Ga naar inhoud

Weetjes


TonvanB
 Share

Aanbevolen berichten

Weetjes

De Z8 Alpina Roadster is een ontwikkeling die pas veel later is ontstaan. De BMW Z8 werd door de US markt ervaren als een harde stugge auto, waar je ook nog eens in moest schakelen. Deze geluiden kwamen bij BMW en de projektleider Onderstel ook door. Deze projektleider was toevallig ook nog eens de zoon van Burkhard Bovensiepen, de stichter en eigenaar van Alpina, die probeerde voet aan de grond te krijgen in de US.

Alpina besloot om een Z8 naar Amerikaanse specificaties te bouwen. Ze liepen al snel tegen het probleem op dat de S62 motor niet aan een automatische bak gekoppeld kon worden. De oplossing was om de motor die o.a. in de X5 lag in te bouwen. Deze motor was 100cc minder dan de Z8 motor en leverde 20 PK minder, hoewel het koppel hoger lag.

 

Aanvankelijk ( blijkt uit een brochure) zijn er 333 auto’s geplant, maar uiteindelijk werden het er 555. Er zijn er 450 naar de US geëxporteerd en 105 zijn hoofdzakelijk in Duitsland verkocht.

De US Alpina’s waren in feite gewone Z8-en, die alleen in de kleur titanium zilver en zwart uitgevoerd werden. Zij onderscheiden zich uiterlijk door 20 inch Alpina velgen, in de koetskleur gespoten spiegels, een plaquette tussen de stoelen met het productienummer (xxx/555) , meter met rijstand en blauwe meters. De auto’s hebben geen Alpina VIN.

De Europese Alpina’s zijn bijna allemaal in het Alpina blauw gespoten en hebben een luxe interieur van Alcantara gekregen. Bij de Europese auto's is de BMW VIN doorgekrast en een Alpina VIN is ingeslagen.

De meerprijs voor een Alpina was toentertijd 4500 euro. Achteraf geen slechte investering 😉

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator
1 uur geleden zei TonvanB:

... 

De meerprijs voor een Alpina was toentertijd 4500 euro. Achteraf geen slechte investering 😉

 

 

Dus FL 10.000 destijds? Dan nog valt dat inderdaad best mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

^ oh ja, ik zie nu ook dat de Alpina alleen aan het einde van de productiecyclus van de Z8 werd gebouwd. Weer wat geleerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Jammer dat er zo weinig Z8 activiteit is op dit forum. Wie o wie gaat voor een Z8 om deze hoek wat op te vrolijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe mijn best met de Alpina Roadster S, maar dat is wel van een heel andere orde.... 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels