Ga naar inhoud

wat past nog zonder aanpassingen op een z


sandere39

Aanbevolen berichten

hallo lui

ik ben nu alvast maar eens aan het kijken naar nieuwe dikke velgen voor volgend jaar.

maar wat zijn nu de uiterlijke maten velgen en banden die je onder een z4 kunt monteren ,zonder de boel aan te hoeven passen .

ik wil beslist geen spoorverbreders of dergelijke gaan gebruiken en spatborden hoeven verbreden.

mijn z4 heeft een m onderstel dus daar moet ik ook rekening mee houden ,ik heb al een beetje naar een oem setje gekeken (styling 269)in 18 inch met 225 en 255 banden,dit zou zo moeten passen .

maar deze velgen zijn ook in 19 inch verkrijgbaar en zouden volgens de verkoper zo moeten passen ,wie weet of dat klopt,en is 19 inch wel verstandig?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...e=STRK:MEWAX:IT

of de bbs ch ?black lijken mij ook wel wat maar daar vraag ik mij helemaal af welke maten je dan moet hebben ,ik wil wel graag een beedset hebben.

gr sander

Link naar reactie
  • Administrator
Ik heb echter (achter) een wangmaat van slechts 35. Wat zou dat dan worden als je 19" neemt? Nog minder?

Hangt er helemaal vanaf welk effect je wilt. Je wangmaat is immers geen absoluut getal, maar het percentage dat de hoogte van de band ten opzichte van de breedte van de band uitdrukt.

Als je bij een gelijkblijvende breedte van de band de velgmaat vergroot met 1 inch zal bij 255 breedte de totale hoogte van band + velg bij 255/30/19 zelfs 1 mm kleiner zijn dan bij 255/35/18. Optisch lijkt het dan waarschijnlijk groter omdat de verhouding band / velg veranderd is (je ziet meer velg), maar je wielkasten blijven feitelijk op dezelfde manier gevuld...

Met bandenmaat 255/35/19 is het totaal logischerwijs 2,54 cm hoger (hoewel je het dan over de diameter hebt, terwijl voor je wielkasten in beginsel slechts de straal relevant is) dan bij 255/35/18 en je wielkast dus ook meer gevuld ....

Link naar reactie

Ja, allemaal leuk en aardig, maar het gaat natuurlijk om dat laatste: als je de wangmaat (oftwel je comfort) gelijk wilt houden, zal bij een grotere velgdiameter je wielkast steeds voller worden. Op een gegeven moment bereik je dan een grens van wat nog past. Andersom geformuleerd: hoe groter de velgmaat, hoe kleiner de wang van de band zal moeten zijn om het geheel nog zonder aanpassingen in de wielkast te laten passen.

Vandaar dat ik vroeg wat voor wang je nog overhoud bij 19". Dat blijkt dus 30 te zijn. Is dat dan het maximale (zoals sander vroeg), of zou 20" ook nog kunnen met een nóg kleinere wang? Of bestaan zulke banden niet?

Link naar reactie

Wie mooi wil zijn moet een beetje pijn lijden dikke wielen leveren altijd nadelen op, stroever, aanlopen, randen wegslijpen zijn dingen waar je rekening mee moet houden.

Wil je dat niet houd je dan bij het originele Z4 spul, is ook niet verkeerd :kisstogether:

Een gouden tip is de runflat banden eronder uit gooien dan is 19 inch zonder runflat minstens zo comfortabel als 18 inch met runflat. Maar ja dan zit je weer met je reserveband. Daar kan een opblaassetje weer wonderen werken.

De bandenmaat is hier niet alleen bepalend je komt uit op 235-35-19 voor (rondom kan ook) en 265-30-19 achter of 225-35-19 en 255-30-19, 20 inch met 235-30/20 past ook maar is IMHO te groot. Bepalend is de breedte en de ET waarde van je velg. Die bepaald namelijk hoever je naar binnen en naar buiten gaat tov je originele wiel.

Link naar reactie
  • Administrator
Vandaar dat ik vroeg wat voor wang je nog overhoud bij 19". Dat blijkt dus 30 te zijn. Is dat dan het maximale (zoals sander vroeg), of zou 20" ook nog kunnen met een nóg kleinere wang? Of bestaan zulke banden niet?

Nee, dat is dus niet waar. Je kunt 19 inch 255/265 banden ook met een grotere wang kopen, maar dat vinden de meeste mensen - m.i. terecht - niet mooi. Maar je kunt zelf zo uitrekenen dat als 265/30/19 met 40 mm verlaging ook past, dat bijvoorbeeld 265/35/20 - voor zover leverbaar - zonder meer op een standaard Z4 of zelfs op een Z4 met M onderstel en dus af-fabriek al 15 mm verlaging past (nou ja, je hebt grofweg 0.5 mm extra ruimte nodig).

ET-waarde is natuurlijk alles bepalend. Ik heb wel eens gelezen dat een standaard Z4 - ook met M onderstel - achter probleemloos tot ET 35 terug kan. Zal morgen eens kijken of ik nog een linkje kan vinden...

Link naar reactie
Nee, dat is dus niet waar. Je kunt 19 inch 255/265 banden ook met een grotere wang kopen, maar dat vinden de meeste mensen - m.i. terecht - niet mooi. Maar je kunt zelf zo uitrekenen dat als 265/30/19 met 40 mm verlaging ook past, dat bijvoorbeeld 265/35/20 - voor zover leverbaar - zonder meer op een standaard Z4 of zelfs op een Z4 met M onderstel en dus 15 mm verlaging past (nou ja, je hebt grofweg 0.5 mm extra ruimte nodig).

ET-waarde is natuurlijk alles bepalend. Ik heb wel eens gelezen dat een standaard Z4 - ook met M onderstel - achter probleemloos tot ET 35 terug kan. Zal morgen eens kijken of ik nog een linkje kan vinden...

waar je ook over na moet denken is wat het voor je remmen betekend.

als je in theorie te groten wielen gaat gebruiken word de kracht die je nodig hebt om te remmen groter( grotere arm)

ik heb heb hier een mooie omreken site http://www.1010tires.com/TireSizeCalculato...amp;vehicle=yes

Link naar reactie
Nee, dat is dus niet waar. Je kunt 19 inch 255/265 banden ook met een grotere wang kopen, maar dat vinden de meeste mensen - m.i. terecht - niet mooi.

Lees eens wat ik schreef. Als je de omvang gelijk wilt houden zal bij een oplopende velgmaat de ruimte die je overhoudt voor de band steeds minder worden. Je kunt ook een wat grotere wangmaat kiezen, maar daarmee wordt het geheel dus groter en dat kun je niet oneindig doen.

Natuurlijk kun je van alles kopen. Misschien kun je ook wel 19" banden kopen met een wang van 65. Daar gaat het niet om. De vraag was wat maximaal nog zonder aanpassingen past.

Te zien aan die foto met 19/265/30 is daarmee de grens van wat nog past wel bereikt cq al net overschreden.

Link naar reactie
  • Administrator
Lees eens wat ik schreef.

Likewise. :kisstogether:

Ik gaf je alleen maar aan - en schreef het zelfs voor je uit - dat indien je auto a) niet 4 cm verlaagd is, zoals die op de foto verlaagd is en :rant: geen M-onderstel heeft, je in beginsel dus nog 4 cm (en afhankelijk van of het apparaat van Sjonnie Kroket al een M-onderstel had zelfs 5.5 cm) extra over hebt voor de halve band, voordat je de grens zult bereiken. 265/30/19 (als jij graag 19/265/30 schrijft ga je gang, maar het klopt niet :groupwave: ) is dus in de verste verte geen absoluut antwoord op de vraag wat wel en niet zonder aanpassingen past.

Jij denkt kennelijk dat 265/30/19 wel een absoluut antwoord is, maar dat is het nogmaals niet. Qua hoogte is zeker zo belangrijk hoe zeer je auto verlaagd is. Onder jouw auto bijvoorbeeld - die a) niet verlaagd is en :muur: geen M onderstel heeft - past 19/265/35 absoluut probleemloos in de wielkast (het scheelt welgeteld 1.62 cm op de straal van de buitenste cirkel van de combi band+velg, terwijl je dus in ieder geval 4 (en mogelijk zelfs 5.5cm) over hebt ten opzichte van de band tot je spatscherm/binnenkuip). Nou is natuurlijk nog wel relevant dat standaard onderstel/veren waarschijnlijk een grotere uitslag hebben / bij hobbels e.d. verder inveren dan een stugger M-onderstel of een nog verder verlaagde auto, maar dat scheelt echt niet zoveel en is bovendien met name een kwestie van hoe je zelf met hobbels e.d. omgaat ...

Heb je nog meer uitleg nodig om in te zien dat 265/30/19 géén absoluut antwoord is? :banaan: Je roept het maar hoor ...

Link naar reactie

Mijn god... :groupwave: Voor een juridisch geschoold persoon lees je echt verbazingwekkend slecht. mij kan als beta op dat gebied natuurlijk niks verweten worden

Nu, voor de zoveelste keer dan maar: de vraag van sander ging erom wat maximaal mogelijk is, zonder aanpassingen. Je kunt wel een beetje gaan miere(n)neuken over de juiste omschrijving van een bandenmaat, maar brengt ons dat dichter bij het antwoord? Neuh.

Kijk, ik vroeg wat voor wang je over zou houden bij 19". Daarop gaven meerdere mensen aan dat dat 30 is. Vervolgens vroeg ik of dat dan het maximale is, of dat er nog meer mogelijk is. Dan kom jij aan met een een opmerking dat wat ik beweer niet klopt (terwijl ik niks beweer, maar slechts vragen stel) en dat je ook banden met een grotere wang kunt kopen. Ja, natuurlijk, je kunt van alles kopen. De vraag is alleen of dat dan nog past. Die vraag heb je nu net beantwoord, waarvoor dank, maar het kost wel heul veul moeite om zo'n antwoord te krijgen zeg. :kisstogether:

Ik gaf overigens aan dat bij de heer Kroket de grens al overschreden lijkt (aangezien de band de binnenkant van de wielkast kennelijk raakte, als ik het goed begreep), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat voor sander hetzelfde geldt.

Link naar reactie
Ik gaf overigens aan dat bij de heer Kroket de grens al overschreden lijkt (aangezien de band de binnenkant van de wielkast kennelijk raakte, als ik het goed begreep), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat voor sander hetzelfde geldt.
Geld alleen voor de voorzijde. Maar ga vooral door met de discussie ik vind het wel vermakelijk :kisstogether: Alhoewel jullie elkaar redelijk kennen lijkt me...
Link naar reactie
  • Administrator
:notok: potje, keteltje

Ik kan niet anders dan me aansluiten bij de vorige spreker. Wat denk je hier nou te winnen met de steeds onvriendelijker wordende toon van je reacties Individual? Als je mensen af wilt plassen is daar een speciaal topic voor en in jouw geval mag je als je ontevreden bent mij ook gewoon even - vooruit het is vrijdag - BEFfen*. Voor dit topic heeft iedereen er meer aan als je je tot de inhoud beperkt.

Omdat jij zo'n ontzettende beta claimt te zijn: voor antwoord op de vraag wat maximaal past qua hoogte, stel je een simpel formuletje op, waarin je alle variabelen en vaste factoren verwerkt. Als je op basis van de foto aanneemt dat 265/30/19 het maximum is doe je dat niet; je negeert dan de verlaging die meer ruimte in de wielkast kost dan een maatje grotere velg.

Je kunt wel iedere keer je reactie een andere draai geven, maar zei jij niet:

Vandaar dat ik vroeg wat voor wang je nog overhoud bij 19". Dat blijkt dus 30 te zijn.

en

Daar gaat het niet om. De vraag was wat maximaal nog zonder aanpassingen past.

Te zien aan die foto met 19/265/30 is daarmee de grens van wat nog past wel bereikt cq al net overschreden.

Komt op mij over als dat jij de conclusie trekt dat je bij 19 inch zonder meer een wang van 30 overhoudt en dat dit op of over de grens is van wat past. Ook al zou je dat niet bedoeld hebben, ik lees het erin en anderen wellicht ook. Om dan verwarring te voorkomen leg ik dus even uit dat die conclusie - ook al trek je hem volgens jou niet - in ieder geval niet klopt, omdat 1) 255/35/19 en 265/35/19 gewoon leverbaar zijn door tal van bandenmerken (Toyo, Michelin Sport, Continental, et., etc.) en 2) zonder problemen passen in een standaard - dus van een niet verlaagde Z4, zonder M-onderstel - Z4 wielkast en groter ook nog kan binnen bepaalde marges (en uiteraard bij de juiste ET waarde). Voor een standaard Z4 is het maximum qua hoogte - deel van de vraag van Sander - dus geen 265/30/19. Als iemand dus bang is voor comfortverlies, maar wel 19 inch velgen wil, verlaagt ie zijn ZZZZ niet of iets minder en neemt ie gewoon een 265/35/19 band, niks aan het handje.

*Bellen/Emailen/Faxen

Link naar reactie
2) zonder problemen passen in een standaard - dus van een niet verlaagde Z4, zonder M-onderstel - Z4 wielkast en groter ook nog kan binnen bepaalde marges (en uiteraard bij de juiste ET waarde). Voor een standaard Z4 is het maximum qua hoogte - deel van de vraag van Sander - dus geen 265/30/19. Als iemand dus bang is voor comfortverlies, maar wel 19 inch velgen wil, verlaagt ie zijn ZZZZ niet of iets minder en neemt ie gewoon een 265/35/19 band, niks aan het handje.
Goed, dat is dus waarom het draait en niet alle blabla er omheen. Het duurde even om door te dringen tot de kern, maar we zijn er nu. :notok:

Nu nog de vraag wat 'bepaalde marges' zijn. Wie schroeft er als eerste 21" onder? :muur:

Link naar reactie

eeh ok mooi dat jullie er uit zijn ,ik ben daarintegen nog eigenlijk niet veel wijzer geworden.

daarom nogmaals de vraag

wat past er zonder verdere aanpassingen onder een z4 met m onderstel???

en dan doel ik specefiek op de banden maten zoals breedtexhoogt in combinatie met velgdiameter en et waarde.

ik begrijp van sjonnie kroket dat 265 x30x19 achter en 245x35x19 voor past maar welke et waardes hadden die velgen??

de velgen die ik zag hadden et 37 voor en et 39 achter bij 8 om 9 j warbij 225xx 35x 19 en 255x30x19 banden gemonteerd waren ,dit zou moeten passen zonder problemen.

ook vraag ik me af wat de verschillende maten met de wielsensoren doen ,de rds reageert immers op een afwijking van de rotatiesnelheid van een wiel(dat lek zou zijn)

wie o wie heeft er een zinnig antwoord op???

Link naar reactie
  • 1 maand later...

die gast van weelsonline beloofd dat de 19" breyetons resp 8, / 10 j die hij aanbied met et 35 altijd passend zijn voor z4?

wie weet of dit klopt?

hij gaf aan desnoods met adapterplaten te kunnen uitpassen??

maar de et waarde is toch al lager?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.