Ga naar inhoud

Veiligheidsriemen


JeanV

Aanbevolen berichten

Veiligheidsriemen

Ik bezit een Z4/2.5i uit 2007. Rijdt fantastisch. Één klein dingetje: de waarschuwing voor het dragen van de veiligheidsriem werkt niet. Bij het starten gaat het lampje op het dashboard kort aan. Dan geen verdere actie, ook als ik bewust de riem niet om doe. Iemand enig idee. Moet deze functie soms apart worden geactiveerd?

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is dat opeens of altijd al zo geweest?

 

Waar je de gordel inprikt zit ongetwijfeld een microswitch. Wellicht is deze onklaar gemaakt (overbrugd) of blijft deze hangen als de fout recent is.

Link naar reactie
  • Administrator

Het kan ook zijn dat het gordelalarm “weg geprogrammeerd” is. Als dat zo is kun je het dus ook weer aan (laten) zetten, bijvoorbeeld met Carly, bij AVVR in Reeuwijk of bij de dealer. 

 

Je kunt je auto het beste eerst even (laten) uitlezen; dan zie je of er foutcodes zijn en waar precies.   Het is zonde om dingen te vervangen als je nog niet weet of ze wel stuk zijn.

Link naar reactie

Dank Allen. Ik heb de auto 1,5 jaar geleden in Duitsland gekocht. Nu pas realiseer ik me dat het niet werkt en kennelijk ook nooit heeft gewerkt.

Ik zal de auto eerst laten uitlezen. Nogmaals dank voor het meedenken. 

Link naar reactie

Ik denk inderdaad bewust uitgecodeerd door de vorige eigenaar. Er zijn ook mensen die een dummy inpluggen omdat ze per se zonder gordels willen rijden.

 

Het waarom ontgaat mij, gordels zijn heel veel belangrijker dan airbags e.d. bij een crash en maken vaak het verschil tussen leven en dood.

Link naar reactie

Als de stoelsensor is overbrugd of kapot is houdt dat in dat hij geen persoon detecteerd in de stoel en bij een eventuele aanrijding dus ook de airbags niet worden geactiveerd.

aangepast door maRRco
Link naar reactie

De werking van de airbags is niet afhankelijk van de stoelsensor. Dat zou veiligheidstechnisch een slechte zaak zijn. Het enige dat je bespaart is een paar euro’s voor een niet uitgeklapte airbag. De evt. schade doordat een airbag niet afgaat terwijl er wel iemand op die plek zit maar de stoelsensor dit niet gezien heeft is niet in geld uit te drukken.

 

Wat de stoelsensor wel doet is jou attenderen om de gordel te gebruiken. Dit levert de broodnodige punten op bij Euro NCAP.

Link naar reactie
3 uren geleden, maRRco zei:

....bij een eventuele aanrijding dus ook de airbags niet worden geactiveerd.

 

1 uur geleden, Ewout zei:

...niet afhankelijk van de stoelsensor.

Om voort te borduren op Ewouts antwoord: bij een defecte/overbrugde stoelsensor gaat het veiligheidssysteem er per definitie van uit dat de stoel bezet is.

In het slechtste geval betekent 't dat bij een aanrijding linksvoor de passagiersairbag(s) óók geactiveerd worden als daar niemand zit.

Link naar reactie
  • Administrator

^ precies dat.

 

Alle aftermarket koppelstukjes waarmee je de sensor overbrugt geven juist een permanente bezetting aan. 

 

Overigens heb ik recent foto’s gezien van een E85 met uitsluitend schade rechtsvoor, waarbij ook de bestuurdersairbag was geactiveerd. Mijn indruk is dus dat ze vrij snel allebei worden geactiveerd.

 

Als je passagiersairbag (nodeloos) afgaat kost je dat trouwens ook nieuwe dashboardbekleding. Als de zij airbags afgaan complete nieuwe deurpanelen. In beide gevallen zijn er scheurnaden onherstelbaar beschadigd. Als de bestuurdersairbag (nodeloos) afgaat kost je dat alleen een nieuw kapje voor op het stuur ... 

 

Maar (al) die extra schade maakt eigenlijk allemaal niet zo veel uit; de meeste E85s zijn toch total loss als de impact zo groot is dat er airbags afgaan ...

Link naar reactie
21 uren geleden, Ewout zei:

De werking van de airbags is niet afhankelijk van de stoelsensor. Dat zou veiligheidstechnisch een slechte zaak zijn. Het enige dat je bespaart is een paar euro’s voor een niet uitgeklapte airbag. De evt. schade doordat een airbag niet afgaat terwijl er wel iemand op die plek zit maar de stoelsensor dit niet gezien heeft is niet in geld uit te drukken.


Daar denken Amerikanen anders over: "As of 2011, the Environmental Protection Agency set the value of a human life at $9.1 million. Meanwhile, the Food and Drug Administration put it at $7.9 million — and the Department of Transportation figure was around $6 million."

Link naar reactie
22 uren geleden, maRRco zei:

Als de stoelsensor is overbrugd of kapot is houdt dat in dat hij geen persoon detecteerd in de stoel en bij een eventuele aanrijding dus ook de airbags niet worden geactiveerd.

 

maRRco, waarom zo'n stellige uitspraak? Kun je zeggen waar je dit op baseert? Want ik heb dit soort systemen ontworpen jaren geleden en kan me niet in jouw uitspraak vinden.

 

Alles wat safety gerelateerd is in de auto, is zo ontworpen dat er vrijwel altijd redundantie is, en dat defecten resulteren in de meest veilige toestand.

ISO26262 Functional Safety is een van de standaarden die gehanteerd wordt bij het automotive ontwerp van safety critical systemen zoals remmen, airbags en gordels.

Airbags worden getriggerd door o.a. een versnellingssensor en soms druksensoren in de deuren.

De standaard "stoelsensor" is een matje in je stoel dat alleen een aan/uit contact is voor je gordelmelding. 

Bij sommige auto's is er een geavanceerder stoelsensor systeem met krachtsensoren in de stoelbouten, die helpen om de timing van de airbag deployment te optimaliseren, Dat is in de VS op een gegeven moment een eis geweest (Ocuupancy Weight Sensing). Die sensoren bepalen het zwaartepunt van de persoon op de stoel, dus als je voorover leunt zal de airbag eerder afgaan dan wanneer je achterover leunt.

 

Als stoelsensoren niet-plausibele informatie geven, dan gaan de airbags alsnog af met de meest veilige/reguliere timing.

Link naar reactie

Bij mij is de sensor van de bijrijderstoel defect, helaas is deze nog niet leverbaar, volgens de dealer ziet hij hierdoor geen passagier en worden hierdoor bij een botsing de airbags niet geactiveerd.

Het zelfde geldt volgens de dealer ook voor de passagiersstoel.

Geeft hij geen alarmsignaal bij het niet dragen van de autogordel dan zou het signaal ook softwarematig uitgeschakeld kunnen zijn, dan werken de airbags uiteraard nog wel.

Link naar reactie
  • Administrator

Lekker veilig dan van de dealer om je er wel mee door te laten rijden als hij dat denkt. Niet echt wat je mag verwachten qua service bij een net nieuwe auto die qua prijs toch niet echt in het instapsegment zit ...

 

Maar dat ter zijde: de heersende menig hier is dus dat je dealer er naast zit. Dat is dan ergens nog een geruststellende gedachte.

Link naar reactie

Dat is dan het enige positieve, verder zetten mensen met verstand beter BREEMAN aan de kant.

De G29 is m'n 1ste auto die ik bij breeman heb gekocht, maar ik kan je nu al vertellen dat het ook de laatste auto is die ik daar gekocht heb.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.