Ga naar inhoud

Stuur beweegt van links naar rechts


casanova72

Aanbevolen berichten

Stuur beweegt van links naar rechts

Hallo, ik heb net de draagarm rubbers van mijn e85 2.5i laten vervangen(speling op de voorwielen). Na deze reparatie merk ik dat bij een snelheid van ongeveer tussen de 110kmpu en 140kmpu het stuur snel opeenvolgende lichte bewegingen van links naar rechts maakt. Ik lees her en der dat je na vervangen van deze rubbers niet hoeft uit te lijnen (als het hier al wat mee te maken heeft). Wat kan dit bewegen van het stuur zijn? 

Link naar reactie

Uitlijnen zou ik zeker wel doen na het vervangen van je draagarm rubbers, maar dat lijkt me niet de oorzaak van je probleem.

Ik had dat zenuwachtige stuurgedrag ook met run flats, vervangen door een setje normale banden Michelin PS4 en wat een genot.

Ken de wagen niet meer terug zoveel fijner in elk opzicht.

Link naar reactie
23 uren geleden, Horus zei:

@casanova72  Eerst maar even de 'basis' vast stellen. Bandenspanning gecontroleerd? Had je een goed wegdek, zonder spoorvorming? En .... is de speling op de voorwielen daadwerkelijk weg?

Wegdek is optimaal, de speling op de voorwielen is ook helemaal weg, bandenspanning is oké. 

12 uren geleden, bofkont zei:

Uitlijnen zou ik zeker wel doen na het vervangen van je draagarm rubbers, maar dat lijkt me niet de oorzaak van je probleem.

Ik had dat zenuwachtige stuurgedrag ook met run flats, vervangen door een setje normale banden Michelin PS4 en wat een genot.

Ken de wagen niet meer terug zoveel fijner in elk opzicht.

Ik heb geen run flats, maar het is raar dat hij dat doet na vervangen van de rubbers en alleen maar op die snelheid. Wanneer ik een lichte bocht maak valt het bewegen ook weg. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik ervaar een soort gelijk probleem.

Na het vervangen van mijn onder draagarmen lijkt de auto ook last te hebben van lichte stuurbewegingen en soms wat heftiger  lijkt dan op spoorvorming.

Ik heb gelijktijdig met mijn draagarmen ook mijn banden vervangen Pirelli Zero (geen runflate)

Ik heb mijn auto 2x laten uitlijnen probleem blijft bestaan.

Van de week een andere set wielen geplaatst ivm laten coaten van mijn oude orginele velgen.

Nu lijkt het probleem een stuk minder.

Onder mijn auto zit een orginele BMW breedset 18 inch.

 

Nu zat ik te denken om voor  Michelin Pilot sport 4 te plaatsen.

Maar weet niet zeker of dit de oplossing is.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Nou hier ben ik weer na een tijdje. 

De auto is uitgelijnd. Ik moest wel nieuwe spoorstangen laten monteren om uit te lijnen, omdat de orginele muurvast zaten en dus niet ongeschonden gedemonteerd konden worden. 

Ik zit nu dus nog steeds met een soort van spoorzoekend stuur, minimalistische trekjes van links naar rechts vanaf zo'n 100 kmpu tot 140 kmpu. Wat ik er nu bij heb is, dat het stuur vanaf, 120 kmpu ook een beetje trilt, het rare is dat hij dit niet altijd doet. De helft van de tijd niet zeg maar. Ik heb dus nieuwe spoorstangen, hij is uitgelijnd, en nieuwe draagarmrubbers voor. Ik en sinds ik deze, er nieuw op heb is dat zogenaamde spoorzoeken begonnen. Het is wel ongeveer 30/40% minder geworden sinds  het uitlijnen. Ik maar toch is t probleem er nog. Ik iemand die me kan zeggen waar ik het moet zoeken? 

Groetjes Michel 

Link naar reactie
1 uur geleden, Maurits zei:

En is er ook gekeken naar of er onbalans in je banden / velgen zit? En rij je nog op RFTs, of niet meer? 

Ik heb nooit op rft's gereden. 

1 uur geleden, pimgmx zei:

.. wat Maurits zei. 😉

 

Een ‘tik’ in een velg of slecht gebalanceerd rubber doen het ook goed als het om vibratie gaat.

 

En weet je de leeftijd van je banden ( DOT-code)?

1 uur geleden, pimgmx zei:

.. wat Maurits zei. 😉

 

Een ‘tik’ in een velg of slecht gebalanceerd rubber doen het ook goed als het om vibratie gaat.

 

En weet je de leeftijd van je banden ( DOT-code)? 

 

1 uur geleden, pimgmx zei:

.. wat Maurits zei. 😉

 

Een ‘tik’ in een velg of slecht gebalanceerd rubber doen het ook goed als het om vibratie gaat.

 

En weet je de leeftijd van je banden ( DOT-code)? 

Het probleem is niet zozeer trillen, maar een iets van spoorzoekend stuur. 

 

Link naar reactie

Zoals ik al zei is dat zogenaamd spoorzoekend stuur onstaan meteen na het vervangen van de draagarmrubbers. Ik rij weg met de nieuwe draagarmrubbers en merkte meteen dat van links naar rechts getrek van het stuur. Met de oude rubbers had ik dat probleem niet. 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik had wel iets soortgelijks met de coupé.

 

Daar zitten sinds kort ook nieuwe draaagarmrubbers voor op. Die stond op 19" velgen met Michelin PS4. Direct na het wegrijden met nieuwe rubbers dacht ik eerst: heerlijk stabiel, maar dat was maar tot ongeveer 95 a 100 km/h. Maar vanaf 100 km/h  en zeker zo rond 110 a 120 bewoog het stuur de hele tijd heen en weer.  Wel steeds maaar een kleine uitslag, maar wel de hele tijd. 

 

Ik heb ondertussen de 19"velgen terug gewissseld naar de originele 18"velgen, wel met RFTs. Nu is die voortdurende uitslag volledig weg. Hij is nog wel een heel klein ietsiepietsie spoorzoekerig (vergeleken met de roadster die op non RFTs staat), maar dat past bij de RFTs. Mijn voorlopige conclusie is dus dat er toch iets van onbalans in de 19"velgen of banden moet zitten. Kennelijk wordt die onbalans beter opgevangen / gecorrigeerd door oude versleten rubbers die niet alles meer doorgeven, dan door mooie nieuwe rubbers. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Maurits zei:

...onbalans beter opgevangen / gecorrigeerd door oude versleten rubbers die niet alles meer doorgeven, dan door mooie nieuwe rubbers...

Yep.

Versleten rubbers kunnen afwijkingen further down the line wegpoetsen, zodra je die vervangt worden kleine onregelmatigheden in band/velg in het slechtste geval versterkt in plaats van gedempt.

Ik had vergelijkbare issues met de daily: vibratie in stuur bij bepaalde snelheden rechtuit, zo goed als weg in bochten.
Banden opnieuw gebalanceerd, wat hogere bandenspanning dan de fabrikant aangeeft en hij rijdt een stuk rustiger!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nou, om nog maar eens terug te komen op mijn probleem met dat van links naar rechts trekken van het stuur. 

Hij is helemaal doorgelicht nog eens extra uitgelijnd, wielen van achter naar voor gewisseld, en gebalanceerd. Bij bmw zelf geven ze me de optie om het stuurhuis oid te vervangen, kosten 1200 euro. En geen garantie dat het dan weg is. Ik moet wel zeggen dat na het nog een keer extra uitlijnen het probleem een stuk minder is geworden eerst was het tussen 100 en 140 kmpu.  en nu tussen 110 en 130kmpu. erg vreemd. Ik weet dus niet meer waar te zoeken, en de dealer kan me ook niks wijzer maken. Word me nog gevraagd of het echt zo erg is, en of het me die 1200 euro waard is. Tja ik wil gewoon zeker weten dat het veilig is. Maar voor 1200?

Link naar reactie

Heb alles nog even doorgelezen en mijn vermoeden is ook de stuurkolom/huis, op de facebook groep een soortgelijk probleem gelezen.

Die heeft uiteindelijk de stuurkolom vervangen, de elektronica op de stuurkolom zelf geeft helaas nogal eens problemen waardoor hij wat gekke dingen gaat doen.

Dus niet mechanisch.

1200 euro krijg je daarvoor een nieuw stuurhuis?? dacht dat die prijzen al inmiddels boven de 3000 euro lagen inclusief montage.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.