Ga naar inhoud

Soort benzine voor Z3


Hvandee

Aanbevolen berichten

Soort benzine voor Z3

Ik tank in mijn Z3 uit 1999 altijd benzine met een octaan gehalte van 95 (E10). Soms begint de Z3 te sputteren  als ik het gas loslaat ( net of de motor af wil slaan). Kan dat te maken hebben met de soort benzine die ik gebruik? Onlangs heb ik de katalysator vervangen. De vorige hield er mee op in Frankrijk. Ik lees verhalen over een te hoog ethanol gehalte in Frankrijk dat problemen kan veroorzaken. 

Link naar reactie

Lijkt me niet waarschijnlijk dat die klacht louter met de benzinekwaliteit te maken heeft als de auto verder wel helemaal goed loopt. Heeft ie wel normaal vol vermogen en loopt ie mooi stationair?

 

Het probleem met ethanol bij oudere auto's zoals de Z3 kan zijn dat de brandstofseals en -leidingen niet zijn getest op het vrij agressieve ethanol, en dus over tijd eventueel aangetast zouden kunnen worden. Dat kan leiden tot kleine lekkages bij b.v. een o-ring in je benzineleidingen. Check even of je benzine ruikt onder de motorkap.

 

Waarom gooi je de tank niet gewoon een keer vol met de beste super plus benzine (b.v. in Duitsland), om te checken of het probleem er dan nog is?

Link naar reactie

De Z3 loopt prima op E10, laat je niets wijs maken door mensen die je iets anders vertellen.

Wat jij merkt heeft een andere oorzaak. Notoir zijn de rubber slangen van de luchtinlaat, specifiek het stuk tussen de LMM en het inlaatspruitstuk. Deze worden oud en ieder scheurtje introduceert valse lucht waardoor het brandstofmengsel niet meer klopt. Daarnaast zou het ook nog een beschadigde vacuumslang kunnen zijn (ook door ouderdom) of iets met de ontsteking, bijvoorbeeld een haperende bobine of oude bougie.

 

Dat je de katalysator vervangen hebt is opzich al een teken aan de wand: deze kunnen het een autoleven vol houden, maar ze kunnen absoluut niet tegen onverbrande benzine! Oftewel kijk je ontsteking eens na.

  • Like 1
Link naar reactie
7 uren geleden, MadMarky zei:

..notoir zijn de rubber slangen van de luchtinlaat...

Dat was ook 't eerste waar ik aan moest denken....

 

Problemen met hoog ethanolgehalte zijn bijna altijd beperkt tot gevallen waarbij de auto lang stilstaat en de brandstof vocht aantrekt., net als de de vorige reacties betwijfel ik of je probleem door brandstof veroorzaakt is.

 

Naast vacuümlekken:
De penbobines hebben niet het eeuwige leven: die kunnen bij slijtage 'uitvalsymptomen' vertonen en soms wel, soms niet goed functioneren.

Een ander bekend slijtage-euvel is de krukassensor: die kan hickups triggeren, voor-ie uiteindelijk de geest geeft. Krukassensorproblemen komen vooral voor bij warme motor.

 

Zeker op de zescilinders gaan kats niet eeuwig mee, ergens tussen de 150-250K kilometer willen die wel eens de geest geven.

Vervangen van de katalysator hoeft dus niet per se samen te hangen met/veroorzaakt te zijn door waar je nu last van hebt.

 

Als schrale troost: alles op het lijstje hierboven heb ik met onze '97er 2.8 wel een keer voorhanden gehad. 😉 

Maar die heeft er intussen ruim een kwart miljoen kilometer opzitten...

 

Heb je misschien wat meer info zodat we kunnen meedenken?

Bijvoorbeeld welke motor (cilinderinhoud, motorcode), kilometerstand, recent onderhoud, en in een ideale wereld: uitgelezen foutcodes.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

De ethanol heeft toch vervelende bijwerkingen. 

  • Het trekt vocht aan 
  • Agressief voor diverse metalen, waardoor corrosie ontstaat ( bij oudere motoren  geeft dit carburateur problemen ,  ook lees ik dat er meer inspuit ventielen vervangen worden sinds de E10)
  • Tast rubber aan.     Daardoor lekkages in benzine circuits 

Zelf tank ik daarom altijd de E5 (premium) benzine.  Bij Shell , BP , Esso  zit er geen Ethanol in verwerkt. 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 13/02/2023 om 22:49, Z3 3.0 zei:

De ethanol heeft toch vervelende bijwerkingen. 

  • Het trekt vocht aan 
  • Agressief voor diverse metalen, waardoor corrosie ontstaat ( bij oudere motoren  geeft dit carburateur problemen ,  ook lees ik dat er meer inspuit ventielen vervangen worden sinds de E10)
  • Tast rubber aan.     Daardoor lekkages in benzine circuits 

Zelf tank ik daarom altijd de E5 (premium) benzine.  Bij Shell , BP , Esso  zit er geen Ethanol in verwerkt. 

 

Waarbij de laatste twee punten geen issue zijn bij BMW en het eerste enkel als je je auto/motor/grasmaaier een half jaar of langer stil laat staan.  Maar doe vooral wat je zelf wil.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 24/02/2023 om 18:06, MadMarky zei:

Waarbij de laatste twee punten geen issue zijn bij BMW en het eerste enkel als je je auto/motor/grasmaaier een half jaar of langer stil laat staan.  Maar doe vooral wat je zelf wil.

Wees daar niet zo zeker van.     Ook zijn er veel meer injectoren vervangen van BMW motoren dan de jaren voor de E10 .  

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.