Ga naar inhoud

Hoe poets ik de auto...


bridders

Aanbevolen berichten

Ik begreep dat er hier en daar wat op- en aanmerkingen waren over de "glans" van mijn ZZZ zo bleek op de meet en greet van zondag de 10e december (ja, en ook m'n lage bodemspeling, maar dat komt binnenkort wel goed). Zo hoorde ik van 't vrouwke dat (ik meen) PerryZ3 een poetscursus wilde volgen bij mij :thumbup: . Nou dat gaat een beetje erg ver, maar enkele poetstips wil ik wel geven.

  1. Je hebt tijd over(?!) of geen zin om naar M Coupe for Live af te reizen alhoewel ik heb begrepen dat het echt wel de moeite waard is (ik wil je handel niet in de weg zitten)
  2. Je hebt geduld
  3. Je hebt een garage (anders is het effect van de poetsbeurt zo weg, jammer van je tijd en het geduld :thumbup: )
  4. Je gaat naar de 'betere' autoshop en koopt de onderstaande middelen van Meguiar's of bestelt de spullen bij de webshop van http://www.meguiars.nl.
  5. Je start met een wasbeurt met ruim water en 'NXT Car Wash' en droog de auto daarna met een zeem of de 'Water Magnet Drying Towel' ( :thumbup: )
  6. Nu begint het echte werk. We gaan kleien :D . Jawel, met de 'Quick Clay Detailing System'. Letterlijk met een stuk klei en een spray 'Quick Detailer' al het plaatwerk gladkleien. Weg met alle aangekoekte teer en hars. Werkt super!
  7. Indien de auto lange tijd geen lakbehandeling heeft gehad is het nu tijd voor de lak cleaner met de 'STEP 1 - Deep Crystal Paint Cleaner'. Auto volledig inboenen (met een draaiende beweging!!) en uitboenen met een schone katoenen doek.
  8. Om alle oppervlakte krassen en poetsswirls te verwijderen doen we hetzelfde nog een keer, maar dan met... 'STEP 2 - Deep Crystal Polish'. Wederom met een draaiende beweging inboenen en uitwrijven met een schone katoenen doek
  9. Als laatste een beschermende laag aanbrengen met de 'STEP 3 - Deep Crystal Carnauba Wax'. Ook dit met een schone doen inboenen en uitwrijven met een schone katoenen doek.
    Na deze behandeling is het wassen van de auto in het vervolg een eitje. Vuil 'plakt' veel minder aan de auto en water vormt druppels op het plaatwerk. Als het als een film over de auto verspreidt is het tijd voor bovenstaande beurt. Rest nu alleen nog bijhouden met een regelmatige waxbeurt...
  10. Op zich is nu de auto carrosserie klaar, maar we hebben nog de wielen. Daar doe ik niet veel meer aan dan tijdig bijhouden en met het wassen van de auto grondig reinigen. Tot op heden geen additionele reinigingsmiddelen nodig gehad. Funest is maandenlang niet schoonmaken, het remslijpsel 'bijt' in de velg en dan is het eigenlijk te laat.
  11. Het softtop dakje doe ik met groene zeep en een zachte borstel schoonmaken en voor het achterruitje is een plasic polijstmiddel 'PlastX Clear' wat een cleaner en zacht polijstmiddel is. Ook goed voor de koplampen en achterlichten trouwens!!! Haalt de waas weg.

Hopelijk een tip voor diegene die het niet erg vind om de auto zelf grondig te wassen!! En het is er nu natuurlijk wel het seizoen voor. Ziet ie er weer mooi uit in het voorjaar als het lentezonnetje weer gaat schijnen :D .

Hou er wel rekening mee dat bovenstaand werk voor de snelle poetser een dag werk is!

PS: Dit is geen reclamedraadje voor Meguairs en ik heb daar geen enkel belang bij, maar ik heb er nu eenmaal goede ervaringen mee. Produkten van bijv. zymol zijn natuurlijk ook ok, zoniet misschien wel beter!

Link naar reactie
  • Reacties 195
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi mede poets freak!!! :wave: Mooie how-to. :thumbup:

Wil er nog een paar dingen aan toevoegen.

- Plantensproeifles of iets dergelijks vullen met wat autoshampoo en warm water, en hier de auto vóór het poetsen mee inspuiten. 10 minuutjes laten intrekken en vervolgens afspuiten. Grootste deel van het vuil (Wat die poetskrassen veroorzaakt!!!) spoel je hiermee weg.

- Werken met een twee emmer systeem. Emmer 1 met shampoo + water vullen en emmer 2 met alleen warm water. Vers water pakken uit emmer 1, deel van de auto (zeg halve motorkap) poetsen, washandschoen uitwringen, uitspoelen in emmer 2, uitwringen, en vers water pakken uit emmer 1. Deze stappen blijven herhalen. Doel is om zand in emmer 2 achter te laten, en het verse water niet te bevuilen met vuil/zand.

Filmpje:

http://www.freewebtown.com/f14tomcat/Filmpjes/2emmer.htm

- NOOIT een spons gebruiken, of door de wasstraat rijden wil je poetskrassen vermijden. Een washandschoen van Meguiar's of Valma is het beste. Deze nemen het vuil op in de vezels zodat je nooit de lak kunt beschadigen. Één op en neer gaande beweging over een bepaald oppervlak is vaak genoeg om het vuil te verwijderen. Poets dus niet meer dan nodig is!!!

- Polish alleen als het nodig is. Uitwrijven in een op en neer gaande beweging, dus niet rondjes maken. Zo voorkom je swirl marks, oftewel spinnenwebben.

Link naar reactie

@Bridders: Ben mij ook een beetje aan het oriënteren op Meguiar's gebied. Laagje NTX wax (Syntetisch, dus langer werkzaam) onder de carnauba wax (minder lang werkzaam, maar geeft een diepere glans) zou nog beter werken.

En veel mensen kennen het begrip kleien niet, ik wil graag eens een kleine demonstratie geven. Werkelijk wonderspul. :thumbup:

Link naar reactie

Oke! Dat wist ik niet dat de NXT Tech Wax synthetisch was. Ik gebruik voor de reguliere wax namelijk de Gold Class Clear Coat Liquid Wax. Enorme diepe glans en zeer makkelijk aan te brengen en uiteraard uit te poetsen. (Sh!t, ik begin een nerderig gevoel te krijgen... :schater: )

Wat betreft het kleien :thumbup: . Da's echt subliem. Ik had na aankoop een ruw aanvoelende kofferbakklep. Gewoon poetsen hielp niet en turtlewax sucks. Kreeg het niet goed. Toch maar de klei geprobeerd en de ruwheid verdwijnt als sneeuw voor de zon. Je zag de klei letterlijk bruin worden van de aanslag. Ik vermoed boomhars.

Een demonstratie kleien :wave: zal voor andere mensen de ogen doen openen (ooooo, wat zeg ik nu ;) )

Link naar reactie

Meguiars heeft zeker goed spul, maar wordt soms ook wel een beetje overhyped. Zeker als je eenmaal op dat forum zit. Vergelijking met andere producten is uit den boze lijkt het wel. Maar zoek je een totaal pakket, kwalitatief goede producten, en kijk je niet op een paar cent is meguiars te way to go.

Kijk eens hier (misschien moet je je wel even registreren) voor een paar vergelijkende tests:

http://www.autoexpress.co.uk/products/products/archive/

Meguiars komt zeker niet altijd als beste uit de test. De leder reiniger schijnt wel erg goed te zijn.

Meguiar's Gold Class Cleaner/Conditioner 4 uit 5 sterren vanwege prijs (Zymol lederreiniger krijgt 2 sterren)

After some elbow grease with the buffing cloth, this cleaner had our leather looking like new. You could see the grime being scrubbed away as you worked, and its ultraviolet protection to help prevent sun damage was a bonus.

Link naar reactie

Je kunt jouw zzz ook onder een glazen stolp zetten en er nooit mee rijden. Blijft ie ook schoon en glanzend.

Poetsen is een beetje leuk maar ik geef toch de voorkeur aan rijden :thumbup:

rob

Link naar reactie
Jemig, jij durft dit zomaar te roepen? Zou ik nooit durfen. Slaap ik weer 2 weken op de bank.

Ik durf dit wel te roepen ! Ben toch op me werk ! Allemaal muffe kerels !!! :thumbup:

Link naar reactie

[quote

Wat betreft het kleien :thumbup: . Da's echt subliem. Ik had na aankoop een ruw aanvoelende kofferbakklep. Gewoon poetsen hielp niet en turtlewax sucks. Kreeg het niet goed. Toch maar de klei geprobeerd en de ruwheid verdwijnt als sneeuw voor de zon. Je zag de klei letterlijk bruin worden van de aanslag. Ik vermoed boomhars.

Een demonstratie kleien :wave: zal voor andere mensen de ogen doen openen (ooooo, wat zeg ik nu ;) )

Link naar reactie

Ik herinner me dat we een tijdje geleden , door die knappe Zandvoortrijders, een show and shine forum werden genoemd.

Wel dat gevoel heb ik hierbij ook :wave:

Begrijp me niet verkeerd hoor, Sledge en Bridders, ik sta steeds versteld van de "showroomconditie" van jullie ZZZ's.

Maar de mijne had al wat steenslagschade bij aankoop en het is er sindsdien niet op verbeterd.

Voor mij is de ZZZ zoals BMW het omschrijft : The Ultimate Driving Machine.

De rest is eigenlijk bijzaak. :thumbup:

Link naar reactie
Begrijp me niet verkeerd hoor, Sledge en Bridders, ik sta steeds versteld van de "showroomconditie" van jullie ZZZ's.

Maar de mijne had al wat steenslagschade bij aankoop en het is er sindsdien niet op verbeterd.

Voor mij is de ZZZ zoals BMW het omschrijft : The Ultimate Driving Machine.

De rest is eigenlijk bijzaak. ;)

Ik kan me helemaal vinden in hetgeen Navigator schrijft. Mijn ZZZ ziet zo nu en dan eens de wasstraat van binnen (zonder wax behandeling, dat doe ik zelf af en toe als het mooi weer is) En voor de rest ben ik bovenal aan het genieten van de rij-eigenschappen van mijn :thumbup:

Maar ieder zo z'n ding, ik stond ook werkelijk waar versteld van de "glimfactor" van Bridders ZZZ :wave:

Link naar reactie
Wel dat gevoel heb ik hierbij ook :thumbup:

Navigator je bent een VENT naar mijn hart! Julius caesar had het toen al goed door!(de belgen zijn het dapperst). Scheuren met die hap! Opspuitend grind onder de banden en wegsspringende omaatjes op het zeebrapad.

Ik hou je aan de afspraak om komende zomer een groot glas bier te drinken tijdens een rit van de vlaamse vereniging.

Link naar reactie

He mannen, ieder ´zijn ding´ toch. Wellicht zijn er andere mensen die hier wel iets aan hebben. Sterker nog, ik heb dit getypt (niet mijn favoriete bezigheid, doe ik al de hele dag) op verzoek van...

BTW, ook ik rij graag in de ZZZ, de afgelopen twee jaar er 30000km op gezet terwijl ik er niet eens woon-werk mee doe.

Link naar reactie
He mannen, ieder ´zijn ding´ toch. Wellicht zijn er andere mensen die hier wel iets aan hebben. Sterker nog, ik heb dit getypt (niet mijn favoriete bezigheid, doe ik al de hele dag) op verzoek van...

BTW, ook ik rij graag in de ZZZ, de afgelopen twee jaar er 30000km op gezet terwijl ik er niet eens woon-werk mee doe.

Wow, niet mis... Wanneer doe jij dat allemaal ? Ik kom uit op een 8000 km/jaar, maar mijn ZZZ is "slechts" derde wagen .

Gebeurt vaak dat ie drietal weken stilstaat.

HIj staat nu trouwens onder zeil, maar eerst had ik em een goeie poets-en polishbeurt gegeven. :rolleyes::angry:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.