Ga naar inhoud

Hoe poets ik de auto...


bridders

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
  • Reacties 195
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zijn er nog speciale tips and tricks om zilveren hockeysticks en middenconsole schoon te maken. De mijne hebben last van vlekken en gaan niet met een een sopje weg. Dacht trouwens dat het aluminium zou zijn, maar het is gewoon plastic :(.

aangepast door Mark77
Link naar reactie

Ja, is plastic. Er zijn overigens wel aluminium panelen in omloop...

Deze gaan echter vaak vlekken en krassen vertonen is mijn ervaring.

Ik zou het eens proberen met Mcguiars all purpose cleaner...?

Link naar reactie

Ik las net in een ander draadje dat iemand WD 40 had gebruikt en nagewreven met een droge doek. Hij had hetzelfde interieur als ik (matte chrome). Had echt gedacht dat het metaal zou zijn, maar of ik ben gek of het is gewoon plastic. Morgen die WD40 eens proberen.

Link naar reactie

Verchroomd plastic? en daar gebruik ik nou azijn voor, als het dof of vlekkerig is.

Daarna blinkt het weer als goud uuhh chroom .

Je kan er ook nog wax op zetten om de schone(glimmende) onderdelen te verzegelen.

Succes Ad.

aangepast door throttle up
Link naar reactie

Hmm. Maar wat heb ik dan voor interieur? De Vin decoder zegt dat ik een S343A TECHN.INTERIEUR-OBERFL.MATTCHROM Chrome Line interior, matt heb. Is dit metaal of plastic ? Als ik dat weet weet ik of ik er WD40 / Azijn of APS erop kan proberen.

Link naar reactie

Welkom bij BMW...

Heb vorig jaar een schakelpookhoes en een handremhoes gekocht in Estorilblauw.

Mijn saldo was 200 euro minder...en nee dat kwam niet door de storing bij ING.

Link naar reactie

Zow.... daar zullen we dan meer voorzichtig mee zijn met het schoonmaken. Weinig zin om dat te moeten vervangen. Volgens mij is metaal altijd koud en warmt kunstof op. Zal de kachel er eens op zetten en dan hopen dat ik kan achterhalen wat het nu daadwerkelijk is, maar mijn vermoeden is hetzelfde als die van jullie dat het plastic is.

Link naar reactie

Ik weet eigenlijk zeker dat het plastic is. Heb vorig jaar de mijne vervangen en toen heb ik het er met de dealer over gehad.

Wilde ook eerst de 'zilveren' kopen, maar er toch vanaf gezien.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Na een jaar uitproberen weet ik nu hoe je de auto poetst met het mooiste resultaat.


Velgen
De velgen krijg je pas echt goed schoon als je het wiel demonteerd is. Zo kom je goed bij de binnenkant en kun je flink aan de slag met een (oude) washmitt. Is de velg schoon, dan kun je deze eventueel polijsten, en voorzien van een goede wax speciaal voor velgen.

Te gebruiken producten

Reinigen
Poorboys world APC.

Iron X

Polijsten
Hiervoor gebruik ik één van de vele bekende polijstmiddelen voor. De Monello Producten.

Wax

Poorboysworld wheelsealant.

Wielkasten
Zijn de velgen gedemonteerd, dan kun je goed in de wielkasten komen. Deze spray ik in met een All Purpose Cleaner.

Te gebruiken producten

Meguiar's All Purpose Cleaner. Of poorboys world APC

Deurposten en moeilijk bereikbare randjes en hoekjes
Deurposten kunnen echt een verzamelplaats zijn voor aangekoekt vuil. Bij een onderhoudsbeurt spuit de dealer vaak rijkelijk in het rond met een vettig goedje (teflon) om de bewegende delen van de scharnieren te smeren. Daarbij kom er ook vaak vettigheid om het scharnier heen. Dit is een goed hechtmiddel voor vuiligheid.

Ik spray met een foaming sprayer de scharnieren in en laat dit even intrekken. Daarna ga ik met een kwast aan de slag om het vuil los en werken. Daarna spuit ik met een HD de scharnieren af. Soms is het nodig de behandeling te herhalen.

Hoekjes en kiertjes zijn vaak moeilijk te bereiken. Ik gebruik hiervoor een kwast in combinatie met All Purpose Cleaner. Ik spuit de cleaner nooit op een droge lak. Ik bevochtig de auto als eerst met een tuinslang en/of HD.

Te gebruiken producten

Meguiar's All Purpose Cleaner.

Wassen
Uiteraard gebruik ik de 2 emmer methode. Eén emmer gevuld met water en autoshampoo en één emmer met schoon water voor het uitspoelen van de Washmitt.

Te gebruiken producten
Als autoshampoo gebruik ik
Poorboys World Super Slick & Suds. De washmitt die ik gebruik is de Meguiar's ]Ultimare Wipe & Wash Mitt Super Thick Microfiber.

Kleien
Na het wassen en voor het drogen klei ik de lak. Als glijmiddel gebruik ik een mengsel van water en autoshampoo. Ik weet dat vele de mening hebben dat bijvoorbeeld Spray & Wipe beter werkt.

Te gebruiken producten
meguiars’s detailing clay


Drogen
Na het kleien droog ik de auto. Niet met een zeem, maar met een MF doek. Omdat er toch nog wel eens wat vuiligheid uit de randjes, hoekjes en kiertjes wil komen en dan vooral uit de deursponningen, gebruik ik hiervoor vaak ook een goedkopere MF doek van de Halfords. Werkt prima en spaart de duurdere MF doek van Carclean.nl .

Te gebruiken producten

Chemical Guys Miracle Dryer.

Inspectie
Na het wassen, kleien en drogen bekijk ik de auto goed. Ik ben dan op zoek naar lakdefecten, swirls en al het andere wat je niet wilt zien.



Afplakken
Alvorens ik begin met polijsten plak ik de trims af om te voorkomen dat er polijstmiddel op en/of tussenkomt.

Te gebruiken producten

3M tape.

Polijsten
De auto is nu klaar voor een eerste testspot. Ik begin met de lichtste combinatie van pad en polijstmiddel en voer de slijpgraad wanneer nodig op. Stel dat er uit de testspot voortkomt dat de combi oranje Lake Country pad icm SSR2 het beste resultaat geeft, dan bouw ik de slijpgraag af naar nul. Ik eindig altijd zonder slijpgraad.

Na het polijstwerk gebruik de inspectie spray van Monello om de vettigheid in de polijstmiddelen te verwijderen om het resultaat van mijn polijstwerk goed te kunnen beoordelen. Zo nodig herhaal ik de behandeling (plaatselijk).

Te gebruiken producten
Monello polijstmiddelen.


Deursponningen

Omdat ik tijdens het wassen de deursponningen ontvet heb met een APC mengsel behandel ik de lak in de deursponningen met een quickwax Dodo juice red mist.


Afspoelen

Bij het polijsten ontstaat er vaak stof wat tussen de naadjes en kierjes gaat zitten. Om dit in één keer goed weg te halen, spoel ik de auto graag even af alvorens ik met de wax aan de slag ga.

Voeden van de lak
Na het polijsten en afspoelen voed ik de lak met een pre wax cleaner. Hiermee bereik ik de lak voor op de eerste waxlaag. Het voeden doe ik handmatig. Het kan met bijvoorbeeld de DAP, maar ik geef de voorkeur aan het handwerk. Dit omdat ik van mening ben dan beter langs de randje te kunnen gaan, strakker langs de trims te werken en omdat ik met de hand beter voel wat ik doe.

Te gebruiken producte.

C pro eraser.
Meguiars showcar glaze.


Waxlaag
Omdat een wax een mooiere glans geeft kies ik meestal niet voor een sealant. Daarmee accepteer ik de kortere standtijd. De waxlaag breng ik met een handpad heel dun op en laat deze drogen. Met een wipe test controleer ik of de wax voldoende droog is om uitgewreven te worden.

De wax breng ik bij voorkeur bij warm weer, maar niet in de zon op. Na het opbrengen, drogen en uitwrijven laat ik de auto een aantal uur in de zon curen. De wax begint te zweten wat zichtbaar wordt als een dun vettig laagje over de lak.

Na het curen breng ik een tweede waxlaag aan en laat ook deze uren in de zon curen. Als daar de tijd voor is herhaal ik deze behandeling nog eenmaal, maar dat is eigenlijk wat overdreven.

Te gebruiken producten

Meguiar’s ulimate wax.

Poorboys world EXP als top laag voor de wintermaanden.



Ramen

De ramen maak ik schoon met Spray & Wipe van Poorboys World en een MF doek.

Banden
Een net pak met afgetrapte gympjes ziet er niet uit. Zo ook een glanzende auto met verweerde banden is niet mooi. Het op kleur brengen van je banden is de echte finishing touch. De banden heb ik tijdens het wassen ontvet met een APC mengsel en zijn klaar voor een strakker afwerking.

Te gebruiken producten



Finish
Als laatste stap loop ik de auto na met een MF doek en een detailerspray.



aangepast door throttle up
Link naar reactie

Kwam bij toeval een foto-tje tegen van het magazijn van throtlle up.......en dit was voor hij ging poetsen..........halve voorraad is nu opgemaakt

99774605.jpg

Goede adviezen........daar kun je de zaterdag mee vullen

Link naar reactie

Ad heeft het goed gezien, koop je niet suf aan allerlei producten maak een keuze en blijf daar bij .

Kies een top merk met een breed assortiment zoals, Mequer's - Poorboys world- chemical guy's of een combi van merken kan ook.

De meneer van deze foto overdrijft het een beetje hier staat een vermogen aan poetsmiddelen.

DetailCollection13Kopie_zps5771ce30.jpg

Link naar reactie

Dat is idd een serieus arsenaal poetsmiddelen.

Ik haal de autoshampoo en was gewoon bij de action :blink:

(en die vind ik eigenlijk ook best goed :lol: )

Maar ik neem dan ook niet de tijd om de lak met klei etc af te nemen.

Goed wassen (ook de onderkant met de hd reiniger) en zo nu en dan ff in de was zetten en dat is het wel.

Het leer vet ik wel 1x per jaar oid in. Meer functioneel onderhoud dus.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

een tijdje terug was hier iemand die een poets/demonstratie dag wou organiseren door een prof. (weet niet meer juist welk topic)

maar ik denk dat Throttle up dat zeker zo goed (of zelfs beter) zou kunnen doen :clapping:

Link naar reactie

Vanmiddag de set paint cleaner - polish - carnauba wax van meguiars gebruikt(3 stappen systeem). Auto glimt weer super! Ik merkte het vooral op de spiegels en de nieren. Deze hebben weer heel sterk hun originele kleur terug. De rest was nog goed in kleur, ook gepolished en het lijkt meer te weerspiegelen. Dat kan echter ook mijn verbeelding zijn ;)

aangepast door Guido
Link naar reactie

Dank Throttle Up! Mooi lijstje inderdaad.

Heb misschien nog wel een paar extraatjes ervoor.

Velgen

Zorg voor een goede velgen brush om makkelijk bij de moeilijke plekjes te kunnen (lees: spleetjes en tussen spaken in bijvoorbeeld). Ik gebruik zelf de EZ detail brush hiervoor.

ezdetailbrush.jpg

Wassen

Er zijn veel shampoos die goed werken. Belangrijkste is dat ze de wax en laklaag niet aantasten. Ik vind zelf de Dodo Juice Born to be Mild de fijnste shampoo om mee te wassen, heerlijke geur en geeft erg mooie glans!

dodobtbm.jpg
Kleien

Poorboys Spray & Whipe werkt inderdaad erg goed vind ikzelf. Breng jij het mengsel water en shampoo wel aan met een sprayer en gaat dit niet erg schuimen?

Drogen

Probeer de CSF Delirium eens, heerlijke droogdoek! :punk:

delirium.jpg

Waxlaag

Het is over het algemeen beter eerst EX-P aan te brengen en dan pas de waxlaag. Ligt er dan wel weer aan welke wax combinatie je gebruikt voor het beste resultaat. Ik heb zelf al best wel aardig wat waxen geprobeerd en het ligt er erg aan wat voor effect je wil bereiken en welke standtijd je wil hebben voor de auto.

Meguiar's Ultimate Wax is altijd goed en heeft een goede standtijd. Gebruik zelf iets meer showachtige waxen die wat minder standtijd hebben maar meer glans. Persoonlijk vind ik Dodo Juice Supernatural altijd erg goed. Voordeel hiervan is dat er ook een Panel Pot verkrijgbaar van is (klein potje), waarmee je ook je auto al een paar keer kan doen. En ik heb de laatste keer Chemical Guys Lava Luminous Glow Infusion gebruikt. Deze gaf echt prachtige glans!

supernatural.jpg

Mocht je trouwens de volgende keer nog wat tijd over hebben kan je er nog voor kiezen CQuartz aan te brengen. Dit biedt een extra goede bescherming tegen van alles en nog wat en blijft ook nog eens een jaar of 2 zitten. Ik merkte het verschil echt aanzienlijk! Het is niet goedkoop maar dan heb je wel wat :petje: .
cquartz.jpg
Filmpje van hoe het aangebracht wordt hier:



Interieur

Denk voeg nog twee interieur dingetjes toe!

Als eerste hebben aardig wat van onze bolides een fijne blanke lak in het interieur, bijvoorbeeld over houten delen. Deze bevatten vaak ook swirls en krasjes. Hiervoor wil je eigenlijk geen echte polish gebruiken omdat de lak echt heel dun is. Hiervoor kan je dan wel een chemical polish gebruiken zoals de Poorboys Professional Polish. Deze bevat geen korrel en is dus extra fijn. Heerlijk om het interieur weer strak te krijgen!


propolish.JPG


Vervolgens de bekende kunststof panelen. Om deze weer een natuurlijke look te geven zonder al te veel glans gebruik ik zelf Poorboys Trim Restorer. Werkt erg mooi!

trimrestorer.JPG

En voor nu als laatste het leer. Ik heb nu een aantal keren Gliptone Leather Cleaner en Conditioner gebruikt en dit is echt geweldig. Reinigt makkelijk en goed en geeft met de conditioner ook een heerlijke nieuwe leergeur weer af. De conditioner is ook waterproof te krijgen voor onze cabrio's. Echt een top product!

gliptone.JPG

Hoop dat dit wat goede toevoegingen zijn!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.