Ga naar inhoud

Welke toolkit voor lekke band onderweg?


ericvanb

Aanbevolen berichten

Welke toolkit voor lekke band onderweg?

Heb in diverse topics al het nodige voorbij zien komen, en ik begrijp natuurlijk dat je tenminste een compressor, reparatiesetje en krik nodig hebt.

Mijn E85 staat op non-RFT's dus ik wil wel graag zelfvoorzienend zijn, in het geval dat het een keer prijs is.

 

De vraag nu is alleen welke merken/types voldoen het beste voor dit doel?

 

  • Krik: ik heb begrepen dat een exemplaar van een E46 prima voldoet, of zijn er alternatieven?
  • Compressor: nieuw aan te schaffen bij bijv. HBM (zoiets als deze), of toch maar iets anders?
  • Reparatiesetje: keuze tussen 'prop/veter' (zoiets?) en spuitbus met 'meuk'? Ik vermoed dat de 1e optie de betere is, maar hoor dat graag van jullie. :hypocrite:
  • Is een compleet OEM-setje een serieuze optie, of kan ik dat beter links laten liggen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

aangepast door ericvanb
Link naar reactie

Zo'n reparatiesetje met schuim is bijna altijd een tijdelijke oplossing: je kan er een stuk mee doorrijden, maar de band is daarna in 't slechtste geval afgeschreven.

Als je écht zelfvoorzienend wilt zijn qua bandenpech kan je - zoals je zelf al suggereert - beter voor een setje met proppen gaan.

Let wel: die proppen zijn prima voor gaatjes in het loopvlak; beschadigingen aan de wangen van de banden los je daar niet mee op...

 

Dat setje van BMW waar je naar linkt is een soort thuisbreng-oplossing: op het etiket van het ding staat dat je er  X kilometer met beperkte snelheid Y mee kan rijden?

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb recent een OEM BMW bandenreparatiesetje gekocht met een losse proppenset. Kan dus beide kanten op.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Ik heb z'n Airman ResQ in de Z4 liggen. Uitgekozen op basis van internet recensies en zelf (gelukkig) nog geen ervaring mee.

Als het gat en de afstand naar huis niet te groot zijn dan kun je ook alleen de band oppompen zonder blubber.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Ik ben lid van de ANWB, die hebben èn een opblaaskrik èn proppen, komen ook nog aan huis.

 

Maar even serieus: prop is altijd beter, met schuim verpruts je je band en zal je bandenboer je velg zuchtend en steunend moeten reinigen.

Sowieso is een lek of scheur in de wang noch met een prop noch met schuim tijdelijk te repareren...

  • Thanks 1
Link naar reactie

Dank voor de reacties!

Zat gelukkig op hetzelfde spoor, dus ik bestel in elk geval een compressortje en een setje met pluggen.

 

Hebben jullie voor nood ook een krikje en wielsleutel bij je, of vertrouw je er op dat je die plug er zo ook in krijgt..?

 

Link naar reactie

Ik heb de compressor uit de pechset van m’n smart in de auto gelegd en bij een goedkope webshop via bol.com een proppenset gekocht. Op een oude band heb ik de set eerst uitgeprobeerd en dat ging, met wat moeite weliswaar. Gaf me voldoende vertrouwen om op non-RFT’s over te stappen.

 

Een krik lijkt mij onbegonnen groot om mee te nemen. Gewoon de auto verrijden tot je redelijk bij het gat kan. Maar zoals gezegd, het is echt voor nood, ik zou sowieso de ANWB bellen of vergelijkbare pechhulp. Je kan ze altijd afbellen mocht het in 15 minuten gelukt zijn. 

 

Check ook thuis ff of de compressor geschikt is om een band helemaal op te pompen en of de aansluiting past. Lullig om in de bush bush daar pas achter te komen. En of je 12V aan sluiting dat trekt. 

aangepast door Ewout
  • Thanks 1
Link naar reactie

Is een thuiskomertje niet iets voor je? kan je die kofferruimte missen?

Ik heb zelf altijd een propsetje, krik en compressortje bij me (goedkoopste van het goedkoopste, geen flauw idee of het werkt), maar met mijn daily heb ik al 2x het thuiskomertje gebruikt, 1x was de complete wang gescheurd dus had een proppensetje ook niet geholpen.

 

Dat je je wang kapot rijdt bij lek gaat heel snel, zeker als je op de snelweg lek rijdt en je het niet gelijk doorhebt en ook nog van de 3e baan naar links moet (en wellicht moet je nog iets verder rijden als er op dat stukje geen vluchtstrook is)

 

Thuiskomertje is ook heel snel. Als het niet het aangedreven wiel is, kan je na 15 min weer op weg zijn (bij aangedreven wielen wissel ik (als dat kan en je geen breedset hebt) altijd een band van voor naar achteren (of vice versa), zodat je diff niet constant belast wordt.

aangepast door GuidoK
  • Thanks 1
Link naar reactie

^ Dat had ik inderdaad al ergens gelezen, ja. Gaan we daar ook naar op zoek! 👍🏼

 

^^ Zal eens gaan passen en meten, zou lullig zijn als er geen ruimte meer is voor de weekendtas(sen) door dat wiel. 😁Nog een bepaalde maat band/wiel waar ik naar op zoek moet, of maakt het niet zoveel uit zolang de steek en omtrek maar hetzelfde is?

 

Edit: past een thuiskomertje van een Z3 ook onder een Z4? Zo ja, dan heb ik misschien wat gevonden...

aangepast door ericvanb
Link naar reactie

Je moet je wel afvragen waar je de lekke band moet laten als je de thuisbrenger er onder hebt.

Ik weet zeker dat je deze niet meer in de kofferbak pas als daar ook nog bagage ligt.

Dus moet dat ding voorin bij je partner op schoot en dat is behoorlijk groot en zwaar.

Neem in ieder geval dan ook een hele grote plastic zak mee om de kapotte band in te doen.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link naar reactie

Hi. Ik heb gekozen voor een reparatiekit: emulsie en compressor. Niet ideaal, maar als ik in de regio rijd, dan vind ik vast wel een oplossing. En als ik op reis ben, dan is de kofferbak waarschijnlijk vol. Een thuisbrenger zou ik nog wel kwijt kunnen, maar die lekke band....waar laat je die dan? En zoals men zegt: er staan meer mensen stil met een kapotte / lege accu dan met een lekke band, wie heeft er een accu/startkabels bij zich?

  • Thanks 1
Link naar reactie

@CorvH en @haroldv: daar hebben jullie zeker een punt!

Denk dat ik het voorlopig maar bij een compressortje en setje proppen hou. Ik kan toch niet voorzien in elke situatie; zorgen dat ik kan terugvallen op de juiste pechhulp, is dan het beste alternatief...

 

Link naar reactie
7 uren geleden, haroldv zei:

Hi. Ik heb gekozen voor een reparatiekit: emulsie en compressor. Niet ideaal, maar als ik in de regio rijd, dan vind ik vast wel een oplossing. En als ik op reis ben, dan is de kofferbak waarschijnlijk vol. Een thuisbrenger zou ik nog wel kwijt kunnen, maar die lekke band....waar laat je die dan? En zoals men zegt: er staan meer mensen stil met een kapotte / lege accu dan met een lekke band, wie heeft er een accu/startkabels bij zich?

 

Startkabels en sleepkabel heb ik in elke auto liggen. Die frommel je ook altijd wel ergens weg.

 

Goeie trouwens van Cor, wat te doen met je veel grotere wiel. Heeft de ANWB trouwens niet een “standaard” wiel dat met adapters op veel soorten naven past? Ik hoorde dat iemand eens zeggen. De bedoeling is dan dat je met hen naar een bandenboer rijd en meteen een passende (maar misschien niet je favoriete) band laat plaatsen. Als ie dus helemaal aan gort is.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Deze (let niet op de link, het gaat om het product).

Werkt prima. Compressortje of voetpomp voor de lucht.

 

Kan never nooit niet een wiel achterin kwijt.

Emulsie heb ik slechte ervaring mee.

Plakveter kan maar dit wordt na de band van binnen te plakken als de beste tijdelijke oplossing gezien door "experts".....

 

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/gadgets4bikes/a-24693530/accessoires-en-gadgets-voor-motorfietsen/stop-go-bandenreparatieset/

aangepast door PHS
Link naar reactie

Heb een tijdje terug al dit setje aangeschaft:

- Compressortje + toebehoren bij HBM

- Setje pluggen + tools bij HBM

- Originele krik van een E46 via Marktplaats

 

Bij die krik zat ook meteen een OEM wielsleutel en gevuld setje boordgereedschap, dus dat kwam mooi uit!

 

Het hele setje, samen met 2 Helinox stoeltjes, fluo vestjes en wat ander klein spul in een kratje en hopla, ook weer geregeld... 😉

 

 

IMG_20190830_155925_resize_4.jpg

IMG_20190830_155843_resize_87.jpg

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Eind oktober heb ik nog een tripje gedaan.

Boven op de Grossglockner (Franz Jozef Höhe) had ik een schroef in m'n achterband.

Dat hoor je overigens alleen maar met de kap naar beneden, tenzij de band natuurlijk aan flarden om je oren vliegt en je het verschil weet met een steentje in 't profiel.

 

Ik heb bij mij:

  • Leatherman Wingman
  • Dubbele cilinder voetpomp
  • Bandenspanning meter van Topeak
  • Krik
  • Momentsleutel (met juiste dop)
  • Veters (scheef gat)
  • Paddestoeltjes (recht gat)
  • Een paar snickers

 

Dus...aan de kant.

Loeren....kut!...schroef in de band

Op de krik

Wiel er af

Schroef eruit draaien

Beetje scheef....dus veter steken

Snicker eten

Tuffen op de reparatie...geen belletjes

Wiel er weer op.

GASSEN! (en regelmatig bandenspanning meten)

 

Eenmaal thuis de band van binnen laten plakken.

 

dXVWOmb.jpg

 

PNPLukF.jpg

 

 

aangepast door PHS
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.