Ga naar inhoud

Ophanging Z4 verhogen


Marcus16

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een "nieuwe" z4 gekocht 3.0i uit 2003 (met isofix optie, zoonlief vindt het geweldig) . Deze heeft een origineel (ga er vanuit dat het niet vervangen is) M onderstel. Nu waren mijn vorige twee Z4's uitgerust met het normale onderstel en moet ik zeggen dat ik het M onderstel maar onhandig vind. Hier in Maastricht houden ze van hogere drempels en is het soms niet te doen om er niet schurend eroverheen te gaan met de voorbumper. Nu mijn vragen;

1. Is het M onderstel alleen verschillend (t.o.v. het reguliere) in de veren en de dempers of zijn er nog andere zaken die niet overeenkomen?

2. Welke opties zijn er om de auto wat hoger te krijgen zodat ik niet meer over de drempels schuur? Ik zie verschillende veren/dempers langskomen online maar dat gaat vooral over het verlagen van de auto, terwijl ik hem net wil verhogen. Ik vervang binnenkort de gewone 17 inch fabrieksvelgen door 224m 18 inch velgen, maar volgens mij maakt dat weinig uit.

Alvast bedankt,

Groet Marc

Link naar reactie

1 - 't Enige verschil tussen M en 'normaal' zijn veren en dempers.

2 - Veren en vooral dempers worden door de jaren heen 'slapper', waardoor je auto extra inveert bij hindernissen (lees: schraapt over drempels).
Als je Z4 inderdaad nog op z'n originele onderstel staat kan het al genoeg zijn om je schokdempers door nieuwe te vervangen...

Relevant daarbij: hoeveel kilometers heeft je Z op de teller?

 

En wat ervaring uit de eerste hand: ik heb het M-onderstel van mijn Z3 laten vervangen door coilovers, de auto had toen een kilometerstand van rond de 200K.

Met de coilovers staat-ie íets lager op z'n pootjes dan met het OEM-onderstel, maar heb ik minder last van drempels doordat-ie ten opzichte van de versleten schokdempers minder inzakt.

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, een " nieuwe" Z4 lijkt me hoe dan ook een goed begin.

 

[EDIT]: ik wilde eigenlijk precies zeggen wat Pim zegt: eerst even een inschatting maken van de huidige staat van het OEM M onderstel. 

 

Ik heb precies dezelfde ervaring op mijn '03 Z4 roadster als Pim heeft op zijn Z3: van een OEM M onderstel naar een schroefset zorgt juist voor veel meer stabiliteit. Met een oud en daarmee soepeler geworden (OEM) onderstel krijg je hetzelfde effect als je uitvergroot in tekenfilms ziet: als je remt duikt je neus naar voren, als je optrekt komt je neus weer omhoog en gaat de achterkant omlaag. Dat is nou juist een ongelukkige combinatie bij drempels.

 

Op mijn '03 roadster zit alweer een tijdje een schroefset, die is weer reuze stabiel. Op mijn '08 qp zit nog een 15 jaar / 200+ dkm oud M onderstel, die deint dus veel meer dan de roadster bij drempels, etc.

 

Hetzelfde effect kun je ook bereiken met goede nieuwe veren / dempers die niet verstelbaar zijn, zoals bijvoorbeeld van Bilstein, nadeel is dat het dan ook niks hoger of lager kan. 

 

 

Link naar reactie

Kleine aanvulling (wellicht niet relevant in deze), maar een M-onderstel heeft als ik het goed heb behalve de veren en dempers ook andere maat stabilisator stangen! Mocht je rubbers willen vervangen!!😄

  • Like 1
Link naar reactie

Dank, de mijne heeft 113k gelopen. Ik zal eens vooraan meteen hoe hoog hij tov de grond staat, op internet lees ik controle waardes. Ik kan "originele" veren niet meer vinden (via de OEM website) heeft iemand er die hij kan aanraden? Ik lees op buitenlandse fora veel over de Bilstein B12. Nu hoeft een schroefset voor mij niet. Dus een niet verstelbare waarmee hij op originele hoogte staat is voor mij genoeg.

Link naar reactie

Precies hetzelfde kwaaltje als mijn vorige E85 met M onderstel, versleten dempers waardoor hij teveel doorslag heeft en de drempels heel erg snel raakt.

Mijn huidige E85 ook met M onderstel heeft dat probleem helemaal niet, natuurlijk moet je nog rustig aan doen omdat het een lage wagen is.

Ook de algehele rij beleving is veel beter met goede dempers/vering.

Trouwens schrik niet van de originele prijzen van M dempers.

Link naar reactie

Hoi, Volgens mij heeft een m-Onderstel ook andere onderste draagarmen, waardoor er meer negatief camber ontstaat.

Dempers zijn  er in vele maten en soorten, zelf een fan van Koni FSD, welke van een E46 ook op de Z4 e85 passen, ondanks dat Koni dit niet vermeld in hun catalogus

aangepast door Toma
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.