Ga naar inhoud
  • 0

Aanschaf BMW Z3


Menno1967

Vraag

Hoi!

 

Na lange tijd van wikken en wegen en rondkijken wil ik toch wat concretere stappen maken richting de aanschaf van een Z3. Ik zal em vooral gebruiken voor wat ritjes als ik geen beschikking heb over onze Renault Megane.

Aangezien mij werd aangeraden om voor een 6 cilinder te gaan heb ik nu deze op het oog; (Mijn budget voor aanschaf is trouwens max 8000)

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-2000-56638935 

 

Ik ga maandag a.s. waarschijnlijk kijken. Mijn vraag is, waar moet ik iig op letten. Ik heb al hele waslijst gekregen over weetjes wat er allemaal stuk kan gaan, maar ja dat is wat te veel om allemaal te checken. Verder ben ik van plan wel het een en ander zelf te doen aan de auto. Ik heb nog niet veel ervaring met sleutelen aan auto's maar heb wel technisch inzicht en ervaring met onderhoud aan de marinediesel van mijn zeilboot.

 

Kortom; alles is welkom, is dit een redelijke keus, zijn er andere te overwegen, tips & tricks, ik hoor ze graag!

 

Groet!

 

Menno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst: (aangepast)

Persoonlijk zou ik er meerdere in grofweg dezelfde (zeg: tussen 6-8K) prijsklasse bekijken.

Daarmee krijg je een beter idee van hoe bijvoorbeeld kosmetische conditie en rijgedrag kunnen verschillen bij +/- vergelijkbare vraagprijzen.

 

 

Voor deze specifieke auto zou dit mijn checklist zijn:

(naast voor de hand liggende aandachtspunten als roest, speling op bewegende delen, rammeltjes/piepjes/kraakjes, conditie van de vloeistoffen/banden/remmen):

 

  • Wat is er bekend aan (recent) onderhoud? Is daar documentatie van? Bij een kilometerstand als deze wil je toch enige zekerheid dat-ie in het verleden netjes behandeld is...
  • Wie heeft de niet-originele uitlaat gemonteerd? Is daar documentatie van?
  • De panel gaps en kleur van de voorbumper LIJKEN op de foto's niet helemaal je-dat: heeft-ie ooit neusschade gehad? Dat hoeft geen showstopper te zijn in deze budgetklasse, maar wees extra kritisch op rijgedrag en remmen! Kijk ook goed in de motorruimte of de voorste chassisbalken nog recht/onbeschadigd zijn.
  • Test alle opties/gadgets, met nadruk op de kapbediening en de airco. Manco's aan een van beide kunnen forse financiële aderlatingen opleveren als je reparatie moet uitbesteden.

 

De eerste eigenaar heeft M-stoelen en 'Erweitertes Leder' (o.a. te herkennen aan leerbekleding op het tellerhuis) aangevinkt, dat waren dure en zijn gezochte opties. 

Ter informatie: een stel losse M-stoelen, die ik véél lekkerder vind zitten dan de zitjes van de basisuitvoering, gaat voor een bedrag van rond de 4 cijfers van de hand.

Deze stoelen zien er voor de kilometerstand netjes uit, met wat nieuw schuim in de zitting van de bestuurdersstoel en een leerbehandeling is het resultaat een interieur dat er misschien wel 150.000km 'beter' uitziet dan de werkelijkheid.

 

Meer over het interieur: de middenconsole is zo te zien over de volle lengte gewrapt met carbon-lookfolie, die op sommige plekken begint los te komen.

Als dat je niet stoort: lekker laten zitten.

Zo niet: met beleid loshalen (een föhn doet wonderen!) en kijken wat de conditie is van het origineel eronder.

Als dat tegenvalt kan je er altijd nog voor kiezen opnieuw te wrappen.

 

En meer over het niet-origineel-thema: ik zie gekleurde remklauwen en (de foto's zijn zoals meestal op advertentiesites niet denderend) geboorde remschijven op de vooras. Da's een leuke upgrade, mits nog in OK conditie.

 

Het LIJKT (weer die fotokwaliteit!) dat er M&S op de banden staat, allweathers zouden niet mijn eerste keus zijn voor een Z3...

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
  • 0
Geplaatst: (aangepast)

En vraag of de originele koplampen erbij zijn, dan zou je deze Chinese huisvlijt kunnen upgraden 😉 En volgens mij zijn het zelfs winterbanden die erop zitten te zien aan het profiel... Daarnaast zou ik niet de 2.0 kiezen, dan liever de 2.8 of de nieuwere 2.2. Iets meer oempf 😎 Oh, en ik mis een foto met de kap dicht? 

aangepast door 330dM
Link naar reactie
  • 0

Tip: Maak de proefrit  ook met dit mooie weer (gedeeltelijk) met de kap dicht. Dan hoor je eventueel veel meer bijgeluiden van aandrijflijn en onderstel. 2.0 bevalt mij uitstekend en ik ben ook overgestapt van sleutelen aan scheepsdiesel naar sleutelen aan auto. Meeste zaken bij de M52Tu motor kun je best goed bij. Zaken als waterpomp en  thermostaat is bv goed zelf te doen. Veel succes.

Link naar reactie
  • 0

Geweldig! Dank voor alle info. Ik ga maandag denk ik heen. Rij na mijn werk langs ( hij staat in Woerden en ik werk in Utrecht ) Ik laat weten hoe het verloopt en wat ik dan heb uitgevonden.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind 'm er vooral niet fris uitzien. Heel vluchtige blik op autotrack met 8k als max en ik zie leuke auto's. Maar ok, geen zes-cilinder. Denk dat je met de 1.9 met maar 10 pk minder ook heel goed bediend bent. Was de 2.0 zes niet de meest zinloze zescilinder?

Link naar reactie
  • 0

Een boel overwegingen en info en nav jullie feedback verder gaan kijken en ik ben nu deze tegenkomen ( let op: dit wordt een flinke zoektocht, maar dat is part of the fun)

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-1998-57097998?level=3&image=0

 

Deze was ook wat dichter bij mijn woonplaats ( Zwolle ) en ben dus gisteren alvast even wezen iijken. En ja, deze valt dan alweer flink buiten mijn budget, maar goed vakantiegeld komt er aan....

 

Hierbij wat foto's die ik gisteren heb genomen na eerste korte blik. Ik wil proberen binnen week even iemand mee te nemen (voormalig automonteur) en proefrit maken.

BMW1.jpg

BMW2.jpg

BMW3.jpg

BMW4.jpg

Link naar reactie
  • 0

Je bent bij JVB geweest zo te zien…😀

Link naar reactie
  • 0

Grappig, ik heb gisteren WEER een 1.9 Z3 gekocht, had er jaren geleden al eens een montreal blauwe 1.9i en een zilveren 2.0 6 Pitter. Die 2.0 is de FK FK waar jij naar vraagt. Ik weet wel e.e.a over deze auto. Door terug te lezen op het forum kwam ik mijn toenmalige inlognaam weer tegen. .Corners.

aangepast door Dree
Link naar reactie
  • 0
Op 08/05/2025 om 23:44, 330dM zei:

En vraag of de originele koplampen erbij zijn, dan zou je deze Chinese huisvlijt kunnen upgraden 😉 En volgens mij zijn het zelfs winterbanden die erop zitten te zien aan het profiel... Daarnaast zou ik niet de 2.0 kiezen, dan liever de 2.8 of de nieuwere 2.2. Iets meer oempf 😎 Oh, en ik mis een foto met de kap dicht?  De originele koplampen zijn er niet bij, en deze zijn niet fijn, heel slecht lichtbeeld.

 

Op 08/05/2025 om 23:44, 330dM zei:

En vraag of de originele koplampen erbij zijn, dan zou je deze Chinese huisvlijt kunnen upgraden 😉 En volgens mij zijn het zelfs winterbanden die erop zitten te zien aan het profiel... Daarnaast zou ik niet de 2.0 kiezen, dan liever de 2.8 of de nieuwere 2.2. Iets meer oempf 😎 Oh, en ik mis een foto met de kap dicht?  De originele koplampen zijn er niet bij, en deze zijn niet fijn, heel slecht lichtbeeld.

 

Ik vond deze wel interessant: BMW Z3 2.8 Roadster 1997 Blauw
€ 8.500,00
https://link.marktplaats.nl/m2267168695?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Link naar reactie
  • 0
14 uren geleden, ZReihe zei:

Je bent bij JVB geweest zo te zien…😀

Helemaal correct.

14 uren geleden, wackywim zei:

Dat zijn bedragen waar je ook een e85 of  e89 voor kunt kopen. Je wilt specifiek een z3 of zou je een z4 ook overwegen? 

 

Kwestie van smaak maar ik vind de Z3 veel mooiere lijnen hebben. De Z4 is mij te rond. En mijn voorkeur is dus een grijze/ zilveren wagen. Ik ga eerst eens kijken hoe de auto van JVB rijd. Hopelijk lukt het me om deze week nog proefrit te maken.

Link naar reactie
  • 0
21 uren geleden, Dree zei:

Grappig, ik heb gisteren WEER een 1.9 Z3 gekocht, had er jaren geleden al eens een montreal blauwe 1.9i en een zilveren 2.0 6 Pitter. Die 2.0 is de FK FK waar jij naar vraagt. Ik weet wel e.e.a over deze auto.

Vertel!! En die 2.8 is strafbaar, "1-tje" op het kenteken geel maken of ermee rondrijden is zelfs een misdrijf....🙄

aangepast door 330dM
Link naar reactie
  • 0
Op 08/05/2025 om 17:50, pimgmx zei:

Persoonlijk zou ik er meerdere in grofweg dezelfde (zeg: tussen 6-8K) prijsklasse bekijken.

Daarmee krijg je een beter idee van hoe bijvoorbeeld kosmetische conditie en rijgedrag kunnen verschillen bij +/- vergelijkbare vraagprijzen.

 

 

Voor deze specifieke auto zou dit mijn checklist zijn:

(naast voor de hand liggende aandachtspunten als roest, speling op bewegende delen, rammeltjes/piepjes/kraakjes, conditie van de vloeistoffen/banden/remmen):

 

  • Wat is er bekend aan (recent) onderhoud? Is daar documentatie van? Bij een kilometerstand als deze wil je toch enige zekerheid dat-ie in het verleden netjes behandeld is...
  • Wie heeft de niet-originele uitlaat gemonteerd? Is daar documentatie van?
  • De panel gaps en kleur van de voorbumper LIJKEN op de foto's niet helemaal je-dat: heeft-ie ooit neusschade gehad? Dat hoeft geen showstopper te zijn in deze budgetklasse, maar wees extra kritisch op rijgedrag en remmen! Kijk ook goed in de motorruimte of de voorste chassisbalken nog recht/onbeschadigd zijn.
  • Test alle opties/gadgets, met nadruk op de kapbediening en de airco. Manco's aan een van beide kunnen forse financiële aderlatingen opleveren als je reparatie moet uitbesteden.

 

De eerste eigenaar heeft M-stoelen en 'Erweitertes Leder' (o.a. te herkennen aan leerbekleding op het tellerhuis) aangevinkt, dat waren dure en zijn gezochte opties. 

Ter informatie: een stel losse M-stoelen, die ik véél lekkerder vind zitten dan de zitjes van de basisuitvoering, gaat voor een bedrag van rond de 4 cijfers van de hand.

Deze stoelen zien er voor de kilometerstand netjes uit, met wat nieuw schuim in de zitting van de bestuurdersstoel en een leerbehandeling is het resultaat een interieur dat er misschien wel 150.000km 'beter' uitziet dan de werkelijkheid.

 

Meer over het interieur: de middenconsole is zo te zien over de volle lengte gewrapt met carbon-lookfolie, die op sommige plekken begint los te komen.

Als dat je niet stoort: lekker laten zitten.

Zo niet: met beleid loshalen (een föhn doet wonderen!) en kijken wat de conditie is van het origineel eronder.

Als dat tegenvalt kan je er altijd nog voor kiezen opnieuw te wrappen.

 

En meer over het niet-origineel-thema: ik zie gekleurde remklauwen en (de foto's zijn zoals meestal op advertentiesites niet denderend) geboorde remschijven op de vooras. Da's een leuke upgrade, mits nog in OK conditie.

 

Het LIJKT (weer die fotokwaliteit!) dat er M&S op de banden staat, allweathers zouden niet mijn eerste keus zijn voor een Z3...

De stoelen zijn niet origineel, er zaten gewone in waarvan het zitleer heel erg krakkemikkig was, de stoelen heb ik erin gezet. Deze Z is als crossauto gebruikt geweest is mij verteld en door een particulier die bij bmw gewerkt heeft, opgelapt, verlaagd, er zat een imitatie breedset onder toen ik hem kocht, voor 225 achter 245 terwijl de velgen eigenlijk 255 banden moesten hebben maar dan staken ze buiten het chassis. De uitlaat is eronder gemaakt door een specialist in Bunschoten Spakenburg, er zit een roestvrijstalen spaghetti spruitstuk op met idem knalpijp met maar 1 race katalisator die ik binnen 3 maanden na aankoop moest laten vervangen omdat ie verstopt raakte. En heb toen tevens een zijde de uitlaat laten dichtlassen omdat er wel heel veel lawaai uitkwam, Tevens een open luchtfilter er zou een rode , weet ff niet hoe dat heet, stang in de motorruimte moeten zitten. De eigenaresse na mij heeft er 8 jaar mee gedaan, het was haar jeugddroom.

Link naar reactie
  • 0
Op 08/05/2025 om 16:09, Menno1967 zei:

Hoi!

 

Na lange tijd van wikken en wegen en rondkijken wil ik toch wat concretere stappen maken richting de aanschaf van een Z3. Ik zal em vooral gebruiken voor wat ritjes als ik geen beschikking heb over onze Renault Megane.

Aangezien mij werd aangeraden om voor een 6 cilinder te gaan heb ik nu deze op het oog; (Mijn budget voor aanschaf is trouwens max 8000)

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-2000-56638935 

 

Ik ga maandag a.s. waarschijnlijk kijken. Mijn vraag is, waar moet ik iig op letten. Ik heb al hele waslijst gekregen over weetjes wat er allemaal stuk kan gaan, maar ja dat is wat te veel om allemaal te checken. Verder ben ik van plan wel het een en ander zelf te doen aan de auto. Ik heb nog niet veel ervaring met sleutelen aan auto's maar heb wel technisch inzicht en ervaring met onderhoud aan de marinediesel van mijn zeilboot.

 

Kortom; alles is welkom, is dit een redelijke keus, zijn er andere te overwegen, tips & tricks, ik hoor ze graag!

 

Groet!

 

Menno

Ik kreeg ook het advies om voor een 6 pitter te gaan, dacht met de 2.0 een leuke gekocht te hebben, heb nu een 1.9i en ben er dik tevreden. Vermogen zat voor mijn plezier ritjes. Die 2.0 voegt weinig toe, een 2.2 wellicht maar als je dan een 6 pitter zou willen ga dan voor de 2.8. Mijn 1.9 trekt ook flink op in de 5e versnelling en ik heb haar niet gekocht om te scheuren. En ik ben een zuinig type zegt men, dus beetje fatsoenlijk benzine verbruik is ook wel fijn.

Link naar reactie
  • 0
13 uren geleden, Dree zei:

Ik kreeg ook het advies om voor een 6 pitter te gaan, dacht met de 2.0 een leuke gekocht te hebben, heb nu een 1.9i en ben er dik tevreden. Vermogen zat voor mijn plezier ritjes. Die 2.0 voegt weinig toe, een 2.2 wellicht maar als je dan een 6 pitter zou willen ga dan voor de 2.8. Mijn 1.9 trekt ook flink op in de 5e versnelling en ik heb haar niet gekocht om te scheuren. En ik ben een zuinig type zegt men, dus beetje fatsoenlijk benzine verbruik is ook wel fijn.

 

Dank, er weer verder zoeken 😉 Ik loop wel even wat opties nog af om te vergelijken. Morgen ga ik bij deze kijken;

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-1996-57251580

 

En overweeg ook deze;

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-1996-57251580

 

Waarom? om te vergellijken en eerlijk gezegd liggen deze beter binnen het budget.

Link naar reactie
  • 0
Op 14/05/2025 om 19:43, Erno zei:

Kunnen de stoelen van een BMW Z3 (bouwjaar 1996) makkelijk worden uitgebouwd en vervangen door andere stoelen?

 

7 uren geleden, Menno1967 zei:

 

Dank, er weer verder zoeken 😉 Ik loop wel even wat opties nog af om te vergelijken. Morgen ga ik bij deze kijken;

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-1996-57251580

 

En overweeg ook deze;

 

https://www.autotrack.nl/a/bmw-z3-benzine-1996-57251580

 

Waarom? om te vergellijken en eerlijk gezegd liggen deze beter binnen het budget.

Dat is 2x dezelfde?

Link naar reactie
  • 0
Op 14/05/2025 om 10:08, Menno1967 zei:

Helemaal correct.

 

Kwestie van smaak maar ik vind de Z3 veel mooiere lijnen hebben. De Z4 is mij te rond. En mijn voorkeur is dus een grijze/ zilveren wagen. Ik ga eerst eens kijken hoe de auto van JVB rijd. Hopelijk lukt het me om deze week nog proefrit te maken.

Veel Z4 modellen hebben stuur problemen, sticky steering heet dat geloof ik. Bmw dealers stelden dat er een nieuwe stuurkolom gemonteerd moest worden, ik meen dat van Vuuren er toentertijd een eenvoudige oplossing voor gevonden heeft.

Link naar reactie
  • 0
Op 10/05/2025 om 01:03, Ewout zei:

Ik vind 'm er vooral niet fris uitzien. Heel vluchtige blik op autotrack met 8k als max en ik zie leuke auto's. Maar ok, geen zes-cilinder. Denk dat je met de 1.9 met maar 10 pk minder ook heel goed bediend bent. Was de 2.0 zes niet de meest zinloze zescilinder?

Ik heb met de 2.0 eens een posbankrit meegereden met de Z club,  had behoorlijk moete boven te komen terwijl de rest als het ware naar boven vlogen,  kan niet zeggen dat de 2.0 een vlotte dame is.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 15/05/2025 om 20:12, Dree zei:

 

Dat is 2x dezelfde?

 

Das niet handig. Dit is nummer 2;

 

https://lenbre.nl/aanbod/#1980200319-3781883-bmw-z3-roadster-1-9-nieuw-dak

Op 15/05/2025 om 18:52, 330dM zei:

Dat is niet het punt wat ik wil maken, vraag  is eigenlijk of Duitsland überhaupt het overwegen waard is.

 

Denk het eigenlijk niet. Wat zou daar het voordeel van zijn?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.