Ga naar inhoud

BMW Z4 Central Info Display (CID) tablet inbouwen


ad k

Aanbevolen berichten

^^ mooi dat dit gedeelte al werkt, Ad wat voor kaart heb je op de Arduino zitten?

En nu jij toch de zaak open hebt liggen, ik heb het idee dat mijn scherm niet helemaal open gaat, d.w.z.

het lijkt net of hij nog wat voorover hangt, kan er binnenin wat los zitten ?

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Onthoudt hij de stand etc ook goed als je de spanning eraf haalt etc?

Ik denk niet dat hij nu de stand ook onthoud, maar ik moet nu het programma eens bestuderen en kijken wat er mogelijk is.

Nu is het stapje voor stapje met de ene schakelaar of met de andere schakelaar bedienen en het scherm loopt open of dicht.

Hier zit nog geen "einde" op dus knop loslaten op het juiste moment, moet dus nog verbeterd worden.

Hiervoor moet ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden en programmeertaal.

Ga je ook nog voor een a2dp connectie via

De muziek gaat straks via Bluetooth naar de dension BT lite die al ingebouwd zit. Dus geen stuurwielbediening.

^^ mooi dat dit gedeelte al werkt, Ad wat voor kaart heb je op de Arduino zitten?

En nu jij toch de zaak open hebt liggen, ik heb het idee dat mijn scherm niet helemaal open gaat, d.w.z.

het lijkt net of hij nog wat voorover hangt, kan er binnenin wat los zitten ?

De kaart op de Arduino is een motorshield R3, speciaal voor het aansturen van (stepper) motoren (LINK)

Ik heb voor deze gekozen omdat in het voorbeeld topic dat ik volg deze ook is gebruikt, werkt prima.

In het topic waar ik naar verwijs kun je zien hoe e.e.a. in elkaar zit.

Binnen kan er weinig loszitten want het is alleen een tandwiel overbrenging die rechtstreeks op de stappermotor zit.

Alles zit met een paar schroefjes vast, als je scherm niet helemaal open gaat is er iets met de besturing ontregeld lijkt me.

aangepast door ad k
Link naar reactie

^^ Kun je de stappen tellen?,

Zoiets zal het moeten worden, stappen tellen en schakelaars disabelen in bepaalde stand.

Dit gaat wel weer een tijdje duren voor we dat weer uitgezocht hebben. :book:

Link naar reactie

Mocht het te moeilijk worden, ik heb nog een collega die goed is met C++.

Deze heeft ook wel ervaring met Arduino en stappenmotor.

Ik ben er nu ook net mee begonnen, maar ik heb nog een grote leercurve,

maar ik richt me meer op de domotica

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Mocht het te moeilijk worden, ik heb nog een collega die goed is met C++.

Deze heeft ook wel ervaring met Arduino en stappenmotor.

Dat zou geweldig zijn als iemand met ervaring zou kunnen assisteren.

Als ik er genoeg tijd in steek zal ik het ook wel werkend krijgen maar dat is dan weer een eenmalige leermoment dat je later waarschijnlijk niet meer gebruikt en weer snel vergeten bent.

Om het scherm naar de volledig open of dicht stand te krijgen denk ik dat ik met twee eindschakelaartjes beter af ben dan de motor een bepaald aantal stappen te laten maken.

Ga eens kijken of er voldoende plaats is om twee schakelaartjes bij te plaatsen.

Ik stuur je een PM met mijn Email dan kunnen we wat makkelijker communiceren.

Link naar reactie

Mocht het te moeilijk worden, ik heb nog een collega die goed is met C++.

Deze heeft ook wel ervaring met Arduino en stappenmotor.

Update: Cor en zijn collega schieten te hulp met het programmeren :groupwave: na wat :gathering: toch leuk dit forum

Wordt vervolgd

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nog een aanvulling .t.a.v. mijn vorige opmerking over de stand van mij navischerm:

Vandaag deze eruit gelepeld en gedemonteerd, bleek dat er van de behuizing iets afgebroken was, waardoor het vierkant
van de motoraandrijving niet meer voldoende gefixeerd zit.

Als er iemand nog een glorieus idee heeft om hier wat voor te verzinnen?

De afgebroken stukje zijn ook te klein om hier weer iets zinnigs van te maken.

scherm.jpg

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Ik zie een onderdeelnummer staan op het 'slachtoffer': misschien heb je dat al lang gecheckt, maar is dat misschien niet los te bestellen?

Zo niet: dan zou je met plaataluminium of iets anders stevigs een vervangend stuk kunnen maken, de uitsparing in het originele deel daarop aanpassen met een Dremel en er in lijmen?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik zie een onderdeelnummer staan op het 'slachtoffer': misschien heb je dat al lang gecheckt, maar is dat misschien niet los te bestellen?

Zie in een sloper nog een navischerm zitten, misschien iets te handelen ?

http://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto's/bmw+z4+/o/747058" href="http://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto's/bmw+z4+/o/747058"

aangepast door ad k
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Dit topic krijgt zeker vervolg en het is even stil omdat er andere zaken prioriteit hadden, keuken verbouwen, druk op het werk en nog wat onvoorziene zaken die tussendoor kwamen.

Huidige status:

  • Android is geprogrammeerd met behulp van CorvH en zijn collega. Scherm te bedienen via originele knoppen en scherm gaat open bij contact aan en dicht bij contact af. :thumbs_up:
  • Een andere telefoon aangeschaft omdat de Pipo phablet aan de buitenkant net iets te groot was en er geen ruimte overbleef om de voedingsstekker er in te krijgen. Vele mini-usb proberen te modificeren maar zonder het gewenste resultaat.
  • Nu een Huawei Ascend P7 aangeschaft die een 6" scherm heeft dus een 1/2" kleiner is maar qua buitenafmetingen voldoende ruimte geeft om de aansluitingen te maken. Scherm past er ook mooi in.
  • De Huawei Ascend P7 had de android versie 4.1.2 en ik had wat problemen met de bluetooth verbinding die niet automatisch herstelde nadat de verbinding weg was bij het afzetten van het contact. Geen update beschikbaar via de fabrikant en na veel zoeken de telefoon kunnen upgraden naar 4.4.2 en de bluetooth problemen zijn verholpen.
  • Nog wat andere zaken aangeschaft zoals een relais om de android te laten weten of het contact aan of af staat en gemonteerd, een usb voeding die ik in de auto kan monteren en nog wat andere kleine zaken.
  • Zaagmal is gereed voor het "gat" in het dashboard te maken.

We hebben dus zeker niet stil gezeten maar het uiteindelijke resultaat zal pas in het najaar gereed zijn omdat ik in de zomer de auto niet half gedemonteerd in de garage ga zetten. Deze moet gereed staan om te rijden als het mooi weer is want daar hebben we hem voor :lol:

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Status van dit project is onveranderd tov Juli vorig jaar :muur:

Alle plannen voor de Z4 zijn niet tot uitvoer gekomen vanwege andere prioriteiten.

Sterker nog ik heb helemaal niets aan de Z4 gedaan de hele winter en ga hem dit weekend maar eens uit de stal trekken.

Dit project staat weer op de planning voor komende winterperiode en hopen dat we het dan wel af kunnen maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.