Ga naar inhoud

Motormanagementlampje brandt


Aanbevolen berichten

Het verhaal heeft een voor mij redelijk verloop. Na het vervangen van de katalysator .

Dit had een reden defecte  katalysator kan komen door  slechte verbranding van brandstof , aanslepen van een auto  defecte lambda sonde  (=slechte verbranding welke je katalysator probeert te corrigeren en die wellicht oververhit is geraakt of gezien de KM stand wellicht " op/ versleten was" 

Dus wat was de oorzaak van het defect gaan van de Katalysator. (lambdasonde eerste oorzaak gezien het verhaal foppen draadje.) Door een defecte lamda sonde krijgt je katalysator teveel onverbrande benzine te verwerken welke tot oververhitting van die katalisator kan leiden dus voeg tijdig overlijden daar van . (zie bv je instructie boekje m.b.t. eventueel risico aanslepen voertuig !)

Wellicht was er aan andere oorzaak voor een slechte verbranding maan een defecte lambda sensor is natuurlijk vragen om problemen met de katalysator.

Begin maar eerst daar.

 

Link naar reactie

Was er nog een specifieke reden waarom je bij een nokkenassensorfout wel de krukassensor, distributieketting en waterpomp hebt vervangen en niet de nokkenassensor zelf? Die sensor kost maar iets van 40 euro oid.

die foutcode zegt me overigens niets: P87 is geen obd2 format dus daar kan ik niet zoveel mee.

 

Als je krukastiming niet op orde is na het vervangen van de krukassensor ben je mooi klaar. Dat kan alleen maar als de distributieketting niet goed zit.

Waarom is die eigenlijk vervangen? hoeveel km heeft je motor?

 

Door een kapotte katalysator kan je motor niet slecht gaan lopen, tenzij je katalysator verstopt zit (wat voor kan komen)

De katalysator en de 2e lambdasensor dienen ter controle. Op deze data wordt niet actief bijgestuurd. Dat gebeurt op data van de 1e lambdasensor (die dus voor je katalysator zit).

De 2e lambdasonde kan wel een MMlampje veroorzaken als die iets bemerkt wat niet goed zit, maar daar doet de motor verder niets mee naar mijn weten.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Door een kapotte katalysator kan je motor niet slecht gaan lopen, tenzij je katalysator verstopt zit (wat voor kan komen)

 Klopt als een bus .De katalysator kan stuk gaan  (verstopt raken geeft extra weerstand maar dat zal geen echt noemenswaardig vermogens verlies veroorzaken 4 takt) Echter de 2e lambda sonde detecteert dus enkel de nog juiste werking van de katalysator  dus als Melding juist.

De katalysator en de 2e lambdasensor dienen ter controle. Op deze data wordt niet actief bijgestuurd. Dat gebeurt op data van de 1e lambdasensor (die dus voor je katalysator zit).

De 2e lambdasonde kan wel een MMlampje veroorzaken als die iets bemerkt wat niet goed zit, maar daar doet de motor verder niets mee naar mijn weten.

De eerste sensor is dus van belang voor een goede juiste verbranding en bescherming (geregelde katalysator).van de katalysator

Een slechte verbranding geeft over het algemeen ook een vermogens verlies en heeft wellicht ook nog een verder achterliggende oorzaak (noodloop ) de lambda regeling zal een incorrect brandstof mengsel proberen te corrigeren (verminderen van brandstof inspuiting) als dat niet goed gaat zal je katalysator de onverbrande brandstof als nog zien te verbranden voor schone uitlaat gassen echter er zit natuurlijk wel een restrictie aan zijn capaciteit.Gaat zo iets defect wordt vaak bij noodloop de motor iets geknepen zodat je nog wel kunt door rijden echter dien je wel voor een check naar de garage te gaan om de oorzaak van de melding te achter halen en het eventuele defect te laten repareren.

Maar goed je had vermogens verlies wellicht door de geknepen verbranding met als melding motor lampje en wellicht defecte 1e lambda sensor .

Om je vermogens verlies door nood loop te corrigeren probeerde je het vermogen door tuning op te krikken en door het toevoegen van octaan booster (hier hebben we al hele discussies over gevoerd ).

Dus begin bij de defecte over brug de lambda sensor kan die in elk geval niet meer de oorzaak zijn  

Hierna begin je pas met stap 2. bij voorkeur als je vermoed nog steeds problemen te hebben alles laten door laten meten (scoop)  je bent toch ook bij de tuner geweest) en wil je goed tunen dient de motor elektronica perfect te functioneren en zul je een en ander dienen te meten om te weten of alles optimaal functioneert. Een slechte bougie,kabel,verstuiver,luchtklep of vacuüm lek zal moeten worden uitgesloten evenals het slecht functioneren van de vanos verstelling (nokkenas sensor/temperatuur sensor) enz

Daarna eventueel stap 3

En als alles goed werkt en je komt dan vermogen te kort kun je gaan tunen .

Link naar reactie
12 uren geleden, GuidoK zei:

Was er nog een specifieke reden waarom je bij een nokkenassensorfout wel de krukassensor, distributieketting en waterpomp hebt vervangen en niet de nokkenassensor zelf? Die sensor kost maar iets van 40 euro oid.

 

 

 

Sorry, moet nokkenassensor zijn. Heb ik aangepast in boodschappenlijstje.

 

Dank voor de critische blik.

Link naar reactie
22 uren geleden, MNZ3M zei:

Dus begin bij de defecte over brug de lambda sensor kan die in elk geval niet meer de oorzaak zijn  

Hierna begin je pas met stap 2. bij voorkeur als je vermoed nog steeds problemen te hebben alles laten door laten meten (scoop)  je bent toch ook bij de tuner geweest) en wil je goed tunen dient de motor elektronica perfect te functioneren en zul je een en ander dienen te meten om te weten of alles optimaal functioneert. Een slechte bougie,kabel,verstuiver,luchtklep of vacuüm lek zal moeten worden uitgesloten evenals het slecht functioneren van de vanos verstelling (nokkenas sensor/temperatuur sensor) enz

Daarna eventueel stap 3

En als alles goed werkt en je komt dan vermogen te kort kun je gaan tunen .

 

Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb de LMM al besteld, dus vervang ik sowieso. Tevens dan naar de lamda sensoren.

De opmerking van MNz3M (zie quote boven) zette mij wel aan het nadenken. Bij het vervangen van het luchtfilter door een K&N viel mij op dat het isolatiemateriaal in de bovenliggende kamer van het luchtfilter nagenoeg vergaan was (verpulverd). Zou dat spul in je systeem kunnen komen en zo bv. in de verbrandingskamers en zo een verstopping veroorzaken? Een K&N heeft (wordt gezegd) een grotere luchttoevoer

dus zou voor meer turbulentie en dus slijtage van het materiaal kunnen leiden.

aangepast door marcel.verheijen
spelfout
Link naar reactie

Kan je niet achterhalen wat achter de melding het mm lampje zit ? Wellicht is het zoeken dan gerichter. Als in  het geval de lambda sonde goed werkt kan hij wellicht signaleren dat er iets mis is met de emissie en of verbranding (brandstof/lucht verhouding) en licht het niet aan de sensor maar aan de achter liggende oorzaak.

B.v. bij een defecte katalysator (2e sensor) of een ervoor liggen de oorzaak.

aan de andere kant zolang er geen extreme kosten aan het vervangen van kleine onderdelen gemoeid is is het ook nog eens leerzaam en leer je je auto steeds beter kennen en kun je ons op het form ook nog wat leren of je ervaring delen.het is tenslotte een hobby auto waarbij het ook leuk kan zijn om zelf de oorzaak te kunnen achterhalen. 

Link naar reactie

Volgens mijn garagist is de melding (via laptop) 'unknown error'. Ik heb nu maar een iCarsoft besteld zodat ik zelf de fouten kan uitlezen (en resetten hoop ik). De iOBD2-mini krijg ik niet aan de praat.

 

Zaterdag gaat de lmm er in (gisteren ontvangen) en dan maar verder kijken. Volgens mijn zoon rijdt de auto een stuk beter (andere auto zegt hij). Vond ik zelf ook wel, maar was bang dat dat meer psychologisch was gezien de kosten die ik tot nu toe heb gemaakt.

 

En inderdaad. Het is ook wel weer leuk om te onderzoeken.

Link naar reactie

Ik hoor graag welke diagnose de iCarsoft  je geeft en of er meer Z3 gebruikers ervaring hebben met iCarsoft  / iOBD2-mini  of andere diagnose apparaten zodat ik ook een goede keuze kan maken voor het eventueel aanschaffen van zo apparaat.

Gebruikers vriendelijk , betrouwbaar en bruikbaarheid er van.

Of heb je eigenlijk meer aan een professionele uitvoering ? 

 

Link naar reactie

Ik kreeg vanavond de iOBD2-mini aan de praat. Melding P0170 fuel injectors. Staaft mijn vermoeden van loszittend isolatiemateriaal in het luchtfilterhuis. Resetten ging probleemloos. De iCarsoft hou i maar even in reserve.

 

Even kijken of ik ze schoon laat maken of vervang. Ik ben totaal niet professioneel zoals je al hebt gemerkt, dus de iOBD2-mini werkt voor mij prima.

 

Link naar reactie

Ik  constateerde  bij het vervangen van het lucht filter dat er isolatiemateriaal verdwenen was. Dat gaat ergens naar toe en  het lijkt mij dat dat materiaal  verbrandt en wellicht daardoor een afwijkende waarde veroorzaakt. Ik begrijp dat het vervangen van de injectoren dat probleem niet oplost maar ben  wel benieuwd of die redenatie hout snijdt?

Link naar reactie

Foutcode wissen en accu een half uurtje loskoppelen. Dan wordt volgens mij de ecu gedwongen de brandstoftrims opnieuw in te stellen.

Half uurtje rijden en kijken of de code terugkomt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi Guido,

 

Dank (weer). Door familie-omstandigheden even niet in staat geweest te reageren.

 

Net  terug van injectoren vervangen. Teruggereden en op de finish weer het lampje. Nog steeds met code P0170 (zonder percentages er achter) trim bank 1 maar ook met nieuwe code P0420.

 

Ik ga morgen de loskoppel-truc uitvoeren.

 

Keep in touch

 

Lampje moet uit!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.