Ga naar inhoud

Z3M velgen op Z3 coupe


Diesel330
 Share

Aanbevolen berichten

Z3M velgen op Z3 coupe

Beste Z-forumleden,

 

Sinds 2 maanden ben ik de gelukkige bezitter van een Z3 coupe (2,8 aut, bj 2000). Deze heb ik uit Duitsland gehaald en de bedoeling is dat ik de coupe als tweede auto ga gebruiken naast mijn motor.

Met de winter in aantocht wil ik toch een set winterbanden aanschaffen. Nu zag ik op e-bay DE een mooie set Z3M styling 40 velgen met de maten 7,5x17 en 9x17. Deze set zou ik als zomerbanden willen gebruiken en op de oude set (16") winterbanden monteren.

Ik kan nergens vinden of de Z3M velgen  gewoon op mijn coupe passen. De velgen voor zullen geen probleem denk ik met een ET-waarde van 41, de velgen achter hebben een ET-waarde van 8 en daar heb ik mijn twijfels over.

Iemand ervaring met zo een set op een coupe?

Gaat dit de rij-eigenschappen beïnvloeden?

Heb ik spacers nodig? (als het past, past het het. wil niet dat wielen uitsteken)

Heb ik andere wielbouten nodig?

Gaat de boel niet aanlopen?

Zie jullie reacties tegemoet, alvast bedankt.

 

Groet,

 

Diesel 330

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 10
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

M-wielen op een non-M passen maar op één nogal ingrijpende manier: (laten) uitrollen van je achterste wielkasten.

 

’t Probleem is namelijk niet dat je wielen te weinig naar buiten gaan komen, maar te veel... 

(een M heeft een achteras met minder ‘spoorbreedte’ dan een non-M)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, dat verklaart ook de extreme ET waarde achter. Ga verder zoeken naar een set en moet me dus houden aan de ET waarde 46 +/_ 10%.. Wil niet de boel aanpassen maar het zijn mooie velgen.

Voor de liefhebber, ze staan op E-Bay DE voor €999 met redelijke banden, zwart gespoten.

image-2017-10-30.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Bedank voor de link maar ik heb wat alternatieven op het oog. 

Blijft toch een aardige ingreep als het al kan en misschien moeten deze typische velgen toch behouden blijven voor een M.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2017 om 21:43 zei Jan-Willem:

Ik weet niet of er genoeg materiaal is om de et waarde aan te passen.

Maar vaak doen ze dit wel bij zaken die velgen restauren.

 

http://www.velgen.nl/afdraaien/

 

Foei! Dat gaan we toch niet doen met M-producten! :->

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Ik zou zeggen: dat gaan we sowieso niet doen. Die dikte van het velghart is er niet voor niks. Daar zit je contact met de weg vast aan je auto.

 

Vraag je even af hoe het afloopt als de lokale afdraaigigant (onbedoeld)  net wat teveel afdraait en jij daar rijdend achter komt (doordat je velghart niet meer vast blijkt te zitten op de wielnaaf, of je velghart wel maar de rest van de velg niet). :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

^ dat het veilig is blijft een aanname natuurlijk. Ze testen het effect van hun werk niet, laat staan onder extreme omstandigheden.

 

Ik denk ook niet dat de gemiddelde velg afdraaier op dit punt garantie zal durven geven, maar dat is dan weer een aanname van mij ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er genoeg vlees op zit zou ik het wel aandurven.

Al is het in die geval wel erg veel.

 

Kijk voor de gein is hoeveel bedrijven dit doen, als het niet veilig zou zijn zouden er veel bedrijven ook niet aan beginnen.

Als er wat mis gaat kan je de tent sluiten.

 

Als er maar genoeg vlees achter de gaten van wielbouten zit om de velg goed tegen de schijf aan te trekken.

 

Bij veel universele velgen zoals compomotive word dit bewust dik aan gehouden zodat de velg bijna altijd naar de gewenste ET waarde aangepast kan worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

^ Dat is toch wel appels met peren vergelijken.

 

Een BMW velg is nou juist niet universeel. Bij BMW velgen liggen de bouten al verzonken in het gat. Het gat loopt dan ook nog eens deels taps toe. Het “rechte” deel van het gat is hooguit 1 a 1,5 cm. Wellicht valt er achterop het hart ook nog wat winst te halen, maar je moet ook iets fatsoenlijks overhouden.

 

Dat lukt je gelet op de geringe dikte van het gat bij BMW velgen sowieso al mauwelijks als je meer dan een paar mm zou willen.  Bij 46-8 = 38 mm verschil hou je eenvoudigweg geen hart meer over ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels