Ga naar inhoud

Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's


Emi

Aanbevolen berichten

Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's

EU stemt voor verplichting rijhulpsystemen

Nieuwe auto’s in Europa moeten meer veiligheidssystemen aan boord hebben. Het Europees Parlement heeft hiertoe een wet goedgekeurd, die vanaf mei 2022 onder andere noodremsystemen, alertheidsbewaking, rijbaanassistentie en een snelheidsbegrenzer verplicht stellen.

Bron en meer: https://www.automobielmanagement.nl/zelfrijdend-vervoer/2019/04/23/eu-stemt-voor-verplichting-rijhulpsystemen/

aangepast door Emi
Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Volvo kwam pas ook met de mededeling dat ze hun auto's mogelijk willen voorzien van een begrenzer op 180km/h. Op zich zou ik daar geen moeite mee hebben, op de openbare weg hoef je ook niet (veel) harder te rijden lijkt me. En op de duitse Autobahn schiet je met 180 ook best lekker op toch ? :biggrin2:

Link naar reactie
  • Administrator

Zoals het artikel ook meldt is maar de vraag of het haalbaar is om alle gewenste maatregelen al in 2022 te verplichten. 

 

En het is natuurlijk spijitig als je vrijheid wordt beknot als je zoals de gemiddelde forumbezoeker echt van autorijden houdt, maar als je ziet wat je dagelijks op de weg tegenkomt, dan lijken me dit voor de appende / richtingaanwijzer aan = voorrang / ik hou alleen rekening met mezelf-meute allemaal hele nuttige maaatregelen. Ook met het oog op de onvermijdelijke vergrijzing een welkome ontwikkeling wat mij betreft.

Link naar reactie

^ wat mijn voorganger zei 😉

 

En daarnaast is er genoeg keus aan leuks dat níet vol zit met elektrieke kindermeisjes voor de autorijdpuristen onder ons... 

(zegt het forumlid waarvan 't jongste vervoermiddel uit 2001 stamt)

Link naar reactie

Iemand schreef dat dit de nekslag voor betaalbaar rijden kan zijn. Kleine autootjes worden zo steeds zwaarder en duurder. 

 

Wel jammer dat men steeds de toevlucht neemt tot anonieme maatregelen. Pak de mens nu gewoon eens aan! Waarom is dat zo eng?

Link naar reactie

Het aantal verkeersdoden stijgt weer behoorlijk, dus logisch dat er nagedacht wordt over maatregelen.

 

Sommige veiligheidssystemen vind ik ook gewoon handig. Adaptieve cruisecontrol bijvoorbeeld. Het zorgt voor heel ontspannen naar huis keutelen, op een gematigd drukke snelweg. Als het goed gebruikt wordt zou het bovendien een hoop ongelukken kunnen schelen die veroorzaakt worden door onvoldoende afstand houden. 

 

Met een goed werkende snelheidsbegrenzer heb ik ook niet zoveel moeite. Als die gekoppeld is aan de GPS zou je in Duitsland nog steeds door kunnen rijden. En als het simpelweg een harde grens op 180 is... ook prima. De lol van een snelle auto is toch vooral het acceleratievermogen. De keren dat ik per jaar harder dan 180 rijdt zijn op een hand te tellen.

 

En uiteindelijk is het sowieso een verloren strijd. Dan neemt de zelfrijdende, elektrische auto het over. Misschien kun je er dan eentje boeken waarvan het dak open kan en waarin je een toeristische route kunt laden, die-ie dan voor je rijdt.

 

 

Link naar reactie

Wel jammer dat men steeds de toevlucht neemt tot anonieme maatregelen. Pak de mens nu gewoon eens aan! Waarom is dat zo eng? ]

Dit alles heeft niets maar dan ook geheel niets met veiligheid te maken maar alles met economische factoren voor de industrie  (EU lobby ) . Zo dring je verplicht nieuwe technieken op die voor economische groei moeten zorgen.

Verouderde  systemen van anderen legaal blokkeren En de consument dient ze te af te nemen. Geen ontkomen aan.
En met alles veiligheid zit voor een groot deel in mensen zelf.
De meeste ongelukken gebeuren bij relatief lage snelheid., onoplettendheid of roekeloos gedrag.

Link naar reactie
  • Administrator

Heb al een snelheidsbegrenzer op mijn Z 😌, weet alleen niet waarom want over die 250km/h gaat die toch niet:cynical:

 

Maar zonder gekheid, ik vind het onzin tenzij het gekoppeld is aan de weg waar je rijdt. Bv op een 30 weg op bv 35 op een 60 weg 65 en een 80 weg 85 tevens de begrenzer hoger daar waar ingehaald mag worden. Dit zou dan gekoppeld kunnen worden aan een nav om zo te bepalen waar je rijdt echter zullen de updates van de nav regelmatiger (automatisch) uitgevoerd moeten worden. Denk dat dit in de toekomst wel werkelijkheid wordt...

Link naar reactie

Aan 1 kant vind ik het prima dat auto's een 180km/u begrenzer krijgen (zeg ik als genetisch geaarde snelheidsmaniak).

Maar ik vraag me af in hoeverre dat ook echt doden gaat schelen. Hoeveel verkeersdoden zijn er jaarlijks het gevolg van 180km/u rijden.

Ik zie veel meer in bijv een alcoholslot (en dan niet iets onhandig dat je elke paar minuten in een pijpje moet blazen, maar meer een hoogwaardigere technologie waarbij het stuur bijv. met en vingerdruksensor is uitgerust die dat monitord mocht de technologie zo ver zijn), of een snelheidsbegrenzer dat er bij scholen, speeltuinen en dat soort gebieden gemonitord wordt.

Dat zijn rigoreuze dingen, maar dan heb je wel de gebieden te pakken waar het echt telt, dus ook waar kwetsbare verkeersdeelnemers (voetgangers, en dan met name kinderen) meer beschermd worden.

 

En wat MNZ3m zegt zit natuurlijk ook een kern van waarheid in. Wanneer wordt wordt er aan de bestuurder zelf een hogere eis gesteld.

In de moderne wereld heeft men kennelijk het idee gekregen dat iedereen een rijbewijs moet kunnen krijgen. Zak je 5 keer, dan mag je bij het CBR het kneuzenexamen doen waar met een half oog dicht naar de rijvaardigheid gekeken wordt. Is dat verstandig?

Ook krijg je op een gegeven moment een kantelpunt dat mensen extreem veel op technologische veiligheidsfoefjes gaan vertrouwen en dat gaat denk ik ook ten koste van de oplettendheid en paraatheid van de bestuurder zelf.

Je ziet het nu al dat mensen gewoon in slaap vallen of totaal niet opletten in auto's die deels autonoom rijden en daardoor krijg je de domste ongelukken.

 

 

Of deze:

 

 

 

Allemaal voorbeelden waarvan je zou zeggen als iemand actief gereden zou hebben van:  "hoe kon je zo dom of blind zijn"

 

Het is nou eenmaal niet perfect. maar het mag al wel de weg op.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^ Ja ja ja. Er wordt wel eens gezegd dat je de airbag in het stuur eigenlijk moet vervangen door een dolk - dus bij een aanrijding krijg je dan een dolk in je gezicht. Daarmee ga je pas echt zorgen dat men voorzichtig rijdt...

 

Afijn, ik heb geen bezwaar tegen een harde grens van 180 km/u, maar ik denk inderdaad ook niet dat je er veel mee bereikt. Het wordt anders als de begrenzer gekoppeld is aan je GPS en de grens in de bebouwde kom dus niet bij 180 ligt, maar bijv. bij 70.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.