Ga naar inhoud

Druppellader: welke?


Gundun

Aanbevolen berichten

Binnenkort zal de Z3 naar zijn winterberging gaan. Ik heb aangevraagd aan de eigenaar van de staanplaats als ik een druppellader kan gebruiken.

Ik heb ook een beetje rondgekeken van welke druppellader heeft de beste rapport prijs-prestaties...jij kan van alles vinden, ook van 15€ maar volgens mij zijn de Ctek de beste voor onze auto's.

 

Nou, zij aanbevelen de MXT3.6/3.8 of de 5.0...het prijsverschil varieert, maar het is altijd rond de 30€ tussen de twee (70€ de eerste, 100€ de tweede).

 

Heeft iemand ervaring met een van deze twee modellen samen met de Z3? Ik zou liever de goedkoopste hebben: in Italie gebruik ik een van 19€ voor mijn Vespaatje en tot nu heeft uitstekend gewerkt.

 

Alvast bedankt voor jullie meningen

Link naar reactie

Bedankt Pim!

Deze zou ook een quick-connect aansluitingkabel hebben, toch? (zo kan je de twee M8 ringen verbindend aan de batterij laten liggen en een steker hebben voor een snelle koppeling)

 

Aangezien dat ik de eigenaar van de berging moet extra betalen, weet je ongeveer hoeveel is de jaarlijkse verbruik? Ik reken minder dan 10€

Link naar reactie

De accu-connectoren zit inderdaad met een stekkerverbinding aan de lader zelf.

Als ik 't me goed herinner heeft Ctek meerdere 'hulpstukken' die op die stekker passen.

 

Verbruik: Ctek claimt +/- 50 Watt/dag (18.25 kWh/jaar) voor het onderhouden van een jonge accu.

Bij een rekenprijs van €0.25/kWh kost je dat een weerzinwekkende € 4.56 per jaar!

 

Schijnbaar kosten ze 70 Euro bij Amazon, even doorzoeken loont...

  • Like 1
Link naar reactie

Heb ook een Ctek MXS 5.0, ( plm € 80,--) inderdaad een connector kabel voor direct op de accu waarvan de stekker naar de lader netjes met een dopje dicht gaat (dit deel blijft dus aan de accu in de auto achter). Er wordt een tweede connector kabeltje mee geleverd met 'accuklemmetjes' zodat je ook een losstaande accu kunt opladen, zonder je kabel die in de auto is gebleven te hoeven demonteren.

Lader kent verschillende laadkarakteristieken voor verschillende accu typen en een soort boost functie, om een accu weer wat op te peppen. Dat laatste staat goed in de gebruiksaanwijzing, maar of het ook daadwerkelijk van invloed is op je accu weet ik niet.

  • Like 1
Link naar reactie
45 minuten geleden, vester86 zei:

...behalve het formaat zijn de accu's hetzelfde, en de druppelladers dus ook

Ik neem aan dat je bedoelt dat er een relatie is tussen capaciteit van je accu en je druppellader?

 

Fabrikanten geven per model lader aan wat voor accu-capaciteit die aankan. Voor een motoraccu van hooguit enkele tientallen Ah's kan je volstaan met een lichte lader; voor een pak-em-beet 120Ah-accu uit een zware personenauto of een diesel heb je meer nodig. De Ctek kan 110Ah (bij volledig lege accu) tot 160Ah (voor druppelladen) aan, voldoende voor de meeste personenauto's. 

 

De meest verkochte Optimates gaan tot 50Ah accucapaciteit, onvoldoende voor een PKW der Z-Reihe. Maar: Optimates modellen 5 of hoger ondersteunen wel degelijk auto-accu's en ontlopen de Cteks nauwelijks in prijs.

 

Voor de OEM-liefhebbers: BMW biedt zélf ook druppelladers, maar dat zijn niets meer dan ordinaire Cteks met een BMW-sticker erop... :sFun_whistle:

Link naar reactie

Ik laat mijn wagen niet graag aan de stroom hangen  ( en zeker niet met van die blokjes die zoude kunne branden in of bij de wagen !

 

Dus :

ik gebruik in de winter de porsche druppellader (foto)

deze kan je zeer makkelijk via de sigarettestekker gebruiken ..

 Ik steek deze 3 /4 dagen in per maand en klaar .

en het blokje hangt gewoon tegen de muur ( ver weg van de wagen)

in mijn ogen de makkelijkste & veiligste lader :guitar:

 

 

 

 

 

image.jpg

aangepast door Larsy
Link naar reactie

Bedankt allemaal! :D

Volgens de suggestie van de meeste forumleden heb ik net een MXS 5.0 gekocht van de Duitse Amazon: (70€ is de goedkoopste dat ik kon vinden)

 

De eigenaar van de berging heeft zonnepanelen en de blokjes zijn dichtbij de Z3. Ik zal ook de sigarettenaansteker kabel kopen.

 

Groetjes!

S

aangepast door Gundun
Link naar reactie

Voor het geval dat er nog andere mensen een acculader zoeken:

Ik heb een acculader/druppellader van Movecare, zijn eens in de zoveel tijd in de aanbieding bij de Aldi voor (ik dacht) €30. Ze zijn processorgestuurd, kan tot 4A laden en speciaal druppel-laadprogramma voor de winter.

Op marktplaats staat hier zo'n zelfde te koop voor €16

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb ook een MSX 5.0, alleen is de wijze van aansluiten nog niet geheel helder ondanks de items die ik hierover gelezen heb. Wat is nu het bezwaar om (bij een E89) de lader direct op de accu-polen aan te sluiten i.p.v. de polen in de motorruimte. ??

Is de originele BMW Varta accu in de E89 een zg. AGM accu of een normale? Welke moet ik instellen?

Link naar reactie

Bij de de MSX 5.0 worden twee connector kabeltjes geleverd. Eentje met klemmetjes die je zo op accupolen kunt klemmen en dus ook onder de motorkap aan de aansluitingen daar. Het andere kabeltje heeft oogjes op het eind i.p.v. de klemmen. Ik heb die kabel direct aan de accuklemmen op de accu achterin gemonteerd. Dit kabeltje is netjes van een in kunststof gevat stekkertje voorzien dat je met een rubber dopje kunt afsluiten. Geen kortsluiting dus door dit stekkertje als je da lader af koppelt. Lader afkoppelen dopje op het stekkertje en kabeltje naast de accu duwen; lader in het bijgeleverde zakje en klaar is .....

Of je een AGM accu in je E89 hebt, daar weten andere forum leden wellicht meer van; @sandere39wellicht

Link naar reactie

Ik ben er inmiddels achter dat ik een AGM accu heb van 70 Ah.

waar ik mee zit is dat je op verschillende fora kunt lezen dat BMW gebruikt maakt van IBS een electronisch systeem die het gedrag en conditie van de accu registreert.  Als je direct op de polen zou laden dan raakt dit in de war.

Anderen weerspreken dit weer, dus ik vraag mij af wat juist is.

Link naar reactie

Ik heb een E85, en daarbij merk ik geen enkel probleem met het laden direct aan de accu. Er zijn er ook die laden via de aansteker aansluiting (geen ervaring mee).

De aansluiting onder de motorkap is m.i. van groot belang om -indien de accu leeg is geraakt- de wagen weer te starten door gebruik te naken van startkabels en hulpaccu. De elektronica in de auto zou deze actie zo beter overleven meen ik begrepen te hebben.

Link naar reactie

E85 is anders dan de e89.in het instructieboekje kun je lezen waar je laden moet,de e89 heeft idd een systeem waarbij de conditie van de accu meegenomen word in het laadproces van de dynamo

als je dan de lader direct op de accu aansluit dan denkt het systeem dat de accu beter is dan deze in werkelijkheid is en past zijn laadprocedure erop aan.

 

het gebruik van de aansluitpunten in de motorruimte is dan en betere optie,om de auto met en hulpstartaccu of startkabels en een tweede auto te starten is het denk ik ook een voordeel dat de kabels naar de startmotor dan korter zijn en er minder verlies is .

 

Link naar reactie

Het laadproces van de dynamo speelt geen enkele rol bij het laden van de accu d.m.v. een druppel lader. De auto staat namelijk stil en er wordt dus niet geladen via de dynamo. De lokatie waar je de druppel lader aansluit is persoonlijk en op de voor de gebruiker de meest handige locatie. En volgens mij is  in motorruimte  of eventueel via de aansteker aansluiting de voor de meeste gebruikers de meest handige locatie. De overige direct op de accu is alleen mogelijk met enig sleutelwerk en voor het druppelladen niet echt zinvol of handig.

Verder zij er elektronische druppelladers welke het laadproces kunnen aanpassen aan het type accu en of de laadtoestand qc conditie van de accu. Een gewone druppel lader volstaat voor de meeste accu's en een MXS 5 .0 van Ctek is een prima ding.

Verder niet teveel geld daar aan uitgeven en indien je twijfelt aan de kwaliteit van je accu dan moet je hem maar vervangen of voor de winter bij regelmatig auto gebruik of na de winter in het mooi weer seizoen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Misschien niet het juiste topic, maar het heeft er wel mee te maken, er schijnt een schakelaar te zijn waarmee je, direct op de plus of minpool van de accu de stroom naar de auto kan afsluiten. Op mijn mg heb ik een massa schakelaar en die voorkomt ontladen via lekstromen, niet geheel ongebruikelijk bij een mg, van de accu.

 

Voor de z3 valt het ontladen wel mee, zeker als het alarm niet aanstaat, maar als ik langer weg ben dan zou het wel lekker zijn om de accu los te koppelen. Je kan natuurlijk de min pool loshalen met een steek sleuteltje, maar dan ben ik eigenlijk te lui voor. Mooier is als ik op de pool iets kan omzetten. Ik weet dat die dingen er zijn, ik weet dat de radio z'n zenders kwijtraakt en via de code (die ik weet) opnieuw gestart moet worden.

 

Een druppellader is geen optie omdat ik geen stroom in de parkeergarage heb. 4 weken gaat nu prima, maar ik weet niet wat tie doet na 8 weken. Bij de MG werkt het prima (ook diefstal beveiliging), ook na die vier maanden, accu verliest vrijwel niets. Wel ligt daar een aparte min kabel voor het radio geheugen, maar die vreet geen stroom.

 

Kortom, wie weet of die dingen er zijn (ja) maar hoe heten die en waar kan je ze kopen ?

Link naar reactie

@pampus; Tjonge, man jij komt toch wel eens in een watersportwinkel lijkt me. Daar liggen die dingen in de bak. Je kan ook nog overwegen om een stevige zekeringhouder (ook zoals op jachten gebruikelijk) monteren. Zekering er uit; spanning afgesloten. Nadeel van deze methode is de vonkvorming zodra je de zekering er weer in duwt; als er dan nare gassen hangen, dan ploft dat zo naar. Staat ie ineens in de buitenlucht.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.