Ga naar inhoud

Motormanagementlampje brandt


Aanbevolen berichten

idd uitlezen die hap. of je octaanbooster daar mede schuldig aan is geen idee, maar waarom zou je in een standaard blok octaanbooster kappen ?? je motor gaat er niet beter van lopen oid. en pk's winst op een std motor zijn helemaal te verwaarlozen.

 

Link naar reactie

Het branden van dat lampje hoeft niet perse een defect/probleem te zijn. Ik kom gemiddeld 1x per jaar apart bij Ruud langs voor dit lampje en telkens blijkt dat er geen storing is maar door de korte ritten wat mindere vebranding is. Na resetten blijft het weer een jaar weg...:)

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties.

 

ANWB is langs geweest. Auto (motor) uitgelezen en er kwam een melding uit dat de katalysator een foutmelding gaf. De boel is gereset. De ANWB-monteur gaf wel aan dat met én een nieuwe (FOX) sportuitlaat mét K&N filter er wellicht wat zou kunnen gebeuren met het motormanagement. Hij stelde ook voor om eens over chiptuning te gaan nadenken. Al een paar keer advies gevraagd, maar met een 1.8 raad iedereen dat weer af.

 

Langsgeweest bij Rica - tuning in Wateringen en een soort verlengstuk van de lamda-sonde (het draadje dus) meegekregen (15 euro) om de boel te foppen.

 

Volgende ronde (als het lampje weer brandt) maar eens proberen.

 

Link naar reactie

ah zou je lamba dan niet richting z'n einde aan het gaan zijn ?  daarnaast je hebt een andere uitlaat gemonteerd, is je lamba wel goed terug geplaatst ?

 

en leuk die chiptuning, maar met een filtertje en een sportuitlaat ( met of zonder spruitstuk ? ), pak je qua pk's niet veel winst enigste zou kunnen zijn dat hij net wat fijner loopt of wat beter reageerd maar dat is het wel. ( maar is die chip/map dan weer geschikt voor mindere benzine in het buitenland, of moet je altijd 98 gaan tanken). grotendeels is het herprogrameren van de ECU op een standaard ongeblazen motor niet echt rendabel. als je qua uitlaatspruitstuk etc veel aangepast hebt wordt het al weer ietsje anders maar meer dan 10pk hoef je niet te verwachten.

 

Link naar reactie

precies wat die ANWB man zegt, gaat niet om de PK's maar om de goeie lucht/brandstofverhouding. geen idee hoe goed de Z die bij kan regelen als zowel inlaat als uitlaat zijn veranderd, dus ik vind het een goede suggestie. je kan om te beginnen eens op een rollenbank gaan met A/F meting, dan weet je al meer.

bij mijn auto ging de motormanagement al over de zeik door een verkeerd luchtfilter op een verder standaard Z4 dus kan heel goed wat de ANWB man zegt.

Link naar reactie

Nokkenas sensor kan , echter de lamda sensor eveneens, Gaat die kapot zal je motor niet goed verbranden en kan je katalysator ook nog defect raken. Er is voor een goede verbranding dan ook de juiste informatie nodig om je nokkenas te verstellen ,het brandstof lucht mengsel bij  een bepaald toerental ,belasting , temperatuur,luchtmassa te regelen voor het maximale vermogen anders gaat e.e.a. in noodloop (geel lampje) en zul je dus vermogens verlies hebben tot dat bijvoorbeeld de defecte sensor vervangen is.

Link naar reactie
12 uren geleden, marcel.verheijen zei:

Vandaag terug van ATM in Charlois. Dacht 118 PK te hebben, maar bleek iets van 90. Nu getuned en 100 PK.

 

Er is een probleem met de nokkenas-sensor (-foutmelding). En/of de sensor/distributieketting. Volgend weekend maar eens naar laten 'kijken' (=ketting vervangen en evt. sensor).

 

Overigens prima bedrijf.

 

 

hebben ze die 90 gemeten aan de wielen of is dat na correctie de pk's aan de krukas ?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

 Langsgeweest bij Rica - tuning in Wateringen en een soort verlengstuk van de lamda-sonde (het draadje dus) meegekregen (15 euro) om de boel te foppen.

Wellicht is de katalisator c.q. de lamda sensor (draadje de oorzaakt)  

Waarom de boel foppen ?

Link naar reactie
11 uren geleden, GuidoK zei:

Het is niet mijn zaak, maar ik vind het heel vreemd dat je een auto laat chippen/tunen die niet op orde is.

Niet op orde klopt. Dat kwam dus tijdens het tunen naar boven. Het is nu dus achterstevoren werken (helaas).

 

Tip hierboven (lamdasensor wellicht defect) nog niet overwogen, maar lijkt me niet het probleem aangezien het een tijd duurde voordat het motormanagement-lampje weer ging branden.

 

Nokkenas-timing dan misschien toch maar laten doen.

 

Iemand ergens een beschrijving hoe dat werkt?

 

 

Link naar reactie

Maar je had toch al een motormanagementlampje brandend voordat er getuned werd? Dat is ook hoe het topic opent.

Of begrijp ik de opeenvolging van gebeurtenissen verkeerd? Dit is namelijk een ontzettend warrig topic..

 

Normaal begin je met eerst alle foutcodes uit te lezen en te noteren (dus ook hier posten).

Het liefst met km standen wanneer die foutcodes optraden (meestal wordt dat geregisteerd).

Daarna alle foutcodes wissen. Een stuk rijden (wellicht 1 a 2 dagen), en kijken welke foutcodes in die periode terug gekomen zijn.

 

Dus het is wellicht handig als je daarmee begint. Nu valt er niets anders te doen dan speculeren zonder enig houvast.

  • Like 1
Link naar reactie

halverwege ging het over dat de ANWB advies gaf om hem te tunen, want dat zou ook wel eens kunnen helpen....

 

eerlijk gezegd was ik hier al sceptisch over. lijkt mij gewoon dat de lambda niet goed is, en ik weet niet of deze al is vervangen, maar zelf heb ik op andere auto's slechte ervaringen met sommige aftermarket lambda's

Link naar reactie

Van tunen wordt een auto nooit betr0uwbaarder.

Een anwb monteur heeft niet meer terzake kennis dan de honderden ingenieurs bij bmw/siemens/bosch die het ding ontwikkelen.

Die spelen allemaal op safe omdat die bij bedrijven werken die ook voor de garantiegevallen moeten dokken :wink:

Je maakt 'm met tunen hooguit wat sneller, maar dat doe je met repareren ook :D

 

Een katalysatorfout duidt natuurlijk als eerste richting katalysator of lambdasensor, maar het zou dus handig zijn als we wisten welke foutcode(s) het was.

Maar ik vermoed dat deze auto wel eens meerdere problemen zou kunnen hebben. Daarom kan je bij het geven van adviezen ook niet varen op halve informatie.

Het enige advies wat ik kan geven is langs te gaan bij een goede monteur die die motor kent.

In jouw regio is dat uiteraard Roodkapje als die tijd heeft.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
20 uren geleden, lightning87 zei:

halverwege ging het over dat de ANWB advies gaf om hem te tunen, want dat zou ook wel eens kunnen helpen....

 

eerlijk gezegd was ik hier al sceptisch over. lijkt mij gewoon dat de lambda niet goed is, en ik weet niet of deze al is vervangen, maar zelf heb ik op andere auto's slechte ervaringen met sommige aftermarket lambda's

Als je het forum doorspit (en ook andere fora) zal het je misschien opvallen dat het onderwerp 'motormanagementlampje brandt' een veelheid van problemen kan betekenen. De oplossing is vaak ergens te beginnen,  liefst bij een foutmelding of iets dat je hebt veranderd vlak voordat het fout ging.

 

Ik zal even de chronologie schetsen (misschien levert dit inzichten op over een aanpak in toekomstige gevallen.

 

  1. In juli van dit jaar een RVS-uitlaat en katalysator aangeschaft bij Crooke-tuning en daarmee 5 maanden probleemloos gereden;
  2. K&N-filter (inleg) aangeschaft/geplaatst) en paar weken mee gereden zonder storing;
  3. Nadat ik Octoon 10+ (onnodig OKE) gebruikt had ging het lampje na enkele kilometers branden (begin van het topic);
  4. ANWB gebeld, doorgemeten (kwam melding uit die wees naar de katalysator);
  5. Advies ANWB om door tunen de gas/lucht verhouding aan te passen (leek logisch advies);
  6. Afspraak gemaakt om te tunen en dit laten uitvoeren, hier bleek een nokassensorfout (P87) te bestaan (auto bleek <100PK te hebben en na tunen =100PK;
  7. Advies tuner om nokkenassensor te vervangen;
  8. Advies opgevolgd en naar garage gereden (Er brandde geen oranje lampje);
  9. Reparatie (nokkenassensor, distributieketting, waterpomp) uitgevoerd;
  10. Teruggereden en in de laatste kilometer ging het lampje weer branden (moet nog worden gemeten of daar nog een code aan hangt);
  11. Tuner gebeld, die suggereerde dat het de krukastiming zou kunnen zijn;
  12. Op internet gekeken, maar daar kan ik verder niet veel over vinden;
  13. Wel lijkt de luchtmassameter in veel gevallen een oorzaak te zijn (wat het terugvallen in vermogen >3.000 RPM zou kunnen verklaren);
  14. LMM besteld (die gaat toch wel een keer kapot).

 

Lijkt mij een redelijk overzichtelijk (wel prijzig) verhaal, met reparaties die toch wel een keer zullen plaatsvinden.

 

O ja en veerpootbrug geplaatst, maar die past niet in het verhaal.

aangepast door marcel.verheijen
foute as (krukas moet nokkenas zijn)
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.