Ga naar inhoud

Rijden en stilstaan in winter


IBMW

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers,

Onze Z3 staat "onder zeil" voor de winter maar we hebben geen speciale maatregelen genomen om de auto langere tijd niet te gebruiken. De vraag is nu of het verstandig is om b.v. 1 x per maand even 20-30 km te rijden zodat alles even warm en gesmeerd wordt. Wellicht ook goed om de banden niet "vierkant" te laten worden? Hoe komen jullie de winter door zonder echte speciale acties te doen? Ook af en toe rijden? Groet, Martin

Link naar reactie

ik rijd in de winter niet, wat ik wel doe;

-ik vul de tank helemaal af

-pomp de banden hard op (4 bar),

-accu haal ik eruit en zet die op de druppellader

-ramen een klein stukje open (stalling)

-kap dicht

-was de auto grondig incl. bodemwassen

3 winters gedaan, nooit problemen gehad..

Link naar reactie

Er zijn weinig onderwerpen die niet al eens besproken zijn. Zie bijvoorbeeld hier en hier en verder de zoekfunctie. :clapping:

Dit zijn topics waarbij eigenaars de auto voor een aantal maanden weg zetten en daar allerlei maatregelen voor nemen. Mijn vraag was: als je niets speciaals doet, is het dan verstandig om 1 x per zoveel tijd een stuk te rijden i.v.m. smering, banden etc.?

Link naar reactie

Ik rijd er in de winter ook weinig mee, maar doe verder niets speciaals. Pas als je een auto een jaar of langer niet gebruikt lijkt het me raadzaam wat maatregelen te nemen. Voor die paar maanden vind ik dat erg overdreven. Een losse accu loopt ook niet zomaar leeg. In de lente opladen en klaar.

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn vraag was ...

Die vragen worden ook in die topics behandeld. Je banden zullen niet zo snel vierkant worden als je ze goed oppompt en als je toch gaat rijden dan liever wat langer zodat alles echt goed op temperatuur is, anders een bron van ellende ... Ik doe niks speciaals. Ik rij er in de winter ook weinig mee, maar rij er zo af en toe een wat langere rit mee (50 a 100 kilometer) als ik vind dat de omstandigheden goed genoeg zijn. Gemiddeld zo eens in de maand a anderhalve maand denk ik.

Link naar reactie

Een losse accu loopt ook niet zomaar leeg. In de lente opladen en klaar.

wel dus!

dat heet zelfontlading elke accu loopt vanzelf een beetje leeg,ok het gaat langzaam maar toch!

een accu die niet gebruikt word moet je echt zeker een keer per maand even bijladen.

Link naar reactie

Ha, we komen er wel zo met deze bijdragen van jullie.. :clapping: ...dus als ik 1x per maand tenminste 50 km aan 1 stuk rijd, dan is het vocht er wel uit, zijn de bewegende onderdelen gesmeerd (incl. airco pomp) en zijn de banden weer mooi rond....zoiets?

Link naar reactie

Je wilt gewoon horen dat je nog regelmatig met rijden of niet? :sHa_biggrin2:

Nee voor een paar maanden is dat niet nodig, pomp desnoods je banden wat harder op maar voor de rest boeit het niet. Ook een goede accu is niet zomaar in die paar wintermaanden leeggelopen. Maar als je er graag een stukje mee wilt rijden op een mooie winterdag staat niets je de weg natuurlijk :hypocritesmiley:

Link naar reactie

dus als ik 1x per maand tenminste 50 km aan 1 stuk rijd, ......incl. airco pomp?

Dat is wel goed voor je aircosysteem idd (en voor de rest van de auto).

Hoeft wellicht niet helemaal 50km te zijn, maar meer km is natuurlijk meer genieten :)

Link naar reactie

Mijn vorige Z4 heeft wel eens in de winter 5 maanden stil gestaan, geen last gehad van platte kanten aan de banden. :cold:

Misschien is dit een oplossing.

Ik heb dit eens gezien bij een bedrijf die ook old timers voor langere tijd opsloeg.

Klossen onder het chassis op de punten waar je de krik plaatst, wielen verwijderen.(kans op diefstal kleiner)

Accu verwijderen, en aan de druppellader.

Maar af en toe een toertje maken blijft nog de beste (leukste) manier. :)

aangepast door Enigma
Link naar reactie

Klossen onder het chassis op de punten waar je de krik plaatst, wielen verwijderen.(kans op diefstal kleiner)

Het is maar waar je voor kiest, kans op diefstal is idd kleiner, maar de kans dat je je bolide in geval van brand nog op tijd buiten krijgt wordt ook aanmerkelijk kleiner.

Link naar reactie

Heb zojuist even navraag gedaan bij een stallingshouder in de buurt, hij geeft aan dat zowel voor diefstal als voor brand deze niet is verzekerd!

Maar dat bij bedrijven die langdurig old timers opslaan er wel een regeling is dat deze onder de verzekering valt van de stalingshouder.

Maar dat zal lood om oud ijzer zijn, je zal dan gewoon meer stallingskosten betalen.

Link naar reactie

^ Mensen denken ten onrechte wel eens dat als je een auto schorst voor belasting en verzekering en deze thuis in de garage stalt,

dat deze dan onder de inboedelverzekering valt. Dat is dus niet zo. Indien noodzakelijk c.q. gewenst dien je hiervoor dus iets anders te regelen.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Mensen denken ten onrechte wel eens ...

En als je hem je huiskamer inrijdt, er een glasplaat op legt en hem als salontafel gebruikt? :lol: Maar, nuttige tip inderdaad, want vrij veel mensen denken dat. :thumbs_up:

Link naar reactie
  • Administrator

Ik was gisteren in het sprookjesbos voor de winterbanden van de daily en Roodkapje maakte me ergens toch een beetje bang; eigenlijk zou je bij de Z4 al na twee weken startproblemen kunnen hebben vanwege de accucapaciteit. De mijne stond al sinds de Krentenwegegrit stil, met het alarm erop = 5 weken! Oeps! :blink:

Gisteren meteen maar even in de Z4 geklommen, want het was toch een mooie zonnige dag. Nou weet ik van mijn vorige Z4 vrij goed hoe het klinkt als de Z4 nog net wel of net niet meer start.Dit leek er in geen enkel opzicht op. In één keer aanslaan, zonder enige aarzeling starten en lopen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik voor de zekerheid wel startte met lichten, radio, etc. uit. Toen heerlijk ongeveer 60 km in het waterige zonnetje gekard en weer teruggezet. Op naar de volgende maand (tenzij er daarvoor wèl hele mooie dagen zijn natuurlijk)! :clapping:

Link naar reactie

Ik doe:

-Heel goed schoonmaken
-3 bar rondom (vorig jaar goed gedaan, en ik verzet 'm nog 1 of 2 keer iets)
-Hoes erom
-Accu haal ik er 2/3 keer uit om bij te laden (heb geen stopcontact in de buurt vd auto, paar keer bijladen is prima).
-Ik zet er een paar vochtvreters bij
-Tank vol

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.