Ga naar inhoud

Z4 E89 met 4 cylinder ...


Euro

Aanbevolen berichten

  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar da's mijn mening.

yep t is een mening mee eens

feiten zijn t niet (meer)

de diesels van nu zijn niet meer de oude zware gevallen van weleer .

veel diesels hebben 2 turbo,s een kleine en een grote

een voor nuttigheid bij lage toerentallen en een voor nut bij hogere toerentallen

of bout er eens een compressortje bij aan voor de start off the line!

ok vaak liggen de eind toerentallen nog wat lager dan de bezine verie,s maar ook dat is nauwelijks meer aan de orde

veel huidige diesels zijn motoren die als basis hun bezine broertjes hebben inderdaat wat zwaarder uitgeveoerd hier en daar maar niet echt heel zwaarlijvig meer hoor.

heb je t wel eens opgenomen tegen een volvo met zon d3 (of noemen ze het d5 in de automotive?)blokkie?? daaag ztje

ik denk dat het niet zon gek idee is hoor .

De feiten zijn nog steeds conform mijn mening hoor. De turbo's die in diesels zitten (ook de twinturbo's), hebben een veel zwaardere bewegende massa in vergelijk met hun benzine evenbeelden. Ze moeten meer overdruk creeeren om hetzelfde vermogen te leveren, dus een zwaardere/grotere rotor.

En daarnaast zijn diesels nog steeds absoluut zwaarder dan hun benzine varianten. En dat zal ook altijd zo blijven, en die reden is heel logisch. Een diesel heeft een compressie die bijna 2x zo hoog is. Dat houdt automatisch een dikwandiger blok in. Het is niet voor niets dat de meeste diesels nog steeds van gietijzer zijn.

Daarnaast moet je die volvo maar eens op het circuit zetten. Daaag volvo....

En dat is waar het om gaat.

Diesel is voor op de autobahn, geschikt voor de leasevloot; een echte sportauto moet een benzinemotor hebben. Diesels presteren binnen gelijke grenzen slecht op het circuit vanwege het gewicht, dus zowel het statische gewicht als het dynamische gewicht. Je hebt daar een onevenredig grotere diesel nodig in vergelijk tot een benzinemotor.

Het ligt allemaal wat ingewikkelder dan 'turbotje....compressortje...."

Die kan je namelijk ook op een benzinemotor schroeven.

Maar noem maar eens een turbodieselblok wat lichter is qua statisch gewicht en dynamisch gewicht, en wat wel dezelfde poweroutput heeft als het turbo benzineblok.

Of noem uberhaupt maar eens een modern turbodieselblok wat even licht is als z'n qua inhoud vergelijkende benzineblok.

En mijn mening wordt ook rechtstreeks verdisconteerd in de motorsport. Daar waar diesels en benzinemotoren door elkaar rijden kunnen diesels het alleen maar winnen/concurreren als daar versoepelende omstandigheden voor gesteld worden in het regelement. Dat houdt dus in grotere toegestane motorinhoud, of hogere toegestane turbodruk, of strafgewicht voor de benzineauto;s enz enz enz.

We maken hier natuurlijk geen vergelijk tussen een 1.2 suzuki altomotorje en een 6 liter v12 biturbo diesel van audi, maar dat lijkt me wel duidelijk.

Een diesel concurreert goed als er behoefte is aan betrouwbaarheid of brandstofverbruik. Geen van beide voornaamste drijfveren voor de motorkeuze in een sportauto.

Een wankelmotor is bijna ideaal voor een sportwagen. Zeer licht, zeer compact en hoog vermogen. Helaas is de vermogensband een beetje kort. En dat is weer een punt waarbij de benzine(zuiger)motor prevaleert boven de diesel.

Vergelijk maar eens in dat perspectief de bmw 530i en 530d (e60). De 530i is een sneller in de sprint (scheelt bijna 0,5 sec), en is ook nog eens 40kg lichter. En vooral dat laatste merk je heel erg op het circuit. Gewicht is daar koning. Je kan sneller door de bocht, en je kan sneller remmen. Het gewichtsmes snijdt op het circuit aan meerdere kanten.

De 535d is in de sprint exact even snel, maar kan dat alleen met meer vermogen; en dan heb je nog steeds dat gewichtsissue.

Laat staan als er bij die benzinemotor ook nog eens een twinturbo opkomt.... (of een benzinemotor in de oude /m stijl; toerenmonsters)

Al die huidige turbo/twinturbo benzines zijn gevolg van brandstofbesparing; zo ook dat 4cyl turboblok in de z4. Dat heeft weinig te maken met de drang naar vermogen en prestaties, en alles met een laag verbruik en daaraan gekoppeld een lage verkoopprijs (weinig belasting). Niet echt een keuze die in de lijn ligt van de pretenties van een sportwagen, en voornamelijk gericht op mensen die het ding voor het dagelijks gebruik rijden en een wat minder ruime beurs hebben. Niets mis mee, maar dus geen sportauto pur sang; er zijn immers aanzienlijke concessies gedaan. En in die lijn ligt de potentie van de diesel dus ook.

Link naar reactie

Heerlijk om een atmosferische motor met veel vermogen te rijden, maar supercharger's en turbo's geven meer vermogen dus modern en toekomst zo lang het duurt, de electische voortbeweging komt steeds dichterbij.

Dus genieten van de benzine gestookte pk's geblazen of niet :scratchchin:

Link naar reactie

Als het zo doorgaat hebben we over een X aantal jaren gewoon allemaal een elektrische sportwagen met en CD met naar believen het geluid van een 4,6,8,10 of 12 cilinder, kun je gewoon kiezen :scratchchin:

Link naar reactie
de electische voortbeweging komt steeds dichterbij.

Dus genieten van de benzine gestookte pk's geblazen of niet :thumbup:

Met een electrische aandrijving valt denk ik ook heel sportief te rijden. Vermogen uit de motor is geen probleem koppel en koppelkromme waar een verbrandingsmotor alleen maar van kan dromen, en gewicht van de accu's kan je naar believen over de auto verdelen.

Ze moeten alleen dat actieradiusprobleem oplossen, en geluid en geur zal een andere beleving zijn helaas.

:scratchchin: tjezus Guido, is er niets op t.v. ofzo :):mellow:

ik kan gewoon heel snel typen en denken :mellow:

en ik heb geen priveleven.....

Link naar reactie

ja, da's ook een probleem. Als de actieradius genoeg is (bijv. 900km; meer rij je niet snel op een dag), dan moet je met laden een plek hebben waar je een stekker in kan prikken. Heb je een privéoprit is dat geen probleem. Woon je in hartje rotterdam oid, dan ben je allang blij dat je je auto in je eigen of naburige straat kwijtkan. En een verlengsnoertje over de weg (als dat al kan) vind oom agent natuurlijk nooit goed. Die is de volgende dag gesloopt, al dan niet door de eventuele tram die er rijdt.

Dat is een probleem wat opgelost moét worden wil je die mensen aan de EV hebben.

Laden in 3 minuten zal zonder supergeleiding nooit gaan werken. De stromen die je dan moet hanteren kunnen alleen door kabels die niet te tillen zijn.

Of je moet een accu swap doen (ook niet makkelijk)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
En mijn mening wordt ook rechtstreeks verdisconteerd in de motorsport. Daar waar diesels en benzinemotoren door elkaar rijden kunnen diesels het alleen maar winnen/concurreren als daar versoepelende omstandigheden voor gesteld worden in het regelement. Dat houdt dus in grotere toegestane motorinhoud, of hogere toegestane turbodruk, of strafgewicht voor de benzineauto;s enz enz enz.

We maken hier natuurlijk geen vergelijk tussen een 1.2 suzuki altomotorje en een 6 liter v12 biturbo diesel van audi, maar dat lijkt me wel duidelijk.

In de Le Mans series waar Peugeot en Audi rijden met HDI en TDI.. daar domineren de dieseltjes.. :rolleyes:

audi-r10.jpg

Audi ventures into previously unexplored diesel-engine terrain with the V12 power plant manufactured for the R10 completely from aluminium.
Link naar reactie

Wat is dat nou Ruud?

De nieuwe roodkapje? :thumbup:

ja, da's ook een probleem. Als de actieradius genoeg is (bijv. 900km; meer rij je niet snel op een dag), dan moet je met laden een plek hebben waar je een stekker in kan prikken. Heb je een privéoprit is dat geen probleem. Woon je in hartje rotterdam oid, dan ben je allang blij dat je je auto in je eigen of naburige straat kwijtkan. En een verlengsnoertje over de weg (als dat al kan) vind oom agent natuurlijk nooit goed. Die is de volgende dag gesloopt, al dan niet door de eventuele tram die er rijdt.

Dat is een probleem wat opgelost moét worden wil je die mensen aan de EV hebben.

Laden in 3 minuten zal zonder supergeleiding nooit gaan werken. De stromen die je dan moet hanteren kunnen alleen door kabels die niet te tillen zijn.

Of je moet een accu swap doen (ook niet makkelijk)

EV's zullen pas succesvol zijn als je ze binnen 5 minuten weer kunt opladen. Niemand zit er op te wachten bij een lange trip, of na een grote file, eerst een halve dag bij het pompstation te gaan hangen voor ze weer verder kunnen.

Persoonlijk denk ik ook niet dat de toekomst in EV's ligt. Waterstof zou wel een (alhoewel nu nog niet) optie zijn denk ik. EV's klinken leuk als 0 emisie auto's ... maar hoe wordt de stroom gemaakt? Echt niet allemaal in een "schone" kerncentrale. Dus er is toch uitstoot, aan de andere kant waterstof is een gas met een zeer lage dichtheid dus eventjes 60 liter tanken kom je ook niet ver mee.

Hoe dan ook, geef mij maar een schreeuwende benzinemotor.

Link naar reactie
In de Le Mans series waar Peugeot en Audi rijden met HDI en TDI.. daar domineren de dieseltjes.. :wub:

Ja, en in mijn post stond al precies waarom. Lees de regelementen er maar op na.

Voor turbodiesel is daar sowieso een veel grotere cylinderinhoud toegestaan dan voor turbo benzine (bijna 40% meer cylinderinhoud toegestaan).

En ook nog wel vernoemenswaardig dat ze daar bijna 3 bar (!) turbodruk nodig hebben om met een vergelijkbare (5.5l vs. 6.0l inhoud) NA benzinemotor te moeten concurreren.

(die r10 motor uit je plaatje krijgt max. 2.94 bar turbodruk)

Even ter vergelijk: de zwaarste G-power compressorset (die dus de m54 3.0i motor naar 333pk tilt) heeft een overdruk van nog geen 0.5 bar (7 psi).

Die turbodiesels hebben dus bijna het 6 voudige (!) aan druk nodig om het te kunnen winnen van een NA benzine.

Niet verwonderlijk dat dan de diesel wint :wave:

Het zit 'm allemaal in de details, anders vergelijk je al heel snel de spreekwoordelijke alto 1.2 benzine met de audi 6.0 V12 diesel biturbo. Zo ook hier dus. Het is allemaal wel wat gecompliceerder dan een praktijkvoorbeeld zonder toelichting.

Dus ja, als je in die z4 die audi 6.0 V12 biturbo diesel weet te lepelen, zal die gaan als de brandweer; zeker als je 'm zal gaan vergelijken met die 2 liter turbo benzinemotor die ze gepland hebben. Maar of dat nou de strekking van dit onderwerp is? :thumbup:

Wat een interessant vergelijk zou zijn, zou het vergelijken van de energieconsumptie van een le mans lmp1 turbo diesel vs. de benzine (al dan niet turbo). Dus hoeveel joule ze verbruiken per kilometer (of per race).

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik heb even nog wat zitten zoeken,..

maar inmiddels gaan ze rijden met een 3.7L V6 TDI

De Audi R18,.. daarmee is natuurlijk het 5.5 V12 en 5.5 V10 TDI verhaal gewijzigd..

Dit neemt natuurlijk niet weg, dat een turbodiesel een hogere bar heeft.

De wagen wordt aangedreven door een 3,7 liter zes-cilinder turbodiesel.
De belangrijkste wijziging is de regel dat turbodiesel motoren niet langer meer dan 3,7 liter inhoud mogen hebben. Voorheen was dat 5,5 liter en dus moet dat verschil worden teruggehaald op andere vlakken.

Audi%20R18%20TDI-2.jpg

Audi%20R18%20TDI-3.jpg

Bron: http://www.verstappen.nl/nieuws/2010/12/7643.html

Link naar reactie

Mijn data had ik idd gebaseerd op het gepostte plaatje; de r10 motor

Dan vraag ik me af hoe het reglementair nu zit met de turbodruk.

Maar het is niet ongewoon dat reglementen in autosport aangepast worden om een spannendere race te krijgen.

Gezien de successen van de turbodiesels in de voorgaande races, was het wel duidelijk dat deze aanzienlijk in het voordeel waren van de dieselmotor, dus vanwege de grote inhoud, en vanwege de hoge turbodruk (en natuurlijk nog een hoop andere zooi; restricties aan inlaatdiameter etc etc etc)

Het doel van zo'n organisatie is om een zo'n spannend en competatief mogelijke race te houden, en dat kunnen ze alleen bewerkstelligen met reglementen.

Aan de hand daarvan zal een team ook z'n motor kiezen (en natuurlijk welk marketingperspectief erachterzit).

Maar dat heeft allemaal niet zo zeer iets te maken met wat in essentie geschikt is voor een sportwagen.

Als je raceauto's reglement vrij zou maken, zouden ze immers op heel wat anders lopen.

Nitro ethanol met een enorme turbo oid. Dan moet 3000pk+ per liter wel haalbaar zijn.

Link naar reactie

Dan zou je hem wel kopen?

Ach dat is toch niet rijden joh... dan krijg je eerst niets ... en dan opeens zon brok vermogen dat je hele achteras kromtrekt...

Ik zou het niet onder controle kunnen houden WOT in idergeval.

Link naar reactie

Ja, die vroege f1 turbo motoren liepen volgens mij wel op iets van 8 bar :(

Later in de jaren 80 hebben ze dat teruggeschroefd naar 3.8 bar, toen 2,5 bar (nog veel natuurlijk, maar nog 'slechts goed voor minder dan 700pk), alvorens ze helemaal verdwenen.

Als de formule 1 over gaat op turbo's zal die druk nog veel lager worden.

Ze willen natuurlijk een 1,5 turbo die enigzins vergelijkbaar is met de 2,4 NA die ze nu hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.