Ga naar inhoud

Winterbanden aanschaffen


ReauLeau

Aanbevolen berichten

Winterbanden aanschaffen

Beste forumleden,

 

De winter komt er weer aan en ik wil graag tijdig de winterbanden hebben geregeld (in iedergeval gekocht). Momenteel zitten er zomerbanden op met de volgende specs:

voor: 17" 225/45 (continental)

achter: 17" 255/40 (continental)

 

Ik wil graag winterbanden op de huidige velgen laten zetten zodat ik voor de volgende zomer nieuwe velgen en nieuwe (betere) zomerbanden kan aanschaffen. Mij is verteld dat ik beter de maat 225 ook achter kan aanhouden voor de winter maar in hoeverre is dit eigenlijk mogelijk? Ik neem aan dat dit afhankelijk is van de velg. Zo ja, weten jullie hoe ik achter de velgafmetingen kan komen zonder de banden er eerst af te halen?

 

Groetjes,

 

Roeland

 

 

aangepast door ReauLeau
Specs waren verkeerd
Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Administrator

Hoi Roeland,

 

Dat weten wij! Als je bijvoorbeeld hier kijkt: http://felgenkatalog.auto-treff.com/, dan kun je ook op BMW type naar de (OEM leverbare) velgen kijken. Daar staat dan telkens ook een breedtemaat (in Js) bij. Als die voor en achter niet gelijk is (bijvoorbeeld 8J voor en 8.5J achter), dan heb je wat heet een breedset.

 

Als je daar dan voor en achter banden op legt in precies dezelfde maat, krijg je achter een enigszins "getrokken effect". De wangen van de band staan dan op de achtervelg immers wat verder naar buiten dan op de voorste velg (je krijgt zo je wilt een trapezium met een bredere kant onder in plaats van een rechthoek, of juist in plaats van een trapezium met een bredere bovenkant meer een rechthoek).

 

Nou moet je dat effect ook niet overdrijven; als er al verschil in zit, is dat  met OEM z4 17" velgen hooguit een halve inch / J, ofwel 1.27 cm. Als je weet hoe breed je huidige velgen zijn kun je met de stelling van pythagoras grofweg uitrekenen wat het getrokken effect is. Omdat je band twee zijwanden (wangen) heeft moet je daarvoor uitgaan van nog eens de helft van die 1.27 cm (0,635 cm dus). Afgezet tegen een wanghoogte van bijvoorbeeld een 225/45 band van (45% van 225=) 10,125 cm moet je dat effect ook niet overdrijven; dat is echt een heel minimaal verschilletje ...

 

Beetje cryptisch misschien hierboven en daarom een lang verhaal kort: ik zou me er niet al te sappel om maken.  

Link naar reactie

All,

 

Ik zit met dezelfde puzzel, wilde ook op mijn breedset 19inch winterbanden laten leggen maar ben er achter dat 19inch winterbanden extreem veel duurder zijn dan 17 of 18..!!

Dus nu maar op zoek naar een set, denk 18 inch anders zo'n andere uitstraling van de auto ineens denk ik bij 16 of 17 inch waar wat meer aanbod marktplaats in zit..

 

Maar ik neem bovenstaande kennis mee in gedachten, Maar waarom niet gewoon 2 verschllende maten winterbanden. aanschaffen die in lijn zijn met de huidige breedset  ?..

Wie kan mij vertellen of de E89 velgen ook op een E85 passen ??

 

 

Link naar reactie

Weet je zeker dat je die maten goed genoteerd hebt? Volgens wat er nu staat zijn je achterwielen een stuk groter in diameter dan je voorwielen...

Ik denk (en hoop) dat je dit bedoelt: 225/45R17 voor en 255/40R17 achter.

 

Voor winterbanden kun je beter een smallere maat aanhouden dan je zomerbanden, maar zoals hierboven genoemd hangt het ook van je velgen af in hoeverre dat kan. De winterset van mijn Z3 had zelfs banden van 205 breed maar daar waren de velgen ook naar.

Link naar reactie
  • Administrator

@MadMarky: 225 als breedtemaat rondom voor de winterbanden kan prima op een E85 hoor, heb ik zelf een aantal jaar naar volle tevredenheid mee rond gekard (ook op 17 inch velgjes).

 

@SchnitzeL: alles kan. Maar 19 inch is op een E85 wel excessief groot qua winterband. Als je vooral in Nederland rijdt met je winterbanden is het waarschijnlijk dat je vooral ijs en aangedrukte sneeuw tegenkomt als “echt” winterse omstandigheden. Dan kun je beter een smallere band hebben, want meer druk is dan meer grip...

Link naar reactie
Op 25-10-2018 om 15:23 zei 2.5si:

Hoi Roeland,

 

 een breedtemaat (in Js) bij.

 

Nou nou inspecteur , de breedtemaat word gegeven in inches hoor, en de J staat voor de vorm van het velgbed.

 

Wel even feitelijk correct blijven in de bewijsvoering hoor 😁

Link naar reactie
21 uur geleden zei SchnitzeL:

.

Wie kan mij vertellen of de E89 velgen ook op een E85 passen ??

 

 

Check www.bmwstylewheels.com dar kun je alles vergelijken en zo zien of het zou passen.

18 inch is ook veel makkelijker te vinden qua winterbanden tenminste als je wat breder kiest.

 

De vraag is ook een beetje wat je wilt, ga je voor het beste resultaat ga dan voor smallere banden .

Link naar reactie
  • Administrator
2 uur geleden zei sandere39:

Nou nou inspecteur , de breedtemaat word gegeven in inches hoor, en de J staat voor ...

 

Uiteraard. Toch staat er op de meeste sites bij breedte; een getal gevolgd door J. En bijvoorbeeld geen 7”/J. Dus in de praktijk wordt de aanduiding inch vervangen door J. Als je het dan moet uitleggen aan iemand die er wat minder van weet, kun je deze stap wat mij betreft dus best weglaten ... 😘

 

@Ewout: het ging mij om het einde van de post: 205 rondom.   225 rondom op een Z4 is prima voor een winterband.

Link naar reactie
14 uur geleden zei 2.5si:

 Toch staat er op de meeste sites bij breedte; een getal gevolgd door J.😘

 

Ja klopt wel ,maar die sites worden ook gemaakt door iemand die dezelfde vergissing maakt en dat word een soort van "gewoon" dus denkt iedereen (nja bijna)dat het zo word aangeduid .

Feitelijk is het ook niet fout want als je het leest zoals , de breedte maat (gegeven in inch zoals iedereen weet) en type J dan klopt het. punt is dat zo goed als elke velg voor personenauto,s een type J is dus deze J kun je net zo goed weglaten.

 

..

Ja het is maar een kleinigheid ik weet t ,waar maak je je druk om zou je zeggen , maar het begint ergens he? en voor je t weet loopt het uit de hand.

ineens hebben we het over V 6 in me bmw.....en dan is t klaar he 😁

Link naar reactie
Op 25-10-2018 om 21:38 zei MadMarky:

Weet je zeker dat je die maten goed genoteerd hebt? Volgens wat er nu staat zijn je achterwielen een stuk groter in diameter dan je voorwielen...

Ik denk (en hoop) dat je dit bedoelt: 225/45R17 voor en 255/40R17 achter.

 

Voor winterbanden kun je beter een smallere maat aanhouden dan je zomerbanden, maar zoals hierboven genoemd hangt het ook van je velgen af in hoeverre dat kan. De winterset van mijn Z3 had zelfs banden van 205 breed maar daar waren de velgen ook naar.

H'e Madmarky!

 

Je hebt helemaal gelijk. De maten stonden verkeerd genoteerd. Ik wil ook inderdaad een smallere maat aanhouden, maar in hoeverre is dat mogelijk met mijn velgen. Dat is nu het vraagstuk.

Link naar reactie
Op 25-10-2018 om 15:23 zei 2.5si:

Beetje cryptisch misschien hierboven en daarom een lang verhaal kort: ik zou me er niet al te sappel om maken.  

Beste 2.5,

 

Dat is een heel mooi verhaal wat je daar verteld! Op die website heb ik inderdaad mijn velgen gevonden. Namelijk de Styling 292

Ik neem aan dat ik op een 8,5J niet een 225 setje op kan zetten of wel?

 

Link naar reactie

Hier gelukt vandaag, set style 236  17inch aangeschaft.

uiteraard met andere banden dan op de foto 😉 winterbanden 225

 

Inderdaad echt heel andere uitstraling dan de 19inch, en de reactie die ik thuis kreeg was dan ook alles zeggend.:  ."ja mooi, de auto is veel vrouwelijker zo"... aaahhhh 😲

Alles voor de veiligheid

 

Dat het maar snel weer voorjaar mag worden !

style 236.jpg

aangepast door SchnitzeL
Link naar reactie
  • Administrator

@ReauLeau: ik zou dat wel aandurven hoor; voor zit er (met 8” (speciaal voor Sander geen J 😉) standaard 225 onder. Als je dat achter ook doet met 8.5” is het verschil vrij minimaal. 

 

Desgewenst kun je het verschil in hoogte dus zelf makkelijk narekenen met de stelling van Pythagoras.

Link naar reactie
4 uur geleden zei 2.5si:

Speciaal voor Sander geen J 😉)

Bijdehandje...

kijk hier voor het vergelijken van maten .

http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

 

en Hier : https://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/tyre-size-for-rim-size-width-calculator

Voor passing op verschillende breedtes in inches...voor J velgen (speciaal voor Maurits)

Link naar reactie
Op 27-10-2018 om 19:34 zei ReauLeau:

Beste 2.5,

 

Dat is een heel mooi verhaal wat je daar verteld! Op die website heb ik inderdaad mijn velgen gevonden. Namelijk de Styling 292

Ik neem aan dat ik op een 8,5J niet een 225 setje op kan zetten of wel?

 

Dat kan wel hoor, 8.5J icm 225 gebruik ik ook voor mijn voorwielen. Je moet natuurlijk een beetje opletten met stoepranden maar het past prima.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik ben nog steeds besluiteloos haha. Wel heb ik besloten voor 4 x 225mm te gaan maar nu is nog de vraag welke band het beste is.

 

Wat is jullie mening over de volgende banden?

 

Pirelli:

https://banden.autoweek.nl/pirelli/winter-sottozero-3/225-45-r17-94v-30935/

 

Michelin:

https://www.topbanden.com/goedkope-banden/winterbanden-michelin-alpin-6-225-45-r17-banden-personenauto-p563853.html?affilie=161232

 

Keuzes....

aangepast door ReauLeau
Link naar reactie

Eehm, je zegt dat je voor 4x255 gaat, maar je links komen uit op 225, dus make up your mind 😂

 

Trouwens heb ik sinds de aanschaf van mijn winterbanden via marktplaats, met Michelin erop, tot em met dit seizoen er plezier van.
Volgend winterseizoen moeten er nieuwe op.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Ik heb er Dunlops om liggen 225 breed op 17”. Heb vorig jaar en nu nog geen omstandigheden gezien die er toe doen, maar zo algemeen gebruik ben ik best tevreden. De grens is sneller bereikt natuurlijk maar ze reageren voorspelbaar.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • Administrator

^Vooral smaller. 16 of 17 inch zal niet zo'n enorm verschil uitmaken (wordt wat anders als je met 19 inch op een E85 door de sneeuw wilt ploegen)

 

Wat doe jij trouwens zoal met die trekhaak?.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 13-1-2019 om 14:14 zei 2.5si:

^Vooral smaller. 16 of 17 inch zal niet zo'n enorm verschil uitmaken (wordt wat anders als je met 19 inch op een E85 door de sneeuw wilt ploegen)

 

Wat doe jij trouwens zoal met die trekhaak?.

 

Smaller geeft iets meer druk op het contactoppervlak, ik heb zelf het idee dat ik daardoor net iets meer grip heb dan met 225 banden. Trekhaak is voor fietsendrager maar een kar gaat ook prima.. uiteraard afneembaar want echt fraai is het niet 😬

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.