Ga naar inhoud

Verzekering auto's 10-20 jr oud?


Z3 3.0

Aanbevolen berichten

Heb je al bij classico geinformeerd ? 

Er van uitgaande dat de auto ook als  Youngtimer wordt gebruikt met de beperkende voorwaarde voor gebruik en stalling

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie
6 uren geleden, Mitch zei:

@mohikaan; het gaat om een youngtimerverzekering via de KNAC, waarbij ik dacht tegen taxatiewaarde verzekerd te zijn, maar dat blijkt achteraf niet helemaal zo te zijn.

@MNZ3M; duidelijk verhaal, alleen jammer dat je ook bij de KNAC overgeleverd bent aan de grillen van de expert zelfs wanneer je in het bezit bent van een door de FEHAC onderbouwd taxatierapport. Contra-expertise is in zon geval inderdaad een optie. Feit blijft dat het gewoon niet duidelijk en dat stoort me. Misschien toch eens verder kijken naar andere een andere verzekeraar, eentje die het wel aandurft om een auto te verzekeren met een taxatiewaarde van € 12.000,00 (of zoiets, heb het rapport nog niet binnen ..) want daar gaat het uiteindelijk om.

 

 

 

Vreemd. Ik kon mijn Z gewoon bij de KNAC verzekeren op basis van een vervangingswaarde van 32K. Dat bedrag werd zelfs in de polis opgenomen.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Gisteren kreeg ik bericht dat er weer een nieuwe polis klaar stond van de autoverzekering van onze Z3. Heb uit nieuwsgierigheid eens even gebeld wat ze zouden uitkeren als de auto totall-loss zou zijn of gestolen zou worden.....SLIK...."€1600,= meneer"....wat zegt u?....ja, u heeft het goed verstaan....Z3 uit 2001 met 90K op de klok.

 

Tja, hevig aangedaan toch maar even de KNAC gebeld. Daar kan ik verzekeren tegen de dagwaarde zoals die écht is en nog voor minder premie ook!....:rolleyes:.  Maar even heel snel regelen voordat er wat met de auto gebeurt.

 

Waarschiijnlijk ben ik de laatste Z3 rijder die deze domme verzekeringsfout heeft gemaakt maar goed, toch dit maar even ter info voor degene die denkt dat het allemaal wel goed zit met die verzekering!

Link naar reactie

Standaard is 7500, geldt ook voor mijn e89 als hobby auto..... unive is de uitvoerende partij...

Link naar reactie

@IBMW Wellicht verstandig om de auto te laten taxeren om discussie met de KNAC te voorkomen? Heb hele discussies gehad (zie boven), maar verwacht toch dat een expert wel gevoelig is voor een officieel (door de KNAC erkend) taxatierapport...

Link naar reactie

@Mitch, ja dat is wel verstandig, dan wordt gewoon de waarde op het taxatierapport uitgekeerd, dat is mij zojuist toegezegd. Deze verzekering klinkt goed, zeker als je dan ziet dat de premie nog lager is ook.

 

Bovendien kun je - als je de auto b.v. voor een aantal maanden niet gebruikt - bij schorsen deze verzekering ook tijdelijk zonder WA-deel laten lopen zodat je alleen voor b.v. brand, diefstal en stormt bent gedekt....scheelt ook weer premie.

 

Dit kon bij mijn oude verzekering ook niet trouwens...

Link naar reactie

Erkend taxatie rapport is voor KNAC geen probleem, twee dagen na opsturen aangepaste polis met taxatiewaarde netjes overgenomen in de bus - of mail. En paar euro extra betalen als de taxatiewaarde wat hoger is uitgevallen... 

Link naar reactie

Zolang e.e.a   maar vast ligt in een taxatie rapport wat erkend is door de verzekeraar en opgenomen is in de polis.

Bij aanrijding schade veroorzaakt door een aansprakelijke tegenpartij wordt de schade door de verzekeraar van de tegenpartij op basis van de geldende regels afgehandels op basis de dagwaarde volgens de BOVAG-koerslijst.

De premie voor een eventuele cascodekking is afhankelijk van de getaxeerde waarde (conform artikel 7:960 BW, vaste taxatie) van het te verzekeren motorvoertuig. Het verschilt per verzekeraar welke beveiligingseisen er gesteld worden en wat de geldigheidstermijn van het taxatierapport is.

Mijn verzekering wordt weer aangepast per augustus oude taxatie kwam te verlopen.

Tevens geswitcht van maatschappij voor een scherper premie als gevolg van een gestegen taxatie waarde (3 jaar geldig)

Link naar reactie

Tja, bij Turien alleen maar goede ervaringen. Eén nachtje overnachten in Tilburg leverde mijn Z3M een baksteen door de ruiten op. Schade aan de deur, motorkap, linker ruiten kapot... Werkelijk 100% hersteld door een top-schadebedrijf waar ik de auto gewoon kon brengen. Alles gedekt, eigen risico was slechts 150 euro. 

 

Daarnaast werd ik zelfs door de medewerker van Turien gewezen op de gestegen waarden van de Z3M en dat mijn taxatierapport afliep. Dat is toch netjes?Opnieuw laten taxeren via iemand van de Jaguar Daimler Club (ledenkorting via m'n pa = 100 euro voor taxatie, officieel erkend!). Nu heb ik niet te klagen over de taxatiewaarde. In de polisvoorwaarden, die ik heel goed heb doorgelezen, staat heel duidelijk dat de taxatiewaarde ook de vervangingswaarde is bij diefstal of total loss. Turien = aanrader. 

Link naar reactie
8 uren geleden, pampus zei:

Standaard is 7500, geldt ook voor mijn e89 als hobby auto..... unive is de uitvoerende partij...

Ik heb net schade geclaimd bij Univé. Verloopt tot nu toe nog niet heel erg soepel. Dader reed door na een deuk in mijn auto te hebben gereden, maar ik heb een zeer oplettende getuige....

Link naar reactie

de dagwaarde zoals die écht is !!!!!!!!!!!!  Dag waarde is

Volgens de standaard koerslijst van b.v. Bovag en dat is geen vetpot .

Wellicht bedoel je taxatie waarde door een erkende taxateur welke (de getaxeerde waarde (conform artikel 7:960 BW, vaste taxatie)   Door de KNAC aangewezen (erkende) taxateur welke taxeert volgens zijn  voorgeschreven richtwaarden! 

aangepast door MNZ3M
tekst foutje
Link naar reactie
Op 11-7-2017 om 20:01, Enzo Sebastian zei:

Tja, bij Turien alleen maar goede ervaringen. Eén nachtje overnachten in Tilburg leverde mijn Z3M een baksteen door de ruiten op. Schade aan de deur, motorkap, linker ruiten kapot... Werkelijk 100% hersteld door een top-schadebedrijf waar ik de auto gewoon kon brengen. Alles gedekt, eigen risico was slechts 150 euro. 

 

 

 

hoop criminaliteit daar. zeker die jaloerse scooterverkoper ? :P

Link naar reactie
  • Administrator

Ondertussen wat offertes terug gekregen. Wat mij bij die KNAC verzekering wel verbaast is dat volledig casco NIET op taxatie-, maar op nieuwwwaarde gaat en dat beperkt casco wel op taxatiewaarde gaat ... :sCo_chinscratch:En de premies vind ik ook niet heel overtuigend in vergelijking met die van de youngtimer variant van Turien, ook  omdat de KNAC verzekering toch meer aanvullende voorwaarden kent dan de Turien variant ...

 

Overigens is de dagwaarde van mijn blik volgens de ANWB EUR 11.050 (die ook rekening houdt met de kilometerstand, maar niet met opties) en volgens Independer EUR 7100,- (kijkt niet naar kilometerstand èn niet naar opties) :unsure:. Alle reden om toch eens tegen taxatiewaarde te gaan laten verzekeren ...

 

Is er nog iemand ergens nog op een relevant verschil gestuit tussen jonger dan 15 jaar en ouder dan 15 jaar? Mijn blik wordt in maart 15, dus als het nou echt uitmaakt wacht ik nog even. Bij Turien zie ik dat verschil namelijk niet, en bij de KNAC ook niet. Sommige verzekeringen zijn wel vanaf 15 jaar, maar dan zie ik steeds als voorwaarde dat het betreffende blik ook moet zijn opgenomen in "De onschatbare klassieker". 

Link naar reactie

Voor mij was de opbrengst bij evt. total-loss de enige reden om de KNAC te bellen. Ze keren uit o.b.v. taxatie en niet op "dagwaarde".  Vervolgens bleek ook nog dat de premie lager was én dat ik tijdens de schorsingperiode (voor mij zo'n 7-8 maanden per jaar) het WA-deel uit de premie kon halen....win-win situatie dus.  

Link naar reactie
  • Administrator

^Met dus als nuancering dat dit voor de premie bij KNAC kennelijk van de verzekeringsvorm afhangt. Of de KNAC-pipo met wie ik gisteren heb gemaild begrijpt het zelf allemaal niet zo goed. Die schrijft:

 

"De premieberekening gaat als volgt: voor de WA dekking wordt berekend via uw postcode, het gewicht van de auto en het vermogen van de auto. De premie voor het Gedeeltelijke Casco wordt berekend over de dagwaarde (in dit geval dus de getaxeerde waarde), en de premie voor de Cascodekking wordt berekend over de originele cataloguswaarde van de BMW. Daardoor kan de WA/Cascoverzekering in verhouding tot het bouwjaar misschien wat hoog uitpakken. Wenst u uitsluitend een dekking die gebaseerd is op de taxatiewaarde, dan zou de WA/Gedeeltelijk Casco in aanmerking komen."

 

De WA premie is bij KNAC sowieso al ontzettend veel hoger dan bij mijn huidige verzekeraar (Turien, maar dan nog een 'reguliere" en geen youngtimer polis). Daardoor en door dat bij vol casco dus nog van de nieuwwaarde wordt uitgegaan pakt bij mij de premie voor vol casco fors hoger uit dat wanneer ik mijn huidge verzekering zou upgraden naar vol casco (is nu gedeeltelijk casco). Dat premieverschil is in mijn geval zo groot dat ik het verschil tussen in ieder geval de ANWB dagwaarde en de vermoede taxatiewaarde wel in een paar jaar bij elkaar heb bespaard ... Als ik het goed zie (maar ik heb daar nog een vraag over uitstaan) heeft de Turien youngtimer variant bij vol casco wel ook de taxatiewaarde als premiegrondslag.

Link naar reactie

 Ze keren uit o.b.v. taxatie   !!!!????  welke !

(de getaxeerde waarde (conform artikel 7:960 BW, vaste taxatie)

http://www.kakeswaal.nl/images/content/publicaties/Kakeswwaal-verschil-taxatie-waardebepaling-inventaris.pdf

 

Check Check !!

 

Vraag altijd offerte's bij verschillende verzekerings maatschappijen en of tussen personen en vraag duidelijk wat je bedoeling is

en of dat voor jou specifieke auto ook geld "vaak beperkende voorwaarden"  Klassieker ,  Youngtimer ,sportimer  met geaccepteerd taxatie rapport  waarbij de waarde van de auto voor de verzekering is vastgesteld bij totall los of gewone auto verzekering maar daar zit wel het pijn punt.

Bij auto schade ook al ben je gewoon Casco all risk wil het niet zeggen dat je de geleden schade vergoed krijgt als je niet heb vast gelegd wat bij voorbeeld gebeurt bij schade door derden . Die vergoed alleen volgens b.v. de Bovag /ANWB dagwaarde en dan zal jou verzekering het verschil tot maximaal het taxatie dienen te vergoeden bij total loss  of na diefstal /brand.

P.S was via classico bij Turien&co  en ga straks via Advies Verzekerd naar Kuipers  . De premies zijn vaak op aanvraag en kunnen nog al verschillen daar zij vaak op zoek gaan naar verz maatschappijen welke voor een specifieke auto en omstandigheden de verzekering accepteren.

 

De praktijk zal altijd dienen uit te wijzen  hoe soepel men is bij geleden schade zeker als hij niet te geheel te verhalen is op b.v. een tegen partij of er discussie ontstaat over de geleden schade en of taxatie waarde. Dan trek je als consument vaak aan het kortste eind.

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie
Op 17-8-2016 om 18:28, Emi zei:

 

Vreemd. Ik kon mijn Z gewoon bij de KNAC verzekeren op basis van een vervangingswaarde van 32K. Dat bedrag werd zelfs in de polis opgenomen.

 

Idem voor mijn ex Coupe en de e89 nu is als hobby auto verzekerd met een vervangingswaarde van 35k en een max van 7500 km per jaar voor rond de 80 euri per maand.....

Link naar reactie

Je ziet het vele verzekering mogenlijk en ook bij de KNAC.. Maar voor premie vergelijk en aanvullende voorwaarden of beperkingen dien je ook te kijken. Tenzij je niet voor de beste premie gaat die voor jou specifieke situatie net even voordeliger bij een ander kan zijn. Dat geld ook voor de standaard verzekering van je dagelijkse auto kan per jaar verschillen . Dus vergelijken loont en ze zult dan ook vaak aardige prijs verschillen zien is mijn ervaring.

Link naar reactie
9 uren geleden, pampus zei:

e89 nu is als hobby auto verzekerd met een vervangingswaarde van 35k

 

Waarom een zo hoog bedrag? Je betaalt dan onnodig veel premie. Tenzij je er vanuit gaat dat je hem in mekaar rijdt natuurlijk :rolleyes:

Link naar reactie

^ Het verschil voor 30K, de huidige vervangingswaarde, met 35 k per maand scheelt 3 euro, Dat is dus te overzien. Ik heb diverse premie vergelijkingen gemaakt met diverse verzekerings maatschappijen en die komen allemaal hoger uit, het enige voordeel is dan dat zij die 7500 km per jaar niet hanteren. Nu je kent me, dat haal ik nooit, dus ik vind het wel prima zo. Ook is de pechhulp geregeld via de KNAC en dat bespaart me weer een jaar contributie van ANWB. 35K was overigens het voorstel voor de KNAC zelluf gebaseerd op de nieuwwaarde van 77k. Kortom je hoort mij niet klagen voor een auto van net 6 jaar oud.

Link naar reactie
  • Administrator

^Maar ook getaxeerd op 35k en / of de afspraak dat de vervangingswaarde bij total loss gedurende een langere periode (bijvoorbeeld drie jaar) uitgekeerd zal worden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.