Ga naar inhoud

Z4 loopt opeens slecht stationair


casanova72

Aanbevolen berichten

Z4 loopt opeens slecht stationair

Hallo allemaal, 

Is alweer even geleden dat ik hier was. 

Ik zit met een nieuw probleem. 

MN bmw z4 e85 2,5 met m54 motor loopt opeens heel onzuiver stationair. 

De auto schud een beetje ervan. 

Het toerental zit iets onder de 800, Normaal zit ik op 800.maar bij 700 schud de motor en de auto wat. 

Ik heb dit een jaar of 2/3 ook al eens gehad, heel even een half dagje ofzo en dit ging toen vanzelf weg. Nooit geen last meer van gehad, tot vandaag. 

Zou het met de luchtmassameter te maken kunnen hebben? 

En het motorlampje brand nu ook. 

Komt dit iemand bekend voor? 

 

Alvast bedankt

Michel

 

 

 

aangepast door casanova72
Link naar reactie

Valse lucht? Luchtmassameter? Ik heb het ook gehad, en toen luchtmassameter vervangen. Maar uiteindelijk bleek dat er een scheurtje zat in het rubber. Dit vervangen en toen was het verholpen. 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Vacuümlek of haperende krukassensor zijn klassieke oorzaken...

 

Bij mijn weten triggert een lek zelden het motorlampje, sensor misschien dus?

 

Maar meten is weten: heb je iets om de foutcode uit te lezen?

aangepast door pimgmx
  • Thanks 1
Link naar reactie
13 minuten geleden, pimgmx zei:

Vacuümlek of haperende krukassensor zijn klassieke oorzaken...

 

Bij mijn weten triggert een lek zelden het motorlampje, sensor misschien dus?

 

Maar meten is weten: heb je iets om de foutcode uit te lezen?

Ik kan hem zelf niet uitlezen, ik probeer het eerst eens met de sensor schoon te maken denk ik, en kijk dan wat hij doet. Helpt dat niet dan laat ik 'm uitlezen. 

Allebei alvast bedankt voor de snelle reactie en voor het meedenken.... 

Groetjes michel 

Link naar reactie

Ik heb de sensor los gemaakt. Dat is een 5 pinning stekkertje zal ik maar zeggen, daar valt niet veel aan schoon te maken. 

Als het idd de lmm is, welk merk kan ik dan het beste kopen? En heb ik dan met of zonder luchttemperatuursensor nodig? 

Groetjes michel 

aangepast door casanova72
Link naar reactie

Ik raad je aan om even een BMW Scanner tooltje te kopen. Kost 2 of 3 tientjes en dan kun je zelf eenvoudig te foutcodes uitlezen. Anders wordt het zo'n random geswap van onderdelen. Als je in de buurt van Enschede woont kan ik hem ook gerust even voor je uitlezen.

 

Maar goed, tot die tijd, wat je eenvoudig kunt doen:

- Bougies er even uitdraaien en checken. Dan kun je ook meteen de bobines en de connectoren contactsprayen.

- De LMM zelf kan ook vies zijn op het punt waar hij de flow meet. Weet niet of je daar bij kunt om schoon te maken, heel voorzichtig proberen met wat zuivere alcohol o.i.d..

 

Loopt de motor boven de 1000rpm wel gewoon goed, of merk je bij alle toerentallen een probleem?

 

Succes!

Link naar reactie
8 uren geleden, Redspeed zei:

zijn de bobines al eens vervangen...?

 

Volgens mij adviseert BMW om de 100.000 km. 

 

Hierdoor kan hij ook onregelmatig gaan lopen.

De bobines heb ik vorig jaar allemaal vervangen inclusief bougies. Ik denk toch de lmm of de lambdasondes. 

Link naar reactie
6 uren geleden, timewa zei:

Ik raad je aan om even een BMW Scanner tooltje te kopen. Kost 2 of 3 tientjes en dan kun je zelf eenvoudig te foutcodes uitlezen. Anders wordt het zo'n random geswap van onderdelen. Als je in de buurt van Enschede woont kan ik hem ook gerust even voor je uitlezen.

 

Maar goed, tot die tijd, wat je eenvoudig kunt doen:

- Bougies er even uitdraaien en checken. Dan kun je ook meteen de bobines en de connectoren contactsprayen.

- De LMM zelf kan ook vies zijn op het punt waar hij de flow meet. Weet niet of je daar bij kunt om schoon te maken, heel voorzichtig proberen met wat zuivere alcohol o.i.d..

 

Loopt de motor boven de 1000rpm wel gewoon goed, of merk je bij alle toerentallen een probleem?

 

Succes!

Boven de 1000pm zeg rond de 1500tpm loopt hij ook onregelmatig. Met rijden zelf merk je weinig, ik heb alleen al een tijdje het gevoel dat hij niet alles geeft. 

Ik even gecheckt op YouTube, en heb nu gezien  hoe ik de sensor kan schoonmaken. Dat ga ik vanmiddag eerst nog even doen. Als dat niet helpt laat ik 'm uitlezen. 

Bedankt voor het meedenken.. 

Groetjes michel 

Link naar reactie

Wat  Henk zei...

 

Ter overweging: een LMM schoonmaken is niet risicoloos, er is een reële kans dat die door het schoonmaken beschadigd raakt.

 

Tel daarbij op dat de oorzaak best buiten de LMM kan liggen: ook een nieuwe bobine/bougie kan soms niet 100% OK zijn (wat vuil in een bobinestekker of olie op een bougie door broze klepdekselpakking kan genoeg zijn), een vacuümlek zou niet raar zijn op een auto van deze leeftijd, een krukassensor die op z’n laatste benen loopt geeft vergelijkbare symptomen, etc, etc. 
 

Zonder scantool kan je beginnen om alles te dubbelchecken: bougies, bobines + aansluitingen, en  door remreiniger rond de slangen te spuiten kan je op zoek naar een vacuümlek: als je motor hoger in de toeren schiet als je dat doet, weet je dat er ergens via een lek valse lucht wordt aangezogen...

Link naar reactie
4 uren geleden, pimgmx zei:

Wat  Henk zei...

 

Ter overweging: een LMM schoonmaken is niet risicoloos, er is een reële kans dat die door het schoonmaken beschadigd raakt.

 

Tel daarbij op dat de oorzaak best buiten de LMM kan liggen: ook een nieuwe bobine/bougie kan soms niet 100% OK zijn (wat vuil in een bobinestekker of olie op een bougie door broze klepdekselpakking kan genoeg zijn), een vacuümlek zou niet raar zijn op een auto van deze leeftijd, een krukassensor die op z’n laatste benen loopt geeft vergelijkbare symptomen, etc, etc. 
 

Zonder scantool kan je beginnen om alles te dubbelchecken: bougies, bobines + aansluitingen, en  door remreiniger rond de slangen te spuiten kan je op zoek naar een vacuümlek: als je motor hoger in de toeren schiet als je dat doet, weet je dat er ergens via een lek valse lucht wordt aangezogen...

Oké, dan laat ik 'm morgen gewoon uitlezen en dan zien we wel verder 

 

Link naar reactie

Hallo, allemaal. 

Even een update, 

Hij trekt valse lucht bij de disaklep, en deze disa maakt ook een sissend geluid. Maar niet continu.

dat staafje tussen dat keteltje en dat vierkante bakje zal ik maar zeggen beweegt ook niet goed op en neer, dus kan hij de klep van binnen ook niet goed open en dicht zetten. 

Deze ga ik dinsdag vervangen. 

Ik heb sinds vandaag een foutmelding op beide lambdasondes, of dit dan weer te maken heeft met deze kapotte disaklep weet ik dan dinsdag pas als de nieuwe disa erop zit. 

Groetjes michel 

Link naar reactie

Dankje, 

Het is ook niet goedkoop die disaklep. 220 euro ex BTW. Daarom heb ik even op YouTube gekeken hoe je zo'n ding zelf kunt vervangen. En het lijkt me geen moeilijke klus aangezien hij meteen bovenop aan het inlaatspruitstuk zit. Ik ben niet supertechnisch, maar dat zal me wel nog lukken denk ik. 

aangepast door casanova72
Link naar reactie

Inlaatspruitstuk kun je prima bij en je hebt de boel zo los met wat schroefwerk, leuk klusje om zelf te doen. En als je toch vastloopt, gewoon hier een foto en vraag plaatsen. Succes.

En ik denk dat dit documentje je wel wat inzicht geeft:

 

https://www.vanosrepair.nl/downloads/dl/file/id/1/product/75/disa_revisie_beschrijving.pdf

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

Ja joh, een DISA klep van een M54 kun je als je rustig aandoet in een lunchpauze vervangen. Bij de M54 zit die mooi bovenop het blok en hoef je alleen wat kleine onderdelen (o.a. van het inlaattraject) weg te halen ...

  • Like 1
Link naar reactie

Nou even de update, 

Vandaag de nieuwe disaklep gekregen(de oude was afgebroken zoals jullie kunnen zien) meteen ingebouwd. Was idd niet zo moeilijk. Klemmetjes van de lmm los en de klem van de luchtpijp net onder de disa los schroeven. Luchtslang eruit nemen, 2 bouten van de disa los, stekkertje loshalen, en de disa eruit nemen. nieuwe er in, alles weer op z'n plek en klaar. Ik heb alleen nog het motorlampje wat brand, maar ik moet er wel nog zo even mee gaan rijden. 

Net even gereden, ik kan niet zeggen dat ik in de lage toeren nu meer trekkracht voel zoals ik her en der lees, verder loopt hij weer als een klokje. 

Alleen morgen nog even die foutmelding eruit halen. 

Screenshot_20200422-192349.jpg

aangepast door casanova72
  • Like 2
Link naar reactie
2 uren geleden, timewa zei:

Mooi dat het gelukt is!

 

Niet te lang/ver met het motorlampje rijden zou ik zeggen, even snel uitlezen.

Ik ga 'm morgevroeg meteen uitlezen, en resetten. Zullen nog de lambdasondes zijn. Maar ik denk dat dat probleem nu ook opgelost zal zijn. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.