Ga naar inhoud

Verzekering auto's 10-20 jr oud?


Z3 3.0

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Mijn Z3 van 2001 is verzekerd middels een standaard auto verzekering.

Een verzekerings adviseur heeft dit sterk afgeraden vanwege de standaard afwikkeling van schade op basis van de dagwaarde.

Hij adviseert om de Z3 minimaal all-risk te verzekeren en de auto te laten taxeren.

Nu weet ik wel dat deze adviseurs leven van de bangmakerij , maar ergens heeft hij wel een punt.

bv Bij diefstal wordt de dagwaarde uitgekeerd. wat is de dagwaarde van onze Zet's ?

De meeste verkeren in uitzonderlijk goede conditie en hebben relatief weinig km gereden.

Standaard afschrijvings tabellen zijn dus eigenlijk niet toepasbaar.

Mijn Z3 ( een 3.0 roadster) heeft maar net 40 000 km gereden en verkeerd nog in een echte nieuwstaat.

Ook werd geopperd dat bij een geval van aanrijding door derden ( schuld bij tegenparty) ook de dagwaarde geld.

Word je auto zomaar ff totallos verklaard voor een veel te laag bedrag.

Volgend jaar wordt mijn zet 15 jaar. Er bestaan zg jungtimer verzekeringen .

Heeft iemand daar ervaring mee ?

Wat zijn de "jaarlijkse " taxatie kosten .

Hierbij de vraag om jullie ervaringen en gedachte mbt dagwaarde en verzekeringen te delen in dit topic

Link naar reactie

^

Ik heb dezelfde verzekeringsman als Pim en ook dezelfde ervaringen.

be-inshured.nl /youngtimerpolis.nl en een verzekering van SAA, voor dagelijks gebruik.

deze verzekeren tegen taxatie waarde, alleen je softtop valt buiten de dekking.

Qua taxatie en de kosten daarvan, is het zoals onze Baron het hierboven al reeds vermelde.

Loont het,?

Ja!

taxatie waarde was bij mij bijna 5 x dagwaarde.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Voor jongere autos gelden andere taxatie regels (kijk wat voor vergelijkbare autos gevraagd, maar vooral geboden(!) wordt op de diverse verkoopsites).

Hierdoor taxeer ik mijn Z4 zelf op ca. 18.000 euro.

Heb het hier gecontroleerd: http://www.autoweek.nl/waardebepaling.

Ze geven een verkoopwaarde aan van €. 18.900 en een inkoopwaarde (wat een handelaar er voor geeft) van 16.000.

Ik weet wel, dit zijn theoretische cijfers.

De praktijk zal uitwijzen voor hoeveel hij uiteindelijk weggaat (Staat morgen op Autoscout24)

Link naar reactie

Mijn oldtimer MGB en mijn youngtimer Z3M coupe bij de KNAC verzekerd, MGB op all risk basis tegen een door mij opgegeven taxatie waarde en de Z tegen brand diefstal en WA. Twee keer schade gemeld voor de MG en pima afhandeling. Daarnaast lid ad 125 euro met pechhulp van de ANWB. Dus geen ANWB lid meer maar wel dezelfde service. MG kost 260 euri, de Z een kleine 450 euri op basis van 18.000 en lidmaatschap inclusief pechhulp 125....

Allemaal heel redelijk vind ik.

Link naar reactie

@ Mohnikaan

quote

Voor jongere autos gelden andere taxatie regels (kijk wat voor vergelijkbare autos gevraagd, maar vooral geboden(!) wordt op de diverse verkoopsites).

Hierdoor taxeer ik mijn Z4 zelf op ca. 18.000 euro.

Heb het hier gecontroleerd: http://www.autoweek.nl/waardebepaling

Deze site geeft aan alleen een waardebepaling uit te kunnen voeren van auto's tot 10 jaar oud

aangepast door Z3 3.0
Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Even een oude topic oprakelen, want ben in discussie met de KNAC over de waardebepaling van m'n (recent getaxeerde) Z3 in geval van diefstal/ totaalschade. Zij geven aan dat het taxatierapport als leidraad gebruikt wordt en ik quote: “De term “leidraad” wordt gebruikt omdat wij de schade expert niet kunnen verplichten het taxatierapport te raadplegen bij eventuele schade. Bij een oldtimer is dat vanzelfsprekend, maar bij een “gewone” personenauto of youngtimer dus niet. Het is wel de bedoeling dat de taxateur het rapport raadpleegt voor een dagwaardevaststelling (het zou dus die leidraad moeten zijn), maar hij is er niet toe verplicht”. Wat ik mij afvraag; Waarom wordt er onderscheidt gemaakt in een oldtimer met taxatierapport en een youngtimer met taxatierapport? aangezien deze door een expert wordt opgemaakt zou dit toch de huidige waarde moeten vertegenwoordigen van m’n auto? Of ben je (ook bij de KNAC) overgeleverd aan de grillen van de verzekeraar en moet ik gewoon rekening houden met het feit dat ik waarschijnlijk de dagwaarde uitgekeerd krijg indien er onverhoopt diefstal gepleegd wordt of de zaak Total-los gereden wordt.. Had meer verwacht van de Koninklijke Automobiel Club... Hoe is dat bijvoorbeeld bij jou geregeld @pampus

Link naar reactie

Je ziet dat de KNAC leeft van de provisie welke je betaald voor het afsluiten van de verzekering bij een door hun gecontracteerde partij. Het is dus geen onafhankelijke partij. Helaas is de verzekerings- wereld nog niet zo ver dat het belang van de klant voor op staat en zal het dus altijd achter af blijken bij schade wat er wel en niet onder de verzekering valt en of het mee of tegen valt. Ook de afgelopen premie stijging van dit jaar heeft te maken met het verslechterde belegings resultaat  de lage rente en de altijd z.g. tegenvallers  dure reparaties ,diefstal letselschade enz enz. Dit wil niet zeggen dat de KNAC geen goede verzekeringen aanbied echter je weet pas vaak bij schade wat er van de door de klant verwachte schade vergoeding wordt uit gekeerd. Verder kun je een beroep doen op contra expertise bij geschil (bijbetalen) maar dat wil ook niet alles zeggen. Echter zonder verzekering kun je niet WA en voor casco heb je het vertrouwen nodig van de verzekeraar en een goede taxatie welke voor af geaccepteerd is door de verzekeraar. En dan toch maar altijd hopen op geen schade of diefstal .Indien er wel schade ontstaat hangt het af van welk risico wil je afdekken. Er zijn gelukkig meerdere partijen welke schade verzekeren echter voor het klassieker of youngtimer gebeuren is de keuze wat beperkter en zitten er vaak wat aanvullende voorwaarden aan gekoppeld en zijn de polis voorwaarden vaak wat ondoorzichtig echter daar leven de verzekerings maatschappijen van anders  viel er niet zoveel mee te verdienen. Anders zagen meer mensen daar wel van af om overbodige risicos te verzekeren als je wist hoe groot de kans was of wat je uit eindelijk vergoed krijgt.

Link naar reactie

@mohikaan; het gaat om een youngtimerverzekering via de KNAC, waarbij ik dacht tegen taxatiewaarde verzekerd te zijn, maar dat blijkt achteraf niet helemaal zo te zijn.

@MNZ3M; duidelijk verhaal, alleen jammer dat je ook bij de KNAC overgeleverd bent aan de grillen van de expert zelfs wanneer je in het bezit bent van een door de FEHAC onderbouwd taxatierapport. Contra-expertise is in zon geval inderdaad een optie. Feit blijft dat het gewoon niet duidelijk en dat stoort me. Misschien toch eens verder kijken naar andere een andere verzekeraar, eentje die het wel aandurft om een auto te verzekeren met een taxatiewaarde van € 12.000,00 (of zoiets, heb het rapport nog niet binnen ..) want daar gaat het uiteindelijk om.

 

 

Link naar reactie

Toen ik er naar vroeg bij mijn verzekeraar (Zelf.nl) was het antwoord heel duidelijk: een eventueel taxatierapport gaat linea recta de prullenbak in. Daar trekken ze zich niets van aan. Het was een van de vele redenen om bij die club weg te gaan. Het kost niks daar, maar je krijgt ook niks.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.