Ga naar inhoud

Verzekering auto's 10-20 jr oud?


Z3 3.0

Aanbevolen berichten

overigens het voorstel voor de KNAC zelluf gebaseerd op de nieuwwaarde van 77k

Vreemd  maar als er schade ontstaat en de schade wordt door een expert getaxeerd (je heb vaak 2 partijen  ) dan zal indien er schade ontstaat aan jou auto maar moeten blijken of de expert van de KNAC en dan ook zo over denk want dan zal jou verzekering het eventuele verschil dienen bij te passen. Over het algemeen kan het niet zo zijn dat er een hoger bedrag wordt uitgekeerd dan dat de auto op dat moment waard is. Ten zij je kunt aantonen dat er vooraf een geldige waardebepaling heeft plaats gevonden welke het rechtvaardigt om een hogere dagwaarde uit te keren welke je eigen verzekering dient aan te willen vullen ook al heeft de andere partij schuld.

Want die vergoed nooit  meer dan volgens de Bovag of ANWB koerslijst.

aangepast door MNZ3M
tekst foutje
Link naar reactie
11 uren geleden, 2.5si zei:

gedurende een langere periode (bijvoorbeeld drie jaar)

 

Je doelt hier op de afschrijving op de vervangingswaarde in die periode?

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, op de op zich niet ongebruikelijke bepaling dat een taxatierapport drie jaar mee kan. Zoals je bij nieuwe auto's soms ook gedurende een bepaalde periode een uitkering op basis van de nieuwwaarde en niet de dagwaarde krijgt. Was benieuwd wat Theo daar met zijn niet heel oude, maar ook niet nieuwe E89 over heeft afgesproken ...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Korte toevoeging, weet niet wanneer verandering paatsvond, maar inmiddels is de KNAC Youngtimerverzekering overgestapt van een 'taxatie als leidraad' naar een 'taxatie vlgns art. 7:960BW' dus leidend. Termijn voor rapport blijft 3 jaar.

IMAG2690_2.thumb.jpg.64f2e74bdd14113d6673431883a93c77.jpg

Link naar reactie

Artikel 960 [Indemniteitsbeginsel; taxatie]

De verzekerde zal krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou geraken. De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig het advies van een deskundige.

 

(Wie is goed in begrijpend lezen?)

aangepast door 330dM
Link naar reactie
6 uren geleden, 330dM zei:

Wie is goed in begrijpend lezen?

 

Ik lees het als in beginsel is een verzekering er niet voor om meer uitgekeerd te krijgen dan dat de daadwerkelijke waarde op dat moment is (lees dagwaarde). Behalve wanneer er eerder (en minder dan 3 jaar geleden) door erkend taxateur volgens de nodige richtlijnen een taxatie is uitgevoerd: als deze getaxeerde waarde hoger blijkt te zijn dan deze 'dagwaarde', wordt deze taxatiewaarde gebruikt.

Taxatierapport zal typisch vermelden dat taxateur opgenomen is in de nodige registers (bv TMV, VRT, Hobeon, FEHAC erkend, etc - ben hier geen kenner), en dat de taxatie is opgesteld en toepasbaar is volgens hetzelfde art 7:960 van het BW.

Link naar reactie
  • Administrator

^Dat is wel hoe het nu bij jouw verzekering werkt, maar staat niet in 7:960 BW. 7:960 BW noemt bijvoorbeeld de termijn van drie jaar niet; dat is echt een partijafspraak. Hou er daarbij wel rekening mee dat als de taxatie drie jaar geldig is, dat ook betekent dat waardestijging in die drie jaar niet uitgekeerd wordt. Als een Z3M 2,5 jaar bijvoorbeeld geleden voor het laatst is getaxeerd (conform deze partijafspraak) en hij gaat nu verloren, krijg je wel de taxatiewaarde, maar dat is vermoedelijk ondertussen minder dan de vervangingswaarde ....

Link naar reactie

krijg je wel de taxatiewaarde, maar dat is vermoedelijk ondertussen minder dan de vervangingswaarde

 

Verzekeren is zaken waarbij je een financieel risico wil  afdekken welke je niet kan of wil dragen.

Echter is natuurlijk niet bedoeld voor speculatie , (je kunt niet in de toekomst kijken m.b.t. waarde stijging en of daling en er wordt dus  een waarde bepaald welke over het algemeen lager is als de marktwaarde op dat moment en afhankelijk van het soort auto klassieker / exclusieve en of bijzondere auto door een door de verzekeraar erkende taxateur dient te worden vastgesteld die bepaald wat voor risico wil verzekeren tegen wat voor premie en voorwaarden)

Je kunt natuurlijk elk jaar en nieuwe taxatie laten uitvoeren en op basis daar van je polis laten aan passen maar dat is natuurlijk onder normale omstandigheden een niet erg gangbare  en dus dan ook kostbare zaak  (premie stijging en of daling ) ten zij je speculeert om bij een totaal schade geen marktwaarde schade te lopen .(het gaat om een aanvaardbaar risico)..

 

Gisteren mijn nieuwe Polis ontvangen en mijn auto wordt onder een klassieker verzekering onder gebracht .

De verzekering zelf is wel bij 5 verschillende verzekeraars ondergebracht in verschillende risico percentages .

 

Maar toch hoop ik nooit gebruik te hoeven maken van mijn verzekering maar je weet nooit.

Link naar reactie
Op 17-7-2017 om 19:25, MNZ3M zei:

overigens het voorstel voor de KNAC zelluf gebaseerd op de nieuwwaarde van 77k

Vreemd  maar als er schade ontstaat en de schade wordt door een expert getaxeerd (je heb vaak 2 partijen  ) dan zal indien er schade ontstaat aan jou auto maar moeten blijken of de expert van de KNAC en dan ook zo over denk want dan zal jouw verzekering het eventuele verschil dienen bij te passen.

 

Aan gezien jouw eigen verzekering zou betalen, is het dan zo dat jouw eigen no-claim opbouw en/ of eigen risico wordt geschaad bij schuld tegenpartij?

Link naar reactie

Aan gezien jouw eigen verzekering zou betalen, is het dan zo dat jouw eigen no-claim opbouw en/ of eigen risico wordt geschaad bij schuld tegenpartij?

 

Nee , bij dat soort verzekeringen heb je vaak  geen no-claim  opbouw omdat het vaak een 2e, 3e  auto verzekering  (en of ook bij andere verzekeraar ) (bijzondere)  is en de auto vaak als klassieker ,youngtimer sporttimer ,hobby timer wordt verzekerd .

Je rijd er dus weinig mee en voldoet aan beperkende of afwijkende  voorwaarden.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en hangt dus af van de verzekeraar en de persoon.

 

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Ik heb inmiddels ook via een tussenpersoon een offerte aangevraagd bij Turien en Co.

Taxatie verplicht, en dat laat ik door Zeeland expertise doen a €120,-  Ikzelf schat mn Z4 van 2004 met 64dkm op 15 a 17.500 euro.

 

Volgens de ANWB is de Dagwaarde; Vervangingswaarde bij total loss € 12.250. Valt mij eerlijk gezegd niet tegen.

 

Ik was tot nu toe verzekerd bij Centraal beheer tegen dagwaarde.

 

Ben benieuwd naar de offerte.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Beste mede-ZZZ enthousiastelingen!

 

Na 1,5 jaar stalling/schorsing heb ik eindelijk m’n Z3 coupe uit de stalling gehaald, wat dus verzekeren betekent.

 

Dit forum heb ik doorgelopen en veel info verzameld (dank daarvoor), echter mis ik nog steeds wat info om plaatje voor mij duidelijk te krijgen…

Waar ik naar op zoek ben is een Youngtimer verzekering o.b.v. taxatiewaarde die (in ideaalscenario):
1- Maandelijks (of zelfs dagelijks) opzegbaar is (zoals reguliere verzekering)
of
2- Tussentijds te wijzigen is (van bijv. all-risk naar WA)

 

De diverse genoemde partijen voor Youngtimer verzekeringen (Turien, KNAC, Be-insured, etc.) bieden echter alleen verzekeringen aan van min. 1 jaar (daarna wel maandelijks opzegbaar) en ik zie geen mogelijkheid tot tussendoor wijzigen.

 

Reden is dat ik (zoals velen) m’n ZZZ coupe in Herfst/winter geschorst heb.
- In voorjaar/zomer zou ik ‘m dan graag All risk verzekerd hebben (o.b.v. taxatie-waarde).
- In de Herfst/winter enkel WA / WA+ of wellicht helemaal niet (is risico, maar staat goed gestald)

 

Kent iemand een partij die dit wel doet?

 

Hoe doen jullie dit?
- hele jaar door all-risk verzekeren, ook geschorst in stalling?

 

Bij voorbaat dank voor jullie feedback / suggesties!

Gr. Abel

Link naar reactie

Mijn oldtimer is gewoon altijd verzekerd, de premie is zo laag dat ik niet eens zin heb om te kijken hoe het anders kan.

 

Maar vertrouw je erop dat de waarde van de auto gedekt is door de verzekering van de stalling, of door de eigen All Risks of beperkt casco verzekering. Brand, schade en vandalisme zijn dan gedekt.

Link naar reactie

Ik verwacht dat je bij een verzekeraar die je een jaarcontract aan biedt, na dat jaar per maand van dekking kan wisselen. Wel even telkens de poliskosten aftikken.

Een geschorste auto hoef je dus ook niet tegen Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) te verzekeren. Zodra je de auto in de stalling zet wel even bij de verhuurder checken of casco schade voor zijn rekening komt in de stalling periode.

Stal je de auto thuis in je eigen garage aan huis, ook dan is het verstandig te checken of de in de wintermaanden geschorste auto onder je inboedel verzekering valt voor schade bijvoorbeeld door water, storm, brand of blikseminslag en wat er verder daar bij jou in de garage met je auto gebeuren kan...…..

Uitsluitend WA verzekeren van een geschorste auto dient geen enkel doel.

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Nog een vraag over schorsen: als je auto geschorst is, hoef je hem niet APK te laten keuren. Dat is duidelijk. Dus als de APK datum binnen de schorsingsperiode valt, dan hoef je hem dan niet te laten keuren, mara doe je dat tegene het einde van de schorsingsperiode.

 

Maar wat nu als je tussen twee APK vervaldata je auto bepaalde periodes schorst, maar de auto niet geschorst is op de komende APK vervaldatum? Heeft dat tussendoor schorsen invloed op de APK datum of niet?

 

Ik heb mijn Z4 nu bijvoorbeeld geschorst,omdat die meer dan 15 jaar oud is, schorsen dus minder kost dan een maand wegenbelasting en ik bovendien in die maand a 1,5 maand geen weekenden had waarin ik de Z4 zou kunnen gebruiken. Ik hef die schorsing in ieder geval voor Henk's rit op 2 September weer op en als ik eerder zin en tijd heb om te rijden: eerder. Mijn Z4 is dan ongeveer 5 a 6 weken geschorst. Verschuift mijn APK datum daarmee ook 5 a 6 weken of blijft die hetzelfde (er van uitgaand dat de Z4 niet geschorst is op de APK vervaldatum)?

 

Ik vind op internet nergens antwoord op die vraag, wel 10.000x dat als je auto nog geschorst is op de APK vervaldatum dat je hem dan niet hoeft te laten keuren ...

Link naar reactie

Dank voor de reacties zo ver m.b.t. mijn verzekeringsvragen.

 

Goed punt dat geschorst stallen met enkel WA helemaal geen zin heeft (daar je dan juist de diefstal / Brand / storm / etc. nodig hebt).
Mijn stalling is aan huis bij mijn ouders; ik moet nog checken of dat onder inboedel valt, maar vermoed van niet…

 

@Ewout, mag ik vragen wat jij betaald per maand (all risk?) en bij welke verzekeringsmaatschappij je zit?

 

Ik zie verder in forum dat @IBMW meldt dat bij KNAC:
bij schorsen deze verzekering ook tijdelijk zonder WA-deel laten lopen zodat je alleen voor b.v. brand, diefstal en stormt bent gedekt..
- ik kan dit alleen niet terugvinden in de voorwaarden.


Ik zal ze nog wel even bellen.

Offertes die ij tot op heden gehad heb van de bekende partijen, zijn rond de € 55,- per maand (o.b.v. € 12.000,- taxatie).
Vind ik toch wel veel geld om m'n Z3 Coupe daarvoor maandenlang geschorst in de schuur hebben staan...

Ben toch wel benieuwd of jullie dit soort bedragen ook hele jaar door betalen, of alternatieven weten.

Wederom dank!

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.