Ga naar inhoud

Z4 E89 met 4 cylinder ...


Euro

Aanbevolen berichten

  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In een Z4, ............................ hoort gewoon een dikke 6. Dit is geen eco-boodschappenwagen! ;)

Op Mobile.de staan er toch veel. Blijkbaar was het een veel verkochte auto.

Ps. Als je geen bezwaar hebt tegen een 4 cilinder, kun je er hele mooie Individuals tussen vinden, tegen erreg lage prijzen!

Link naar reactie

Hangt er een beetje vanaf wat je onder die ziel verstaat. Als je de z4 als opvolger van de z3 ziet, moet je je ook realiseren dat de z3 ooit als 4 cylinder begonnen is.

Ik ben het wel met je eens dat met name een 6 in lijn eigenlijk altijd heel anders klinkt dan een 4 cylinder. Een 3 cylinder klinkt dan nog meer als een 6 in lijn (zei het doorgaans wat rauwiger).

Neemt niet weg dat het hele z4 model eigenlijk ontworpen is op een 6 in lijn. Dat is ook de voornaamste reden van die lange neus; om de motor zo ver mogelijk naar achteren te krijgen. Een 6 in lijn in de lengte heeft nou eenmaal wat ruimte nodig ;)

Ga je daar aan tornen, dan sluit de functie van het ontwerp niet meer aan op de techniek.

Link naar reactie

Overigens vind ik de argumenten tegen de viercilinder wel heel erg dun. Heeft iemand die geblazen viercilinder al gehoord? Verder lees ik eigenlijk alleen dat er een zescilinder in moet, omdat dat nou eenmaal zo hoort. Ja doei. Als iedereen alleen maar zou doen 'wat nou eeenmaal zo hoort', liepen we nu nog in berenvellen, met een knuppel om ons voedsel dood te meppen of om een lekker wijf bewusteloos te rammen en mee te sleuren naar onze grot.

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, was het nog maar zo ja! :blink: Maar even goed, ik vind het geluid van de L6 wel erg karakteristiek, om de 4 ook zo te laten klinken lijkt me op zijn minst een moeilijke opgave ...

Link naar reactie

Dat is eigenlijk onmogelijk. Een 4 cylinder heeft op andere hoeken z'n arbeidsslag, en dat is het voornaamste kenmerk wat een geluid bepaald. Daarnaast is de balans van een 4 cylinder in essentie anders. Dat kan je met balansassen wel enigzins corrigeren, maar nooit exact evenaren. Net als dat je met een 6 in lijn niet het geburbel van een v8 kan krijgen. Neemt niet weg dat een 4 cylinder lijn niet mooi zou kunnen klinken, maar hij zal niet de zelfde klank hebben als een 6 in lijn.

Wat hoort is wat van te voren beoogt is. Daar hebben berevellen niets mee te maken; dat is bij het ontwerp een bewuste keuze geweest.

Je kan in die motorkap ook wel een luchtgekoeld 2 cylinder boxertje uit een eend kwijt, maar daarvoor bestaan efficientere ontwerpen qua carosserie.

Link naar reactie
Hangt er een beetje vanaf wat je onder die ziel verstaat. Als je de z4 als opvolger van de z3 ziet, moet je je ook realiseren dat de z3 ooit als 4 cylinder begonnen is.

Ik ben het wel met je eens dat met name een 6 in lijn eigenlijk altijd heel anders klinkt dan een 4 cylinder. Een 3 cylinder klinkt dan nog meer als een 6 in lijn (zei het doorgaans wat rauwiger).

Neemt niet weg dat het hele z4 model eigenlijk ontworpen is op een 6 in lijn. Dat is ook de voornaamste reden van die lange neus; om de motor zo ver mogelijk naar achteren te krijgen. Een 6 in lijn in de lengte heeft nou eenmaal wat ruimte nodig :blink:

Ga je daar aan tornen, dan sluit de functie van het ontwerp niet meer aan op de techniek.

Een betere verwoording van mijn punt zou ik niet kunnen wensen.

Los van het karakter van een 4 cylinder met turbo. Het past gewoon NIET bij de auto naar mijn mening.

Wat de 3 cylinders betreffen, die klinken inderdaad een beetje als een 6 cylinder, een 4 cylinder is gewoon een heel andere motor welke niet te vergelijken is in zowel vermogensopbouw als ziel (geluid en loopcultuur) met een BMW 6 pitter.

Een V8 zou naar mijn mening ook niet goed passen in deze auto, ik zou er wel een kopen met een V8 als die er was ... maar eigenlijk hoort er een dikke zes in.

Ik denk overigens wel, na nu ook met een S54 blok te hebben gereden, dat de 35iS twinturbo 6 cylinder beter bij de nieuwe Z4 past dan het oude N/A 343pk blok van de vorige Z4 M. Het is dus geen bezwaar tegen een turbo op een Z4, het is toch een wat zwaardere auto geworden (en dus ander karakter) maar een 4... no way. De enige reden voor een 4 zou zuinig rijden zijn, nou als je rustig aan doet met de 23sDrive kun je ook gewoon 1 op 12 halen, daar zal de turbo 4 het niet veel beter doen.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Nu heeft mijn vader een 2.0t in zijn A4 liggen en het geluid haalt het natuurlijk bij lange na niet bij een 6in lijn,

maar het is nou ook weer niet zo dat het lullig klinkt.. het complete uitlaat systeem draagt natuurlijk ook bij aan het geluid.

+ er valt genoeg vermogen te halen uit een geblazen 4-pitter, dus daar hoeft het ook niet aan te liggen.. :blink:

Link naar reactie
Een V8 zou naar mijn mening ook niet goed passen in deze auto, ik zou er wel een kopen met een V8 als die er was ... maar eigenlijk hoort er een dikke zes in.

Ik denk eerlijk aan het enige volbroertje van de 6 in lijn heeft..... de V12 :blink: :D :thumbup:

Een v8 heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Ferrari weet ze nog aardig te laten klinken met hun uitlaatkunsten, maar er is maar 1 motorsummum, en dat is de V12 (de w16 van bugatti/vag vind ik ook nergens naar klinken). En dan het liefst een v12 van

(ook al is dat een mercedesblok) of
.....
:thumbup:

En betreffende de V12 is dus een 6 in lijn de 'next best thing'. Technisch lijken die het meest op elkaar.

Link naar reactie

@Guido

Ja, die Pagani klinkt wel echt YUM YUM YUM :blink:

Denk alleen dat een Z4 met een V12 voorin iets te neuszwaar zou worden? Of scheelt het niet zoveel qua gewicht?

Wel zwaar offtopic :D het ging over 4 cylinders haha

Link naar reactie

Haha, mooie reactie :blink:

Maar als Z4 E89 owner, jammer dat de drempel lager komt of kan het je weinig boeien?

Nu weet je gewoon als je een Z4 ziet dat er een dikke zes inligt. Net zoals bij Volvo ooit, een 850 / S60 was altijd een dikke 5 cylinder roffelmonster, nu kan het een 1.6 benzine zijn.

Aan de andere kant -> Schoorsteen + roken ... je hebt gelijk.

Link naar reactie

tja ik ben ooit eens verslaafd geraakt aan de bmw 6 cylinder en ik ben bang dat dat onder druk van de groenen niet zal veranderen.

zou een diesel niet iets zijn voor een z?

zon fijne 3.0 met dikke turbo,s en heeeeel veel koppel

of zeg ik nu iets verkeerds?

Link naar reactie

Veel diesels hangen minder goed aan het gas dan benzinemotoren. Ten eerste omdat doorgaans de turbo's veel zwaarder zijn, waardoor de opspintijd veel langer duurt, maar ook omdat een diesel veel zwaardere componenten heeft. De zuigers, krukas etc etc zijn gewoon zwaarder (hebben ook meer koppel te verduren), en dat maakt het vaak dat een diesel minder snel van toeren kan veranderen, terwijl je dat niet terugziet in het gemeten vermogen of gemeten koppel (zowel niet in de kromme als numerieke opgave).

Dus met een diesel kan je prima als een speer er vandoor gaan, maar de vraag is of het het 'sportieve rijden' verwoordt.

Ook zijn diesels als motor veel zwaarder (zwaar blok); en dat wil je niet in een sportwagen hebben. Licht en uitgebalanceerd zijn eigenschappen die bij een sportwagen passen; om zo goed te kunnen presteren op circuit of bochtige binnenwegen. Een zwaar dieselslagschip hoort op de autobahn thuis.

Ook zijn zaken als verbruik en betrouwbaarheid in een sportwagen minder belangrijk; prestaties horen op de 1e plaats te komen. Betrouwbaarheid en verbruik is voor de leasevloot danwel het dagelijkse verkeer.

Maar da's mijn mening.

Link naar reactie
Haha, mooie reactie :scratchchin:

Maar als Z4 E89 owner, jammer dat de drempel lager komt of kan het je weinig boeien?

Nu weet je gewoon als je een Z4 ziet dat er een dikke zes inligt. Net zoals bij Volvo ooit, een 850 / S60 was altijd een dikke 5 cylinder roffelmonster, nu kan het een 1.6 benzine zijn.

Aan de andere kant -> Schoorsteen + roken ... je hebt gelijk.

De geblazen viercilinder is niet het instapmodel. Het instapmodel is de zescilinder 2.3. Je krijgt dus dadelijk de situatie dat de het instapmodel meer cilinders heeft dan het model erboven. Wel minder vermogen natuurlijk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.