Ga naar inhoud

Z4 E89 met 4 cylinder ...


Euro

Aanbevolen berichten

  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 1 jaar later...

Ik heb ze allebei.

Een nieuwe 3 met de 2.0 en een praktisch nieuwe z4 met de 3.5.

3.5 klinkt mooier, echte 6 cilinder, maar begin te wennen, na een 6 met 6 cilinder aan die fantastische 2 liter moter met die werkelijk geniale automatische versnellingsbak in mijn 3- tje....

Dus wat ik niet verwacht had, neem nu vaker de 3 dan de z4......

Link naar reactie

De 3.5 is een 3 liter :)

De 6 die je had had vermoedelijk een N52 motor, heel ander beestje dan de M54 3.0

Maar begrijp dat je dus de voorkeur geeft aan de 2 liter met turbo over de 3 liter met turbo? (N55 motor gok ik)

En de 8 traps koppelomvormer automaat is beter dan de 7 traps DCT bak? Dat is wel nieuw voor mij, steptronics zijn goed maar zon DCT bak kan heerlijke klappen maken :)

Link naar reactie

^ oude lijn zes motoren uit de 328 gebruikte sleep.png

De motoren uit de F1 waren overigens wel de motoren die sterk leken op de motoren uit de 1500/1800 ..... Dus wie weet rolleyes.gif

eeh nee ik dacht het niet,ze gebruikten motoren uit de 1502 of 2002t of zoiets,die minstens 100dkm hadden gelopen en bouwden die op naar die pk monsters .

google t maar eens.

Link naar reactie

Volgens mij waren het m20 blokken die een paar jaar buiten hadden gelegen.

Dat laatste is overigens niet zo raar omdat dat een normale methode is om stress uit een gietstuk te krijgen. Vroeger deden ze dat ook met bedden van draaibanken etc.

Link naar reactie

Volgens mij waren het m20

Vroeger deden ze dat ook met bedden van draaibanken etc.

nope M10 blokken die dan in F1 versie M12 werden genoemd,en het waren echt blokken die rond de 100dkm gedaan hadden,zodat ze betrouwbaar en spanningsvrij werden geacht.

en inderdaad werden ze buiten opgeslagen.

Link naar reactie

De 3.5 is een 3 liter :)

De 6 die je had had vermoedelijk een N52 motor, heel ander beestje dan de M54 3.0

Maar begrijp dat je dus de voorkeur geeft aan de 2 liter met turbo over de 3 liter met turbo? (N55 motor gok ik)

En de 8 traps koppelomvormer automaat is beter dan de 7 traps DCT bak? Dat is wel nieuw voor mij, steptronics zijn goed maar zon DCT bak kan heerlijke klappen maken :)

Sorry, ben niet zo ingevoerd.

Weet niet hoe al die motoren heten, maar merk, dat als ik wil blazen ik mijn z4 pak, maar als ik ff boodschappen/het dorp in ga, ik steeds vaker mijn 3 pak, rijd net ff lichter/soepeler, en die had ik niet zien aankomen....

Link naar reactie

nope M10 blokken die dan in F1 versie M12 werden genoemd,en het waren echt blokken die rond de 100dkm gedaan hadden,zodat ze betrouwbaar en spanningsvrij werden geacht.

en inderdaad werden ze buiten opgeslagen.

Ik las ooit een verhaal dat ze er zelfs over plaste om, mij nu verder, onbekende reden.

Sorry, ben niet zo ingevoerd.

Weet niet hoe al die motoren heten, maar merk, dat als ik wil blazen ik mijn z4 pak, maar als ik ff boodschappen/het dorp in ga, ik steeds vaker mijn 3 pak, rijd net ff lichter/soepeler, en die had ik niet zien aankomen....

Dat is niet zo gek hoor, ik pak mijn Z ook alleen om te genieten, niet voor kleine stukjes. Lage instap, voorzicht moeten zijn met parkeren, kap weer omhoog...

aangepast door Euro
Link naar reactie

Ik las ooit een verhaal dat ze er zelfs over plaste om, mij nu verder, onbekende reden.

werd op topgear een keer gezegd,of t waar is ,geen idee.

het schijnt het roesten te bevorderen waardoor een gietijzeren blok spanningsvrij zou moeten worden.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Laat ik dit topic eens nieuw leven in blazen :)

Ik heb dus zo'n 4 cilinder Z4 E89 en zal de plus en minpunten eens opnoemen (had hiervoor een 2,5 liter 6 in lijn, dus kan prima vergelijken).

+ trekt al vanaf 1250 tpm, geen turbo gat of turbotraagheid te bespeuren, dankzij uitlaatsysteem mooi donker geluid, zelfs mijn 18i is best rap (28i is echt snel)

- klinkt koud als een (mooi lopende) diesel, niet zo zuinig als ze zeggen, heeft niet veel zin om verder dan 5500 tpm door te trekken (mijn 18i is geknepen 20i)

Mede dankzij de 8 traps ZF automaat rijdt het echt heerlijk. Maar mis soms wel de 6 cilinder sound.

Link naar reactie

Voor ik mijn huidige autootje kocht heb ik proefgereden in een 18i, 23i en 30i. Het is dus de 30i geworden.

De 18i was best ok. Inderdaad een aardig geluid, beter dan ik verwacht had. En ook best snel weg bij het stoplicht. Maar ja, vergeleken met de 30i...

Als er een aantrekkelijke 28i op mijn pad was gekomen, was dat ook zeker een optie geweest. De 20i misschien ook nog wel. De 18i vond ik toch te weinig vooruitgang t.o.v. de 2.0i E85 die ik had.

Link naar reactie

Uiteraard is een 30i een stuk sneller (28i is nog sneller), maar ik vraag me af wat je met zo'n snelle roadster moet. Als ik nu mijn gas flink in trap rij ik al heel snel zo hard dat het (door de wind) niet meer comfortabel is. Heb je hem wel in de sportstand gezet? Dat is een groot verschil met de normale stand. Als je het dan nog niet snel genoeg vindt gaan, kun je hem naar een chipper brengen. Daar twijfel ik nog een beetje over. Soms.

Link naar reactie

Heb voordat ik de Z4 kocht proefgereden in een 328i, die motor wist me tijdens de proefrit wel te overtuigen maar het geluid is wel wennen (lees minder mooi), zeker van buitenaf. Sinds MY2014 zit er trouwens een "sound composer" in de 4 Cylinder Turbo bij de 3-serie, wellicht dat deze zich nu ook in de Z4 bevindt?

Ik denk dat ik zelf de sDrive28i prefereer boven de 6-cylinder, waarbij ik dan vooral het koppel onderin belangrijker vind dan het geluid. Niet dat de sDrive30i een stakker is...

De sDrive20i/18i schijnt trouwens wezenlijk te verschillen van de sDrive28i.

En tja, wat je met zo'n snelle roadster moet? 1M-metjes, M3-tjes en 911-jes pesten...... :lol:

Met chippen zou ik zeker wachten tot na de fabrieksgarantie, en ook daarna alleen via een echte BMW specialist als BMS, COBB of Schmickler.

aangepast door McShine
Link naar reactie

Ik heb ook in een 328 gereden. Dat is totaal niet te vergelijken met een Z4 (met dezelfde motor). Die 328 vond ik nergens naar klinken.

BMW heeft de Z4 dmv een goed uitlaatsysteem een mooi geluid gegeven.

De sDrive 28i wijkt idd met een aantal onderdelen af van de 18i en 20i.

Bedankt voor de tip over het chippen.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 7/30/2014 om 10:01, Driver70 zei:

Ik heb ook in een 328 gereden. Dat is totaal niet te vergelijken met een Z4 (met dezelfde motor). Die 328 vond ik nergens naar klinken.

BMW heeft de Z4 dmv een goed uitlaatsysteem een mooi geluid gegeven.

De sDrive 28i wijkt idd met een aantal onderdelen af van de 18i en 20i.

Bedankt voor de tip over het chippen.

Ik heb de mijne al laten chippen, en op papier is hij beresterk vwb pkś  omdat een aantal tuners mij vertellen dat de blokken 2.0 en 2.8 wel gelijk zijn.

iemand van jullie zal toch wel met stelligheid kunnen zeggen wat de verschillen zijn

Link naar reactie

blokken zijn gelijk maar het motormanagement is anders

 

Misschien dat enkele onderdelen wel verschillen maar dat zal niets groots zijn.

Maar op papier?? in het echt niet dan?

Ik heb begrepen dat ze rond de 270 tot 290 pk uit dat blok kunnen halen met diverse aanpassingen ,maar ja of dat heel blijft???

Link naar reactie

Nog al logisch minder vermogen en ook nog zuiniger.

Het verschil met een 2.0 of een 2.8 blok is natuurlijk ook logisch . (hoger toerental  of lager toeren tal voor het zelfde vermogen of lager  dan wel hoger koppel )

Vermogen = slag X oppervlakte en toeren tal .

Turbo of geen turbo

Met chippen kun je e.e.a. beïnvloeden  m.b.t. koppel , toerental  (vermogen) en verbruik.

Maar voor meer vermogen geld altijd toerental wordt hoger bij de zelfde cilinderinhoud of door middel van een turbo of charger kun je wat meer lucht naar binnen brengen (en dus brandstof) en daarmee het vermogen opvoeren.

Echter een hoger vermogen en dus hoger toerental geeft vaak wat meer slijtage = hogere belasting van de motor. Natuurlijk is een kleine motor met een turbo qa vermogen tegenwoordig gemeen goed i.v.m. gewicht besparing  en dat is weer gunstig voor het verbruik ,acceleratie enz

Verder het verschil tussen op papier en in de praktijk is altijd subjectief .

Meten is weten. 

En over het algemeen is de rijdbeleving het meest belang rijk want daar doe je het voor .

Of wel je eigen gevoel.( wat wil je en wat verwacht je)

Een moderne nieuwe auto of een ouder auto .

Ook daar is een wereld van verschil in te ontdekken  kijk maar eens naar de moderne 3 cilinders .
Maar voor rijdbeleving geef mij maar een oudere  of sportievere auto

En voor woon werk verkeer een moderne auto met een relatief laag verbruik , met bijna slaap verwekende comfortabele goede rijeigenschappen .

Link naar reactie

Als je de sDrive18i, sDrive20i en sDrive28i naast elkaar zet lijken ze op het motormanagement na helemaal hetzelfde.

Zelfde motor, zelfde wagengewicht, zelfs het verbruik (in tests) is hetzelfde. De 28i heeft alleen wat zwaardere remmen dan de andere twee,

 

Nu kan het altijd nog zijn dat een 28i een grotere intercooler of injectoren heeft, maar op papier lijkt een sDrive18i prima te chippen naar een sDrive28i.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.