Ga naar inhoud

Bobines en bougies preventief vervangen?


Jeroen69

Aanbevolen berichten

Bobines en bougies preventief vervangen?

Ik lees op veel forums dat het aangeraden wordt om bij >100K km de bobines en bougies te vernieuwen, zeker bij youngtimers. Ik rijd zelf een Z4 E85 3.0i bj 2003, en loopt als een zonnetje. Heeft iemand ervaring/tips hierover en is het idd raadzaam (preventief) te vervangen of gewoon wachten tot ie een fout geeft?

Link naar reactie

afgelopen weekend bougies vervangen van de z3. bobines zijn van 03-'98 en doen het nog goed. Heb ze gekocht voor als ze kapot gaan. vervangen is een eitje.

 

Succes!

Link naar reactie

Bobines: Als je auto perfect loopt zou ik de bobines niet preventief vervangen, waarom zou je?

Bougies: Als je auto de beurten volgens het BMW onderhoudsschema heeft, zouden ze steeds tijdig vervangen worden. Zo niet: Je kunt heel makkelijk even een bougie er uit draaien en de electrodes inspecteren. Als de electroden slecht zijn of er is veel zwarte roetvorming, meteen vervangen.

 

Een nieuw setjes bougies kost een paar tientjes tot een kleine honderd euro voor de NGK platinums voor de S54.

 

Ik vervang ze zelf sowieso elke onderhoudsbeurt even, kleine moeite.

 

 

5 uren geleden, Jeroen69 zei:

....is het idd raadzaam (preventief) te vervangen of gewoon wachten tot ie een fout geeft?

 

Je auto zal overigens niet snel een fout geven als je bougies niet meer optimaal zijn, en als de verbranding niet-optimaal is kun je problemen krijgen met b.v. roetvorming.

Dus de eerstvolgende onderhoudsbeurt zou ik wel even nieuwe bougies maar geen nieuwe bobines doen als ik jou was. 

aangepast door timewa
Link naar reactie

Bobines preventief vervangen is verstandig.

De kans is aanzienlijk dat je tussen de 100dkm en 150dkm een keer langs de weg stil komt te staan met een kapotte bobine.

De vraag is niet of ze stuk gaan, maar wanneer.

De eerste die stuk gaat is waarschijnlijk cyl 5 of 6.

Wat ook een groot voordeel is van preventief vervangen, is dat je ze op ebay kan kopen.

Als je de aankoop uitstelt totdat je langs de weg staat, dan betaal je garage/dealertarief omdat je natuurlijk niet anderhalf week wilt wachten.

 

Ik bedoel: dealerprijs bobine: € 63,74 per stuk

Ebay duitsland: € 120,-- per 6 (delphi; da's tegenwoordig OEM; bosch is nog wel te krijgen, dan is het ong. €150 per 6)

 

1 stuks vervangen is niet slim; toen ik dat deed kon ik na 2 weken de volgende vervangen...

 

  • Like 1
Link naar reactie

Geinig dat dit topic nu opspeelt, juist vandaag 6 nieuwe bobines besteld (inderdaad Delphi's  12138616153 )  om ze preventief te vervangen. 

 

Net zo;n dingetje als een expansievat, die springen ook op de meest vervelende momenten (bij voorkeur tijdens een Europatoer...:whistle:, of als bobines tijdens een Limborit.)  

 

Omdat we toch bezig zijn ook maar een revisieset voor de DiSa gekocht; nog geen geratel of zo, maar je wilt toch ook geen stukjes plastic het blok ingezogen zien worden. 

 

En ook nog een raammechanisme voor  de linkerachterdeur van de X3, want zo'n  ingezakt raam is ook niks.

 

Op het laatste na allemaal preventief onderhoud, lijkt me gewoon common sense ! :91_thumbsup:

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Bougies is elke 60.000km of 5 jaar meen ik.

Preventief vervangen kan nooit kwaad, heb de mijne onlangs nog even gecontroleerd en zagen er nog perfect uit.

Mocht ik de wagen 2021 ook nog rijden vervang ik ze dan.

Goede tip van de bobines, die zal ik dan ook meenemen.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Maatje van mij heeft onlangs preventief zijn bobines vervangen.

nu waren er geen problemen of foutmeldingen maar de Z rijdt echt merkbaar veel fijner!

gaat om een m54B22 met 125000.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.