Ga naar inhoud

Trillend stuur na wisselen banden


kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Trillend stuur na wisselen banden

Hoi allemaal,

 

Een hele tijd geleden heb ik de zomerbanden voor mijn ZZZ laten vervangen (van Michel Pilot Sport 3 naar Dunlop Sport Maxx RT 2 XL).

Vanaf dat moment merkte ik dat het stuur van de ZZZ aardig begon te trillen bij specifieke snelheden (voornamelijk bij snelheden rond de 60-80 km/u).

In eerste instantie vermoede ik (door de recente bandenwissel) dat het met het balanceren van de nieuwe banden te maken moest hebben, dus heb ze bij een ander bedrijf nogmaals laten balanceren (met een speciale techniek zodat ze gewicht op de banden simuleren, dacht ik).
Volgens hen waren de banden niet helemaal 100% juist gebalanceerd en zou het nu correct moeten zijn, jammer genoeg merkte ik weinig verschil in het trillen van het stuur.

Wel gaven ze aan dat de banden zelf niet helemaal mooi rond waren en dat dit eigenlijk strict genomen buiten spec valt van wat ze normaal accepteren voor een personenauto (voor een SUV was het blijkbaar nog wel OK).

Eigenlijk had ik dus stiekem het vermoeden dat het daar iets mee te maken moest hebben, maar dat is denk ik toch het risico van het bestellen van banden via een online bandenboer als pneus-online.

Aangezien mijn oude banden al ingeleverd waren was het aanspraak maken op eventuele garantie ook niet zo handig (aangezien de garage die mijn banden verwisseld heeft hier niet voor gaat betalen, wat ik begrijp, want ik heb de banden niet via hen besteld).

A fin, allemaal niet zo handig maar het was wat het was.

Vervolgens heb ik het een hele tijd even laten liggen omdat ik niet zo goed wist wat ik er verder mee aan moest.

 

Recentelijk heb ik een setje gebruikte velgen met winterbanden op marktplaats gekocht voor mijn ZZZ en deze afgelopen winter gemonteerd.

Aangezien ik toch stiekem het idee had dat het trillen te maken had met de Dunlop banden die gemonteerd waren had ik eigenlijk goeie hoop dat het met de andere velgen met winterbanden weg zou zijn (omdat je dan de velgen en banden kunt uitsluiten).

Maar wat denk je, ik verwissel de wielen, en het trillen is er nog steeds... (toen begreep ik er echt helemaal niets meer van).

Ik heb het idee dat het trillen iets minder is geworden, maar niet benoemingswaardig.

 

Aangezien ik op internet regelmatig mensen zie die de draagarmrubbers vervangen door de M-versie en dat dit blijkbaar voor sommige mensen ook trillingen oplost, heb ik dit uiteindelijk zelf ook maar geprobeerd.

Ik heb dus mijn oude draagarmrubbers vervangen door een setjes voor de ZZZ-M en uiteindelijk weer wat proefritjes gemaakt.

Ik moet zeggen dat ik de ZZZ prettiger vind sturen. Echter was de trilling zeker niet weg maar het gedrag is wel veranderd.

Waar de trilling voorheen voornamelijk bij 60-80 km/u te merken was, is hij nu volgens mij over een wat breder snelheidsbereik te merken (maar wel minder agressief rond de 60-80 km/u, denk ik).

Wat wel opvalt is dat het stuur nu ook vaak hevig trilt bij snelheden boven de 100 km/u (wat ritten op de snelweg niet echt plezierig maakt).

Dit deed hij met de originele draagarmrubbers niet, daar merkte ik op de snelweg helemaal niets van het trillen.

Bij deze snelheden heb ik overigens wel het idee dat de trilling ook meer "door de hele auto" heen gaat, want als ik naar de achteruitkijkspiegel binnen in de auto kijk dan zie ik die ook "lichtjes" meetrillen.

 

Vreemd genoeg merk ik wel dat de trillingen er niet altijd zijn (wat ik echt niet kan verklaren).

Dus soms rijd ik met 100 km/u op de snelweg met een "zwaar" trillend stuur, vervolgens verdwijnt de trilling binnen een tijdsspanne van ±30 seconden, en is het helemaal weg.

Dan vervolgens na een paar minuten zonder trillen gaat het binnen ±30 seconden weer van totaal geen trilling tot een "zwaar" trillend stuur.

Ik heb het idee dat ik dit effect ook merk bij lagere snelheden maar daar is de trilling (ik denk ook vanwege de snelheid) wat minder agressief (dus lastiger vast te stellen).

 

Op internet las ik ook wat over wiellagers die een mogelijke boosdoener zouden kunnen zijn.

Ik heb een poging gedaan de wielen wat te kantelen om te kijken of je op die manier speling kunt voelen/horen (weet niet of dit een goeie test is?) maar daar voel en hoor ik niets.

Wel is het zo dat de ZZZ al lange tijd een wat gierend geluid maakt bij snelheden vanaf 50 km/u, dus ergens verdenk ik de (wiel)lagers nog wel (maar als hier zoveel speling op zou zitten dat je dat merkt in het stuur zou je dat ook moeten kunnen voelen zou ik denken).

 

Ik weet niet zo goed hoe ik dit probleem nu het beste verder kan aanvliegen, dus hopelijk hebben jullie nog ideeen en kan ik hopelijk snel weer genieten van deze fantastische auto zonder trillend stuur!

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Er zijn diverse oorzaken mogelijk, wisselend van versleten rubbers in het onderstel, kromme remschijven, roestvorming op de schijven waardoor het wiel niet meer lekker vlak gemonteerd zit, uitlijning of toch wel iets met wielbalans. Of wat dacht je van een trillende aandrijfas door een versleten centerlager of guibo?

Laat hier eens een echte garage naar kijken ipv een bandenboer.

 

aangepast door MadMarky
  • Like 1
Link naar reactie

Dank voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn, maar die zijn zeker handig om te weten (dank dus voor de punten die je al aangaf).

Ik vind het leuk om zelf aan de auto te sleutelen, dus als er een mogelijkheid is om dingen zelf uit te sluiten dan doe ik dat graag. 🙂

Mocht ik er echt niet uit komen dan kan ik altijd nog besluiten om bij een garage aan te kloppen.

Misschien ben ik ook nog steeds onterecht op zoek naar een directe relatie met het vervangen van de banden, het zou natuurlijk ook kunnen dat er toen tijdens de (de)montage toevallig net iets kapotgegaan/doorgesleten is.

 

Er zijn denk ik een aantal dingen die ik al kan uitsluiten:

- Kromme remschijven: tijdens remmen wordt de trilling in het stuur zeker niet erger (las dat dit vaak wel het geval is bij kromme remschijven).

- Guibo: Die heb ik toevallig een paar maanden geleden vervangen, die begon kleine scheuren te vertonen dus daar heb ik een nieuwe in gezet (beetje spijt van dat ik niet meteen naar dat centerlager gekeken heb, want zo makkelijk kun je er niet bij zonder brug).

Link naar reactie
14 minuten geleden, kolsthoorn zei:

...dat ik niet meteen naar dat centerlager gekeken heb...

Jaren terug had ik last van een versleten centerlager en kruiskoppeling, en behalve nare geluiden was er niets te merken aan stuurgedrag/trillingen...

Mijn gut feeling (maar ook niet meer dan dat: het blijft gokken op afstand!) zegt: uitlijning.

 

Ik zou 't als volgt aanpakken: je Z de - vierkoloms - brug op, dan wiel per wiel controleren op speling/slijtage (wiellagers, rubbers), met een meetklok de (voorste) remschijven checken, bevestigingen en rubbers van de stabi checken, en als daar niets raars uitkomt het onderstel opnieuw uitlijnen. 

  • Like 1
Link naar reactie

Heb je tijdens het rijden al motor/bak/stuurinrichting uitgesloten zoals je remmen uit hebt gesloten?

 

Als hij trilt op een bepaalde snelheid en je ontkoppelt, blijft hij dan trillen? Als hij trilt en je gaat sturen/slingeren, verandert het gedrag dan? Etc... even om de hoofdrichting te zoeken.

 

Met de auto opgekrikt: Wielen in alle richtingen, mag best met flink wat kracht. Nergens speling?

 

Ophanging: Alle kogelgewrichten checken op slijtage/speling.

 

Je hebt al andere wielen geprobeerd maar ben je heel zeker dat de 2e set die je probeerde echt goed is? En niet van een auto die lang stil heeft gestaan bijvoorbeeld?

 

Is er ooit een flinke schade geweest die iets structureels aan je chassis zou hebben kunnen verbogen?

 

Succes!

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

 

Het testje met ontkoppelen heb ik inderdaad al eens geprobeerd.

Je merkt dat er dan niets aan de trilling veranderd, dus ik denk dat op die manier de motor en bak uit te sluiten zijn.

Ik heb wel het idee dat sturen/slingeren effect heeft op het trillen.

Soms merk ik dat de trilling echt meer opvalt wanneer ik een bocht door ga.

Het is ook zo dat ik het idee heb dat soms ineens de trilling weg is na een bocht en na een andere bocht weer terug is (hoewel dit ook iets te maken kan hebben met het feit dat de trilling sowieso zo nu en dan lijkt te verdwijnen en weer terug lijkt te komen, zelfs zonder (veel) te sturen).

 

Ik heb zonder opkrikken de wielen al eens gevoelt, toen merkte ik niets.

Zal het testje eens doen met een voor een de wielen opgekrikt, misschien scheelt dat.

 

Ik weet niet zeker dat de 2e set wielen echt 100% in orde is.

De banden zijn ook erg oud en ik verwacht dat ik deze volgende winter wel moet gaan vervangen.

Maar goed, het zou wel heel erg toevallig zijn dat twee compleet andere banden/wielen zo goed als exact hetzelfde gedrag vertonen (maar zeg nooit nooit natuurlijk).

Ik heb echter niet nog een set wielen die ik kan testen/lenen dus ben bang dat ik dat nu niet echt eenvoudig kan uitsluiten.

 

Flinke schade heeft hij volgens mij nooit gehad (zeker niet in de tijd dat ik hem heb in ieder geval).

Hij heeft ooit wat schade gehad aan de voorkant/bumper waardoor de bumper niet meer helemaal netjes meer zit aan een kant, maar het lijkt me dat je de gevolgen daarvan niet jaren erna pas gaat merken toch?

 

Bedankt voor het meedenken!!

Link naar reactie

Ok, dan lijkt het dat je motor/bak/schade uit kunt sluiten inderdaad. Wielen kun je pas uitsluiten als je goede (originele!) velgen met fatsoenlijke banden zoals b.v. Michelins hebt geprobeerd. Maar de ophanging lijkt de hoofdverdachte.

 

Speling kun je niet checken met de wielen op de grond. Opkrikken, wiel flink bewegen in alle richtingen, alle gewrichten checken en kracht op zetten (hefboom/bandenlichter) en zo zoeken naar speling. Kruip alleen nooit onder de auto als hij alleen op een kril staat - levensgevaarlijk - altijd bokjes o.i.d. er onder. Of als je de mogelijkheid hebt liever nog op een brug natuurlijk. Succes.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Goed, het heeft even geduurd maar wil graag weer even een update geven. 😉

 

Helaas kan ik nog niet zeggen dat het probleem opgelost is.

Inmiddels heb ik een tweede auto gekocht voor woon-werk verkeer en gebruik de Z3 dus niet meer zo veel (vandaar dat de noodzaak achter het oplossen hiervan niet zo hoog meer is 😉).

Desondanks probeer ik nog wel het e.e.a. om tot de oorzaak van het probleem te komen.

 

Vorige week ben ik lekker een weekje met de Z3 naar Frankrijk geweest.

Het was heerlijk weer, en heb lekker met de Z3 door Normandië kunnen rijden 😎.

Ik moet zeggen, nu ik minder vaak in de Z3 rijd, kan ik hem des te meer waarderen!

 

Ik heb eigenlijk 95% van de route "route nationale" gereden, dus snelheden boven de 90km/h kwamen niet vaak voor.

Daardoor heb ik erg weinig last gehad van het trillende stuur wat ik in mijn eerdere berichten beschreef.

Op de terugweg heb ik een klein stukje snelweg genomen en hierbij boven de 100km/h gereden, waarbij het trillende stuur toch weer merkbaar was.

 

En fin, even een update wat er qua onderhoud in de tussentijd gebeurd is...

 

Omdat ik de Z3 niet meer zo vaak gebruik heb ik een paar maanden terug besloten op mijn gemak de hele voorwielophanging te vervangen (aangezien ik merkte dat wat rubbers scheurtjes begonnen te vertonen).

Hierbij heb ik aan de voorzijde de complete draagarmen (inclusief de fuseekogels), eindstangen, struts (weet het Nederlandse woord niet, de korte stangetjes met rubbers die aan de stabilisatorstang vastzitten), rubbers van de stabilisatorstang (en ook meteen de rubbers van de motorsteun) vervangen. Ook achter heb ik de struts vervangen.

Al met al een aardig klusje, maar was met genoeg tijd (en de luxe van een 2-kolomsbrug in mijn eigen garage) op zich prima te doen.

 

Aangezien de eindstangen vervangen zijn, was het natuurlijk nodig de Z3 opnieuw uit te lijnen (dit stond al wat langer op de planning, maar was er nog niet van gekomen).

Ik heb de nieuwe eindstangen zo afgesteld zodat ze op het oog gelijk waren met de oude eindstangen en heb de Z3 bij een garage in de buurt laten uitlijnen.

Daarop was mooi te zien dat ik aan een kant aardig in de buurt zat van de gewenste instelling en aan de andere kant toch wat minder. 😉

Maar goed, uiteindelijk is de Z3 inmiddels weer netjes uitgelijnd en hij reed ook super tijdens het ritje in Frankrijk. 👍

 

Zoals ik echter aangaf is het trillende stuur helaas nog niet verholpen...

Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat het de banden/velgen zijn (aangezien het probleem natuurlijk begonnen is na het wisselen van de banden (inmiddels alweer 3,5 jaar geleden!!)).

 

Nouja, mocht er iemand nog suggesties hebben dan hoor ik het heel graag.

Zo niet, dan denk ik dat het maar lekker zo laat, aangezien ik toch geen (grote stukken) snelweg met de Z3 rijd.

 

Alvast bedankt!

 

PS: Ik heb nog even een filmpje toegevoegd van het trillende stuur:

Hierbij is te zien dat het stuur in het begin van het filmpje hoogfrequent trilt, en aan het einde van het filmpje helemaal niet meer (dit allemaal binnen 1 minuut op een recht stuk snelweg).

Let niet op de hevige bewegingen van het stuur, ik reed hier op een stukje snelweg in België. 😛

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.