Ga naar inhoud

Octaan Boost


Emi

Aanbevolen berichten

Dus is het alleen zinvol bij een lagere tanken als RON 95  b.v RON 91  of indien je op de fabriekswaarde's wil uit komen bij het tanken van RON95 en met de Boost richting de RON98 waardes aan te lopen. Dat geeft dan de beste prestaties qa verbruik en motorperformance .Echter het heeft voor het verbruik = kosten dus niet zoveel zin daar de booster ook geld kost. Allen heeft het zin als er alleen RON91 beschikbaar is of lager en de auto fabrikant schrijft voor minimaal RON95. Maar zoals we al gezien hebben zijn de RON waardes niet absoluut en is er wel wat ruimte voor wat variatie. Elk merk of land heeft wel wat en daar een auto niet streek gebonden is kan een boost heel soms de oplossing zijn.

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie

Pfjoej... Hele verhalen over het octaangetal. Maar kan iemand mij uitleggen waarom de ontsteking wordt aangepast als dat spul vanzelf ontbrandt? Stel dat 95 te vroeg ontbrandt(pingelen) dan ga je de ontsteking toch niet nog vroeger zetten? Zet je de ontsteking later dan loop je achter de feiten aan. Het lijkt mij dat de injectie meer brandstof inspuit (koelere verbrandingsruimte) wat ook je hogere verbruik verklaart.

Het verschil in vermogen zou je dus kunnen verklaren in een niet optimale afstelling van de injectie/ontsteking. Zonder vermogensbank blijft het gissen want de verschillen zullen miniem zijn en voor de een gewone jongen niet te voelen. 

Verder heb ik nergens gelezen over de verbrandingswaarde die de ene benzine zou hebben tenopzichte van de andere. De super plus van de Shell bijvoorbeeld heeft meer joulle en oktaangetal dan de Euro wat meteen het hogere vermogen verklaard. De computer registreert geen kloppen en past de injectie aan naar zuiniger (lees normaal) en dus optimaler en door de hogere joulle zal je meer vernogen kunnen meten.

 

ps, let niet op mijn spelfouten, ik doe ook maar wat :sFun_whistle:

 

Link naar reactie

Het worden hele academische verhandelingen onderhand...., terwijl de "simpele" vraag van Emi nog niet beantwoord is: werkt dit spul eigenlijk wel of is het weggegooid geld? Is er een of ander onafhankelijke test die (geen: "welke") uitwijst dat het octaan gehalte inderdaad verbetert en dus (?) tot merk- en meetbare hogere prestaties leidt?

Kom er maar in....

aangepast door Frenkie
Link naar reactie

 

3 uren geleden, Frenkie zei:

Het worden hele academische verhandelingen onderhand...., terwijl de "simpele" vraag van Emi nog niet beantwoord is: werkt dit spul eigenlijk wel of is het weggegooid geld?

Dat heb je nu meerdere keren gemeld, maar ondertussen is die vraag toch echt al meerdere keren beantwoord.

Daarbij is wat je noemt helemaal niet de vraag van Emi, die vraagt enkel wat onze mening is over octaan booster.

Link naar reactie

Valt toch wel mee qua academische verhandeling?

Ik heb de gaswet van Boyle Gay-Lussac nog niet voorbij zien komen en dat is nog steeds vwo stof; middelbare schoolniveau.

 

Het spul werkt alleen als je last hebt van voortijdige verbranding zodat je motormanagement het ontstekingstijdstip aanpast.

Of dat gebeurt.... tsja, dat kan alleen diegene onderzoeken die daadwerkelijk bezit heeft van de auto, dus dat kan niet van achter een beeldscherm.

Van achter een beeldscherm kan je eigenlijk niets ;)

 

Mocht je dat willen onderzoeken, dan kan je met torque (android) en een [url=http://www.ebay.com/itm/ELM327-OBD2-II-Bluetooth-Auto-Car-OBD2-Diagnostic-Interface-Scanner-Tool-GS-/272319123936]bluetooth obd2 uitleesdongle van 3 euro[/url] je ontstekingstijdstip loggen.

Ga op een warme dag met een flink warme motor een paar keer flink optrekken (in de 3 ofzo van 70 naar 150) met ron95 en log het ontstekingstijdstip.

Doe het daarna met ron98, of met dit additief.

Zie je verschil in timing (hoe hoger de timing/voorontsteking hoe meer vermogen en hoe minder pingel), dan maakt het dus uit.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ironisch bedoeld uiteraard Guido.....

Ik denk dat jouw antwoord voldoende aangeeft hoe je het effect van dit spul kunt meten, en MadMarky, sorry hoor, maar dat antwoord op mijn 1x gestelde vraag zie ik er niet tussenstaan. 

Zoals je zelf al aangeeft zal het grotendeels " tusen de oren zitten" , wat dat betreft zijn we het helemaal eens.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Frenkie zei:

 maar dat antwoord op mijn 1x gestelde vraag zie ik er niet tussenstaan. 

 

Feitelijk klopt wat je zegt ,maar als je even tussen de regels mee leest dan kon je eruit opmaken dat bijna niemand echte ervaring met dat spul heeft.

Enige dat dan rest is het eventuele nut of on nut uitleggen wat dan ook gebeurd is...

 

Zoals Guido al aangeeft zou je het kunnen testen .

Ik denk eigenlijk zelf dat voor oudere motoren eventueel een loodvervanger nodig kan zijn maar octaanbooster wat minder vaak,meestal volstaat het om de ontsteking iets later te zetten tegen het pingelen,ja je verliest wat vermogen maar veel is dat niet.

 

Btw Vpower van shell is voorzover ik begrepen het RON 97 of zelfs 95 dus daar hoef je het niet voor te doen maar de andere toevoegingen helpen misschien met het net ffe lekkerder draaien van je motor...

 

Link naar reactie

Ik heb wel in italie op bepaalde plekken zeer slechte benzine gehad. Sowieso ron95, maar ik denk dat ik ook wel meer dan 50pk verloor.

Voor zon soort situatie zou het kunnen werken. Maar ik rij natuurlijk met een compressie van ongeveer 1:16.5 als je de boost bekijkt.

Ik weet ook niet hoe duur zo'n flesje is en hoe lang je ermee doet, Ik heb in italie namelijk ook Vpower (shell, ron100 geloof ik) voor bijna € 2,17 per liter betaald...

vpower.jpg

Was wel een uitschieter overigens.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Maar kan iemand mij uitleggen waarom de ontsteking wordt aangepast als dat spul vanzelf ontbrandt

Bij een hoge compressie motor (meestal boven 1:10) bij de BMW Z3M b.v  11,3.

Als je een brandstof met een lagere RON waarde als de in dit geval RON 98  en je tankt ROG 95  .

Zal het motor management systeem en ontsteking tijdstip (z.g.de . Kenveld  div input aanpassen o.l.v. de pingelsensor !) dienen te vervroegen.

Waarom het is geen Dieselmotor welke van het principe gebruikmaakt dat bij een (veel hogere compressie (verhouding )de dieselbrandstof zelf ontbrand zonder vonk)

Bij een benzine motor is dat niet gewenst want komt de benzine  onder invloed van de compressie tot een ontstekings temperatuur nog voordat de bougie vonkt  (bij de juiste brandstof /lucht verhouding  (vrijwel vaste waarde   ) dan ontbrand de brandstof niet maar explodeert en daarbij komen zeer hoge drukgolven vrij wat merkbaar wordt als pingelen of kloppen (metaalachtig geluid )
Dit veroorzaakt op den duur motor schade. Door nu de brandstof welke met een lagere RON waarde als de fabrikant heeft ontworpen toe te passen (De compressie verhouding is immers niet meer te wijzigen ) kan door de brandstof iets eerder te doen ontsteken = dus nog voordat zij tot zelfontbranding zal komen  (kan komen met als gevolg een explosie c.q.  ongecontroleerde verbranding) en nu  doormidden van een vonk van de bougie gecontroleerd kan worden ontstoken. Echter door dat dit niet op het meest ideale moment meer kan plaats vinden (eigenlijk iets te vroeg) zal de motor niet meer de beste prestaties kunnen leveren (m.a.g.v. vermogens verlies). Door nu aan een brandstof met een lage (te  lage) RON waarde een octaan boost toe te voegen (is een ontsteking vertrager) dan kan  de motor de brandstof weer op het juiste meest ideale moment (iets later) d.m.v. de bougie kunnen ontsteken op het meest gunstige  moment en daar bij komt dan het optimale vermogen en verbruik weer om de hoek kijken zonder te pingelen of ongecontroleerd te verbranden (exploderen).

 

Meer kan ik er niet van maken.

Link naar reactie

How guidoK

dat is wel een stevige prijs ...

dat heb ik nog niet gezien :lol:

pfff .

 

 

 

Link naar reactie

Iets minder dan een stukje van de klassieke Porsche club.

Het Octaangetal

Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met het octaangetal en wat houdt dit in voor onze Klassieke Porsches? Welke benzine dienen we te tanken?

Klopvastheid

Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van benzine wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin de brandstof in een benzine-luchtmengsel kan worden samengeperst zonder spontaan tot ontbranding te komen [door het samenpersen ontstaat namelijk een temperatuursverhoging]. Een onvoorspelbaar tijdstip van ontbranding kan schade aanrichten in een motor zoals o.a. het branden van gaten in de zuigers. De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal wat vaak verward wordt met de term octaangehalte.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Hierbij geldt dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.

Klopvaste benzine of benzine met een hoog octaangetal laat daardoor een hogere compressieverhouding in een motor toe zonder spontaan voortijdig te ontbranden.

Het voortijdig ontbranden van een benzine-luchtmengsel in een motor wordt ook wel pingelen of detoneren genoemd en is te herkennen aan een metaalachtig gerinkel in de motor als onder belasting bij laag toerental het gaspedaal ver wordt ingedrukt.

Wanneer bij een benzinepomp staat aangegeven RON 98 dan staat dit voor Research Octane Number 98 en is deze benzine in principe geschikt voor hoog gecomprimeerde motoren. Indien de motor volgens fabrieksopgave geschikt is en afgesteld staat voor gebruik van RON 95 benzine heeft het geen enkele zin om RON 98 te gaan tanken omdat de motor er niet sneller of beter door gaat lopen, andersom kan het wel problemen gaan opleveren.

Een hoger octaangetal betekent overigens ook niet dat er meer energie in de benzine zit.

Link naar reactie
Op 25-7-2016 om 20:54, MNZ3M zei:

Maar kan iemand mij uitleggen waarom de ontsteking wordt aangepast als dat spul vanzelf ontbrandt

Bij een hoge compressie motor (meestal boven 1:10) bij de BMW Z3M b.v  11,3.

Als je een brandstof met een lagere RON waarde als de in dit geval RON 98  en je tankt ROG 95  .

Zal het motor management systeem en ontsteking tijdstip (z.g.de . Kenveld  div input aanpassen o.l.v. de pingelsensor !) dienen te vervroegen.

Waarom het is geen Dieselmotor welke van het principe gebruikmaakt dat bij een (veel hogere compressie (verhouding )de dieselbrandstof zelf ontbrand zonder vonk)

Bij een benzine motor is dat niet gewenst want komt de benzine  onder invloed van de compressie tot een ontstekings temperatuur nog voordat de bougie vonkt  (bij de juiste brandstof /lucht verhouding  (vrijwel vaste waarde   ) dan ontbrand de brandstof niet maar explodeert en daarbij komen zeer hoge drukgolven vrij wat merkbaar wordt als pingelen of kloppen (metaalachtig geluid )
Dit veroorzaakt op den duur motor schade. Door nu de brandstof welke met een lagere RON waarde als de fabrikant heeft ontworpen toe te passen (De compressie verhouding is immers niet meer te wijzigen ) kan door de brandstof iets eerder te doen ontsteken = dus nog voordat zij tot zelfontbranding zal komen  (kan komen met als gevolg een explosie c.q.  ongecontroleerde verbranding) en nu  doormidden van een vonk van de bougie gecontroleerd kan worden ontstoken. Echter door dat dit niet op het meest ideale moment meer kan plaats vinden (eigenlijk iets te vroeg) zal de motor niet meer de beste prestaties kunnen leveren (m.a.g.v. vermogens verlies). Door nu aan een brandstof met een lage (te  lage) RON waarde een octaan boost toe te voegen (is een ontsteking vertrager) dan kan  de motor de brandstof weer op het juiste meest ideale moment (iets later) d.m.v. de bougie kunnen ontsteken op het meest gunstige  moment en daar bij komt dan het optimale vermogen en verbruik weer om de hoek kijken zonder te pingelen of ongecontroleerd te verbranden (exploderen).

 

Meer kan ik er niet van maken.

 

ff losstaand van wat gebrekkig nederlands zitten hier toch wel wat fouten in.

Bijv:  " dan ontbrand de brandstof niet maar explodeert en daarbij komen zeer hoge drukgolven vrij wat merkbaar wordt als pingelen of kloppen (metaalachtig geluid ) "

Bij pingelen ontbrandt/explodeert het mengsel niet anders/heftiger dan bij normale ontbranding. Het probleem is dat zowel het tijdstip als de plek niet juist is.

Pingelen is niets anders dan dat de kracht van de ontbranding (de kracht van het vlamfront) te vroeg de zuiger raakt. De zuiger zit dan nog steeds te ver voor het bovenste dode punt wat betekend dat die kracht niet in beweging omgezet kan worden maar opgevangen moet worden door zuigerstangen, lagers en krukas.

Dat geeft die klap. En dat is dus ook wat zo slecht is voor de motor.

Als een mengsel gaat pingelen, dan kan het bijv. op een ander punt detoneren dan bij de bougie. Als die plek dichter bij de zuiger zit (en dat is eigenlijk altijd zo omdat de bougie het verst van de zuiger af zit), dan raakt het vlamfront dus te vroeg de zuiger. Maar bij pingelen en ontsteking in het algemeen zijn er bijna altijd meerdere punten waar het mengsel ontbrandt. Wat dat betreft is ontbranding niet zo heel gecontroleerd.

Dus het wegnemen/vertragen van 1 van die ontstekingsbronnen heeft wel effect. Daarom werkt het vertragen van het ontstekingstijdstip tegen pingelen.

 

Een dieselmotor kan niet pingelen (ongecontroleerde zelfontbranding) omdat het moment van onsteking bepaald wordt door de brandstofpomp/injector. Er wordt geen mengsel aangezogen in de motor zoals dat bij een benzinemotor gebeurt, er wordt alleen lucht aangezogen. Daarna wordt er bij een diesel in de cylinder (of in een voorverbrandingkamer) diesel geinjecteerd dat vrijwel gelijk ontbrandt. Een diesel regelt z'n timing door het inspuitmoment te regelen. Vroeger regelde de brandstofpomp dat en sinds de komst van common rail diesels, regelt de (elektrisch aangestuurde) verstuiver dat.

Bij een dieselmotor is de zelfontbranding juist heel gecontroleerd omdat het moment van toevoegen van brandstof wordt gecontroleerd.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee, als je geen risico op pingelen wilt moet je een diesel kopen  :lol:

 

Maar ik kan me vast voorstellen dat er een bedrijf bestaat dat een octaanbooster voor diesel probeert te verkopen :schater:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Helaas blijft het verschil tussen diesel en benzine bestaan het zij 2 totaal verschillende brandstof (met een ander vlampunt  en eigenschappen) soorten echter en het verschil tussen verbranden en explosief zelf ontbranden bij benzine kun je alleen door  gecontoleerde ontsteking  door middel van een bougie. helaas mis je het stukje theorie en daar laat ik het maar bij .

Anders hadden we wel een op benzine lopende "diesel" motor zonder bougies en  ook injectie op het juiste tijdstip . Helaas luk dat niet voor lange tijd want dan gaat de motor stuk. Je kunt wel wat benzine bij de diesel gooien als het maar niet teveel is maar dat heeft andere redenen.

 

P.S. benzine ontbrand alleen bij een juiste mengverhouding van lucht en benzine .

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie
1 uur terug, MNZ3M zei:

 

P.S. benzine ontbrand alleen bij een juiste mengverhouding van lucht en benzine .

 

Nee hoor, ga maar eens meten aan een stationair draaiende motor en zie hoe mager het mengsel is.

Of ga achter mij rijden en ruik ff hoe rijk het mengsel is :schater:

 

De reden waarom benzine moeilijk in een zelfontbrandingsmotor werkt is omdat benzine veel moeilijker tot zelfontbranding komt. Diesel heeft een heel laag octaangetal (zo laag dat het niet in octaangetal is uit te drukken). De regel is eigenlijk dat hoe zwaarder de brandstof (langere molekuulketens) hoe lager de zelfontbrandingstemperatuur.

Zo heeft lpg (butaan of een mix van propaan en butaan) een heel hoog octaangetal.

 

Dat zou je best allemaal in een zelfontbrandingsmotor kunnen gebruiken, maar die moet dan zo heet lopen dat alles aan de kook raakt etc. (en met een enorme compressieverhouding als die hitte uit de compressie moet komen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Op 30-7-2016 om 23:29, MNZ3M zei:

helaas mis je het stukje theorie en daar laat ik het maar bij .

 

Dat valt wel mee. Heb hier zo'n WTB papiertje aan de muur hangen met een mooi lijstje er omheen.

Link naar reactie

Octaangetal

 

Het octaangetal geeft de klopvastheid van de brandstof aan. De klopvastheid wederom is de eigenschap van een brandstof, om niet ongecontroleerd door zelfontsteking te verbranden (dus "te kloppen"), maar exact gestuurd door ontstekingsvonken, injectie of door compressie te verbranden.

1.)Een diesel heeft een veel hogere compressie verhouding en daar in is dus benzine dus ook benzine  tot zelfontsteking te verkrijgen echter met de helaas vervelende consequentie van een kapot lopende motor door de ongecontroleerde ontsteking .(P.S. was ook al weer pingelen of kloppen)

2).

Het ideale mengsel

Bij een Ottomotor is de verhouding van lucht en brandstof ideaal, als het mengsel uit 14,7 kg lucht en 1 kg brandstof bestaat.
Bij een Ottomotor is de verhouding van lucht en brandstof ideaal, als het mengsel uit 14,7 kg lucht en 1 kg brandstof bestaat

Bij een Ottomotor is de verhouding van lucht en brandstof ideaal, als het mengsel uit 14,7 kg lucht en 1 kg brandstof bestaat. Dit wordt ook wel "stoichiometrisch mengsel" genoemd. Hierbij komt de hoeveelheid lucht die bij de verbranding toegevoerd wordt, exact overeen met de theoretische hoeveelheid benodigde lucht.

De ideale toestand van het mengsel wordt ook met de Griekse letter lambda (λ) aangeduid. Alleen als er sprake is van deze mengselverhouding, is een volledige verbranding gewaarborgd en kan de katalysator de schadelijke uitlaatgassen vrijwel compleet in milieuvriendelijke gassen omzetten. De lambdawaarde komt overeen met 1. Tegenwoordig werken daarom vrijwel alle benzinegedreven Ottomotoren met dit mengsel. Bij andere brandstofsoorten verandert het lucht-brandstofmengsel.

Voor de rest zijn er nog wel meer items  over deze onderwerpen te vinden maar voor mij is het duidelijk genoeg al is er nog een hoop te leren.

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie

^da's idd het ideale mengsel. Maar als je rustig rijdt, draait je motor vaak armer. Spaart brandstof.

En wordt er veel gas gegeven, dan staat ie vaak wat rijker. Spaart motor en kleppen.

Als de motor altijd stoichiometrisch zou draaien, dan zou de afr mapping wel heel erg simpel zijn :lol:

 

 

Dit is een voorbeeld van een afr mapping (ik weet niet van welke auto, maar je ziet hier waarden en globaal aangegeven wat met welk deel van het veld globaal bedoeld wordt en daar zie je dus dat het (in dit geval) varieert tussen de 12.2 en 16.5)

afrtable.GIF

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Vandaar mapping  en de vele variabelen een rol te laten spelen  bij het streven naar de  perfecte verbranding bij koude dan wel warme motor ,stationair draaien,hoogtoeren of zware belasting  hoge / lage luchtdruk ,brandstof kwaliteit enz waarbij de mengverhouding iets wordt aangepast om toch rond de ideale mengverhouding uit te kunnen  komen voor een perfecte gecontroleerde verbranding  zonder de motor te laten pingelen ,een verhoogde uitstoot verkrijgen ,en om te hoge temperaturen  in de verbrandingskamer. te voorkomen bij bv een te arm mengsel Of een rijker mengsel  bij acceleratie of bij koude motor.
 

Bij diesel is het totaal anders daar kun je gewoon gewoon de hoeveelheid brandstof toevoeren welke je nodig hebt voor het gewenste vermogen  bij een gelijkblijvende lucht hoeveelheid  (overdaad aan lucht). Echter  de maximaal aangezogen lucht is de beperkende factor voor de begrenzing van het vermogen vandaar turbo's en of interkoeler om zo het maximale vermogen van de motor te kunnen vergroten zo veel als mogelijk  . Dit effect van een turbo  voor rendement en vermogen is  bij een diesel dan ook vele malen groter dan bij een benzine motor. De dieselklop is wat anders als pingelen . (diesel klop ontstaat bij het tot ontbranding komen van de dieselbrandstof = gecontroleerde verbranding) (pingelen is het spontaan ongecontroleerd ontploffen van benzine bij hoge druk en temperatuur zonder gecontroleerd ontstoken te zijn door een vonk welke bij een juiste mengverhouding voor een gecontroleerde verbranding zorg draagt. Bij dit pingelen ontstaan explosieve druk golven en temperatuur pieken welke de motor uit eindelijk zullen beschadigen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.