Ga naar inhoud

BMW 2.8 ‘97 tuning tips


Stefan97

Aanbevolen berichten

BMW 2.8 ‘97 tuning tips

Hoi!

 

Na een tijdje rond te hebben gekeken op dit forum, werd het toch tijd om eens een profiel te maken. Ik ben een beginnend “oude” BMW liefhebber.

 

Al een tijdje ben ik opzoek naar een mogelijkheid om mijn z3 2.8 sneller te maken. Hierbij doel ik op de acceleratie. Eerst had chip tuning mijn voorkeur. Na onderzoek gedaan te hebben, blijkt echter dat dit zeer beperkte winst oplevert. 
 

Een tijdje terug hoorde ik iemand over het inlaat spruitstuk (als ik het mij goed herrinert heb) vervangen voor die van een 2.5. Ik wordt echter niet wijzer van zoeken op het internet.. Is er iemand hier die hier wat vanaf weet? Is het verschil merkbaar, en waar vind ik de benodigde onderdelen?

 

Alternatieve tuning tips zijn ook mega welkom!

Link naar reactie
37 minuten geleden, Stefan97 zei:

...Een tijdje terug hoorde ik iemand over het inlaat spruitstuk... 

Als je een Single Vanos 2.8 hebt kan je inderdaad ombouwen naar een E30 2.5 inlaatspruitstuk.

Je verliest wat koppel in lage toeren, maar krijgt er bovenin veel voor terug!

Combineer het met een tune-op-maat (kan AVVR/Reeuwijk voor je verzorgen) en de impact op acceleratie is indrukwekkend...
Een kort acceleratiefilmpje dat ik jaaaaaren terug maakte staat hier, let vooral op de toerenteller.  😇

Ook heb ik na die klus een howto in elkaar gezet, die is via dit forum te downloaden:

 

Modificaties aan onze 2.8 zijn niet beperkt tot het inlaattraject, je kan in dit fotoalbum meer inspiratie opdoen, evenals in dit topic...
 

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

 

M50 inlaat mod is idd een hele bekende en de ervaringen zijn toch wel wisselend.

Wil je echt groot verschil maken zou ik een turbo kit gaan van Mosselman, die heeft jaren geleden eentje ontwikkeld voor de M52B28.

Zo nu en dan vind je nog wel eens een set op kleinanzeigen ebay of het gewone ebay.

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Leute,

vandaag bij Beek Racing geweest voor een meting en (indien het iets zou uitmaken een) tune. Ik heb een 2.8 single vanos M52B28nonTU met M50B25 inlaat en een M54B30 inlaat-nokkenas. Verder geen aanpassingen op performance gebied. 

Het leuke is nu dit; hij haalde bij de eerste run 225pk(!). Ze hebben daarna nog even wat zitten spelen met de tune (en dan ECHT op maat; Roodkapje/AVVR heeft die mogelijkheid niet). De meneer bij BeekRacing is echt zo'n typetje Cypher uit de matrix met van die schermen en die gaat helemaal los op de ECU file. Ik weet dat Roodkapje dit niet doet; hij heeft een (of meer) file(s) die hij kan inladen.

Maar beste is dus dit; hij was vrijwel optimaal met deze aanpassingen. Qua tuning was er geen PK extra meer uit te persen. Dat de lucht in de ruimte warmer was geworden na een paar runs, had meer invloed op de performance dan de getunede file. 

Wat hij dus wel heeft gedaan is beetje schuiven met wat waardes om hem (nog) ietsje beter te laten lopen (op basis van externe lambda sonde data) over het hele gebied; vooral dus mengsel en timing optimaal gemaakt.

Wat enigszins verstorend werkt (althans in de lage RPM gebieden) is dat ik een automaat heb. Daardoor is de bepaling van de Torque onjuist tot het moment dat de clutchlock er in komt. Die doet dat echter pas in de hoogste versnelling en boven de 80km/u. Daardoor is mijn meeting beneden het 4000-5000 gebied niet zo betrouwbaar; bij acceleren blijft ie namelijk nog tijdje in de 3 zitten. Deze automaat is niet te locken in de 4 and als je al op "M" gaat, pakt ie sowieso geen clutchlock. Al met al is een (oude) automaat dus niet erg goed te checken op een rollenbank in het lage RPM gebied. (maar ja, je gaat er naartoe voor de max dus maakt dat ook niet zo veel uit)

Theoretisch hadden we nog de nokkenas kunnen verdraaien en dan hadden ze hem nog ietsje armer kunnen laten doortrekken en paar pk extra kunnen uitpersen. Probleem daarvan is dat ie sub-optimaal gaat lopen bij lagere toeren.

Conclusie; ga een M52B28nonTU niet tune-en zonder echte hardware aanpassingen te doen want je krijgt hem echt niet sneller met alleen tune.

wat nog méér kan opleveren (voor zover ik weet);

- Krukas van een M54B30 (en zuigers en drijfstangen dan)

- Nokkenasen van een S52 (en dan dus ook de uitlaat as erbij)

- ITB van een S50B32 en verdere luchtinlaat-delen van de M

Maar ja.... een M(blok) kopen is dan uiteindelijk het allerbeste natuurlijk

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

Klinkt goed en goed om te weten. Misschien moet ik daar ook nog eens op de koffie, maar dan voor een M54B30 met compressor en enkele andere (minieme) aanpassingen. Ook niet echt iets voor een 100% standaard tune zoals de compressor fabrikant die melevert.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.