Ga naar inhoud

Lekkage A-stijl - sierafdekking


Phoenix

Aanbevolen berichten

Na stilstand in een degelijke regenbui een tijd terug merkte ik enige tijd later lokaal een natte vloerbedekking. Na verwijderen van de bekleding voelde ik dat het onder de vloerbedekking droog was - dus het water was niet van onder gekomen, maar van boven. En was ook aardig lokaal: net voor de stoel, rechter hoek van de zitting. Het lijkt via de bovenkant A-stijl naar binnen te komen, en dan naar beneden te druppen, net voor de stoel. Alleen rechts, niet links. Nu zitten rechts de afdichtingen niet helemaal top (vergeleken met links) : rubber rondom ruit op hoekje wat speling, en de hard-plastic 'sierafdekking' 51717127258 (ID 5) gaapt wat:

 

1514506605_Screenshot2021-05-07200247.jpg.2da669d075c814e1fb418e8c81458172.jpg

 

Deze lijst lijkt wat laag te zitten, en bovenin niet helemaal strak tegen de A-stijl zelf. Zit geplakt zo lijkt het. Links zit het allemaal wat strakker en beter.

 

20210228_astijl.jpg.8bccdf9c93340479efc8db077fb2f72b.jpg

 

Andere rubbers lijken wel OK. Iemand hier ervaring mee? En vooral hoe de strip positionering te verbeteren / corrigeren?

aangepast door Phoenix
Link naar reactie
  • Administrator

Deurfolie is inderdaad heel veel voorkomend bij alle soorten BMWs. Als de deurfolie lekt, merk je dat in mijn ervaring (toegegeven: met een E91 en een E34) op een andere, vrij specifieke plek. Dan loopt het er ergens aan de onderkant van de deurkaart uit en via de plastic afdekkingen daaronder aan de binnenkant van de dorpel verder omlaag. De eerste plek die dan nat wordt op het tapijt is direct aansluitend op de plastic dorpelafdekkingen.

 

Ik heb met mijn 2.5si tot twee keer toe ook een lekkage gehad door een verkeerd gemonteerde voorruit (eerst links, bij de volgende voorruit rechts ... :headwall:). Maar dan heb je ook een ander “lekbeeld”, dan komt het van achter het daahboard en wordt de vloerbedekking juist eerst nat aan de onderkant.

 

Kortom je diagnose lijkt me niet gek Paul! Ik zou als ik jou was eerst nog eens kijken of je de precieze plek kunt achterhalen: één iemand erin (met zaklamp), ander buiten met de tuinslang erop (spuitend op gerichte plaatsen). Zo heb ik met Ruudkapje destijds ook de precieze plek achterhaald (toen met verwijdering van wat intern plastic).

Link naar reactie

Dank! Deurfolie verwacht ik eigenlijk niet: om onder de vloerbedekking te komen had ik de dorpel afdekking erafgehaald - deze en de aansluitende bekleding was niet nat. Alleen een specifieke plek (bovenop) op de mat/vloerbedekking onderin, (en niet omhoog richting deur) vandaar mijn verdenking van het van boven binnendruppen. Zal inderdaad eens met de tuinslangtest aan de gang moeten!

Link naar reactie

Let op! Waterlekkage opsporen begint zo laag mogelijk. Als je het water van van de top naar beneden laat lopen weet je nog niet waar het binnen komt; boven /onder / midden? Dus onder nat maken; kijken; geen water binnen, oke, zo steeds hoger gaan en telkens weer controleren.

Succes.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Korte update: de regentest uitgevoerd. Wel te doen met dit weer. Lijkt inderdaad vanuit de deur te komen: water vanachter voorste helft deurpaneel onderaan, druppelt bovenop deurrubber, en dan via dorpel naar binnen.

 

De boel eens gaan uitbouwen. Daarvoor: om verder :rant: en pijnlijke vingers zoals bij eerdere interieurklussen te voorkomen, weet iemand een handig plastic interieurdelen toolkitje? (Loswippen van clips en zo).

Link naar reactie

Normaal zou ik je eBay aanraden, voor een van-ver-voor-weinig-setje.

 

Maar met de minder voorspelbare voorraden/levertijden zou ik ‘t nu dichter bij huis zoeken: je zou bijvoorbeeld

kunnen kijken of HBM wat op voorraad heeft…

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb laatst nog zo’n setje via Amazon gekocht. Ook keuze zat, ook voor weinig en wel snel in huis.

 

Ik zou in ieder geval geen geld stukslaan op Hazet prying tools. Heb ik wel gedaan, maar die gaan gek genoeg sneller stuk dan die goedkope.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Inmiddels wat wachttijd verder (voor de tools (van HBM), de nieuwe kit (via Amazon), en vooral tijd), maar het lijkt nu opgelost:

- deurbekleding gedemonteerd

- deurfoam geïnspecteerd: onderste rand, vooraan los: kit uitgedroogd en daardoor de foam losgelaten, vooral op de plek waar het blik wat maar binnen wijkt: daar ook duidelijke water/vuilsporen. Dus inderdaad @bofkont, deurfoam!

- kit verwijderd voor zover de foam los zat (de rest plakte nog goed), plakresten verwijderd. Foam zelf was onbeschadigd, geen scheuren of gaten. Dat scheelt weer, dan hoeft de airbag er niet af.

- nieuwe kit op de deur geplakt (kit=buthylband, dichtkit op rol, kleverig spul)

- foam erop duwen en goed aandrukken

- testen! geen water te zien.

- deurbekleding er weer op :clapping:

En ook maar meteen de linkerdeur bekeken. De tweede gaat altijd een stuk sneller. Die deur overigens had weinig problemen: foam overal vast, de kit nog flexibel. Alleen paar kleine scheurtjes in de foam geplakt met alu-tape. 
 

Hier nog wat tips:

- buthylband: https://www.amazon.nl/dp/B08GG2YC8G/ref=pe_28126711_487102941_TE_SCE_3p_dp_1

- goeie howto: https://youtu.be/-Hnq_LJwvOg

 

 

En wat bijbehorende pics:
 

20210704_135324_2.thumb.jpg.e2a31f58306dbed17da6d876a66419d0.jpg

 

20210713_182747_2.jpg.294ede3c2ffea4945141deba95f5f8a6.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.