Ga naar inhoud

Verbruik, benzineprijzen... rijden op LPG?


Zzzz(4) nr1

Aanbevolen berichten

Gezien het feit dat de huidige brandstofprijs harder stijgt dan Andre kuipers in zijn raket.....

En gezien het feit dat zelfs mijn ieniemini 2.2 Z4 automaat meer drinkt dan Andre Hazes in zijn topdagen...(1:9).

En tenslotte nog gezien het feit dat LPG ruim 1 euri per liter goedkoper is dan benzine.........

Hebben er al meer mensen overdacht, of daadwerkelijk stappen genomen, om hun Z4 op LPG te laten rijden?

Een installatie is zo'n 1800 euro, maar ik heb nog geen idee watvoor en waar ze de LPG tank dan laten??

Het lijkt me een erg rendabele oplossing....Kortom...met zijn allen aan het gas?

Ik hoor het graag....Groet Bert

Link naar reactie

Ik heb serieus overwogen om een LPG tank erin te duwen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik het rijden 'speciaal' wil houden. Mijn Z3 is geen daily en wordt alleen in de zomer gereden. Alvorens ik de investering terugverdiend heb, zijn we enkele jaren verder. Voorts is het zo dat je met LPG veel meer gaat rijden (het kost immers toch niks). Er zijn weinig inbouwers die zich eraan willen wagen vanwege de beperkte kofferruimte in de kofferbak.

Ik zou even contact opnemen met Lean Mesman te Son (http://www.mesman.nl/). Hij heeft voor mij vorig jaar een LPG installatie ingebouwd in een C2.

Super service. Afspraak is afspraak en 100.000km (of 2 jaar garantie). Na 30.000km (1jr) had ik mijn investering van 1900 euro terugverdiend.

Er zijn verschillende soorten installaties vloeibaar en verdampingssysteem. Mocht je voor de keuze staan ga dan altijd voor een Vialle (vloeibaar) met LPi systeem, kost om en nabij de 2400 euro. Tot slot even de grote vraag: hoe gaat LPG samen met de motor in je ZZZ?

Ik heb vroeger gelest in een BMW met gas en dat ding stond vaker bij de garage dan dat hij reed.

Mocht je vragen hebben: stuur even een PM!

Link naar reactie

Misschien zit het verschil in het feit dat hij een automaat heeft...? Ik weet niet zeker of jij handgeschakeld hebt?

Ik weet wel dat er een verschil in verbruik zit tussen een Z3 2.8 handmatig geschakeld en een 2.8 met automaat.

De handbak is in dat geval zuiniger. Misschien dat dit hier ook het geval is?

Houdt er in alle gevallen rekening mee dat je op LPG een hoger verbruik hebt omdat de calorische waarde van LPG lager is dan die van benzine.

Link naar reactie
  • Administrator

Sander heeft een automaat (3.0i) ik handgeschakeld (3.0i) en bij 1 op 9 heb ik het ook slecht gedaan. Met mijn handgeschakelde 2.5si haalde ik met gemak 1:11. Ik vind 1:9 met een 2.2 dan ook enorm hoog. Ik zou eerst eens nagaan of dat een reden heeft als ik jou was (tenzij je continu 160 km/h rijdt, dan snap ik het ....)

Btw; op het Duitse forum (www.zroadster.com) zijn meerdere users met een Z4 die op gas rijden. Kijk daar ook eens voor inbouwvoorbeelden ...

Link naar reactie

Ik haal met mijn 3.0i met handbak met gemak 1:11 als je normaal rijdt.

ik bewonder je enthousiasme jurgen,maar dan zal ik behoorlijk wat snelweg km,s moeten maken hoor!

ik heb idd een aut5

ik rijd wat meer binnendoor en dan is die 1:9,3 een gemiddelde van alles wat ik rijdt.

als ik daarentegen de km,s alleen op de snelweg maak dan kom ik veeel beter uit.

ik zal anders zondag de teller eens op nul zetten als ik wegrijd om naar de start van de paasrit te gaan,dan kan ik t eens goed testen.

Link naar reactie

Altijd dat neerbuigende gedoe over LPG. Ja, er zullen inderdaad wel heel wat problemen terug te vinden zijn over het gebruik in de wagen, maar net zoals bij alles ga je dat vinden.

Kies een deftige installatie bij een erkende installateur met ervaring die effectief al veelvuldige installaties heeft ingebouwd. En laat je goed informeren over de voor- en nadelen van je type motor.

Onbekend is onbemind, en de techniek nu staat veel verder dan jaren en jaren geleden.

Mijn vader heeft met zijn 318i van 1996 384000(!) probleemloze kilometers gedaan op LPI. Daarna heeft hij een 320i gekocht van 2004, ook op LPI, en ondertussen staat de klok op 165000 km, ook zonder problemen...

En ja, verbruik zal iets hoger liggen, maar daar staat tegenover dat je pakken goedkoper rijdt, dus dat pietluttige meerverbruik gaat je nie veel meer kosten.

Link naar reactie

Ik zou even contact opnemen met Lean Mesman te Son (http://www.mesman.nl/). Hij heeft voor mij vorig jaar een LPG installatie ingebouwd in een C2.

Ik heb het bedrijf in Son gemaild, ben benieuwd, thx voor de tip aangepast door MdV
FQ niet nodig, aangepast
Link naar reactie

1:9 met een 2.2?

ik doe met de 3.0i 1:9,3 of beter zeker op de snelweg,misschien is je voet te zwaar!

Mijn boordcomputer is in ieder geval zuiniger dan wat ik aan de pomp moet bijvullen. Ik rijd alleen maar stadsverkeer maar heb het idee dat ik in de sportstand (tot +/- 60 km/h)wat zuiniger rijd dan in de normale drive. Hier wordt de motor wel erg afgeknepen als ik 50-60 rijd.

Ik tank ook altijd de goedkoopste bagger, als er tenminste nog sprake is van goedkoop. Er word wel eens gesuggereerd dat je verder komt met betere benzine. Ik geloof wel dat 1:10,5 cq 1:11 haalbaar is, maar dan moet ik wel wat meer de ruimte krijgen.

Link naar reactie

hou ook rekening met je wegenbelasting die gaat ook omhoog he, maar dat maakt niet dat gas niet goed koper zou zijn.

Das ongeveer 35,- per maand, dat heb je er dus in 1 tankbeurt ruimschoots uit....( lpg 75 cent, euro 1,75)

Link naar reactie

Sander heeft een automaat (3.0i) ik handgeschakeld (3.0i) en bij 1 op 9 heb ik het ook slecht gedaan. Met mijn handgeschakelde 2.5si haalde ik met gemak 1:11. Ik vind 1:9 met een 2.2 dan ook enorm hoog. Ik zou eerst eens nagaan of dat een reden heeft als ik jou was (tenzij je continu 160 km/h rijdt, dan snap ik het ....)

Btw; op het Duitse forum (www.zroadster.com) zijn meerdere users met een Z4 die op gas rijden. Kijk daar ook eens voor inbouwvoorbeelden ...

160?, schakelen jullie niet naar zijn 4 dan....160 is voor woonwijken...Grapje.

Ik weet frustrerend genoeg nog steeds niet wat de top is van mijn 2,2(op de teller dan). Hier in NL nog niet de ruimte voor gehad, maar die blauwe mennekes met hun fotocamera's jagen me de stupen op t lijf bij het idee dat ze me met 200+ zouden flitsen.

Ik heb overigens al 3 auto's op LPG gereden....Een opel Kadet City in 1983, een Opel Ascona in 1988 en een Mazda 626 2 liter, 16 klepper in in 1993. Die laatste beviel me prima, en het verbruik en vermogensverlies viel allezins mee.

Er zijn maar 2 zaken die me hinderen.....het gat voor de vulslang, en het (eventuele)verlies van de bescheiden kofferruimte.

En die verdamper voorin kneed ik met polyester wel om naar een interessant uitziende turbo of zo...(geintje).

Ik rijd mijn z met veel plezier, misschien wel met meer plezier dan de 2 slk's die ik hiervoor had(al drukken die compressortjes stevig in je rug bij het optrekken). En nu met de dakmodule er in...zalig

Link naar reactie

Ik heb het bedrijf in Son gemaild, ben benieuwd, thx voor de tip

Goede zet. Ik ben een zeer kritische consument en heb vorig jaar een behoorlijk aantal van de toonaangevende gasinbouwers gemaild en gecontacteerd.

Lean zal je misschien niet de goedkoopste offerte leveren, hij is echter wel eerlijk en heeft verstand van zaken. Dit zul je ook merken als je met hem belt.

Bij mij had hij een rekenfout gemaakt (er moest een hulpvering bij). Daar dit echter niet op de offerte stond, kreeg ik het van hem cadeau t.w.v. 200 euro.

Ik ben in november vorig jaar nog bij hem geweest. Hij bood mij toen aan (voor een z3 2.8 uit 98) een VGI installatie voor een 2000 euro en een Vialle LPi (mits dit zou passen) voor 2375. Het voordeel van de LPi installatie is dat deze het gas in tegenstelling tot alle andere installaties vloeibaar inspuit. Hierdoor is de verbranding optimaler waardoor en geen vermogensverlies optreedt. Tevens heeft dit systeem een lagere verbrandingstemperatuur wat ervoor zorgt dat e.e.a minder snel slijt. Mocht je Lean spreken, doe hem de groeten van me.

Betreft het terugverdienen: je moet niet naar het aantal kilometer/jaar kijken als je de zzz niet meer weg gaat doen de komende jaren.

Bij mij was het zo dat de inbouw 1875 euro kostte. Het verschil van LPG t.o.v. benzine was circa een Euro. mijn auto reed met LPG naar verwachting 1 op 10. Ik zou dus na ongeveer 20.000 km de installatie terugverdiend hebben. (Daar ik ook op vakantie geweest ben en het prijsverschil lpg-benzine minder dan een euro was duurde het iets langer). De vulslang zal waarschijnlijk in de kofferbak komen. Doe hem echter nooit in een scherm laten monteren i.v.m roest.

Link naar reactie

. De vulslang zal waarschijnlijk in de kofferbak komen. Doe hem echter nooit in een scherm laten monteren i.v.m roest.

Bij ons vader zat de aansluiting om de 'gaspomp' aan te sluiten achter het benzineklepje. Zag je helemaal niets van. Heel netjes gedaan zo. Nooit last gehad van roest...

Link naar reactie

Ik heb geen ervaring met een ZZZZ op gas, maar wel met een Dodge Ram Van, 270.000 probleemloos mee gereden. Inmiddels staat de Jeep Grand Cherokee ook al een paar jaar op gas, inmiddels een 30.000 km. en wel met een Vialle LPI. Met dit systeem heb je door de vloeibare inspuiting geen vermogensverlies en ook de temperaturen zijn iets lager als met een verdampingssysteem. Qua rijeigenschappen merk ik geen enkel verschil met benzine, je ziet het alleen aan het ledje op de indicator op je dashboard dat de motor op gas draait. Het verbruik is vrijwel gelijk aan dat op benzine, scheelt ongeveer 5% . Verder merk ik het natuurlijk wel wanneer ik aan de pomp sta :schater: . En dat verschil tikt toch aardig aan met een gemiddelde van 1 op 4,5.... :muur: Wat mij betreft is LPI dus een aanrader wanneer je genoeg kilometers maakt.

Link naar reactie

Vorige week een nieuwe auto opgehaald voor mijn vrouw.

Geen Z4 maar een boodschappen auto en het is een opel corsa colour edition geworden.

Waarom:

Deze auto heeft is voorlopig nog belastingvrij (tot 2014) en heeft af fabriek een LPG G3 installatie ingebouwd zonder extra kosten tov de normale benzineversie.

opelcorsacolouredition.jpg

Vulopening is keurig weggewerkt bij de benzine vulopening en LPG tank ligt op de plek van het reservewiel (40 liter).

corsa-lpg-ecoflex-original.jpg

De benzine meter geeft de inhoud van de tank aan zodra de motor op LPG rijd en andersom dus geen extra rare ledjes in de auto die de vulling van de LPG tank aangeven.

Tot nu toe twee keer LPG gaan tanken en dat is bij het afrekenen een genot, scheelt dus 1 euro per liter.

Verbruik per km op gas ligt iets hoger dan op benzine maar heb tot nu toe zijn er alleen stadskilometers gemaakt.

Voorlopig heel tevreden want ik merk geen verschil tussen rijden op benzine of LPG.

Groeten

Ad

Link naar reactie

een BMW rijdt prima op LPG, het s alleen de vraag welke lpg tank past er in, die je maar tot 80% mag vullen, mijn collega rijdt al 30 jaar met zijn BMW"s op lpg en nooit problemen gehad de auto start op benzine en schakeld dan over na een paar honderd meter als de motor koud is op lpg over, is de motor warm dan schakeld hij gelijk over op lpg, ik heb er zelf ook veel ervaring mee ik heb 37 jaar bij BK autogas gewerkt, en altijd op gas gereden, er is met een Vialle installatie geen vermogen verlies. en in het buitenland zijn genoeg tankstations, vooral in Duitsland zijn er nu al meer dan 3000 tankstations

Link naar reactie

ik bewonder je enthousiasme jurgen,maar dan zal ik behoorlijk wat snelweg km,s moeten maken hoor!

ik zal anders zondag de teller eens op nul zetten als ik wegrijd om naar de start van de paasrit te gaan,dan kan ik t eens goed testen.

Ik heb het verbruik afgelopen zondag na de Paasrit nog eens nagekeken. Na een hele dag toeren stond er 8,6 l/100 km op. Je automaat lust dus een flinke slok!

Link naar reactie
  • Administrator

Heb 10.1L/100km gereden maar heb wel een heel stuk in Duitsland 240km/h gereden en af en toe goed doorgetrokken tijdens de rit dus valt het wel mee. Hmm zo een Z4 3.0 is toch best zuinig.

Denk dat er toch behoorlijk wat kilometers gemaakt moeten worden wil je de kosten eruit halen.

Link naar reactie
  • Administrator

Paasrit ... 8,6 l/100 km op.

0.1L/100km

Ik zat er precies tussen in met 9.3l /100 km... Best zuinig dus die 3.0i´s inderdaad!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.