Ga naar inhoud

Nieuwe einddemper


Kobus68

Aanbevolen berichten

Dit is de (rode pijl) middendemper neem ik aan?

 

Bestaat hier een vervangings/tussenpijp voor die ipv de middendemper kan worden geplaatst, en wat kan je dan verwachten kwa geluid icm een open eindemper?

 

 

 

 

einddemper md.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Ja hoor, daar zet de gemiddelde uitlatenbouwer zo twee pijpjes tussen. Zie hier: slijptolletje erin, dempertje er uit, pijpjes erin en gaan.

 

Het resultaat is leuk, maar niet oorverdovend. Reken dus op "wat" meer geluid dan je nu al hebt. Ik vind dat het het geluid van de einddemper in positive zin wat versterkt wordt zonder middendemper. 

Link naar reactie

Er zijn dus geen vervangingspijpen te koop zodat ik de middendemper zonder laswerk terug kan zetten.

 

Op zich heb ik al een lekkere brom hoor, maar soms zou ik net iets meer willen!

 

Misschien toch maar eens een gokje wagen. 

13062350_1016156028477391_8739472084095994645_n.jpg

Link naar reactie
Op 1-5-2018 om 19:17 zei Veloce:

Er zijn dus geen vervangingspijpen te koop zodat ik de middendemper zonder laswerk terug kan zetten.

 

 

 

Volgens mij zijn die er wel maar ergens moet natuurlijk de slijptol in het systeem gezet worden aangezien het 1 stuk is.

Je kan ook de middendemper verwijderen en er pijpjes tussenzetten met klemmoffen.

Zo zou je dus ook de middendemper terug kunnen zetten met die moffen. Dan heb je een lasvrije oplossing.

Link naar reactie
  • Administrator

Als ik het me goed herinner zit één kant van mijn vervangingspijpen geklemd of gebout en is alleen de andere gelast. Maar ik zal nog eens onder de auto kijken bij gelegenheid ...

 

Verder is dat niet wat Eisenmann bijvoorbeeld een "soundpipe" noemt? Maar ook daar zit laswerk aan volgens mij ...

Link naar reactie
2 uur geleden zei GuidoK:

 

Volgens mij zijn die er wel maar ergens moet natuurlijk de slijptol in het systeem gezet worden aangezien het 1 stuk is.

Je kan ook de middendemper verwijderen en er pijpjes tussenzetten met klemmoffen.

Zo zou je dus ook de middendemper terug kunnen zetten met die moffen. Dan heb je een lasvrije oplossing.

 

De middendemper er van tussen slijpen is de enige mogelijkheid ja, en eventueel terug plaatsen met klemmoffen is dan de enige mogelijkheid zonder te lassen. De twee pijpen rondom lassen is volgens mij ook geen pretje vanwege de grote warmte aan je bodemplaat. (brandgevaar)

Al met al is een middagje experimenteren niet te doen, de kans zit erin dat hij te luid wordt en of het geen mooi geluid is!

 

Ik zie er maar van af want mijn  Maxi-Tuner.com Edelstahl Sportauspuffanlagen einddemper  klinkt al erg fraai.

Link naar reactie
44 minuten geleden zei Veloce:

 

De middendemper er van tussen slijpen is de enige mogelijkheid ja, en eventueel terug plaatsen met klemmoffen is dan de enige mogelijkheid zonder te lassen. De twee pijpen rondom lassen is volgens mij ook geen pretje vanwege de grote warmte aan je bodemplaat. (brandgevaar)

Al met al is een middagje experimenteren niet te doen, de kans zit erin dat hij te luid wordt en of het geen mooi geluid is!

 

Ik zie er maar van af want mijn  Maxi-Tuner.com Edelstahl Sportauspuffanlagen einddemper  klinkt al erg fraai.

 

Die klemmoffen zijn waardeloos.

Ze gaan na verloop van tijd vaak los zitten en lekken wat een ellende.

 

Ik heb geen idee of jij ooit een uitlaat onder een auto hebt gelast.

Maar zo warm word het niet.

Tenslotte geef je telkens een klein lasje omdat het dun materiaal is en je er snel door heen gaat.

Link naar reactie

Als je het goed doet moet de uitlaat eraf om te lassen. Onder de auto tack je 'm alleen maar vast voor de pasvorm.

Een vakbekwaam lasser zal 'm namelijk lassen met backinggas,

 

3 uur geleden zei Jan-Willem:

 

Die klemmoffen zijn waardeloos.

Ze gaan na verloop van tijd vaak los zitten en lekken wat een ellende.

 

Dat hangt natuurlijk van de uitvoering af.

Bij mij zitten ze er al 5 jaar onder op een plek waar het ook nog behoorlijk heet wordt (net na de spruitstukken).

Maar die heb ik wel gemaakt op basis van een pijp die exact om de doorlopende pijp heenpast waarin ik aan beide uiteinden kleine slots heb geslepen en degelijke rvs klemmen.

Als je er voldoende aandacht aan besteed kan je een prima oplossing krijgen.

Link naar reactie

Een originele gebruikte uitlaat lassen met backing gas?

Door de troep aan de binnenkant kan je het niet eens lassen met tig daar zit verontreiniging in wat heel lastig schoon te maken is.

Ook is de BMW uitlaat geen zuiver RVS.

 

Een RVS uitlaat die gebruikt is kan je al niet meer lassen met tig vaak omdat er al teveel verontreiniging in het materiaal zit.

 

Mig Mag met RVS draad gaat prima mits de uitlaat delen mooi strak tegen elkaar zitten.

Als je het goed doet is de pijp gewoon glad van binnen.

 

 

Die klemmoffen heb ik alleen maar slechte ervaringen mee.

Ook met de juiste binnen diamter en netjes gemonteerd.

Ik las liever flenzen met 3 bout gaten aan de pijpen als het demontabel moet zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 3-5-2018 om 21:09 zei Jan-Willem:

Een originele gebruikte uitlaat lassen met backing gas?

Door de troep aan de binnenkant kan je het niet eens lassen met tig daar zit verontreiniging in wat heel lastig schoon te maken is.

Ook is de BMW uitlaat geen zuiver RVS.

 

Je slijpt de uitlaat door en je kan prima aan de binnenkant met een flappenschijfje en een stifttolletje de binnenkant schoonmaken waar je de las maakt.

Dat is 10 seconde werk. Sowieso is het goed om dat te doen, ongeacht welk lasproces je gaat gebruiken.

Ook de term 'zuiver RVS' bestaat natuurlijk niet. Je hebt talloze soorten rvs en ook de bmw uitlaat is er 1 van. Naar mijn ervaring is het 304 of iets wat er tegenaan ligt, dat moet ook wel omdat het anders niet goed te bewerken is.

Het is allemaal prima te doen, ook met TIG.

In theorie zou je ook met Mig backing gas moeten gebruiken omdat je natuurlijk éénzijdig aan het lassen bent op een rvs buis. Het wordt vaak niet gedaan omdat mig sneller is, maar er bestaat natuurlijk gewoon een risico dat de binnenkant toch begint te oxideren, en als je niet kan inspecteren of nawerken (wat natuurlijk het geval is als je middenin een uitlaat er een stukje vast tussenzet) neem je een risico. Maar goed, alles wat met auto onderdelen te maken heeft staat natuurlijk wel een stukje lager dan echte industriele producten (machinebouw, offshore, dat soort zaken)

 

Boutflenzen of Vbands kan je natuurlijk ook erop lassen, maar het ging natuurlijk om een lasvijre oplossing. En een mof is natuurlijk verstelbaar.

Ik weet iig uit ervaring dat het lekvrij kan omdat ik dat op 2 plaatsen heb, en da's toch een uitlaat waar 380pk doorheen gaat dus de nodige druk, hitte etc. Maar dat zijn natuurlijk niet de halfords mofjes uit het rek, maar dingen die ikzelf heb gemaakt uit hoogwaardige materialen. Volledig lekvrij en vast als een huis. Het staat of valt allemaal met het ontwerp en de toegepaste materialen. 3 bout flenzen kunnen ook lekken als de pakking ertussen ruk is. Ook daar moet je op de kwaliteit letten.

 

Maar ik vraag me af of er genoeg ruimte is om te lassen met de uitlaat gemonteerd bij de z4.  Ik heb nu zelf natuurlijk een veel grotere buisdiameter, maar volgens mij is er maar iets van 4-5cm ruimte boven de buis voordat het hitteschild begint. Knap om daar een gecontroleerd smeltbad te krijgen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
21 uur geleden zei GuidoK:

, maar er bestaat natuurlijk gewoon een risico dat de binnenkant toch begint te oxideren, 

 

Maar ik vraag me af of er genoeg ruimte is om te lassen met de uitlaat gemonteerd bij de z4.  Ik heb nu zelf natuurlijk een veel grotere buisdiameter, maar volgens mij is er maar iets van 4-5cm ruimte boven de buis voordat het hitteschild begint. Knap om daar een gecontroleerd smeltbad te krijgen.

 

Dat is precies de reden dat ik er vanaf zie, en om het hele spul de demonteren voor het lassen zie ik ook niets in, zit je ook nog met roest waarop hij vroeg of laat breekt!  

Link naar reactie

Roest op je uitlaat en breken zal wel meevallen. Het wel allemaal RVS, dus die roest is oppervlakkig; komt door de hitte. Vliegroest bij wijze van spreke.

Maar demontage kan lastig zijn als ie er nog nooit afgeweest is, met name bij de spruitstukaansluitingen kunnen de bouten vast en weggecorrodeerd zijn (zijn namelijk stalen bouten), dus moet je met een brander aan de slag.

En je hebt natuurlijk een brug nodig om de uitlaat eronderuit te meubelen.

Maar als de bouten bij de aansluiting met het spruitstuk al een keer los zijn geweest is het demonteren van de uitlaat niet zo heel veel werk als je auto eenmaal op de brug staat.

Link naar reactie

Ja ik dacht in het begin ook dat het geen rvs was omdat er toch roestvorming komt, maar dat is eigenlijk alleen wat aan de buitenkant wat oppervlakkig is. Vooral laspunten op de einddemper en middendemper etc roesten. Dat heeft met het lasproces te maken en dat lasrupsen naderhand waarschijnlijk niet gepassiveerd worden (kost natuurlijk weer extra geld). Maar ik heb nog nooit gehoord dat een deel van het uitlaatsysteem echt doorgeroest was.

Link naar reactie
Op 4-5-2018 om 22:11 zei GuidoK:

Je slijpt de uitlaat door en je kan prima aan de binnenkant met een flappenschijfje en een stifttolletje de binnenkant schoonmaken waar je de las maakt.

Dat is 10 seconde werk. Sowieso is het goed om dat te doen, ongeacht welk lasproces je gaat gebruiken.

Ook de term 'zuiver RVS' bestaat natuurlijk niet. Je hebt talloze soorten rvs en ook de bmw uitlaat is er 1 van. Naar mijn ervaring is het 304 of iets wat er tegenaan ligt, dat moet ook wel omdat het anders niet goed te bewerken is.

Het is allemaal prima te doen, ook met TIG.

In theorie zou je ook met Mig backing gas moeten gebruiken omdat je natuurlijk éénzijdig aan het lassen bent op een rvs buis. Het wordt vaak niet gedaan omdat mig sneller is, maar er bestaat natuurlijk gewoon een risico dat de binnenkant toch begint te oxideren, en als je niet kan inspecteren of nawerken (wat natuurlijk het geval is als je middenin een uitlaat er een stukje vast tussenzet) neem je een risico. Maar goed, alles wat met auto onderdelen te maken heeft staat natuurlijk wel een stukje lager dan echte industriele producten (machinebouw, offshore, dat soort zaken)

 

Boutflenzen of Vbands kan je natuurlijk ook erop lassen, maar het ging natuurlijk om een lasvijre oplossing. En een mof is natuurlijk verstelbaar.

Ik weet iig uit ervaring dat het lekvrij kan omdat ik dat op 2 plaatsen heb, en da's toch een uitlaat waar 380pk doorheen gaat dus de nodige druk, hitte etc. Maar dat zijn natuurlijk niet de halfords mofjes uit het rek, maar dingen die ikzelf heb gemaakt uit hoogwaardige materialen. Volledig lekvrij en vast als een huis. Het staat of valt allemaal met het ontwerp en de toegepaste materialen. 3 bout flenzen kunnen ook lekken als de pakking ertussen ruk is. Ook daar moet je op de kwaliteit letten.

 

Maar ik vraag me af of er genoeg ruimte is om te lassen met de uitlaat gemonteerd bij de z4.  Ik heb nu zelf natuurlijk een veel grotere buisdiameter, maar volgens mij is er maar iets van 4-5cm ruimte boven de buis voordat het hitteschild begint. Knap om daar een gecontroleerd smeltbad te krijgen.

 

Ik ken lassers die het nog met minder ruimte kunnen.

Maar daar ben ik er niet 1 van haha.

 

Je kan wel makkelijk iets meer ruimte krijgen aan de bovenkant wanneer alle ophangpunten van de uitlaat af zijn.

Nadat de bovenkant dan gelast is alles weer netjes ophangen en de rest af lassen.

 

20 uur geleden zei Veloce:

 

Dat is precies de reden dat ik er vanaf zie, en om het hele spul de demonteren voor het lassen zie ik ook niets in, zit je ook nog met roest waarop hij vroeg of laat breekt!  

 

 

Haha dat is echt onzin, dan zouden van alle auto's de uitlaten uit elkaar vallen.

Roest is het grooste probleem bij een uitlaat systeem.

 

BMW heeft goed materiaal gebruikt als je dat last met RVS lasdraad gaat het daar echt niet roesten of breken.

 

Wanneer de uitlaat ergens breekt heeft dat vaak te maken met slechte ophangrubbers of teveel spanning.

 

 

Link naar reactie

Tussenpijpjes, te verkrijgen met/zonder balanspijp. 

 

20150513_000840_zpsjgos4ydo.jpg~original

 

Voor zover ik me weet ter herinneren destijds aan 1 kant doorgeslepen en aan 1 kant los te bouten.  

 

20150513_114153_zpsfzxyg429.jpg~original

 

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

Hmm, vreemd. Om het photobucket gef&*) te omzeilen eerst m'n eigen foto's weer gedownload, geupload en ze zelfs in 't topic zien staan terwijl er nu zo'n )*&) logo staat... :angry:  zou ik dan toch 't linkje gepaste hebben?  whatever.....  de truc met ~original werkt ook goed up: Tnx. 

Link naar reactie
Op 7-5-2018 om 00:19 zei Shoveltje:

Tussenpijpjes, te verkrijgen met/zonder balanspijp. 

 

20150513_000840_zpsjgos4ydo.jpg~original

 

Voor zover ik me weet ter herinneren destijds aan 1 kant doorgeslepen en aan 1 kant los te bouten.  

 

20150513_114153_zpsfzxyg429.jpg~original

 

 

Met balans pijp is wel belangrijk, het liefst een X-pipe dat geeft nog meer vermogen.

 

Hier een heel interessant stukje over uitlaat systemen.

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.