13 uren geleden, ZReihe zei:

geen meldingen gehad overigens.

 

en dat zou best wel eens zo kunnen blijven. :cool: 

 

Een paar jaar geleden tijdens een Europatoer zag ik ook ineens een paar van die ABS gerelateerde lampjes oplichten. Bij uitlezen kwam er een druksensor melding te voorschijn. 

 

Na het wissen hiervan  niets meer gezien totdat een ABS sensor het begaf en deze melding er ook weer tussen stond.  ABS sensor vervangen en nooit meer wat over de druksensor gezien.  :kopfkratz:

Link naar reactie

Sinds het loshalen en opnieuw vastzetten van beide sensoren en een reset heb ik geen storingsmeldingen meer gehad. In overleg met de garage besloten het aan te kijken en vooralsnog niet te vervangen. Dat kan altijd nog mocht de melding weer verschijnen.

aangepast door ZReihe
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Beide lampjes branden weer en blijven nu branden. Morgen worden beide druksensoren vervangen. Je zal zien dat als de één is vervangen, de andere kort daarop ook storing gaat geven. De auto is ten slotte vijftien jaar oud. Vandaar vervanging van beide sensoren.

 

Update. Inmiddels gedaan. Remvloeistof is direct vervangen en het systeem is ontlucht.

 

aangepast door ZReihe
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.