Ga naar inhoud

Vraag over het geheugen van de elektrische stoelverstelling


Blackwwz3

Aanbevolen berichten

Wie kan me helpen.

Weet iemand waar bij de ZZZZ de geheugenstanden van de bestuurderstoel worden opgeslagen, is dat in de schakelaar unit zelf, of in de GM module?

Omdat bij mij de bijrijders stoel nogal eens versteld wordt, wil ik een engelse bediening daar plaatsen met geheugens.

Als de standen in de schakelunit worden opgeslagen verwacht ik geen problemen, maar als dat in de GM module is, ben ik bang dat er misschien een conflict komt met de unit van de bestuurderstoel

alvast bedankt voor de info en het meedenken

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Administrator

Als je hier de beschrijving van de pinnen ziet, hier de tweede FAQ waarin beschreven wat je mist zonder GM5, hier (op blz. 9) dat seat memory een aparte module is en tot slot hier dat in de beschrijving van de seat memory (blz.16) in het plaatje de GM5 module niet voorkomt, terwijl bij andere functies een schema is opgenomen met de GM5 module en de onderdelen die die aanstuurt voor de betreffende functie, zou ik denken: niet via de GM5 module.

Ik durf niet te zeggen of de benodigde bekabeling er ligt en of beide geheugens elkaar niet bijten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de auto ontgrendelt (nu springt de bestuurdersstoel terug in positie, hoe is dat als je twee geheugens hebt?)?

Link naar reactie

Ik durf niet te zeggen of de benodigde bekabeling er ligt en of beide geheugens elkaar niet bijten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de auto ontgrendelt (nu springt de bestuurdersstoel terug in positie, hoe is dat als je twee geheugens hebt?)?

Thanks Mauritz, zal het even doorlezen. De bedrading licht er, is exact hetzelfde als aan de andere kant. Dat heb ik al gecontroleerd.

Schiet jouw stoel terug dan, de mijne blijft gewoon staan. Of bedoel je daarmee de toegang met verschillende sleutels.

Link naar reactie
  • Administrator

^ met een andere sleutel inderdaad. Laat hem maar eens op positie 3 achter met sleutel 1, dan op positie 1 met sleutel 2 en open dan weer met sleutel 1.

Link naar reactie

Zou best handig zijn memory links en rechts, mijn sleutel stelt de bestuurdersstoel in voor mij en de passagiersstoel voor mijn vrouw. Haar sleutel doet hetzelfde maar dan andersom!

:groupwave::P:P

Dat bedoel ik nu ja, de ene keer zit op de bijrijders stoel bij mij een kleine, dan alleen vrouwlief, dan vrouwlief met hond erbij. en iedere keer staat de verstelling anders.

Als dubbele memory werkt zou je dus idd ook bij rijderswissel de stoelen onderling anders laten verstellen in één keer :punk::thumbs_up::thumbup:

Link naar reactie
  • 4 jaren later...
  • Administrator

EDIT: DE POSTS HIERNA ZIJN AFGESPLITST VAN HET "WAT HEB JE ONLANGS NOG VOOR JE (Z)ZZZ GEKOCHT"  TOPIC

 

Een RHD “seat adjuster actuation unit” met geheugen uit een E46. 

 

Hebben beide stoelen geheugen en krijgen vrouwlief en zoonlief + zitje hun eigen geheugenpositie op de passagiersstoel. 

Link naar reactie
Op 27-4-2019 om 11:33, 2.5si zei:

“seat adjuster actuation unit

 

Ik ben ooit bezig geweest met de aanschaf van een setje elektrisch verstelbare rode M-stoelen uit een RHD Z4M en was toen ook van plan mijn eigen "linker" geheugen over te bouwen naar de nieuwe stoel zodat ik ook twee geheugens zou hebben. Vervolgens werd me verteld dat de settings hiervan opgeslagen worden in de GM5 module en dat die maar ruimte heeft voor 1 stoel en dat dat dus niet ging werken. Stoelen uiteindelijk niet gekocht i.v.m. de toch wel belachelijke prijs, maar de vraag of dit gaat lukken blijft natuurlijk wel staan. Ik hoop wel voor je dat mijn bron het toen bij het verkeerde eind had.:nono:  Succes in ieder geval ! :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator

 ^ Dat zou wel zuur zijn, Cees! 😂 Aan de andere kant; ik rij altijd, dus ik heb meer aan een geheugen rechts. Dus als de GM5 module dan de instellingen van de laatst ingestelde stoel maar pakt is er voor mij nog niks aan de hand. 

 

Maar ik weet dat het eerder is gedaan.  Ook door minimaal 1 forum member met een Vfl E85. Dus ik heb goede hoop. En wie niet waagt, wie niet wint! Het is tientjeswerk, dus als het niet lukt is er ook geen man overboord ...

 

Ik hou jullie op de hoogte!

 

EDIT: volgens deze bron (dat blijk ik zelf te zijn 😂😂😂) zou het wel los moeten lopen. Ik weet dat Leon (Blackwwz3) het vervolgens ook daadwerkelijk heeft gedaan en dat het bij hem werkte. Ik hou dus goede hoop!

Link naar reactie

Zou inderdaad zuur zijn ..:sick: 

 

Hopelijk,klopt de info over de pfl E85 en kan het dus toch zoals bij Leon.

 

Ook/juist al is het maar een paar tientjes, toch jammer als het niet zou werken en super leuk als het wel werkt ( en weer een opsteker voor mij als er ooit weer een betaalbaar setje Rode RHD M-stoelen met grijze deurpanelen voorbij komt) :hypocrite: (dream on) 

 

Ik duim dat ik  er naast zat met  m'n pessimisme, We gaan 't zien !  :punk:

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zie nu dat de links in mijn post hierboven niet meer werken. Ik linkte naar de volgende site: www.bmwgm5.com. Daar kun je nog steeds info vinden; zoals de bepinning van de GM5 module.

 

De handleiding over het elektrisch systeem van de E85 die voorheen op bmw university stond vond ik zo snel niet meer terug ...

Link naar reactie
  • Administrator
1 uur terug, Shoveltje zei:

... Ook/juist al is het maar een paar tientjes, toch jammer als het niet zou werken en super leuk als het wel werkt ...

 

Alles in het belang van de wetenschap! Zodra ik hem binnen heb (Het ding komt uit Litouwen en ik heb geen idee van hoe lang een pakketje uit Litouwen er over doet.) zal ik eens aan het experimenteren slaan!

Link naar reactie
2 uren geleden, 2.5si zei:

(Het ding komt uit Litouwen en ik heb geen idee van hoe lang een pakketje uit Litouwen er over doet.)

 

Meerdere malen (sloop)onderdelen uit Litouwen laten komen; goed spul voor weinig geld en binnen 3 dagen binnen, dus komend weekend mag je aan de bak !  :thumbup:

Link naar reactie

Lijkt mij ook idd interessant om te zien of dat werkt met 2 stoelgeheugenmodules.

Ik vraag me af of het gaat werken of niet.

Je zou met ncs expert kunnen kijken of de stoelmodule een aparte module is.

Zo niet, dan vermoed ik ook dat het geheugen in de gm5 zal zitten.

Link naar reactie

^^ @GuidoK en @Maurits

 

Ik heb even de inhoud van mijn GM5 (E85 2.5 / 2004) module bekeken (deze is 8/2017 door de dealer geupdate). Daar staat over de stoel memory het volgende in (kan eventueel de hele inhoud posten). Voor de goede orde ik heb geen elektrisch verstelbare stoelen.

MIT_LIN
    nicht_aktiv
MIT_LIN_SCHALTER
    nicht_aktiv
MEMORYANFAHRGENAUIGKEIT
    standard
SITZMEMORY_VERBAUT_GM
    nicht_aktiv
MEMORY_POS_SPEICHERN
    wert_01
SPIEGELABKLAPPEN_GM
    nicht_aktiv
ABKLAPPWERT_GM
    wert_01
MEMORY_POS_ANFAHREN

Link naar reactie
  • Administrator

Dank Horus! Ik denk alleen dat dit het antwoord toch nog niet geeft. Het klopt dat je in de GM module ook iets met het stoelgeheugen kunt.

 

MAAR als ik in het document "E46 Central Body electronics" kijk op blz.4, 58 en 59 (zie hieronder, mijn conclusies onder de plaatjes):

 

 

E46 body electronics page 4.PNG

E46 body electronics page 58.JPG

E46 body electronics page 59.JPG

Dan kom ik op het volgende:

 

  •  aan de bestuurderskant zit een APARTE module (zie blz. 4), waarvan de posities 1,2 en 3 lokaal opgeslagen worden op een manier die niet gevoelig is voor stroom onderbreking (zie blz. 58) 
  • aan de passagierszijde zit (standaard) geen aparte module, maar slechts schakelaars
  • Er is programmeerbare interactie mogelijk tussen stoelmodule bestuurderskant en GM 5 module (zie blz. 59), MAAR die ziet niet op geheugenposities 1,2 en 3, maar op het koppelen van een specifieke stoelpositie aan een specifieke sleutel in de GM5 module, zodat bij gebruik van die sleutel de stoel in die positie springt.
  • Dus, als het je aan de passagierskant alleen om de geheugenposities 1,2 en 3 gaat en niet om het ook in positie springen van de bijrijdersstoel bij gebruik sleutel , moet je daar ook een module kunnen toevoegen zonder dat de posities 1,2 en 3 van de bestuurdersstoel verstoord raken; over die posities vindt immers sowieso geen interactie plaats met de GM 5 module en die worden slechts lokaal opgeslagen.

 

IK BLIJF DUS OPTIMISTISCH! :punk:

 

Voor diegenen die er nu pas in vallen: de onderdelen voor de E85/86 hebben dezelfde onderdeelnummers als de simpelste elektrische bedieningsunits voor de E46; wat er in het stuk "E46 Central Body Electronics" over stoelgeheugen / GM5 staat moet in beginsel dus ook opgaan voor de E85/86.

 

PS.  ik heb het onderdeel nog steeds niet binnen. Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie

Als ik in onderstaand kijk dan lijkt het me dat de seat memory module een op zichzelf staande module is.

En dat het waarschijnlijk wel mogelijk moet zijn om de passagiersstoel ook te voorzien van zo'n systeem.

 

Het is wel zo dat de "Driver's seat module" informatie moet hebben over de toestand van de auto. Want afhankelijk van het contact en of de deur open staat verandert immers het gedrag van de memory knoppen (ingedrukt houden of niet). De vraag is dan wat je 2e module doet als hij helemaal geen communicatie heeft met de rest van de auto. De andere vraag die ik zelf heb is waarom er bij de driver's seat 4 electromotoren afgebeeld zijn en bij de passenger's seat slechts 3.

 

Veel succes alvast met dit projectje!

 

 

E85_power_seats.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • Administrator
Geplaatst: (aangepast)

Oké, ik heb het onderdeel binnen en heb meteen even de oude stoelverstelling rechts gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd.

 

Conclusie: het werkt (nog) niet. Maar ik blijf nog steeds optimistisch. :wink:

 

Ik had tevoren kunnen weten dat het niet meteen zou werken door ofwel even wat verder door het stuk over de E46 Central Body Electronics te bladeren, ofwel door even onder mijn non M stoelen  te kijken en de bedieningsunits en bekabeling daarvan te bekijken.

 

Wat is er aan de hand: per stoel (zowel bestuurder als pasagier) zijn er 4 motoren. Per motor is er aan beide kanten ruimte voor twee stekkertjes. 

 

Aan de bestuurderskant zijn die ook allebei "bestekkerd" (zowel bij mijn originele non-M stoelen uit 2003, als bij mijn M stoelen uit 2007):. Foto van mijn non-M stoelen uit 2003:

 

Z4 motoren bestuurderskant.jpeg

 

Aan de passagierskant is telkens maar één stekkerblokje "bestekkerd" (opnieuw zowel bij mijn 2003 non-M stoelen en mijn 2007 M-stoelen, foto van mijn 2003 non-M stoelen) :

 

BAE6A60E-16D6-4DA9-A5D4-8862F8E9185E.jpeg

 

De bepinning van de "hoofdstekker" achterop de units aan de bestuurderskant en die aan de pasagierskant is exact gelijk, maar op de module (met geheugen) aan de passagierskant is een extra stekkerblokje aangesloten (rood omcirkeld):

 

 

Z4 bedieningspaneel bestuurderskant.jpeg

 

De bedieningsunit aan de passagierskant heeft wel de ruimte om dat blokje aan te sluiten, maar dat blokje zit eenvoudigweg niet aan de kabelboom aan de passagierskant (in ieder geval niet bij mijn twee sets stoelen).

 

aangepast door 2.5si
Juiste foto toegevoegd met dank aan Timewa
Link naar reactie
  • Administrator

Het hoe en waarom volgt ook uit wat andere pagina's van het E46 stuk dan die ik gisteren al plaatste:

E46 body electronics page 56.JPG

E46 body electronics page 57.JPG

 

Kortom: de extra bekabeling aan bestuurderszijde is nou juist specifiek voor de geheugenfunctie. Zonder die bekabeling zal die geheugenfunctie dus sowieso niet werken.

 

Hoe nu verder? Alle onderdelen behalve de bedieningsunits hebben dezelfde onderdeelnummers. Een kabelboom voor een LHD bestuurdersstoel is hetzelfde als voor een RHD bestuurdersstoel.

 

Ik denk dat dus een logische volgende stap is om de kabelboom van mijn originele non-M bestuurdersstoel op mijn M passagiersstoel in te pluggen en te kijken wat er dan gebeurt in combinatie met de RHD memory unit ...

Link naar reactie

Dat extra stekkerblokje zal de K-bus zijn lijkt me?

 

In alle gevallen zul je motoren moeten hebben die zo'n encoder hebben. De "hall effect sensor" die genoemd wordt die geeft een aantal pulsen per omwenteling af aan de hand waarvan de module bepaalt hoeveel movement er is geweest. Zonder die pulsen zal hij nooit kunnen bepalen hoe ver de motor nog moet om de gewenste positie te bepalen. Maar als die connectoren al op de motoren zitten dan zou je geluk kunnen hebben en dat er een (normaliter ongebruikte) hall sensor op de motoren van de bijrijdersstoel zit. Wel even checken, kunnen ook loze connectoren zijn. Hebben alle motoren van beide stoelen hetzelfde partnumber?

 

Je laat 2 dezelfde foto's zien trouwens, ik denk dat dat niet de bedoeling was?

 

P.S. Sommige motoren die een memory functie moeten kunnen vervullen werken ook wel met potmeters op de as, na een vertragingsstelsel. Het voordeel als je niet meer dan 360 graden nodig hebt: Je weet direct de absolute positie. Nadeel: Slijtagegevoeliger. Wel geschikt voor b.v. memory spiegels.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Foto’s aangepast.

 

Kleine kink in de kabel(boom). Het zijn op de passagiersstoel inderdaad loze stekkerblokjes, zoals al door Timewa voorspeld. Als je er in kijkt, zie je he-le-maal niks (geen contactpunten):

 

0B56C1FA-C286-4AE9-A32F-FD977B6DE15B.jpeg

 

Nou ja, als je inzoomt zie je bij de non-M stoelen die al een tijdje in de schuur staan wel iets: kleine spinnewebjes ... :chinscratch:

 

De motoren hebben alleen Bosch onderdeelnummers (geen BMW) en wat ik nu bij daglicht wel zie: links eindigt op een 8, rechts op een 9.

 

Kortom: het lijkt nu of ik om het werkend te maken ook alle motoren zou moeten overzetten. 

 

Ik moet even nadenken over of ik het nou waard vind om mijn originele stoel aan deze extra gimmick op te offeren.

 

En ik hoop dat Leon nog iets kan vertellen over hoe hij dat destijds gedaan heeft, maar die heb ik nog niet te pakken gekregen ...

 

Projectje even op pauze dus.

Link naar reactie
  • Administrator

UPDATE: inmiddels uitgebreid contact gehad met Leon (@Blackwwz3), waarvoor veel dank! 

 

Lang verhaal kort: zelfs als je alles over zet werkt het niet goed. :oops:Als je links en rechts een geheugenunit werkend maakt, dan heb je omdat er voor beide modules toch een koppeling is via het centrale elektrische systeem géén zes geheugenposities (links drie en rechts drie), maar slechts drie. Die zijn dan gelijk voor beide stoelen en werken bovendien simultaan. Dat zal zinloos zijn voor de meeste mensen en in ieder geval voor mij Ik hoopte immers Junior met één druk op de knop mooi hoog te kunnen zetten, terwijl ik mooi laag bleef.

 

Volgens Leon's info zou ik daarmee links ook tegen de voorruit geplakt worden als ik rechts de junior positie selecteer, en junior niks meer zien als ik mijn stoel vervolgens links wer terug zou zetten naar mijn eigen positie   ... :cynical:

 

Leon had destijds èn een ander startpunt (hij begon met links non-elektrisch en rechts al elektrisch, vermoedelijk RHD, maar wel zonder geheugen). Hij had rechts dus niet het probleem met een incomplete kabelboom (hij had daar ook de "kleine" connector al en de motoren rechts hadden bij hem al dubbele connectoren en waren ook al dubbel "bestekkerd"). Links heeft hij een elektrisch LHD slooponderstel verwerkt.

 

Maar omdat voor hem alleen geheugen rechts van belang was heeft hij vervolgens voor de RHD optie gekozen: rechts wel geheugen links niet. Bij verkoop heeft hij dat juist omgedraaaid, zodat de koper wel een bestuurdersstoel met geheugen had.

 

Daarmee is ook Cees' (@Shoveltje) vraag beantwoord: je kunt dus prima RHD stoelen kopen. Alleen moet je dan even motoren en kabelboompjes van de stoelverstelling uitwisselen. Voor wat je op de bestuurdersstoel schroeft is er afgezien van de bedieningsunit geen verschil tussen de onderdelen van de verstelling voor een LHD en een RHD bestuurdersstoel Als je de stoelen toch al los voor je hebt is dat niet zoveel werk. Ik zou me daar dus niet door laten tegenhouden als ik jou was!

 

CONCLUSIE: EXPERIMENT MISLUKT, MAAR WEL WEER WAT GELEERD! 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.