Ga naar inhoud
  • 0

Aanschaf BMW Z3

Menno1967

Vraag

Hoi!

Na lange tijd van wikken en wegen en rondkijken wil ik toch wat concretere stappen maken richting de aanschaf van een Z3. Ik zal em vooral gebruiken voor wat ritjes als ik geen beschikking heb over onze Renault Megane.

Aangezien mij werd aangeraden om voor een 6 cilinder te gaan heb ik nu deze op het oog; (Mijn budget voor aanschaf is trouwens max 8000)

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-2000-56638935 

Ik ga maandag a.s. waarschijnlijk kijken. Mijn vraag is, waar moet ik iig op letten. Ik heb al hele waslijst gekregen over weetjes wat er allemaal stuk kan gaan, maar ja dat is wat te veel om allemaal te checken. Verder ben ik van plan wel het een en ander zelf te doen aan de auto. Ik heb nog niet veel ervaring met sleutelen aan auto's maar heb wel technisch inzicht en ervaring met onderhoud aan de marinediesel van mijn zeilboot.

Kortom; alles is welkom, is dit een redelijke keus, zijn er andere te overwegen, tips & tricks, ik hoor ze graag!

Groet!

Menno

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0

Persoonlijk zou ik er meerdere in grofweg dezelfde (zeg: tussen 6-8K) prijsklasse bekijken.

Daarmee krijg je een beter idee van hoe bijvoorbeeld kosmetische conditie en rijgedrag kunnen verschillen bij +/- vergelijkbare vraagprijzen.

Voor deze specifieke auto zou dit mijn checklist zijn:

(naast voor de hand liggende aandachtspunten als roest, speling op bewegende delen, rammeltjes/piepjes/kraakjes, conditie van de vloeistoffen/banden/remmen):

• Wat is er bekend aan (recent) onderhoud? Is daar documentatie van? Bij een kilometerstand als deze wil je toch enige zekerheid dat-ie in het verleden netjes behandeld is...
  • Wie heeft de niet-originele uitlaat gemonteerd? Is daar documentatie van?
  • De panel gaps en kleur van de voorbumper LIJKEN op de foto's niet helemaal je-dat: heeft-ie ooit neusschade gehad? Dat hoeft geen showstopper te zijn in deze budgetklasse, maar wees extra kritisch op rijgedrag en remmen! Kijk ook goed in de motorruimte of de voorste chassisbalken nog recht/onbeschadigd zijn.
  • Test alle opties/gadgets, met nadruk op de kapbediening en de airco. Manco's aan een van beide kunnen forse financiële aderlatingen opleveren als je reparatie moet uitbesteden.

De eerste eigenaar heeft M-stoelen en 'Erweitertes Leder' (o.a. te herkennen aan leerbekleding op het tellerhuis) aangevinkt, dat waren dure en zijn gezochte opties. 

Ter informatie: een stel losse M-stoelen, die ik véél lekkerder vind zitten dan de zitjes van de basisuitvoering, gaat voor een bedrag van rond de 4 cijfers van de hand.

Deze stoelen zien er voor de kilometerstand netjes uit, met wat nieuw schuim in de zitting van de bestuurdersstoel en een leerbehandeling is het resultaat een interieur dat er misschien wel 150.000km 'beter' uitziet dan de werkelijkheid.

Meer over het interieur: de middenconsole is zo te zien over de volle lengte gewrapt met carbon-lookfolie, die op sommige plekken begint los te komen.

Als dat je niet stoort: lekker laten zitten.

Zo niet: met beleid loshalen (een föhn doet wonderen!) en kijken wat de conditie is van het origineel eronder.

Als dat tegenvalt kan je er altijd nog voor kiezen opnieuw te wrappen.

En meer over het niet-origineel-thema: ik zie gekleurde remklauwen en (de foto's zijn zoals meestal op advertentiesites niet denderend) geboorde remschijven op de vooras. Da's een leuke upgrade, mits nog in OK conditie.

Het LIJKT (weer die fotokwaliteit!) dat er M&S op de banden staat, allweathers zouden niet mijn eerste keus zijn voor een Z3...

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

En vraag of de originele koplampen erbij zijn, dan zou je deze Chinese huisvlijt kunnen upgraden 😉 En volgens mij zijn het zelfs winterbanden die erop zitten te zien aan het profiel... Daarnaast zou ik niet de 2.0 kiezen, dan liever de 2.8 of de nieuwere 2.2. Iets meer oempf 😎 Oh, en ik mis een foto met de kap dicht? 

aangepast door 330dM
Link naar reactie
  • 0

Tip: Maak de proefrit  ook met dit mooie weer (gedeeltelijk) met de kap dicht. Dan hoor je eventueel veel meer bijgeluiden van aandrijflijn en onderstel. 2.0 bevalt mij uitstekend en ik ben ook overgestapt van sleutelen aan scheepsdiesel naar sleutelen aan auto. Meeste zaken bij de M52Tu motor kun je best goed bij. Zaken als waterpomp en  thermostaat is bv goed zelf te doen. Veel succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind 'm er vooral niet fris uitzien. Heel vluchtige blik op autotrack met 8k als max en ik zie leuke auto's. Maar ok, geen zes-cilinder. Denk dat je met de 1.9 met maar 10 pk minder ook heel goed bediend bent. Was de 2.0 zes niet de meest zinloze zescilinder?

Link naar reactie
  • 0

Een boel overwegingen en info en nav jullie feedback verder gaan kijken en ik ben nu deze tegenkomen ( let op: dit wordt een flinke zoektocht, maar dat is part of the fun)

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-1998-57097998?level=3&image=0

Deze was ook wat dichter bij mijn woonplaats ( Zwolle ) en ben dus gisteren alvast even wezen iijken. En ja, deze valt dan alweer flink buiten mijn budget, maar goed vakantiegeld komt er aan....

Hierbij wat foto's die ik gisteren heb genomen na eerste korte blik. Ik wil proberen binnen week even iemand mee te nemen (voormalig automonteur) en proefrit maken.

BMW1.jpg

BMW2.jpg

BMW3.jpg

BMW4.jpg

Link naar reactie
  • 0
Op 08/05/2025 om 23:44, 330dM zei:

En vraag of de originele koplampen erbij zijn, dan zou je deze Chinese huisvlijt kunnen upgraden 😉 En volgens mij zijn het zelfs winterbanden die erop zitten te zien aan het profiel... Daarnaast zou ik niet de 2.0 kiezen, dan liever de 2.8 of de nieuwere 2.2. Iets meer oempf 😎 Oh, en ik mis een foto met de kap dicht?  De originele koplampen zijn er niet bij, en deze zijn niet fijn, heel slecht lichtbeeld.

Op 08/05/2025 om 23:44, 330dM zei:

En vraag of de originele koplampen erbij zijn, dan zou je deze Chinese huisvlijt kunnen upgraden 😉 En volgens mij zijn het zelfs winterbanden die erop zitten te zien aan het profiel... Daarnaast zou ik niet de 2.0 kiezen, dan liever de 2.8 of de nieuwere 2.2. Iets meer oempf 😎 Oh, en ik mis een foto met de kap dicht?  De originele koplampen zijn er niet bij, en deze zijn niet fijn, heel slecht lichtbeeld.

Ik vond deze wel interessant: BMW Z3 2.8 Roadster 1997 Blauw
€ 8.500,00
https://link.marktplaats.nl/m2267168695?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Link naar reactie
  • 0
14 uren geleden, ZReihe zei:

Je bent bij JVB geweest zo te zien…😀

Helemaal correct.

14 uren geleden, wackywim zei:

Dat zijn bedragen waar je ook een e85 of  e89 voor kunt kopen. Je wilt specifiek een z3 of zou je een z4 ook overwegen? 

Kwestie van smaak maar ik vind de Z3 veel mooiere lijnen hebben. De Z4 is mij te rond. En mijn voorkeur is dus een grijze/ zilveren wagen. Ik ga eerst eens kijken hoe de auto van JVB rijd. Hopelijk lukt het me om deze week nog proefrit te maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in