Ga naar inhoud

Per Knudsen


cfQP

Aanbevolen berichten

  • Reacties 332
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zeg, waar hangt die Knudsen eigenlijk uit? Moeten we "opsporing verzocht" gaan bellen?

Bezig aan zijn winterproject :rolleyes:

Nog een paar maanden vrije tijd investeren voor het ultime genieten .

Link naar reactie
Kelders onder zijn huis bouwen?

Dat zou wel helemaal des Per Knudsen's zijn: eerst een huis bouwen en dan nog eens lekker een kelder uit gaan graven onder het huis!! :rolleyes:

Link naar reactie

Nieuwe video van de E30... Waar blijven de vorderingen van de :) coupe?

Het kan altijd gekker... Wat dacht je van een 27-liter V12 tankmotor in een oude Rover? :schater:

Sticking a tank engine in a Rover? Only in PPC.

project1_4.jpg

One day back in the 1990s a middle-aged man from a sleepy village in Lincolnshire decided that he’d start a new project saloon car.

Over a decade and two marriages later PPC’s own Charlie Broomfield had a road legal matt black Rover SD1 powered by a 27-litre V12 Merlin tank engine.

What possessed Charlie to decide to build a car with an engine that also powered World War Twos greatest fighter plane is anyones guess, but what Charlie claims is that he wanted to do 200mph.

However, while the rest of us would just go and buy a motorbike Charlie went on and fulfilled his dream of the ultimate Rover.

project2_4.jpg

With 1550lb/ft of torque at 1600rpm, the SD1 should have ample muscle to break the magic 200 mark.

Not that it stopped Charlie from rebuilding the huge engine, and adding his own home made throttle bodies to get a smoother power delivery and release yet more horses from the Meteor lump.

With a Jaguar V12 TH 400 autobox handling the transmission side of things, the SD1 is actually surprisingly docile. However, even at its 400rpm idling speed the engine produces more torque than the cars original engine at redline.

Charlie also fitted an LPG kit to the Rover to attempt to keep fuelling costs at a slightly less ridiculous level.

project3_4.jpg

To allow the engine to run smoothly with the throttle bodies Charlie has wired in an Emerald ECU set up which keeps the Rovers savage abilities under wraps until chosen to be unleashed.

Charlie is an engineer and thus basically everything you can see on the car has been fabricated, or adapted by the man himself to fit. The back axle is from a Ford F150 pick-up truck, the drivetrain has parts from a Leyland Leopard bus, and a set of Jag XJR wheels attempt to keep the tyres from spinning up under the strain of all that torque. There is a slight issue in space with the Rover. Granted, the SD1 has a pretty cavernous engine bay, but this is a tank engine we’re talking about. Half of the 27-litre lump fits sweetly inside the bay, but the rest of it juts rather disconcertingly into the cars cabin itself.

Not that it bothers Charlie. At least he doesn’t have to worry about fitting a heater. Another problem with the colossal engine is that it’s so big it comes up further than the windscreen frame. That’s no problem for Charlie though. No screen and a set of sunglasses solve this problem.

project4_4.jpg

Despite the Merlin engines aeronautical heritage Charlie is keen to keep the Rover on the ground during his 200mph attempt. As a result he has taken steps to make the Rover more aerodynamic, making consultations in NASCAR circles and fitting a front spoiler, making the underside as close to flat as possible, and attaching a rear splitter. With any luck that should keep Charlie’s feet on the ground.

bron

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 6 maanden later...

Waarom 'ie zo stil is, weet ik ook niet.

Maar ik heb hem begin juli nog even gesproken in Reeuwijk bij een niet nader te duiden autobedrijf vvr. Daar had hij een zojuist aangschaft watertandend lekker stukje stuurtechniek bij zich dat een plek moest vinden in het vooronder van zijn QP....

Er zit dus nog wel voortgang in, maar ik wacht met net zoveel spanning op nieuwe afleveringen van dit bouwverslag.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
Waarom 'ie zo stil is, weet ik ook niet.

Maar ik heb hem begin juli nog even gesproken in Reeuwijk bij een niet nader te duiden autobedrijf vvr. Daar had hij een zojuist aangschaft watertandend lekker stukje stuurtechniek bij zich dat een plek moest vinden in het vooronder van zijn QP....

Er zit dus nog wel voortgang in, maar ik wacht met net zoveel spanning op nieuwe afleveringen van dit bouwverslag.

Nou, laat ik dan Bart's opmerking over het bouwverslag dan maar als kapstok gebruiken.

Ter geruststelling: het project is still going maar er zijn wat onvoorziene ontwikkelingen geweest. Respectievelijk:

1) de vakantie in Spanje liep wat uit. In plaats van de geplande 5 weken zijn we 9 weken gebleven. Shit happens!

2) omdat we er toch waren hebben we een vakantiehuis(je) gekocht zodat we er küntfig met reden heen moeten zonder ons in allerlei k-smoezen te hoeven wentelen. Onderhoud is immers essentieel.

vakantiehuisje.jpg

3) een paar weken geleden dus nog maar, lag ik hier aan het bier en de tapas. Dan kom je terug en heb je een bericht waar je ondanks het slechte weer toch happy van wordt. Het complete uitlaatsysteem onder de auto is klaar. Zometeen volgt de email integraal maar door de aanhef in de mail ontstond bij mij de noodzaak om zelf ook maar eens iets te gaan doen. En dat maakt dat het ombouwen van een cfQP naar een V10 zo lang moet duren. Al die noodzakelijke en voorbereidende nevenactiviteiten. Wat had ik namelijk bedacht: als ik zelf een brug plaats dan kan ik makkelijker aan de V10 werken. Eureka! Zo gezegd zo gedaan. Ik had in de schuur nog ergens een hoekje vrij, vloer plaatselijk eruit raggen, heipalen maken en die brug kan erop. Scheelt me een hoop reistijd.

brug003.jpg

brug004.jpg

brug019.jpg

brug031.jpg

brug033.jpg

Probleem waar ik hier dan weer tegenaan liep was dat ik eerst weer een heimachientje moest maken dat in dat hoekje die heipalen kon maken. Maar goed, dat is gelukt. De fundering ligt er inmiddels, net als het onderframe. Komende week de kolommen erop en dan heb ik een fijne tweekoloms brug die nooit meer wegzakt.

Last but not least de email waar het nu om draait. Komt ie:

From: GD Exhaust Performance [mailto:guus@gdexhaustperformance.nl]

Sent: donderdag 21 oktober 2010 15:03

To: info@doetzen.nl

Subject: BMW Z3

Beste Frank,

De auto is (eindelijk) gereed. Technisch gezien is het een zeer uitdagend project geworden en laat aan eenieder zien dat GD Exhaust Performance uitlaatsystemen kan ontwikkelen en bouwen voor vrijwel iedere auto waarbij ruimte zeer beperkt is. Het eindresultaat mag er dan ook meer dan wezen!

Commercieel gezien is dit een drama project geworden die we niet meer op deze basis zullen uitvoeren. Ook wat betreft de doorlooptijd van het project mag zoiets niet meer voorkomen.

Het project was turnkey aangenomen voor € xx.xxx,- excl. btw. Hierop is reeds een bedrag van € x.xxx,18 aanbetaald.

Als meerprijs brengen we je minimale uren in rekening die geen onderdeel uitmaken van onze prijs, namelijk uren die besteed zijn aan de stuurkolom en differtentieel. We brengen je hiervoor een bedrag van € xxx,- excl. btw in rekening. Er zijn aanzienlijk meer uren gemaakt maar dat is voor onze rekening. Ik hoop je hiermee ook een passend voorstel te hebben gedaan. Verder hebben we speciale eindstukken gemaakt zoals je op de foto's 0001 en 0002 kunt zien. De kosten voor deze eindstukken bedragen € xxx,- excl btw per stuk. Hiervoor willen wij graag jouw akkoord hebben om deze te monteren zodat we een afspraak kunnen maken om de auto af te leveren.

Graag verneem ik jouw reactie.

Met vriendelijke groet,

GD Exhaust Performance

dsc01462fh.jpg

dsc01464w.jpg

dsc000101y.jpg

dsc000201.jpg

Kijk, daar wordt je toch vrolijk van. En die blauwe bumper? Die heb ik opgehaald bij de niet nader te noemen garage waar Bart me met mijn om te watertanden stuurtechniek tegenkwam. En zo valt alles weer op zijn plaats.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie

Blijft een magnifiek project om te volgen.... keep posting ! :thumbup:

Wat was dat stukje fenomenale stuurtechniek, de z3 v10 op een trailer of 'een ander cool projectje' ?

Link naar reactie

He Frank,

Ziet er helemaal top uit, dat uitlaat systeem voor de z3 coupe!

Word tijd dat je er van kunt gaan genieten, van dat mooie V10 geluid.

Maar je zult wel weer genoten hebben daar in Spanje van de Cerveza!

Leuk optrekje daar, is beter dan elke keer die Tabbert naar Spanje trekken, haha! :schater:

Ben benieuwd naar de volgende V10 coupe meeting!

Greetz Maarten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.