Ga naar inhoud

Runflats; ja of neen


Aanbevolen berichten

  • 5 jaren later...
  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heren

Heb momenteel lelijke aftermarket 17" velgen onder mijn Z4 staan en kijk al een tijdje uit naar nieuwe velgen... Heb nu een setje styling 107 (18") gevonden met runflats

Ik heb al een aantal keren gelezen dat het echt een DON'T is om runflats onder een Z4 te zetten ivm het rijcomfort, daarom had ik graag jullie ervaring even geweten...

Zeker omdat ik nu van 17" naar 18" MET runflats zou gaan houd dit me wat tegen!

Link naar reactie

Heb ook de bridgestone potenza RFT onder mijn Z4 e89 zitten, moet inderdaad toegeven dat het minder comfortabel loopt.

De vorige Z4 e85 had normale banden, dat verschil is wel goed merkbaar.

Heb me door de bandenboer laten vertellen dat de originele velgen, geleverd vanaf fabriek in de velg een rand is gefreesd die de RFT band op zijn plaats houden, mocht

hier een normale band op worden gemonteerd dan zou de kans aanwezig zijn dat bij het nemen van een bocht onder redelijk hoge snelheid de band van de velg kan lopen. :sCo_chinscratch:

Iemand hier ervaring mee?

aangepast door Enigma
Link naar reactie

Heb me door de bandenboer laten vertellen dat de originele velgen, geleverd vanaf fabriek in de velg een rand is gevreesd die de RFT band op zijn plaats houden, mocht

hier een normale band op worden gemonteerd dan zou de kans aanwezig zijn dat bij het nemen van een bocht onder redelijk hoge snelheid de band van de velg kan lopen. :sCo_chinscratch:

Iemand hier ervaring mee?

andersom; rft banden op normale velgen aflopen heb ik wel gehoord, lijkt me dat hij dat bedoelde. aangepast door Bombadil
Link naar reactie

Nee, hij had het over normale banden op deze velg die momenteel onder de Z4 zijn gemonteerd.

Misschien dat daar die rand in zit?

De rede was dat ik had overweging had gemaakt om normale banden te laten monteren i.p.v RFT.

Maar dat werd door hem afgeraden.

Link naar reactie

Ben net over van rft naar gewoon. Ik vind het beter rijden, maar dat is meestal met nieuwe banden. Dat van die rand in de velg klopt. Dat je daarom geen normale band kan gebruiken is niet juist. Rft is duurder. Zonder rft wel even aan een reparatie setje denken (kost ongeveer € 40). Succes met de keuze.

Link naar reactie

Als je wel runflats in frankrijk had gehad had je hoogstens naar een hotel kunnen rijden, dus had je alleen de ergenis van het bij de weg laten wegslepen kunnen besparen (kosten worden denk ik door verzekering/pechhulp vergoed). Voor de rest had je nog steeds in het hotel moeten zitten en tegen het euvel moeten aanhikken dat er geen vervangende band in je maat beschikbaar zou zijn.

Met een lekke runflat kan je echt niet helemaal naar nederland rijden. Maximaal 80km afstand garanderen ze veilig met gereduceerde snelheid.

Wil je jouw situatie 100% kunnen pareren dan moet je een auto kopen die een full size reservewiel kan herbergen (zoals vroeger dikwijls het geval was).

Maar dat is met brede sloffen natuurlijk best lastig.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Tuurlijk Sheldon, jij leest altijd wat er op het pak staat hè ..

Dus jij zou met een lekke runflat rustig die 1000km oid naar huis zijn gereden over de snelweg?

Ik weet niet waar je op aanstuurt, maar dat zijn volgens mij de opties. òf je wisselt de band (die dus niet/lastig in frankrijk te krijgen is zodat je die elders moet halen), òf je rijdt dat hele stuk naar huis. Ik zie niet nog een optie.

Ik geloof best wel dat je wat verder dan die 80km kan rijden als je het rustig aandoet, maar van frankrijk terug naar huis lijkt me wel erg ver.

Die afstand zou ik niet aandurven. Als je band ècht stukgaat (karkas scheurt cq klapband) dan is niet alleen je velg stuk, maar slaat het rubber als je pech hebt je hele spatbord aan gort (even losstaand van dat je de controle over je auto zou kunnen verliezen}

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zie niet nog een optie.

Optie 3: Je had ook nog naar België kunnen rijden, om te kijken of ze daar de juiste band hadden?

Optie 4: Je had ook nog naar Duitsland kunnen rijden, om te kijken of ze daar de juiste band hadden?

Optie 5: Je had ook nog naar Zwitserland kunnen rijden, om te kijken of ze daar de juiste band hadden?

Optie 6: Je had ook nog naar Italië kunnen rijden, om te kijken of ze daar de juiste band hadden?

Optie 7: Je had ook nog naar Spanje kunnen rijden, om te kijken of ze daar de juiste band hadden?

aangepast door 193pk
Link naar reactie

Ja en ook naar Luxemburg. What's your point?

Dat heet toch allemaal een band wisselen?

......zodat je die elders moet halen.....
aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik denk dat de meest zekere oplossing ligt in een thuiskomertje. (even er van uitgaande dat je geen full size wiel kan of wil herbergen :lol: )

Met een runflat kan je natuurlijk altijd van de weg afkomen, een hotel zoeken (die dingen gebeuren natuurlijk altijd s'avonds of op zondag) en de volgende dag naar een (of 2) bandenboeren rijden, dus tov een normale band scheelt dat natuurlijk heel veel tijd en vooral ergenis. (anders wordt je auto afgesleept naar? de bandenboer? het hotel? die zitten niet op loopafstand van elkaar, dus moet je een taxi regelen oid enz enz).

Maar een runflat kan ook zo kapot gaan dat je er helemaal niet meer op kan rijden (klapband). Het is een alternatief voor een schade aan een band wat ook met een spuitbus op te lossen zou moeten zijn (dat moet je ook maar afwachten, maar een runflat pareert een leeglopende band. Geen kapotte band).

Met een thuiskomertje kom je in ieder geval altijd weg (als de rest van de auto nog heel is). En als ik de turkse medelander soms zie kan je daar ook heel lang mee doorrijden :lol:

Een thuiskomertje neemt helaas wel ruimte in. Bij de z3 is hij mooi weggewerkt, maar de z4 heeft dat niet (ik denk de z3m ook niet?). Sowieso moet je als je grote velgen hebt eentje hebben met een behoorlijke omvang (dus kost dat kofferbakruimte). Helemaal als je een LSD hebt. Die kan kapot gaan/slijten als het verschil in omtrek te groot is denk ik.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Mij 4x waarvan de laatste keer een klapband met de Coupe. Vergeet niet de spanning van het thuiskomertje regelmatig te checken :muur:

Ventiel zit aan de buitenkant van de kunststofbak, dus is makkelijk bereikbaar (als je nog makkelijk door de knieen gaat).

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

om deze discussie nog even aan te laten sudderen de vraag...e89 nu wel of niet rft.

ik heb ze zelf nu wel en ik vind de auto op zich er prima mee rijden,ik ha alleen even gekeken om misschien wat breder te gaan maar dan word het aanbod in rtf mager.

Link naar reactie

ja pcies dat is ook wat ik den en heb gehoord.

maar er zijn legio berichten dat de rft eronder vandaan gaan en dan in combi met bv eibach veren een set non rft eronder gaat.

en dan zou de ride veel beter zijn.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Even een oud topic omhooghalen.

Ik heb binnenkort nieuwe achterbanden voor mijn 2.2 Z4 nodig.

Ik ben nog aan het twijfelen over wel of geen runflat.

Maar hoe kan ik zien of mijn huidige banden runflat zijn ?

Staat dat er letterlijk op ?, ik heb Continental sport contact 3, 225/45/17

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.