Ga naar inhoud

Runflats; ja of neen


Aanbevolen berichten

Even een oud draadje weer nieuw leven inblazen.

 

Onder m'n Z4 heb ik Potenza's RFT. Achter zijn ze toe aan vervanging (20kkm).

Ook ik heb overwogen de RFT voor non-RFT's te vervangen..

 

Echter, in de afgelopen maanden heb ik helaas 2x het nut van RFT's mogen ervaren:

 

Eén keertje hier op de Veluwe met een mooie Torx M8.

Band voor lek.

 

Een andere keer in de Vogezen waar ongeveer 10 meter voor me een kuub rots uit de wand op de straat  klapte en in 1000 stukken uiteen viel en waar ik godsonmogelijk voor kon remmen of omheen kon.

Ik reed open. Dus ook niet de bescherming van het dak als dit een seconde later was gebeurd....🤣

Velg achter kapot. Band niet lek maar even goed geen lucht meer er in.

 

Dan is het toch wel fijn dat je niet ter plekke strandt en even naar hulp kunt rijden.

 

Of ik ga nu voor non-RFT, want statistisch ik heb m'n portie wel gehad 🙂 

 

 

schroefje.jpg

20180814_111740.jpg

aangepast door PHS
Link naar reactie
  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

En om nog even in te haken op de 4 jaar oude discussie boven je over runflats op een Z3: niet doen.

Alleen al om het simpele feit dat een Z3 geen TPMS (bandenspanningssensor) heeft. Heel leuk dat je nog even kunt doorrijden met een lekke band, maar zonder TPMS merk je haast niet dat er uberhaupt eentje lek is. Vervolgens kom je er pas achter wanneer je band uit elkaar begint te vallen op de snelweg 🙄

Link naar reactie
  • Administrator

@MadMarky: dat is helemaal waar. Ik denk eigenlijk dat Emi een grapje maakte vier jaar geleden...

 

@PHS: om het eens even quasi filosofisch / wiskundig te maken: statistiek zegt helaas niks over de kans, die is ondanks de statistieken altijd gelijk ... 

 

Maar ten aanzien van de gevallen die jij noemt; die tweede is zo uitzonderlijk dat ik daar geen rekening mee zou houden bij mijn afweging. 

 

Die eerste (de torx); ik heb de laatste twee jaar vier soortgelijke lekke banden gehad, omdat ze hier in de buurt stevig aan het bouwen zijn en het kennelijk niet zo nauw nemen met verloren schroeven, spijkers, etc. En een aantal jaar geleden had ik iets soortgelijks met de (vorige) E85. In één van die vijf gevallen had ik RFTs, in  de andere vier niet. Maakte geen enkel verschil; de band liep steeds zo langzaam leeg dat ik er gewoon mee naar een bandenboer of dealer kon rijden. Voor dat soort situaties hoef je m.i., dus geen RFT te hebben.

Link naar reactie

Enige voordeel van RFT is dat je dus (als je een beetje geluk hebt)door kunt rijden naar een bandenboer of naar huis.

De band moet zowiezo vervangen worden ,Je mag ze niet plakken namelijk en ze worden er ook niet beter van ,zo,n stuk op de wang rijden.

Ik had zelf rft onder de auro toen ik m kocht en pas toen ik ze van de auto haalde zag ik dat er 1 aan de voorkant zo op de wang was afgesleten in het loopvlak dat de band onbruikbaar geworden was,dat merk je dus niet (ook al is er een systeem op de auto aanwezig)

 

Een non rft rijd lekkerder,beter ,comfortabeler,en zijn misschien iets goedkoper.

Proppensetje en compressor mee,ik reed na tien minuten weer verder toen ik een dikke parker in het loopvlak had.

 

Ik heb er geen spijt van dat ik rft achtergelaten heb..

Link naar reactie

Het is een misverstand, voortkomend uit terughoudendheid in het verleden, dat runflat banden niet geplakt zouden kunnen worden. Enkele merken bevelen het niet aan, maar veel grote merken hebben er inmiddels geen enkel bezwaar meer tegen.

 

Toevallig zit ik ook net te kijken wat ik er volgend jaar onder ga gooien. Maar eigenlijk ben ik erg benieuwd hoeveel beter of anders een E89 het op non runflats doet. Iemand zei dat het weggedrag “wolliger” werd. Het enige nadeel van de huidige runflat Bridgestones vind ik dat ze kleine scherpe oneffenheden zo hard doorgeven en in bochten bij een dwarsrichel een “stapje opzij” lijken te doen.

Link naar reactie

Onder m'n e89, die ik in mei van dit jaar gekocht heb, zitten Bridgestone runflats. Ik kan maar niet wennen aan het weggedrag van deze banden. Op m'n vorige e85 zaten Michelin Pilot Sports. Nu zijn de Bridgestones aan vervanging toe, vanwege droogtescheurtjes. Eenmaal raden welke banden er dit voorjaar weer onder gaan...

Link naar reactie
Op 28-9-2018 om 20:30 zei Ewout:

......

 Iemand zei dat het weggedrag “wolliger” werd. Het enige nadeel van de huidige runflat Bridgestones vind ik dat ze kleine scherpe oneffenheden zo hard doorgeven en in bochten bij een dwarsrichel een “stapje opzij” lijken te doen.

 

Ik denk dat @sandere39 dat zei 🙂 , maar toch blijkbaar om voor non-RFT's.

Stapje opzij ken ik ook. Of dat weg is met de non-RFT's....?

 

Meestal is een lekke band een spijker/schroef/etc. Met veter of plug en pompje ben je zo weer op pad idd.

Heb ik ook gehad bij m'n nieuwere motoren.

M'n huidige GS heeft biba's. Dus lepels en plakkers mee.

 

Ik denk idd maar eens een setje non-RFT te laten leggen. Eerst achter.

 

Mijn RFT voorband is wèl geplakt. vooraf navraag gedaan en het mag idd ook bij RFT banden bij een mooi klein gaatje in 't loopvlak.

Uiteraard altijd beter om te vervangen etc etc.

 

Link naar reactie
Op ‎30‎-‎9‎-‎2018 om 17:05 zei PHS:

 

Ik denk idd maar eens een setje non-RFT te laten leggen. Eerst achter.

 

Mijn RFT.....

Altijd begrepen dat je dat zeker niet moet doen, of allemaal non RFT of allemaal RFT. Mengen schijnt zelfs gevaarlijk te zijn... Ik ben vorig jaar over gestapt naar Michelin omdat de wagen daarvoor zoekerig was, vooral op wat hogere snelheden, ik ben zeer tevreden over met mijn pilot sports van Michelin.....

Link naar reactie

Ik heb het al eens geprobeerd. De nieuwe non RFT's achter op en de RFT's voor. Bij spoorvorming in de weg leek het wel of de ZZZZ (E85) haaks de bocht om wilde. Daarna de non RFT's voor gelegd en de RFT's achter. Dat laatste ging goed. Nu 4x non RFT en toegegeven dat stuurt nog even iets beter.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

^ Ik kan me de gedachte wel voorstellen, maar welk voordeel heb je daarvan in deze situatie? Die spijker ziet er niet uit of je band daar meteen 100% van leegloopt, maar eerder of je daarmee nog prima naar een  bandenboer kunt rijden. 

Link naar reactie

Deze was meteen 0bar... was nog geen km van huis, ben omgekeerd en heb een andere auto gepakt. Wel eerst met een manometer gechecked hoe lek de band was. Na m’n dienst het wiel voor een winterwiel vervangen zodat het ding niet twee dagen plat staat. De spijker heb ik voor de zichtbaarheid er half uit getrokken, deze zat uiteraard vlak. Denk dat ik er meteen nieuwe banden om laat gooien, gezien de leeftijd en restprofiel.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Alle keren dat ik iets in m'n band had was het binnen een minuut gelijk nul druk..

Ook met de Torx M8.

Gevalletje kapotte velg is natuurlijk uitzonderlijk maar gaf mij toch de mogelijkheid om een aantal km verderop een veilige en toegankelijke plek te vinden.

 

En afgelopen vrijdag met de Passat een mooie M12 in de rechter voorband. Gelijk plat op een lullige plek waar ik echt niet kon blijven staan (en zeker geen veter kon schieten, als je dat al in een M12 gat wil doen).

 

Hiervoor zeker 20 jaar geen lekke band gehad....

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Elders ook al even gedeeld, maar dan hier ook:

 

Ik heb net een set Michelin pilot supersport er op laten leggen.

 

Wèl RFT

 

tov de Potenza's:

 

Ik voel nu al dat ze qua comfort beter zijn.

Qua wegligging kan ik nog niet zeggen.

Zijn ook een bak stiller

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.