Ga naar inhoud

Bluetooth inbouwen in Z4 E85 2003


Aanbevolen berichten

Bluetooth inbouwen in Z4 E85 2003

Goedenavond,

 

Ik ben in het bezit van een BMW Z4 waarin geen navigatie/ telefoon aansluiting of dergelijke in zit maar wel HIFI pro, maar sinds een week heb ik een origineel Z4 stuur met knoppen die Roodkapje voor mij heeft ingebouwd, de radio werkt perfect en de knoppen werken, super blij mee!!

 

Maar ik zou graag een Bluetooth verbinding willen hebben dat als ik instap en start dat dan automatisch mijn telefoon verbinding maakt ( Iphone 7 plus ). Dat ik middels de knoppen op het stuur kan bedienen, wat er dan ook te bedienen valt aan de telefoon...... Muziek op mijn telefoon zou ik ook graag willen afspelen. Ik heb nu een Ipod kabel lopen vanaf mijn radio naar mijn dashboard kastje en heb hier een Ipod op aangesloten, graag zou ik deze Ipod dan ook weer aan willen sluiten.

 

Nu heb ik hier al een hoop gelezen over de Dension GT BT Bluelite..... maar kom er niet echt uit, is deze dan ook geschikt voor hetgeen ik graag zou willen of heb ik een ander type nodig. De Radio die er nu in zit is een "BMW Business CD". 

 

Sorry dat ik deze vraag stel aangezien er al een hoop over te vinden is hier, maar helaas kom ik daar niet uit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

 

Gr.

Ed

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb in mijn E89, de Kufatec Fiscon, deze reageert ook op mijn display, stuurwielbediening en Idrive.

Lijkt erg origineel en laat ook Muziek streamen toe. Weet niet of deze er ook voor de E85 is.

ZWENNES in den haag heeft deze

 

Link naar reactie

Gisteren de Dension Gateway lite BT gekocht en vanmiddag begonnen met inbouwen. het is idd plug en play alleen bij mij werkt het op een of andere manier niet....

Ik kan kan mijn mobiel koppelen met Bluetooth alleen als ik word gebeld dan gaat het geluid niet uit/zachter van de radio en mijn mobiel hoor ik overgaan. Ik zie wel PHONE in mijn display staan van mijn radio. Ook uitgaande gesprekken werkt niet.....

Ik moet op MODE drukken en naar CD gaan op het moment dat ik gebeld wordt, maar als ik dat doe maakt het geen verschil....

 

iemand een idee?

 

 

Link naar reactie


In mijn vorige Z4 E85 had ik ook een Dension BT GW lite. Voordeel is bellen, streaming Audio en weergave van MP3 tag op de orginele radio.

Call opnemen met pijltje omhoog rechts op het stuur maar... je kunt dit alleen doen in de Gateway modus van de radio. Je moet de radio dus op Externe aansluiting zetten met de MODE knop anders werkt het niet, volgens mij is dat dezelfde stand die wordt gebruikt voor de CD wisselaar.

 

Het geluid van de Dension komt namelijk via AUX GW binnen, Als je gewoon de radio aan hebt dan zie je wel de oproep in de display maar je hoort de beller niet.

 

Als je de radio ook wil gebruiken om de naam van je MP3 weer te geven dan moet je 2 dingen doen:

- radio in TXT modus zetten. als je wil weten hoe dan kan ik het nog wel ergens opzoeken.

- de MP3 TAG aanpassen, Dension stuurt namelijk alleen het TITLE veld naar de radio, niet de artiest, cd of volgnummer info. Hiervoor zijn programmatjes om de MP3's aan te passen, veel werk maar leuk als je het op de radio ziet scrollen.

 

Als je meer wil weten hoor ik het wel.

Link naar reactie
6 uur geleden zei PVe:

 

Het geluid van de Dension komt namelijk via AUX GW binnen, Als je gewoon de radio aan hebt dan zie je wel de oproep in de display maar je hoort de beller niet.

 

 

 

Kan zo'n dension het telefoongedeelte niet schakelen zoals een normale carkit dat doet?

Dus op de telefoonpin van de radio achter een hoog signaal geven (mutesignaal) en de audio via de telefoon-in sturen?

Zo doet een normale aftermarket carkit dat en de z4 radio heeft daar gewoon de mogelijkheid voor (net als vrijwel elke andere autoradio).

Een normale carkit mute gewoon alle signalen en stuurt het telefoonsignaal via een aparte ingang (of een externe speaker)

 

Dus via onderstaand plaatje pin 10/11 van het A blok (ik weet niet wat je allemaal met pin 9/12 van het c blok kan

img-mt-4492629479660296608-bm54-pinout-b

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
16 uur geleden zei GuidoK:

 

Kan zo'n dension het telefoongedeelte niet schakelen zoals een normale carkit dat doet?

Dus op de telefoonpin van de radio achter een hoog signaal geven (mutesignaal) en de audio via de telefoon-in sturen?

Zo doet een normale aftermarket carkit dat en de z4 radio heeft daar gewoon de mogelijkheid voor (net als vrijwel elke andere autoradio).

Een normale carkit mute gewoon alle signalen en stuurt het telefoonsignaal via een aparte ingang (of een externe speaker)

 

Dus via onderstaand plaatje pin 10/11 van het A blok (ik weet niet wat je allemaal met pin 9/12 van het c blok kan

img-mt-4492629479660296608-bm54-pinout-b

 

 

 

Nee, dat doet hij niet. Dat komt namelijk door het feit dat de Dension als een CD wisselaar aan de radio hangt en niet als een telefoonuitbreiding. Als je via BT muziek afspeelt vanaf je telefoon of als je vanaf je USB muziek afspeelt dan hoor je direct het telefoon geluid. Je kunt niet alles hebben he als je de OEM Business CD radio wil blijven behouden. Ik vond het al heel wat dat hij MP3 Tags kon weergeven. Compromis.

Link naar reactie

^apart.

Ik heb eens op de site van dension gekeken en het lijkt erop alsof de gateway Pro BT dat wèl kan. In de manual staat dat je daarmee ook de telefoonknoppen kan gebruiken. Maar het blijft wazige zaak. De handleiding is matig van al die apparaatjes.

 

In de gebruikershandleiding van van die Gateway lite BT staat wel dat hij bijv. het radiogeluid kan muten, dat je dan de mute kabel moet aansluiten. Zo hoor je tijdens dat de radio aanstaat dat iemand belt (geluid valt weg). Of dat het veel gebruiksvriendelijker maakt weet ik niet.

Link naar reactie

Goedemorgen,

 

ik ben gisteren er weer mee bezig geweest maar helaas zonder resultaat. Ik heb het apparaatje gekocht bij Circuit Romeijn en deze gaan ‘m vrijdag inbouwen...ik was er klaar mee. Helaas geen plug en play voor mij en ik ben helaas niet zo handig/technisch dat ik het zelf kon....

 

bedankt allemaal voor het meedenken!!!

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Goedemorgen,

 

Ik ben ook op zoek naar een mogelijkheid om muziek van de telefoon in goede kwaliteit in de auto af te spelen. Mijn Z4 heeft de business radio met Hifi Pro DSP. 

 

Klopt het dat ik de Dension dan helemaal kan vergeten? Dit lijkt uit bovenstaande reactie zo te zijn...

 

Zijn er mogelijkheden om in een auto met DSP toch bluetooth muziek voor elkaar te krijgen?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Dag Cor,

 

Bedankt voor je link. Ik heb vanavond de CD-wisselaar uitgebouwd en deze heeft een COAX aansluiting, dus een DSP versie. 

Zojuist via Motrade de GROM BMW-MINI BT3 interface gekocht inclusief de adapterkabel voor DSP. 

 

Ruim 200 euro maakt het niet goedkoop maar volgens mij zijn er niet meer opties. 

 

Gr. Juriaan

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.