Ga naar inhoud

2 Oktober 2019 E10 inplaats van E5 bij de pomp


Aanbevolen berichten

2 Oktober 2019 E10 inplaats van E5 bij de pomp

Waarschijnlijk hebben meerdere forumleden dit in het nieuws gezien, maar vind het wel een topic waard.
Vanaf 02-10-2019 zullen bij (bijna) alle pompstations de Euro95 met E10 toevoeging zijn inplaats van E5.

https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

https://autobahn.eu/artikel/40854/vanaf-vandaag-tankt-u-geen-euro95-meer-maar-e10

Ik tank zelf Euro 95 E5 met een BMW Z4 3.0i. Nooit problemen gehad, ik verwacht ze zelf nu ook niet. Maar kan geen kwaad om het even te melden voor iedereen :)

aangepast door Metalazo
Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Bericht klopt ten dele. Men moet verplicht een aantal pompen voorzien van E10. E5 zal daarnaast gewoon verkrijgbaar blijven. Grotere tankstations zullen de keuze bieden tussen RON 95 E10 en E5.

Link naar reactie
  • Administrator

En als je maar één tank hebt (het tankstation, niet de auto) dan geldt de verplichting uberhaupt niet.

 

Even goed: je moet er wel rekening mee houden als je geen E10 zou willen tanken dat je misschien wat beter zult moeten zoeken. Als je je auto een tijdje stil laat staan schijnt er sowieso beter geen E10 in de tank te kunnen zitten.

Link naar reactie

Ik begrijp sowieso niet dat iemand met z'n zzz(z) euro95 zou tanken. Voor die paar euro meer doe je toch gewoon 98 erin (liefst V-power of BP Ultimate)

Of start ik nu een andere discussie :whistle: :cynical:

Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk dat het e.e.a. ook een beetje afhankelijk is van het aantal km's wat je rijdt... Ik gooi er 1x per 2 à3 maanden een tank V100 in, voor de rest tank ik gewoon E95 E5. Heb jarenlang E10 getankt met mijn 2.8 en ook die heeft al dik de 400.000km gezien. Het valt bij BMW dus allemaal wel mee.

Link naar reactie
42 minuten geleden, BroC zei:

Ik begrijp sowieso niet dat iemand met z'n zzz(z) euro95 zou tanken. Voor die paar euro meer doe je toch gewoon 98 erin (liefst V-power of BP Ultimate)

Of start ik nu een andere discussie :whistle: :cynical:


Dat is idd een heel andere discussie. Ik merk werkelijk geen verschil, of ik nu BlueOne (E10) of 102octaan brandstof erin gooi. 
 

Wat 2.5si ^^^ aanzwengelt is meer van belang. Zie het ook in de bootjes, waar huidige diesel bij lange stilstand voor problemen zorgt. Buiten seizoen gooit men de tank vol met GTL, synthetische diesel om bacteriegroei tegen te gaan.

Link naar reactie
11 minuten geleden, bofkont zei:

De hele winter absoluut wel, lekker droog onder de carport.

Vol met V power, geen E10 prut in mijn wagentje.

Ah voor mij is de Z4 m'n dagelijkse vervoer. Krijgt binnenkort weer een leuke wax behandeling zodat we zonder zorgen de herfst en winter in gaan!

Link naar reactie
  • Administrator

Die van mij staat ook geregeld langere periodes stil hoor (ik schors hem zelfs wel eens :default_blink:). Lekker droog in zijn rode pyamaatje in de garage. Maar ik heb ook de luxe dat de Z4 niet mijn dagelijkse vervoer is. Heeft ook weer als voordeel dat allerlei zaken veel goedkoper worden; je kunt een youngtimer verzekering afsluiten, minder wegenbelasting, etc. Ook na stilstand is er (anders dan bij oldtimers) tot nu toe nooit iets mis met de Z4. Een Z4 van voor (nu) 2005 kun je er dus makkelijk en relatief goedkoop "bij" hebben.

 

Dan ga je dus voor de Z4 ook nadenken over andere zaken, zoals: hoe snel wordt een bepaald merk band vierkant, welke benzine doet het goed / slecht in de tank bij stilstand, etc.

Link naar reactie
3 uren geleden, Metalazo zei:

Ah voor mij is de Z4 m'n dagelijkse vervoer. Krijgt binnenkort weer een leuke wax behandeling zodat we zonder zorgen de herfst en winter in gaan!

 

Dan heb je idd geen keus, voor mij is de Z4  geen dagelijks vervoer.

Een goede wax/Sealant aanbrengen doe ik geregeld.

Tip:binnenkort verkrijgbaar in NL, heb een flesje uit de states laten overkomen, verbluffend goedje, ceramische coating.
https://www.chemicalguys.eu/chemical-guys-hydroslick-ceramic-coating-hyperwax-473ml.html

 

En tussendoor na elke wasbeurt deze:

https://www.carclean.com/nl/carclean-com-bead-maker-paint-protectant-473ml.html?gclid=Cj0KCQjwuNbsBRC-ARIsAAzITuePsGrHBTm0ODxIbZANH18N1OviILOTdp5vtjZ0SRgxAopIADlJRbAaAuyQEALw_wcB

aangepast door bofkont
Link naar reactie
2 uren geleden, bofkont zei:

 

Dan heb je idd geen keus, voor mij is de Z4  geen dagelijks vervoer.

Een goede wax/Sealant aanbrengen doe ik geregeld.

Tip:binnenkort verkrijgbaar in NL, heb een flesje uit de states laten overkomen, verbluffend goedje, ceramische coating.
https://www.chemicalguys.eu/chemical-guys-hydroslick-ceramic-coating-hyperwax-473ml.html

 

En tussendoor na elke wasbeurt deze:

https://www.carclean.com/nl/carclean-com-bead-maker-paint-protectant-473ml.html?gclid=Cj0KCQjwuNbsBRC-ARIsAAzITuePsGrHBTm0ODxIbZANH18N1OviILOTdp5vtjZ0SRgxAopIADlJRbAaAuyQEALw_wcB

https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-black-hole-473ml.html
https://www.carclean.com/nl/collinite-liquid-insulator-wax-no-845-473ml.html

 

Na kleien en polijsten (als dit nodig is) doe ik deze 2 op de auto en kan ik 6 maanden ermee vooruit!

 

aangepast door Metalazo
Link naar reactie

Ah die heb ik beide ook nog staan en veel gebruikt in het verleden, idd goede producten.

Die nieuwe hydro slick zou zelfs tot een jaar zitten.

 

Die beadmaker spray sealant is echt ideaal snel om maximale glans en bescherming te geven na een wasbeurt.

Hele auto doe je binnen 10 minuten, aanbrengen en direct verwerken.

aangepast door bofkont
Link naar reactie
  • Administrator

Omdat je dat dan ook nog moet willen, waarbij zonder problemen stilstaan dan misschien nog belangrijker is dan zonder problemen rijden ... :wink:

Link naar reactie

Wkipedia: "Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10. De Duitse ADAC gaat uit van een meerverbruik van circa 1,5%."

 

Ik denk dat die 2% verwaarloosbaar is t.o.v. met gemiddelde vermogensverlies als gevold van motorslijtage...

Op 2-10-2019 om 23:36, BroC zei:

Ik begrijp sowieso niet dat iemand met z'n zzz(z) euro95 zou tanken. Voor die paar euro meer doe je toch gewoon 98 erin (liefst V-power of BP Ultimate)

Of start ik nu een andere discussie :whistle: :cynical:

Leg eens uit. waarom.....

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

Zag eerder deze week een artikel waarin werd beweerd dat het verbruik met gemiddeld 8,4% toeneemt bij gebruik van E10.

 

Time will tell, maar voorlopig hou ik het voor de ZZZZ op RON98...

 

Link naar reactie

Ik vermoed dit artikel? 

 

E10-BENZINE MINDER EFFICIËNT DAN EURO 95

Uit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro 95. Testauto’s lieten een gemiddeld 8,4 procent hoger benzineverbruik noteren als ze E10 gebruikten.
E10 is benzine waaraan 10 procent ethanol is toegevoegd.

What Car? gebruikte vier auto’s om het brandstofverbruik op de openbare weg te testen.
Ze tankten de auto’s met zowel E 10 als Euro 95 om de verschillen te bekijken.
Hieruit bleek dat het verbruik met de E10-benzine gemiddeld 8,4 procent hoger lag. Auto’s die rijden op E 10 stoten minder CO2 per verbruikte liter uit, maar omdat het brandstofverbruik hoger is, wordt toch meer CO2 per kilometer geproduceerd.

Een van de met E10 volgetankte testauto’s stootte zelfs 11 gram CO2/km meer uit dan toen deze met Euro 95 werd getest.
Een mogelijke verklaring voor het hogere verbruik is het feit dat ethanol circa 30 procent minder energie bevat dan Euro 95-benzine.
Voor hetzelfde resultaat moet het gaspedaal dus dieper worden ingetrapt.

 

 

 

Link naar reactie

Dit is geen vertaling van het artikel naar het Nederlands, maar een eenzijdige interpretatie, gericht op het benadrukken van het meerverbruik door gebruik van E10. 
 

Ik ga er van uit dat de resultaten die de testers behaalden waar zijn, en dan is er inderdaad sprake van meergebruik, maar, men vergeet te vermelden dat getest is ten opzichte van E0. Er wordt alleen gezegd Euro95, maar deze bevat al een hele tijd E5 en is dus niet vergelijkbaar met E0 waartegen de testers vergeleken hebben. 
 

Tevens wordt het meerverbruik en dus meer uitstoot van CO2 niet perse gezien als iets slechts omdat de CO2 ook weer opgenomen word, mits je natuurlijk doorgaat met maken van Ethanol uit planten. Het kost je wel meer in je portemonnaie uiteindelijk. Het perverse is dat vooral kleine motoren meer last ervan hebben (van dat meerverbruik) dan grote motoren. Denk dat we elke motor in een Z kunnen zien als een grote motor vergeleken met de 900cc driecilinder in de Dacia waarbij het hoogste meerverbruik gemeten is.

 

Als je het zelf liever terug leest en je conclusie trekt is hier het artikel: https://www.whatcar.com/news/what-car-e10-fuel-tests/n11430

Link naar reactie

https://www.knac.nl/moderne-benzine-zelden-goed-voor-klassieke-auto/

 

Dit is een recent artikel waar nog gesproken word over drie ethanol vrije benzines. Tevens als je even googelt vind je nog wel meer brandstofmerken (in jerrycans, niet aan de pomp) die ethanol vrije benzine maken. Vooral interessant voor “overwinteraars”.

 

Overigens interessant om te weten is dat in ieder geval tot 2020 het dus helemaal niet zo hoeft te zijn dat er ook echt 5% of 10% ethanol in zit. Het zijn maximale mengwaarden, het hoeft er zelfs niet eens in te zitten. Het kan dus zijn dat je tot nog toe niks gemerkt hebt, simpelweg omdat het er nog niet in zat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.