Ga naar inhoud

Waar op te letten bij aanschaf


MarkHo

Aanbevolen berichten

Waar op te letten bij aanschaf

Hallo,

Ik ben binnenkort van plan om een Z4 E89 aan te schaffen.

Nu zei een vriend van me dat ik er goed aan doe om op dit forum te vragen waar ik allemaal op moet letten als ik een proefrit ga maken.

 

Wat extra info:

- De auto gaat als daily gebruikt worden

- Ik verwacht rond de 20k per jaar er mee te rijden.

- Hij zal buiten geparkeerd worden

- Ik wil er ongeveer 20 a 25k aan uitgeven

- Ik ga voor een automaat

- ik weet niets van autos (maar ben zeker bereid om er moeite in te steken)

 

Wie kan mij opweg helpen?

 

Met vriendelijke groet,

Mark

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kijk welke stoelen je wilt, de vlakke stoelen of de sportstoelen. Ze zitten heel verschillend. 

 

Ik zou een 23i of 30i zoeken. Motorisch probleemloze auto's. Wil je veel power, ga dan voor een 35i of 35iS. Maar dan zit je weer met turbo gedoe. 

 

Buiten parkeren betekent mogelijk lekkage in de achterlichten. Deze vervangen door een recenter type, ben je 2x 250 euro verder. En je kofferbak in de gaten houden, die moet droog blijven!

 

Dak is zo goed als probleemloos. 

 

Je zit in Den Haag, heb je al bij Cabrioland gekeken?

Link naar reactie

Beste Mark lijkt mij niet zo moeilijk 

Waar op te letten bij aanschaf een Z4 E89

1 kleur

2 pakket  (M)  uitvoerings pakket en opties die je belangrijk mooi vind

3 motorisering  wat wil je  klein , groot    4 cil of 6 cil 

4 bovenstaande bepaald ook het gemiddelde brandstof verbruik

5 KM stand      (hoe lang denk je met de auto te gaan rijden  gezien 20kKm per jaar) onderhoud kosten

6 Over het algemeen een zeer goede auto zonder gekke problemen  (kies voor een goed onderhouden auto met historie  bij de Dealer  / specialist   /of bij een in jou ogen  betrouwbare  garage handelaar of particulier)

7 model  bouwjaar  voor de face lift  of na de face lift 2013

8 garantie   wel of niet    gezien  - ik weet niets van autos (maar ben zeker bereid om er moeite in te steken)

9 verder is het een moderne auto en rijd ook zo   (wat is je referentie kader)

 

Dus gewoon kiezen wat je mooi vind mee gaan rijden en vergelijken  

voor dat budget is vast wel wat moois te vinden en bij twijfel kijk je gewoon verder

2-KTL-37 7.JPG

Link naar reactie

Ok, een rode 6-cilinder met M-pakket is het advies 😄Maar waarop letten bij een proefrit, als ik de eerste post interpreteer, wat zijn de issues die je niet wilt specifiek met een E89, mag ie niet rammelen rechtsachter en vaag sturen bijvoorbeeld, wat moet de TS zeker checken?

Link naar reactie

Kijk voor een auto met een ton op de klok of minder. Als je daarmee gaat proefrijden moet ook na 10 jaar alles nog als nieuw voelen. Het enige dat kraakt is het dak. Tja, dat is nu eenmaal zo. Doe hem open en het kraken stopt. Zijn gewoon de rubbers, heel onschuldig. De auto staat op een bewezen goed onderstel. Heel toevallig is de mijne net 10 jaar en heeft net de 100.000 gezien. Ik kan werkelijk niks aanwijzen dat mechanisch mankeert aan de auto. Alle manco's zijn van optische aard, zoals verweerde rubbers, en gebruiksschades door de vorige eigenaren en mijzelf.

Link naar reactie

De style 296 velgen willen soms scheuren. Meestal de achterste en in combinatie met runflat banden. 

De gebruikte legering van de eerste series van die velg schijnt iets te zwak te zijn in combinatie met runflats. 

Bij aankoop van de mijne destijds twee nieuwe achtervelgen gekregen en er non-rft Michelins ondergezet.

Daarna in 4 jaar geen problemen mee gehad. Achterlichten klopt ook. De nieuwere series hebben nog maar twee 

bevestigingsschroeven waardoor ze iets flexibeler zijn. Geen scheuren en lekkages gehad daarna. 

Wel even het derde schroefgat afplakken met tape 😉 .

Verder in die 4 jaar alleen een storing van de electronische handrem gehad naast normaal onderhoud. 

De 3.0 (258 pk) is inderdaad een zo goed als probleemloze motor. 

Link naar reactie
  • Administrator
10 uren geleden, 330dM zei:

Ok, een rode 6-cilinder met M-pakket is het advies 😄

 

Bijna, dat is een 18i. Kleinste vier-cilinder dus. Maar dat wordt gecompenseerd door de Z3m van @MNZ3M.

 

We hebben hier op het forum inderdaad nog geen buying guide (met verschillende motoriseringen, uitrustingsniveau's, opties  en aandachtspunten) voor de E89 (wel voor de Z3 en voor de E85/86). We zouden dit topic kunnen gebruiken om eens wat dingen op een rijtje te zetten, en daar een universeel lijstje van te maken. Voelt iemand zich geroepen (ik zou best willen, maar weet te weinig van de E89)?

 

In ieder geval:

 

- Styling 296 en Styling 326 velgen altijd controleren op scheuren (op de brug, ook en met name de binnenzijde  goed bekijken);

- Bij de eerdere modellen op de achterlichten letten --> Vanaf wanneer zijn de nieuwere modellen met nog maar twee bevestigingsschroeven op de markt?

- Sportstoelen of niet --> in beide proefzitten.

- BIj een automaat: let op het verschil tussen de "gewone" (ouderwetse) automaat in de vroege, lichter gemotoriseerde modellen en de DCT automaat. NIet vanwege problemen, maar omdat de DCT oneindig veel fijner en moderner rijdt.

 

Wat hebben we nog meer?

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Maurits zei:

- BIj een automaat: let op het verschil tussen de "gewone" (ouderwetse) automaat in de vroege, lichter gemotoriseerde modellen en de DCT automaat. NIet vanwege problemen, maar omdat de DCT oneindig veel fijner en moderner rijdt.

 

Misschien even specificeren op welke modellen de DCT bakken zitten?

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties!

 

18 uren geleden, Ewout zei:

En je kofferbak in de gaten houden, die moet droog blijven!

Als ik dan ergens naar een auto ga kijken, waar kan ik dan zien of de vorige eigenaar niet de kofferbak in de gaten heeft gehouden? Is het dan ergens poreus, of zorgt een natte kofferbak voor andere mankementen? of zijn er bekende roestplekken die ik in de gaten moet houden?

 

18 uren geleden, Ewout zei:

Maar dan zit je weer met turbo gedoe.

Wat voor gedoe moet ik me hier bij voorstellen?

 

16 uren geleden, Ewout zei:

Kijk voor een auto met een ton op de klok of minder.

Klopt het dat de motoren van de z4 een distributieketting hebben (ipv riem)? Moeten die ook na een bepaald aantal km vervangen worden?

 

18 uren geleden, MNZ3M zei:

(wat is je referentie kader)

Een jaguar XF sportbreakbrake

 

7 uren geleden, Maurits zei:

Bij de eerdere modellen op de achterlichten letten

Waar herken ik die aan? En wat als het oudere model er op zit, betekent dit dat die sowiezo vervangen moeten worden a 2x 250,- ?

 

7 uren geleden, Maurits zei:

Voelt iemand zich geroepen (ik zou best willen, maar weet te weinig van de E89)?

Als ik iets kan doen... ik ben dus wel van plan om een aantal proefritten te maken.

 

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

aangepast door MarkHo
Link naar reactie

Natte kofferbak zorgt voor elektrische problemen, oa. je dakmotor ligt daar. De accu huist er en nog wat relais. Dat moet gewoon droog blijven. Til de bodem op, en verwijder de zacht schuimen inlays. Dat zijn ook ideale sponzen.

 

Turbo gedoe, tja dat is persoonlijk, ik rij notabene met een andere auto met een turbo, maar je zit altijd met een heel traject voordat de lucht de motor in gaat, een turbo en intercooler en vaak moet je de carterbeluchting in de gaten houden, bij turbomotoren zitten daar eenweg-kleppen in, omdat je de ene keer met onderdruk de andere keer met overdruk te maken hebt. Bij atmosferische motoren heb je alleen maar onderdruk. Maar als je meer power wilt dan 258pk dan ontkom je niet aan een turbo in een 35i of 35iS. De 4 cilinder motoren 18i, 20i en 28i, zou ik niet aanraden. Eeuwige discussie, maar een 6 cilinder rijdt gewoon heerlijk. Wat ik wil zeggen is, er kan meer stuk. Wat ik relatief vaak hoor zijn problemen met gechipte 35i modellen. Noodloop enzo. Zit je niet op te wachten als je betrouwbaar vervoer wilt.

 

De DCT bakken zitten dacht ik sowieso altijd in de 35i en 35iS. Als een 18i, 20i of 28i een automaat is, is het ook een DCT. Persoonlijk vind ik het "lome" (hij is best snel) van een conventionele automaat, zoals je die kon vinden in de 23i en 30i, heerlijk passen bij het "GT" karakter van de E89.

 

Korte stukjes zit ik met mijn 30i en automaat op 1:11, langere stukken ga ik naar de 1:14. 

 

De achterlichten herken je denk ik niet van de buitenkant. Veel buitenslapers die lang bij een dealer in onderhoud zijn geweest zijn misschien al vervangen onder enige garantie. Je hoeft ze niet sowieso te vervangen, maar pas als ze problemen geven. Wel kun je bij voorbaat al zien of er condens achter het glas van het knipperlicht gedeelte staat. Ik heb een keer op een verregende vakantie toen de E buiten moest slapen een melding gehad dat m'n knipperlicht het niet deed wegens kortsluiting. In de loop van de dag was het ineens weg en sindsdien nooit meer gehad. Maar de mijne slaapt thuis en op mijn werk binnen.

 

Distributieketting zijn geen problemen van bekend.

 

XF Sportbrake: Nice!

Link naar reactie

Hot item: preventief de relais (2stuks) van de dakmotor (laten) vervangen.

De non turbo 2.3i (is trouwens een 2.5 liter qua inhoud) is een probleemloze motor, jaarlijks verse olie plus filter, verder geeft de auto zelf behoefte aan service aan. De 3.0i is moeilijk(er) te vinden.

Zou ook gaan voor de uitvoering met de Idrive (klapscherm op je dashboard en draaiknop op je middenconsole).

De automatische zes bak is een prima bak, ook probleemloos. 

En natuurlijk een goede proefrit maken, liefst een Z4 met alle documentatie (boekje, facturen) zien te vinden.

 

 

Link naar reactie

Bijna, dat is een 18i. Kleinste vier-cilinder dus. Maar dat wordt gecompenseerd door de Z3m van @MNZ3M.

De Z4 1,8  is moeders dailydrive . Slaapt buiten. ( gelukkig =kunnen vinden met een ouderwetse Handbak) en moeders rijd comfortabel Eco drive haar voorkeur.

Rijd perfect zonder kraken en of piepen van het dak.

De M roadster is mijn hobby. (mooi weer drive / hobby drive evenementen zomer enz) garage gestald. (lekker spartaans)

 

 

2-KTL-37 19.JPG

2-KTL-37 17.JPG

aangepast door MNZ3M
aanvulling
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.