Ga naar inhoud

Octaan Boost


Emi

Aanbevolen berichten

Als het geen bal uitmaakte kun je ook een Z4 2.0 liter nemen . Maar ik dacht dat je Hard wilde gaan. En het ging hier om de " Octaan boost" welke te gebruiken is voor ouder motoren welke zonder b.v. deze toevoeging defect gaan. Of voor mensen welke het uiterste uit hun motor willen halen als de brandstof welke ze kunnen  tanken niet geheel voldoet aan de voorgeschreven soort en tevens  het verbruik willen verminderen. Maar goed zolang je niet om performance geeft of het verbruik en kun je goedkoper per liter tanken is het ook goed. Maar voor de F1 ,musselcars of ander performance spul kun je niet zonder als je ook echter performance wil. soms heb je keuze en soms geen.

Het toevoegen van dat spul voor een gewone motor welke op een lagere RON waarde optimaal presteert heeft vaak veel minder of geen invloed dan de commercie wil doen geloven .

Link naar reactie

Mee eens, maar ja welke mensen weten dat nog, alleen degene welke ouder zijn dan 40 ?

 

arghhh die ouder zijn dan 40 ?

aangepast door pampus
Link naar reactie

Je heb volledig gelijk echter taal is niet mijn sterkste punt en de moderne media nodigen mij soms uit te snel op een "Reactie toevoegen" te drukken zonder eerst een spelling en of grammatica controle uit te voeren als je daarna je stuk je nog een leest kom je taalkundig en spelling technisch nog wel eens wat rare zaken tegen.

Maar gelukkig een taal of spelling fout kun je altijd nog wel corrigeren en blijkbaar is het toch iets menselijks.

 

Link naar reactie
22 uren geleden, MNZ3M zei:

Als het geen bal uitmaakte kun je ook een Z4 2.0 liter nemen . Maar ik dacht dat je Hard wilde gaan. En het ging hier om de " Octaan boost" welke te gebruiken is voor ouder motoren welke zonder b.v. deze toevoeging defect gaan. Of voor mensen welke het uiterste uit hun motor willen halen als de brandstof welke ze kunnen  tanken niet geheel voldoet aan de voorgeschreven soort en tevens  het verbruik willen verminderen. Maar goed zolang je niet om performance geeft of het verbruik en kun je goedkoper per liter tanken is het ook goed. Maar voor de F1 ,musselcars of ander performance spul kun je niet zonder als je ook echter performance wil. soms heb je keuze en soms geen.

Het toevoegen van dat spul voor een gewone motor welke op een lagere RON waarde optimaal presteert heeft vaak veel minder of geen invloed dan de commercie wil doen geloven .

Nja ik wilde wat dingen uitkiezen om op te reageren maar je hele verhaal gaat in mijn ogen mank...Buiten de spelfouten

 

Nog 1 keer dan,bij een hoger gecomprimeerde motor dat 1:10 heb je een brandstof nodig met een hoger octaan gehalte dan 91  dat is alles wat erover te zeggen is.

Heeft niets te maken met hard willen gaan of oudere motoren die kapot kunnen gaan ...

 

Daarbij komt dat een moderne motor al dan niet turbo geblazen een pingel sensor heeft en desgewenst de ontsteking aanpast,daar zit dan een puntje vermogensverlies en eventueel brandstof toename ,er zijn diverse tests te vinden op het het waar de fabels van high octane fuel worden ontrafelt,conclusie alleen moderne high power motoren hebben enig voordeel te halen uit hoger octaan gehalte.

 

F1 motoren draaien zowiezo niet op normale benzine en laten we van die compressieverhouding maar niet spreken.

 

Google zelf nou even en kom met feiten op de proppen dan praten we verder.

 

 

Link naar reactie

Bij alles wat je zegt is juist alleen is er op Google van alles te lezen en te vinden en ook veel onzin .Het is allen handig als je  wat achtergrond informatie heb zodat je niet alles hoeft te geloven wat er geschreven staat.

Ook dit medium is daar handig voor alleen heeft de een ander technische achtergrond of ervaring. 

 

Hoe hoger het octaan getal hoe trager de verbranding . (dus eerder ontsteken nodig )

Dat is vaak gunstig voor hoog toeren motoren .

Vandaar dat toerental ,druk (=temperatuur) en ontstekingstijdstip met constructie van cilinderkop/verbrandingskamer in verhouding staan met elkaar .

De motor fabrikant geeft aan bij welke brandstof zijn motor optimaal presteert .

En elke ander brandstof keuze met een hoger dan wel lager Octaan getal gaat ten koste van de portemonnee en of opgegeven prestatie's  (specificaties.)

En heel soms kan een booster daar een oplossing voor zijn echter veel al niet.

Link naar reactie

Wat BMW zelf zegt:

 

Rated output: BMW recommends the use of super unleaded 95 RON fuel. Unleaded RON 91 fuel or higher with a maximum ethanol limit of 10 per cent (E10) is also permitted. The performance and fuel consumption rates listed are based on the use of RON 98 fuel.

 

oftewel: prima om te rijden met een octaan getal lager dan 98, maar we garanderen niet dat ie dan zn specs haalt. Maar hij draait er ook op ;)

 

overigens hebben wij daar in nederland weinig mee te maken aangezien de brandstofkwaliteit hoog is en (volgens mij) nergens lager dan ron95

Link naar reactie
19 uren geleden, MNZ3M zei:

 alles wat je zegt is juist

 

Dankje,en ik zie dat je idd even gegoogeld hebt,ja inderdaad er is vel meuk maar als onderlegd techneut zou je het kaf van het koren moeten kunnen scheiden toch?

 

En ook op elk forum zijn er velen die van alles menen te weten maar uiteindelijk het van horen zeggen hebben ik heb ook de wijsheid niet in pacht maar sleutel wel al meer dan een kwarteeuw aan van alles wat brandstof lust dus en klein beetje meepraten kan ik wel.

Link naar reactie

Als er niks stuk gaat valt er weinig te sleutelen, verder zal het RON95 gebeuren  voor vrijwel de meeste moderne motoren na de verplichte introductie van de katalysator geen item meer zijn, octaan boosters  hoog uit nog interessant voor oudere motoren zonder pingelsensor of voor getunde motoren welke na wat mechanische aanpassingen voor het verhogen van het vermogen wel wat extra's kunnen  gebruiken om de maximale performance te halen echter lukraak maar wat booster toevoegen zonder gedegen onderzoek kan meer kwaad dan goed . Maar op de openbare weg heb je dat stukje vermogens verlies niet echt nodig.en kunnen we gewoon zonder .  In Europa is RON 95 de  standaard .

Of je moet naar landen buiten Europa gaan waar ouder motoren geconfronteerd met een te laag octaangetal in de brandstof kunnen  gaan pingelen. Doe je dat lang genoeg krijg je vanzelf een gat in je zuiger of gaat er wat anders mechanisch stuk .aan de motor of verbrandingskamer..Uiteraard heb ik het dan wel over motoren met een hoge compressie waarbij een minimal RON waarde is opgegeven welke niet te tanken is . Voor even kan het geen kwaad maar niet te lang. Uiteraard kun je ook een gat in je zuiger krijgen als de het ontsteking tijdstip te laat komt te staan door een defect aan de ontsteking  's regeling of (pingedetector)  een defecte bougie bij een duo bougie systeem Porsche of Alfa waarbij er pingelen optreed en je daar mee blijft door rijden tot de motor vanzelf de geest geeft .

Link naar reactie

Ik heb altijd in al mijn wagens 95 getankt. (geeft de fabrikant ook aan min. RON 95)

 

98 heeft meer octaan oke goed .

ik toer even lekker hoor :cool:

tot 200 pk zal het niet veel maken.

 

maar eens de +300, 400,  500 .... pk's dan zul je wel meer pk' kunne NUTTIGE uit de betere brandstof...

 

 Maar voor mij dus gewoon wat toeren ,

dan maar de bestkope pakke en geef mij maar 95 :cool: .

 

 

ps :

Ben in 2015 naar de  usa geweest

hoogste wat ik heb gezien was 93

 

de rest nog veel lager ..( 87 en 89)

en heb alleen maar dikke bmw s gezien 335i ... enzzzz .. Bijna altijd wel zwaarste uitvoering ... Die mense kunne alleen nog ma dromen van 95 te kunne tanken daar :lol:

 

 

 

image.jpg

 

 

 

 

De dag dat ik pas

98 of 102 ga tanken is

als ik een nissan gtr of een porsche gt3 rs heb 

En met hem na de testbank ga , dan pas .

 

dus ik zal " nooit" 98 moete gaan tanken  vrees ik :lol:

 

 

 

aangepast door Larsy
Link naar reactie

Vandaar dat auto's ook m.b.t. andere emissie eisen voor of in de USA een aangepast motor management of andere  aangepaste motoren hebben. Porsche , BMW ,Mercedes  vooral in Californië waar de strengste eisen gelden voor zover ik weet.Vandaar dat fabrikanten daar rekening mee houden. In Europa is verplicht dat alle nieuw geproduceerde auto's (benzine) op in elk geval  op RON 95 dienen te moeten kunnen rijden voor type goedkeuring.

Dus hier kun je met RON 95 prima uit de voeten.

Link naar reactie

Ik heb altijd geweten min. RON 95 in mijn ander auto s

 

 

In mijn tankklepje staat zelf 

RON 91 tot 98 

Dus dat is nog minder als ik dacht 

 

 

voor us is 

gasoline 89 AKI min. 

Maar dat getal is toch ook de octaan ?

of wat zou die AKI betekenen .

 

Ik heb toch geen us import :sSic_sick::lol:

image.jpg

aangepast door Larsy
Link naar reactie

Geen idee. In de boekjes van mijn auto's wordt 98 voorgeschreven. 91 wordt  ontraden (alleen in noodgevallen). Bij de Z3 zit het stickertje nog op het dashboard.

 

98 beifrei.jpg

Link naar reactie

Ja bij een M zal dat zo wel zijn .

ik heb dat stickertje niet bij mij.

 

heb je ook een stickertje in je tankklepje ?

wat zeggen ze daar dan bij een M 

 

 

 

aangepast door Larsy
Link naar reactie

Oke bedankt voor de foto .

 

ja , als dat in mijn wagen zou staan nam ik het ook (ron 98 ).

 

geluk dat ik dan nog 95 kan/mag tanken 

:guitar:

 

 

Link naar reactie

A ja

Toch het zelfde dan.

 

Hier iemand die schrijft wat zijn bmw in de us moet hebben .

 

image.jpg

 

 93 aki zijn zelfs hoog .

als de fabrikant het niet voorschrijft!?

 

het kan dus zijn dat aki 89 of 91

gelijk is met RON 98 van hier

 

Maar bij wie van de 2 klopt dan het octaan gehalte dan  .. "Het getal dus"  

bij de AKI

of de RON van hier ??

 

Bij die tankstation,s  in NL  waar je 102 kan tanken spreken ze ook echt van octaan 102 .

aangepast door Larsy
Link naar reactie

http://www.adkusters.dsmynas.com/Website mynas/BMW Z3 handleidingen/Ownersmanual Z3 1998 Duits.pdf

 

Zie handleiding BMW Z3 bij brandstoffen blz 23

BMW Z3M

 

Minimum RON 95   en  RON 98  Super loodvrij  Om de norm waarden voor rijprestaties en benzineverbruik waar te maken.

 

Meer kan ik er niet van maken .

Link naar reactie

Ja dus je mag ook min RON95 tanken dan .

 

ma het begon hier eigenlijk met wat emi van het potje octaan boost denkt :o

 

Dus, ik zou het nooit kopen .

Ben niet zo gek van al die potjes en flesjes die je in de motor/tank kunt kappen.

ik zal het niet doen .

 

 

 

aangepast door Larsy
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.