Ga naar inhoud

Verlaging ongedaan maken (35mm omhoog!)


Ries1970

Aanbevolen berichten

Vandaag een (wellicht controversiële) aanpassing gedaan: mijn Z4 2.5 teruggebracht naar standaard rijhoogte.

 

Mijn Z4 was laag, heel laag. Elke opdoemende verkeersdrempel veroorzaakte een paniekreflex. Snelheid naar stapvoets en dan toch nog getrakteerd worden of een langgerekte schraap..

Met een beetje loeren in de wielkuip zag ik dat er kortere veren in zaten, maar nog de standaard OEM dempers,. Geen goed recept dus.

 

Ik heb een set OEM veren laten zetten en alles weer uitgelijnd. Gelijk rubbers gecontroleerd en die waren ok. Wel een nieuw setje remblokjes laten zetten. 

 

Hier het resultaat (voor en na). Wat vinden jullie ervan?

Voor.jpeg.fdaa1875aeda7ab9f150aab7c61c7908.jpegNa.jpg

aangepast door Ries1970
Link naar reactie

 

Ik vind de ruimte tussen banden en scherm te groot maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Verlagen met Oem dempers gaat prima hoor met Eibach veren 3 cm. Als je te hard over drempels gaat schraapt ie wel maar met de originele veren was dat erger omdat die verder inzakken.

aangepast door Spuiter
Link naar reactie
  • Administrator

Ik vind het verschil nu ook erg groot, hoewel je het in stilstand, zonder bepakking en zonder bestuurder/ passagier niet helemaal goed kunt zeggen (zeker bij meer dan tien jaar oude OEM dempers zullen die wel wat inzakken als er mensen instappen). Ik denk dus dat rijdend / beladen  de afstand tussen band en scherm wat kleiner is.

 

Mocht je nog interesse hebben in een experiment met Eibach - zoals Spuiter noemt - ik heb nog een setje Eibach PRO liggen waar nog geen 10k mee is gereden. Ook in Brabant overigens ...

Link naar reactie
7 uur geleden zei 2.5si:

Ik vind het verschil nu ook erg groot, hoewel je het in stilstand, zonder bepakking en zonder bestuurder/ passagier niet helemaal goed kunt zeggen (zeker bij meer dan tien jaar oude OEM dempers zullen die wel wat inzakken als er mensen instappen). Ik denk dus dat rijdend / beladen  de afstand tussen band en scherm wat kleiner is.

 

Mocht je nog interesse hebben in een experiment met Eibach - zoals Spuiter noemt - ik heb nog een setje Eibach PRO liggen waar nog geen 10k mee is gereden. Ook in Brabant overigens ...

 

De veren zakken in niet de dempers, de veren bepalen ook de rijhoogte.

De dempers zorgen er alleen voor dat de auto niet blijft veren wanneer je over een drempel gaat. 

De demper remt de beweging af van de veer.

 

Verlagings veren op de standaard slappe dempers vind ik niks.

Vaak zijn de veren stugger, waardoor de demper totaal niet past bij de veer.

 

Als je een verlaging wilt gewoon een goede kopen en anders lekker origineel.

 

 

@ ts ziet er nog prima uit zo! 

Tenminste een bruikbare rijhoogte.

 

 

 

Link naar reactie

Het is inderdaad erg persoonlijk. Ik vind verlaagd en wielen die iets naar buiten staan mooier. Ook heb ik het idee dat de auto beter op de weg ligt.

ik heb bewust gekozen voor schroefsets van KW. Deze zijn in hoogte verstelbaar. Zo kun je verschillende hoogtes uitproberen en eenvoudig aanpassen. 

Link naar reactie
  • Administrator

^ ja, ik ook. Dan kun je je auto voor een vakantie met slechte wegen bijvoorbeeld wat hoger zetten. Drempels zijn met een schroefset trouwens juist veel beter te doen. Juist omdat je die slappe OEM dempers kwijt bent waardoor de neus en kont minder “uitslaan” bij drempels.

 

^^ ik heb toch echt het idee dat bij versleten dempers je veren ook wat meer de ruimte krijgen om in te zakken met bepakking, juist omdat dat niet meer voldoende gecorrigeerd wordt. Maar goed, ongeacht of dat nou uit de veer of de demper komt: de auto staat wat lager met extra belasting.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 10 maanden later...

Ik heb zojuist een Z4 van 2007 aangeschaft. Het zag er laag uit. De vrije hoogte onder de voorbumper is 11 cm. En de afstand tussen onderkant van de voor-spatbord naar grond bedraagt 63,5 cm. De band heeft de diameter van 63 cm, dus het is van 18 inch. Er blijft dan ca 0,5 cm vrije ruimte tussen bovenkant van de band en de onderkant van de voor-spatbord. Ik neem aan dat het verlaagd is.

 

Wie kan het bevestigen?.  

Link naar reactie

Ik weet nu zeker en heb 2 standaard veren besteld:

 

https://www.auto-onderdelen24.nl/suplex/8675127 (chassis veren Suplex 06247)

https://www.auto-onderdelen24.nl/energy/13638189 (ENERGY Veerspanner, chassisveer)

 

Ik zie wel of ze inderdaad wel kloppen.

 

Een goede video handleiding:

https://www.youtube.com/watch?v=DZLgRNgdznU&t=19s

 

Wens mij succes.:-)

 

Link naar reactie

Als je veren gaat vervangen zo ik sowieso alle 4 doen en wellicht ook gelijk de dempers meenemen.

De E85 is ondertussen toch echt een oud beestje.

Het schrapen op de drempels komt vooral door de versleten dempers die teveel inveren, mijn 1e E85 had dit probleem ook en die was volledig origineel.

Ik zou lekker alles OEM /origineel Bmw kopen, kost weinig meer en absolute kwaliteit die weer dik 15 jaar mee gaat.

 

Je huidige velgen vind ik persoonlijk echt niet mooi onder een E85, volgens mij style 343 van een F10 5 serie.

Ik zou een style 103/106/107/108 nemen.

Link naar reactie
Op 23-9-2020 om 21:07, Maurits zei:

Maar waarom maar twee veren? Weet je dan zeker dat het achter wel goed is? Loop je zo niet het risico  dat je ZZZZ voor hoger komt te staan dan achter?

Het achter is wel iets hoger dan het voor. Beter stap voor stap bekijken en monteren. Mocht het niet kloppen, kan ik altijd wat bijkopen. Niet onnodig kopen als het echt niet nodig is.

8 uren geleden, bofkont zei:

Als je veren gaat vervangen zo ik sowieso alle 4 doen en wellicht ook gelijk de dempers meenemen.

De E85 is ondertussen toch echt een oud beestje.

Het schrapen op de drempels komt vooral door de versleten dempers die teveel inveren, mijn 1e E85 had dit probleem ook en die was volledig origineel.

Ik zou lekker alles OEM /origineel Bmw kopen, kost weinig meer en absolute kwaliteit die weer dik 15 jaar mee gaat.

 

Je huidige velgen vind ik persoonlijk echt niet mooi onder een E85, volgens mij style 343 van een F10 5 serie.

Ik zou een style 103/106/107/108 nemen.

Ik heb geen oude beest want alles lijkt vrij nieuw, ook al van 2007. De duitsers waren zondag rijders en doen zuinig omgaan. Heeft maar 86000 km gelopen.

Waar haal je dan de originele spullen vandaan? Website?

 

aangepast door ErikC
Link naar reactie

Beste Eric C,

 

Ik bedoel het ook niet denigrerend maar ook een auto van 2007 is best al oud.

Vering/schokbrekers hebben dan echt zijn beste tijd wel gehad ook, merk het ook aan mijn vorige 2 E85 Z4's.

Ik bestel hier vooral mijn onderdelen, handig en thuis bezorgd.

https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen

 

Trouwens ben ik zelf weer ook druk op zoek naar een oude E85 Z4, blijft veruit mijn top favoriet van de Z4 reeks.

Link naar reactie
Op 22-9-2020 om 19:25, ErikC zei:

En de afstand tussen onderkant van de voor-spatbord naar grond bedraagt 63,5 cm. D

 

Dit is niet een heel handige meetmethode. Met andere bandenmaten krijgt je band allemaal andere diameters, zelfs bandenspanning heeft hier in theorie invloed op. Als je dit wilt meten zodat je het kan vergelijk met andere Z4's meet je beter van het hart van de velg tot de spatbordrand.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 25-9-2020 om 15:13, Griffendahl zei:

 

Dit is niet een heel handige meetmethode. Met andere bandenmaten krijgt je band allemaal andere diameters, zelfs bandenspanning heeft hier in theorie invloed op. Als je dit wilt meten zodat je het kan vergelijk met andere Z4's meet je beter van het hart van de velg tot de spatbordrand.

Je hebt inderdaad gelijk. Het was 34 cm voor 3cm verlaagde veren. Nu is het standaard geworden: 37 cm.

Link naar reactie

Het is gelukt met de vervanging van de verlaagde veren door standaard veren. Ik maak gebruik van de ENERGY Veerspanner van 25 cm lang. Het lukte niet om te klemmen tussen 2 windingen van korte veer. Ik moest improviseren door een houten balk te gebruiken en de onderste klem van de veerspanner weg halen. De veer kan dan 15 cm ingedrukt worden. Het is ook veiliger.

 

Bij nieuwe veer is de 25 cm spanner gewoon te kort  Dus ik heb de veer even ingeduwd totdat de spanner een grip heeft. Het is goed gegaan met 2 voorveren. Nu is het 3 cm hoger geworden.

Hulpsysteem_veer.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.