Ga naar inhoud

Aankoop Z4 Coupe 3.0


Tjakko

Aanbevolen berichten

Aankoop Z4 Coupe 3.0

Hallo allemaal,

 

Ik ben Jacco en kom uit de buurt van Almelo. Na een aantal leuke oldtimer te hebben gereden ontstaat financieel de mogelijkheid om mijn droomauto te kopen, namelijk een Z4 Coupe. Bij het verschijnen van dit model was ik er al helemaal weg van, en dat is nog steeds zo. Echt een toekomstige klassieker. Ik hoef geen M Coupe, een 3.0 is voldoende wat mij betreft. Naar mijn idee kun je op dit moment een leuke 3.0 kopen voor een bedrag ergens tussen de 15k en 20k. Of zie ik dit verkeerd? Deze auto' s hebben dan wel rond de 150.000 km gedraaid maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Bovendien zal ik de auto puur hobbymatig in de zomermaanden gebruiken (max. 5000 km per jaar). 

 

Ik zie bij de aankooptips volgens mij weinig schokkende problemen voorbijkomen bij deze auto's, behalve het hoge olieverbruik. Dit is dus wel iets om op te letten bij aankoop. Vraag me dan wel af of dit exemplarisch is of dat echt het gros van de auto's dit probleem heeft. 

 

Wat is jullie idee over de waarde van een Z4 Coupe? Zou die op dit moment op een dieptepunt zitten of dalen de prijzen nog steeds? (of zijn ze al weer aan het stijgen?). 

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Groet, Jacco

Link naar reactie

Hi Jacco,

 

Welkom op het forum!

Leuk om te lezen dat je aan het kijken bent voor een Z4 Coupé.

Er zijn genoeg exemplaren te koop. 

Belangrijkste is denk ik om te kijken welke opties je graag op de Coupé wilt hebben.

Om vanuit dit punt te gaan kijken of er iets te vinden is wat aan je wensen voldoet.

 

Wat betreft de waarde vind ik het lastig.

Een aantal jaar geleden kon je ze kopen voor minder geld en minder kilometers op de teller.

Nu zijn ze de afgelopen jaren wel wat gestegen in mijn ogen. 

Wat ze de komende jaren doen durf ik niet te zeggen. Ik heb onlangs ook een Coupé gekocht waarvan ik weet dat ik exact dezelfde een paar jaar geleden voor minder geld had kunnen kopen.

Het is op het moment gewoon wat de gek ervoor geeft.

Ik had alles op een rij gezet van welke opties, kleur en uitvoering ik wilde hebben en ben vanuit dit standpunt gaan zoeken.

Toevallig liep ik een Coupé tegen het lijf. Wel aan de prijs maar wel precies zoals ik hem wilde hebben. Voor 90% in ieder geval.

De overige 10% ben ik nu naar mijn zin aan het maken :biggrin2:

 

Je moet gewoon voor een Coupé gaan die aan jouw eisen voldoet, waar jij een goed gevoel bij hebt en waar je met plezier in kunt rijden.

 

Wat punten die ik zo kan bedenken waar je op kunt letten;

 

- Tikkende kleppen ( Hoorbaar bij koude motor )

- Olie verbruik ( Lastig te controleren denk ik )

- Gebroken veren achterzijde ( Vaak voorkomend probleem )

- Sticky steering ( Het gevoel dat het stuur blijft plakken in de bochten bij warm weer ) Alhoewel ik niet weet of dit bij de facelift modellen ook van toepassing is

- Vocht in de mistlampen ( Zijn uiteraard te vervangen. Maar als ze nog goed zijn scheelt dit weer in de portemonnee natuurlijk. )

- Werking raam mechanismes ( Of de ramen soepel naar beneden en naar boven gaan )

 

Ik kan zo verder 1 2 3 even niks bedenken. Wellicht dat @Mauritsdit nog kan invullen gezien die er veeeeel meer van weet dan ik.

 

Verder natuurlijk de overige punten zoals banden, remmen etc. controleren net als bij iedere wagen.

 

Mocht je vragen hebben mag je ook altijd een pb sturen of ze hierop het forum stellen.

Link naar reactie
  • Administrator

Goed idee, vooral doen Jacco!

 

Ik heb recent (november '19) een Z4 QP gekocht als (tweede) daily, met 185.000 km op de teller. Zie hier voor mijn topic daarover. Heerlijke auto.

 

Ik heb er vijf bekeken (in de zin van: ik ben er geweest) en dit was - ondanks de kilometerstand - de beste. Ondertussen ook bij onze forum onderhoudsspecialist geweest voor wat preventief onderhoud (zie opnieuw mijn topic) en die bevestigde de goede staat ervan. Ik heb er nu ongeveer 5k mee gereden en peil regelmatig de olie, maar er is nog niks uit. 

 

Er is inderdaad best aanbod voor tussen de 15 en 20 k, maar ik zou je van alle andere door mij bekeken exemplaren afraden om die te kopen. Mijn aankoopadviezen daarvoor lopen uiteen van: "ik zou het niet doen", tot "je bent echt volslagen gestoord als je dié koopt." Als je daar nog wat meer over wilt weten mag dat per PM.

 

Wat goed is om je te realiseren is dat er verrekte weinig vraag naar Z4 QPs is. De exemplaren die te koop staan, staan doorgaans dan ook al lang te koop (véél langer dan de roadsters). Tegelijkertijd lijken de verkopers dat wel best te vinden, alsof ze het wel mooi vinden om er één in de showroom te hebben staan. Eén van de QPs waar ik ben geweest (redelijk bij jou in de buurt èn op imitatie CSLs staat ondertussen al meer dan twee jaar te koop (terwijl die er wèl goed uitziet, maar een beetje karig is uitgerust). Ik denk toch dat je dat wel wat onderhandelingsruimte moet geven.

 

Qua z4 QP specifieke aandachtspunten (bovenop wat er al in ons aankooptopic staat) :

 

  • roest aan de kofferklep: goed rondom het raam kijken, binnen en buitenkant en ook eens wat rubbers opzij doen); 
  • vocht in de kofferruimte: sowieso (1) even de afdekplaat van de accubak optillen om te kijken of er vocht in de accubak staat (dat zou je toch al moeten doen om te kijken of er onder die plaat tekenen van schadeherstel zitten); (2) even in de kofferbak de afdekkingen van de achterlichten afhalen om te kijken  of daar vocht in zit en (3)  het derde remlicht rondom even inspecteren op barsten, slechte aansluitingen of mosgroei (is bij de qp veel groter en toch al niet het sterkste punt van het ontwerp van de E85/86); en
  • koop er één mèt PDC. Door de achterruit kijk je als je een gemiddelde lengte hebt echt als een brivenbus.

 

Dan nog in algemene zin voor de facelift (geldt ook voor de roadster):

 

  • mistlamp = aquarium. Bekijk de mistlampen dus even goed om te zien of je sporen ziet van eerder vocht (losliggende deeltjes van de reflector / schimmel / mos / of gewoon druppeltjes). Als je dat ziet hou er dan rekening mee dat twee nieuwe mistlampen je samen minimaal EUR 160,- kosten (dan wel zelfmonteren);
  • koop er maar geen met een grijze motorafdekplaat. De motoren met zwarte afdekplaten zijn op een aantal punten verbeterd ten opzichte van die met een grijze afdekplaat en dat komt de betrouwbaarheid ten goede;
  • bekijk de auto ook van onderen O.a. de subframes kunnen enorm roesten;
  • zorg dat je proefrijdt in zowel een variant met M stoelen (met uitschuifbaar zitgedeelte en geintegreerde hoofdsteun), als met gewone stoelen. M stoelen zijn mooier en bieden meer ondersteuning, maar zijn voor sommige mensen vanwege hun postuur simpelweg strontvervelend om in te zitten; 
  • Luister naar of de motor tikt bij een (echt) koude start;
  • Kijk naar roest aan de onderkant van de deur (dus het deel dat op de dorpel ligt en dan met name waar de verschillende plaatdelen van de deur samen komen).

 

Dan nog in algemene zin voor de E85/86:

 

  • SCM doet geen nieuwe registraties meer van de E85/86. Als jouw beoogde auto dus redelijk recent is geimporteerd en nog nooit bij SCM is geregistreerd, gaat dat ook niet lukken. Als je verzekering dus toch iets wenst moet dat gelijkwaardig aan SCM klasse 3 zijn, want SCM klasse 3 zelf lukt niet meer.  Verzekeringspolissen verschillen op dit punt. Geldt alleen voor nieuwe registraties, niet voor (tijdige) vernieuwingen van bestaande bij mijn weten;
  • Vocht in het interieur. Kijk even als de auto goed nat is geworden of er (a) vocht zichtbaar naar binnenkomt (bijvoorbeeld over de dorpels) (b) schuif de stoelen helemaal naar voren en voel onder de spleet in de vloerbedekking die je dan achter de stoelen) tegenkomt of de vloerbedekking aan de onderkant droog is). Er zijn allerlei niet al te moeilijke oorzaken (zoals gescheurde vocht weerhoudende folie in de deuren), maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de voorruit niet helemaal lekker zit;
  • werking navigatiecomputer (if any);
  • werking 6-CD wisselaar (if any);
  • doorgezeten M stoelen (vergelijk bestuurder en passagier even zelf. Passagier is vaak veel minder gebruikt. Als de stoel doorgezeten is moet er waarschijnlijk binnenin wat worden hersteld en dat is best wat gedoe);
  • Piepjes en kraakjes in de M stoelen; kan ook betekenen dat er binnenin iets niet meer heel is. Die van mij kraken na 190.000 km absoluut niet.

 

Verder viel me op dat bij de door mij bekeken exemplaren de onderhoudsgeschiedenis nogal wisselt. Van een enkel bonnetje van de meest recente beurt tot een dik pak met werkelijk alles erbij. Als je daar iets aan kunt controleren, doe dat dan ook even. Ik heb voor de mijne bijvoorbeeld even gebeld met de Belgische dealer waar de auto door is afgeleverd en in onderhoud is geweest totdat de handelaar waar ik hem van kocht hem heeft gekocht. Dan kun je even de bij de dealer geregistreerde geschiedenis doorlopen en zien of daar iets interessants tussen zit.

 

Tot slot: ik zou met een QP bij voorkeur in een stevige regenbui proefrijden. Veel mogelijke problemen (vocht in mistlampen, vocht in koplampen, vocht in de kofferbak en vocht in het interieur manifesteren zich dan);

 

28 minuten geleden, nickvankerkoerle zei:

Wat punten die ik zo kan bedenken waar je op kunt letten;

 

- Tikkende kleppen ( Hoorbaar bij koude motor )

- Olie verbruik ( Lastig te controleren denk ik )

- Gebroken veren achterzijde ( Vaak voorkomend probleem )

- Sticky steering ( Het gevoel dat het stuur blijft plakken in de bochten bij warm weer ) Alhoewel ik niet weet of dit bij de facelift modellen ook van toepassing is

- Vocht in de mistlampen ( Zijn uiteraard te vervangen. Maar als ze nog goed zijn scheelt dit weer in de portemonnee natuurlijk. )

- Werking raam mechanismes ( Of de ramen soepel naar beneden en naar boven gaan )

 

Ik kan zo verder 1 2 3 even niks bedenken. Wellicht dat @2.5si dit nog kan invullen gezien die er veeeeel meer van weet dan ik.

 

Ha ha, we waren tegelijk aan het typen Nick. Sticky steering, gebroken veren en raammechanismes staan bij mijn weten ook al in het algemene aankooptopic, maar zijn wel goed om nog eens genoemd te hebben. Wat ik verder zoal nog kon bedenken staat hierboven.

  • Like 2
Link naar reactie
  • Administrator

En ik vergat nog, het door mij bekeken "ergste" exemplaar (wat nog steeds te koop staat en er van een afstandje juist heel goed uitziet)  had niet een paar cm water in de accubak, om en nabij doorgeroeste veren, roest op het dak net voor de kofferklep en roest onder aan de passagiersdeur.

 

Alsof dat nog niet genoeg was, had deze ook eens een scheur van minimaal twee centimeter op de dwarsverbinding schutbord / chassisbalken voorzijde. Ik weet niet of dat nou een specifiek Z4 punt is (bij mijn weten niet; ik heb dat nooit eerder gezien of van iemand gehoord), maar ik zou die verbindingen ook even goed bekijken (ook al vanwege mogelijk schadeherstel).

 

En het klinkt nu misschien allemaal heel verschrikkelijk / als een waslijst, maar als het goed is kun je al deze punten gewoon afvinken, koop je een heerlijke auto en ga je gewoon lekker rijden. :default_thumbs_up:

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Ik zou ook eens op de optielijst kijken (op VIN nummer op te vragen). Daaruit blijkt welke optiecode er bij je alarm hoort.
 

S302A is de code voor het alarm met alle klasse 3 elementen (+ de spiegel met clownsneus). Dat is dus “gelijkwaardig” en dat kan een dealer ook bevestigen.  Ik heb een verklaring van de dealer dat alle elementen werken en dat dit gelijkwaardig aan SCM klasse 3 vindt. Dat is meer dan genoeg voor mijn verzekering.

Link naar reactie

Maak je alvast niet te druk over het olieverbruik van de 3.0

Ik heb een Z3 Coupe met dezelfde motor (M54B30) en 177K op de teller. Het zijn betrouwbare motoren zonder al te veel grote problemen. Het grootste issue is dat door ouderdom verschillende pakkingen hard worden en wat beginnen te lekken, wat tevens het olieverbruik verklaart: de kleppendeksel pakking wordt hard waardoor motorvacuum weglekt en daarmee ook het vacuum in het carter. Daardoor wordt er meer oliedamp verbrand dan zou moeten. Niets enstigs en redelijk eenvoudig te fiksen.

 

Een voorspelling over de waarde is lastig. De prijzen lijken de afgelopen jaren iets gestegen en het is moeilijk te zeggen wat ze gaan doen. Waarschijnlijk is het sowieso wel een waardevaste aankoop, dus als je het geld ervoor hebt gewoon doen!

Link naar reactie

In de Z4 coupe zit de N52B30 en dat is kwa constructie een hele andere motor.

 

Het hoge olieverbruik lijkt bij de N52B25 motoren vooral door de verminderde werking van de olieschraapveren te komen doordat de olie via verkeerd gekozen afvoerkanaaltjes niet goed kan terugvloeien. Een probleem dat de 3.0 door het gebruik van andere zuigers niet kent.

  • Like 1
Link naar reactie

Iedereen bedankt voor de reacties. Blij te horen dat olieverbruik bij deze types dus geen typische kwaal is. Volgende stap is om een auto te gaan bekijken en te gaan rijden. Valt me wel op dat deze bij de meeste maatschappijen nog niet in de (goedkopere) youngtimerverzekering valt. 

Link naar reactie

Check dit filmpje met alles wat je moet weten over de N52 motor:

 

Ik rijd al bijna 3 jaar en 40.000km nagenoeg probleemloos met mijn Coupe met grijze motorafdekking. Bij 180.000km hield de elektrische waterpomp er mee op, let er op dat deze bij een km stand boven de 150.000 al vervangen is.

aangepast door E86Michel
Link naar reactie
6 uren geleden, Tjakko zei:

Iedereen bedankt voor de reacties. Blij te horen dat olieverbruik bij deze types dus geen typische kwaal is. Volgende stap is om een auto te gaan bekijken en te gaan rijden. Valt me wel op dat deze bij de meeste maatschappijen nog niet in de (goedkopere) youngtimerverzekering valt. 

Youngtimers zijn auto's van minimaal 15 jaar oud en de Z4 Coupe is geproduceerd van 2006 tot 2009. Je zult dus nog even moeten wachten 😉

Link naar reactie
Op 4-2-2020 om 20:09, 2.5si zei:

^^ Ik zou ook eens op de optielijst kijken (op VIN nummer op te vragen). Daaruit blijkt welke optiecode er bij je alarm hoort.
 

S302A is de code voor het alarm met alle klasse 3 elementen (+ de spiegel met clownsneus). Dat is dus “gelijkwaardig” en dat kan een dealer ook bevestigen.  Ik heb een verklaring van de dealer dat alle elementen werken en dat dit gelijkwaardig aan SCM klasse 3 vindt. Dat is meer dan genoeg voor mijn verzekering.

 

Heb zojuist even gekeken op het VIN nr. 

Daar staat het onderstaande bij.

 

image.png.47cab33930c13cc1ad9fe83ab5285971.png

Link naar reactie
  • Administrator

Zie hier de volledige optielijst (zitten wel wat foutjes in lijkt het, maar vooruit) voor de E85/E86. S302A is de meest uitgebreide alarmoptie die daar in staat. Af fabriek ging het bij de E85/E86 ook maar tot klasse 3. 

 

Bij mij is bij zowel de E85 als bij de E86 code 302 ook daadwerkelijk een klasse 3 systeem. Of je een klasse 3 systeem hebt kun je vrij simpel vaststellen op een paar manieren:

 

- klasse 3 heeft een motorkapsensor. Die vind je op de plek waar de diagonale strut braces samen komen bij het schutbord. Het is een palletje dat je kunt indrukken met een stekkerblokje eraan:

 

Image result for bmw z4 bonnet sensor

 

- je kunt ook een simpele test doen. Een klasse 3 alarm heeft ook een interieursensor. Doe minimaal één raam open, vergrendel de auto met de afstandsbediening, drink een kopje koffie of een biertje, ga terug naar de auto en steek je hand naar binnen. Je kunt het beste een beetje rondmaaien boven de middentunnel. Als je een klasse 3 alarm hebt gaat dan het alarm af (piepen en knipperende alarmlichten). Bij een klasse 1 niet;

- zo zijn er nog wel wat tests, maar als je geen motorkapsensor ziet en het interieur niks oplevert (wel ècht even wachten. Hij doet het niet meteen na vergrendeling), dan denk ik toch dat  je geen klasse 3 hebt.

 

@Scorpion / Roger of je bij andere modellen uit de Z serie dezelfde optiecodes hebt weet ik niet. Dat zou best kunnen verschillen natuurlijk. Mijn antwoord is E85/86 specifiek.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.