Ga naar inhoud

schade, erg of valt mee?


four

Aanbevolen berichten

schade, erg of valt mee?

Hi allemaal,

 

de meeste zullen wel op pad zijn met de cabrio (eerste mooie zonnige dag) voor degene die thuis zijn een vraagje.

 

op bijgaande foto's zie je schade op een z4 (links achter). het is schade aan  wat panelen en de bumper. ook is dun plaatwerk vervormd.  op de laatste foto is dit weer in oorspronkelijke staat gebogen.

 

is deze auto afgeschreven of valt dit onder de categorie kleine schade en eenvoudig te herstellen?

 

20170808_162320-1328x747.thumb.jpg.c41b923c959ae482d8a7ed2c4834ef97.jpg

20170808_162311-1328x747.jpg

20180309_175838-1328x747.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Ik schrik er ook niet meteen van; ik denk dat een wezenlijk deel van het wagenpark van de forumbewoners al wel eens grotere schades heeft gehad ...:lipssealed:

Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties!

 

het is (nog) niet mijn auto. Het is een z4 coupe die via Italië nu in Duitsland staat. Ik mag hem voor €12.000 overnemen. De auto heeft nooit zout gezien er ziet er keurig uit (behalve de schade). de prijs incl import is €13.500,-. Volgens mij is dat een nette prijs voor een z4 coupe met dergelijke schade, maar ik twijfel, Vandaar dit topic.

 

de auto heeft alleen sportstoelen als optie, verder dus echt helemaal niets, km stand is 117.000. Ik krijg er een m stuur, m Achterbumper (die is dus al geregeld Ruud :) ) en m motorkap bij.

 

Ps. Motortechnisch is de auto in goede staat.

ps 2. Als hij naar Nederland komt, dan vraag ik naar de schadebumper voor je,

 

Groet, Wouter

Link naar reactie

Het is belangrijk dat dat uitgeklopte gedeelte van het chassis zelf heel goed in de verf en wax wordt gezet ivm toekomstige corrosie.

Bumper, spatbord etc is allemaal los vervangen (en dus cosmetisch), maar het chassis blijft natuurlijk het chassis

  • Like 1
Link naar reactie

dag Guido,

 

bedankt voor jouw tip. dat  de uitgeklopte carrosserie goed gespoten moer worden had ik begrepen. wax is nieuw voor mij. wat doet wax na spuiten en een goede laag blanke lak?

 

ps. is uitkloppen beter dan het slechte deel uitknippen en een goed deel erin lassen?

 

groet, Wouter 

aangepast door four
schrijffout
Link naar reactie

Wax is een waterafstotende en flexibele/zelfhelende laag voor holle ruimten (dus delen van de carrosserie die niet direct aan de elementen blood staan).

Tectyl ML is zo'n soort product.

Sowieso met zo'n schade zal niet alles binnenin opnieuw gespoten worden, maar er kunnen dus wel kleine barstjes in de lak onstaan, dus daarom is het verstandig er even met tectyl ML (of vergelijkbaar product) even langs te gaan,

Bij zo'n spuitbus zit vaak ook een flexibele slang zodat je goed in de hoeken kan komen en in de holle ruimten zelf als er een gaatje te vinden is.

 

  • Like 1
Link naar reactie
41 minuten geleden zei four:

 

ps. is uitkloppen beter dan het slechte deel uitknippen en een goed deel erin lassen?

 

groet, Wouter 

Het een is niet per se beter dan het andere. Als je met uitdeuken niet voldoende resultaat boekt, zul je het deel moeten vervangen door een nieuw stuk in te lassen.

 

Kijk voor de gein eens naar de Latvian Repairman op Youtube 

 van minuut 9 tot 15 is hij met een rear quarter panel bezig (weet ff de Nederlandse naam niet). Maar kijk ook de rest van de video voor een beeld van wat schadeherstel inhoud. Het repareren gaat op een budget, hij weet altijd delen van een andere auto te vinden, maar nieuw plaatwerk gaat net zo. Overigens zijn bijna alle panelen altijd beschreven, hoe dat ze vervangen dienen te worden. Ik heb van mijn oude Ford Transit een origineel werkplaatshandboek waarin dit bijvoorbeeld tot in den treuren beschreven staat. 

Link naar reactie

Hm, ik vraag me altijd bij dit soort "klussen" af hoe het gesteld is met de kreukelzones: door de fabrikant wordt nauwkeurig berekend en getest hoe de zones reageren op krachten die vervormingen veroorzaken. Nu kunnen ze die kreukels wel rechttrekken en wegwerken achter een strakke laklaag, maar of je daarmee nog in een auto rijdt zoals bedoeld...., kortom, een goed / gecertificeerd schadeherstel bedrijf dit soort klussen laten uitvoeren! 

Link naar reactie

Wat die Artur Tussek doet is zeker knap, maar ik heb hem volgens mij wel eens zien buigen en lassen aan delen waarbij in TIS stond dat die delen niet hersteld mochten worden na een crash..

Link naar reactie
15 minuten geleden zei GuidoK:

Wat die Artur Tussek doet is zeker knap, maar ik heb hem volgens mij wel eens zien buigen en lassen aan delen waarbij in TIS stond dat die delen niet hersteld mochten worden na een crash..

Dat dus....

Vroegah had je Duitse importauto's, kregen een DD kenteken mee: wij zeiden dan Duitse Deuk..., opa vertelt...

aangepast door Frenkie
  • Haha 1
Link naar reactie

Frenkie, bedoel jij met dit soort klussen  het filmpje of de schade die ik heb voorgelegd? veel schade is namelijk al weg door het vervangen van panelen. vervorming van het "vaste" deel is minimaal.

Link naar reactie

Ik probeer de foto's te plaatsen maar het lukt me niet. Eén en twee zijn van linksachter en zo te zien vlak na de aanrijding gemaakt. Verlichting is defect en ontbreekt deels, het wiel zit nog op de naaf etc. Op foto drie zijn wiel en bumper verwijderd maar zit het achterlicht er alweer compleet en schadevrij op. Ik zie ook de wieldraagarm. Het plaatwerk is ter plaatse van de deelnaad met kunststof bumper strak getrokken. Is deze auto dan in opbouw? Is dat in Italië door de eigenaar gedaan? Zo ja; waarom dan nu toch verkoop in plaats van het werk eerst afronden? Dat zou financieel gezien logischer zijn toch? Bovendien begin je in de regel met het herstel van de structuur en niet met de body, tenzij je andere plannen hebt. Voor wat het waard is, mijn 2 centen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Er zal ongetwijfeld van alles af te dingen zijn op het werk van die man, zeker die grotere klussen. Maar waar hij werkt, denk ik niet dat iemand daar wakker van ligt. Als je die Russische dashcam filmpjes ziet, vraag je je sowieso af hoe dat iemand nog met een Lada 1200 de weg op durft.

 

Maar goed, het vervangen van niet dragende panelen is gewoon hetzelfde en ik vind het knap werk. Ik ben meer een sleutelaar. Maar het geeft je een idee van de werkzaamheden.

Link naar reactie

.... en dan nog iets: als je ooit je ZZZZ wil verkopen, helpt het natuurlijk wel dat het schadeherstel keurig gedocumenteerd is...

Link naar reactie

Ja daar ben ik nu ook wel achter, ik doe het onderhoud aan m’n auto’s zelf en ik heb nu twee auto’s in de verkoop (normaal rij ik ze op, zo lang doe ik met m’n auto’s) maar mensen zijn gewoon panisch. Het moet top of the bill zijn en mag niks kosten. Het lijkt erop dat ik m’n auto’s moet weggeven ofzo, want je hebt genoeg bespaard door niet naar een dealer te gaan. Dat ik het voor de lol doe doet er niet toe. Dat ik in de (onderhouds)techniek werk doet er niet toe. Dat stempeltje, dat is heilig.

 

Verder is dat een ieder (koper) z’n recht natuurlijk. Ik kan niet iemand dwingen mijn auto te kopen.

 

 

Link naar reactie

In 2016 ook zo'n 'grapje'' in Italië meegemaakt Alles weer 100% gerepareerd.

Bumperbekleding vervangen

Bumperbalk met steunen vervangen

Achterschot kofferbak uitdeuken

Uitlaat richten

Alles monteren en spuiten

Totale reparatiekosten EUR 2.250,= (incl. BTW)

 

Als ik jouw de schade zo op de foto's zie is die nog wel wat groter want ook achterlicht en spatbord moeten vervangen worden.

Ik schat je schade op EUR 3.500-4.000,= als er geen schade aan de wielophanging e.d. is.

 

IMG_1055.JPG

IMG_1056.JPG

IMG_7822.JPG

IMG_7827.JPG

IMG_7959.JPG

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

@HUB, de verkoper maakt de auto compleet en heel. Het enige dat hij niet doet/kan is spuiten, hij vervangt alle kapotte onderdelen, waarom hij kiest voor deze volgorde? Geen idee.

De wielophanging was gescheurd, deze heeft hij vervangen door een nieuwe (goede gebruikte).

 

hij heeft de auto gekocht, wilde hem opknappen en zelf gaan rijden. Hij had alle onderdelen om de auto op te knappen al aangeschaft/liggen, dat is ook de reden dat hij hem compleet maakt. Daardoor is de prijs van 11.000 naar 12.000 gestegen.

ik was daar laatst voor wat onderdelen (hij heeft vier z4''s staan en een berg onderdelen waar een shop jaloers op is). Toen zag ik de auto staan en vroeg ik wat hij ervoor moest hebben, eigenlijk was hij niet te koop. Maar... hij heeft een m5  f10 (schadeauto) gekocht en geld nodig om deze auto op te knappen, vandaar dat hij liet weten toch de auto toch te willen verkopen. 

 

Als ik alles hier zo lees, dan lijkt de schade mee te vallen en het een redelijke deal te zijn. Althans, dat is mijn voorzichtige conclusie.

Toch morgen even kijken bij een (hele) e89 3.5. Wat is keuzes maken toch lastig! 😓

 

Ps. Wat bedoel je met jouw laatste zin?

ps 2. Hij brengt de auto gratis naar nl voor een aankoopkeuring. De keuring is wel op mijn kosten. 

 

Groet, Wouter

aangepast door four
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.