Ga naar inhoud

Advies gevraagd voor daily drive


mohikaan

Aanbevolen berichten

Mijn eega heeft vandaag haar PC Hoofdtractor (Dodge Nitro) verkocht en zoekt iets anders; Kleiner, minder wegenbelasting , zuiniger, 2e hands, Diesel etc. Budget ca. 20K.

 

Nou is er natuurlijk waanzinnig veel te koop met deze criteria, maar ik zoek verfijnde techniek, kwaliteit en toch wel enigzins stijlvol (Fiat Panda valt bijv.af) 

Lees zelf geen autobladen en weet ook niet waar de buren in rijden, dus heb geen parate kennis.

 

Voorlopig denk ik aan BMW X3 of 1 serie (118)

Wat me ook opvalt is dat heel Nederland zn BMW en Mercedes inruilt voor een Audi. 

 

Welke adviseerbare types van Audi zijn er? Hebben andere merken vergelijkbare autos? Ervaringen? Does en don'ts?

Link naar reactie
  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb weinig 'brede' autokennis, maar een Einzer Diesel is géén slechte auto!

 

Had zelf een 120 tweedeurs, fijn karretje! Geen rare dingen qua slijtage/problemen in 200.000 leasekilometers. Haalde ondanks regelmatige Autobahnuitstapjes en veel korte stukjes een keurige 1:17 over die twee ton kilometers.

 

Uit-ste-ken-de wegligging, heerlijke (sport-)stoelen en met 180pk/300-nog-wat Nm lekker dynamisch rijden...

Link naar reactie

Ik zou een bmw met een n47 dieselmotor eerlijk gezegd links laten liggen. Die kunnen behoorlijke distributiekettingproblemen krijgen, zelfs bij de latere generaties kennelijk (na 2011)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47#Timing_chain_problems

 

Dit is 1 van de meest geplaagde motoren in de geschiedenis van bmw denk ik.

En om die distributiekettingproblemen maar een extra uitdaging te geven loopt die ketting dus aan de achterkant van de motor (dus tussen motor en schutbord) ipv de normale plek aan de voorkant. Dus toegang is vrijwel onmogelijk tenzij je de motor eruit haalt. (al heeft z'n opvolger (b47) de ketting daar ook lopen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Alfa Romeo Giulietta 2.0 jtdm, 175 pk en 350 Nm koppel. Dat Giulietta is niet de jongste in het segment, maar m.i. nog steeds een van de mooiste. Misschien niet helemaal rammeltjes vrij, maar motorisch en qua besturing erg goed. In Rosso Competizione met QV pakket helemaal een plaatje!

Link naar reactie

Mee eens.

De opmerking van Guido wordt zeer ter harte genomen.

Overigens komen nu Volvo C40 en C60 ook in het vizier.

 

Zal eens een Excelsheetje maken met de diverse eigenschappen, kosten/maand, verbruik etc. Hoewel ik niet geloof dat het erg doorslaggevende elementen zullen zijn.

Ook een kolom met gemiddelde prijzen onder vergelijkbare omstandigheden ( leeftijd en Km stand.

Keuze wordt trouwens weer beperkt door de div. eisen: Kleur carrosserie, Volleder, Navigatie, + een aantal andere opties, automaat,  etc. Dan vallen heel veel autos af!

aangepast door mohikaan
Link naar reactie
7 uren geleden, mohikaan zei:

Wat me ook opvalt is dat heel Nederland zn BMW en Mercedes inruilt voor een Audi.

 

 Is dit weer zo'n typische ik roep maar wat opmerking? Ik ben benieuw waarop jij dat baseert. In onze zoektocht naar een nieuwe cabrio keek ik ook naar de Audi A5. Na een avondje inlezen maar gauw laten varen. Wat een ellende bak is dat....

 

Maar goed on topic deze al overwogen?

 

 

overview-mini-clubman.jpg

Link naar reactie
5 uren geleden, mohikaan zei:

Overigens komen nu Volvo C40 en C60 ook in het vizier.

 

Je bedoeld neem ik aan V40 en V60?

De v60 is (was) met 5 cyl diesels verkrijgbaar en dat zijn fijne motoren.

Wel distributieriem, dus elke 180dkm vervangen.

De automaten van volvo lopen trouwens in die auto's wel wat achter, Dat zijn 6 traps automaten, dus niet die 8 traps ZF bak.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
15 uren geleden, mohikaan zei:

Mijn eega heeft vandaag haar PC Hoofdtractor (Dodge Nitro) verkocht en zoekt iets anders; Kleiner, minder wegenbelasting , zuiniger, 2e hands, Diesel etc. Budget ca. 20K.

 

Nou is er natuurlijk waanzinnig veel te koop met deze criteria, maar ik zoek verfijnde techniek, kwaliteit en toch wel enigzins stijlvol (Fiat Panda valt bijv.af) 

 

Een Z3 Coupe? Is alleen niet in diesel te krijgen maar als je  aandringt zijn er vast GuidoK-achtigen die er een diesel in willen lepelen :hypocritesmiley:

Link naar reactie
9 uren geleden, Sjonnie Kroket zei:

 Is dit weer zo'n typische ik roep maar wat opmerking?

Mag graag wat overdrijven, maar zie steeds meer Audies en vlgs mij halen ze marktaandeel weg bij BMW.. Buurman heeft ook zn 3 serie er voor ingeruild. Zal eens gaan vragen waarom en ervaringen.

Je opmerking over A5 neem ik ook mee..

Maarre? ben jij niet een erg bevooroordeelde BMW fanaat?

Ps Nieuwe Mini vindt ik leuk, maar werd te klein bevonden

Link naar reactie
2 minuten geleden, mohikaan zei:

Buurman heeft ook zn 3 serie er voor ingeruild.

 

Ik zou verder kijken dan je buurman :rolleyes:.

Het marktaandeel van BMW neemt juist toe en dat van Audi neemt af. Kijk maar:

 

BMW

Audi

Link naar reactie
1 uur geleden, Emi zei:

 

Een Z3 Coupe? 

Staat bij mij bovenaan de lijst!!!, maar Azam vindt ze afschuwelijk lelijk. (smaken verschillen)

Ze denkt dat ze nooit meer zo'n mooie auto als haar NITRO kan vinden.

Ze snapt ook niet waarom andere mensen mn XKR  zo mooi vinden (We worden er vaak  door bezoekers op de zaak en op parkeerplaatsen etc. mee gecomplimenteeerd).

 

En Guido heeft gelijk, V40 of V60. Waarbij de V40 op dit moment bovenaan de lijst staat

aangepast door mohikaan
Link naar reactie
13 minuten geleden, Emi zei:

 

Ik zou verder kijken dan je buurman :rolleyes:.

Lijkt idd duidelijk.

Als je het beter wil bekijken, moet je de Totale verkoopcijfers van de 3 en 5 serie er buiten laten (die lopen al zo lang) en de modellen vergelijken die pakweg na 2010 op de markt zijn gekomen.

Maar zo fanatiek ben ik nou ook weer niet

Link naar reactie
2 minuten geleden, mohikaan zei:

 

Als je het beter wil bekijken, moet je de Totale verkoopcijfers van de 3 en 5 serie er buiten laten (die lopen al zo lang)  

 

Dat is waar. 

Link naar reactie
  • Administrator

V40 van na 2012 neem ik aan dan Henk (ofwel het "nieuwe" model)? Dat zijn fijne auto's als bagageruimte en ruimte achterin niet je belangrijkste criteria zijn. Rijden lekker, goed uitgerust, etc. Ik ken meerdere mensen die er al probleemloos de nodige kms mee maken.

 

Ik heb voor grofweg hetzelfde budget onlangs een 316i touring met de meeste van de beschikbare opties uit november 2011 gekocht. Fijne auto, maar je moet dat wel echt zien als een "ontspannen reisauto". Voor de tussensprintjes hoef je hem niet te kopen zal ik maar zeggen. Voor de ruimte achterin en de kofferruimte daarentegen wel. Ander puntje van aandacht is dat het verbruik wat tegenvalt. Fabrieksopgave gemiddeld verbuik dik 1::16, ik kom als ik vooral lange afstanden aan rij met de airco aan echt niet verder dan 1:14.

Link naar reactie

V40 is pas gisteren komen boven drijven. Ben me van een facelift/upgrade 2012 (nog) niet bewust, dus goede tip. (Ook belangrijk als een auto geproduceerd in 2011  pas in 2013 op kenteken is gezet).

Ben vandaag het crosscountry model op het spoor gekomen, is 4 cm hoger en ziet er stoerder uit, wat Azam leuk vindt.

Ook begonnen met een excel sheet  om ze te vergelijken op dit soort dingen (bij import is de uitstoot een belangrijk item bij BPM berekening)

Link naar reactie

Ik zie hier meerdere malen de audi voorbijkomen, nou weet ik uit recente ervaring dat ik met een grote boog om die auto's zou lopen. Mijn vader (zijn voor mij nog wat te prijzig) heeft een hele maand plezier kunnen hebben van zijn A5 van 3 jaar oud met 60k op de teller. Versnellingsbak was naar de klote en de motor verbruikte net zoveel olie als benzine, reactie audi dealer, bekend probleem reparatie met coulance kosten 12k. Deze audi was gekocht bij de bmw dealer, deze heeft hem uiteindelijk terug genomen en een mooie 520D geleverd. Nou dachten wij aan een incident, hij had nog 3 staan een a5, a5 quatro en een heuse rs5 die na verkoop terug kwamen met motorrevisies, versnellingsbak en kapot differentieel. En dit waren allen auto's van minder dan 4 jaar oud met nog geen ton gelopen.

 

Kortom ze rijden fijn maar het merk straalt bij mij geen kwaliteit uit waar de prijs wel naar is. Maar dat is mijn mening, er rijden ook genoeg mensen die er dolgelukkig mee zijn en er nooit wat mee hebben, maar 4 uit 4 kapot vond ik te veel om audi aan te bevelen.

 

Ik snap dat de vraag  was wat wel, daar kan ik helaas geen antwoord op geven.

aangepast door Edwinjpb111
Link naar reactie

Ik werk op een industrieterrein en het viel mij op dat er zoveel Audies hier rondrijden. Ik kreeg de indruk dat ze vergelijkbaar waren met BMW, maar dan lager geprijsd. 

Moet dit idee dus blijkbaar (thanks to this topic) herzien 

Link naar reactie
  • Administrator

Je zou ook eens moeten kijken naar hoe lang de garantie op een jong gebruikte Audi is. De laatste keer dat ik keek was dat een jaar, afgezet tegen twee jaar Premium bij BMW. Ik vind dat toch ook vreemd. Je mikt op precies dezelfde doelgroep, maar durft kennelijk geen twee jaar garantie te geven.

 

Ook al wil je geen auto in die categorie kopen of vervalt je garantie mogelijk door invoer: ik vind het toch opvallend ...

Link naar reactie

2 jaar garantie geven straalt vertrouwen uit. Daardoor kun je een product ook wat duurder in de markt zetten.

Toch kan er wel degelijks iets kapot gaan in die periode.

 

Door bij een auto met gelijke kwaliteit(!) korter garantie te geven, verklein je de kans dat je garantie moet geven!

Hiermee verlaag je de kosten en kun je een auto goedkoper aanprijzen. 

Het kan in beide gevallen een prijsbeleid zijn.

Zelf koop ik liever een auto zonder garantie van een particulier voor een lage prijs, dan (2e hands) 2000 euro meer betalen voor 1 met garantie bij een handelaar.

Dit standpunt heb ik hier al vaker verwoord

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, maar het ging mij dus niet om wat je liever doet: het ging mij er om dat BMW en Audi op hetzelfde publiek mikken en qua prijs redelijk vergelijkbaar zijn. Dat vind ik dus een opvallend verschil omdat tweedehands Audis bij de dealer niet wezenlijk goedkoper zijn dan tweedehands BMWs.

Link naar reactie

Toch kloppen bovengenoemde observaties en theorieën niet met de empirie van de laatste circa 3,5 jaar. 

Onderstaand de verkoopcijfers:

BMW

2016: 5862

2015: 19754

2014: 15499

2013: 19042

 

Audi

2016: 4580

2015: 17288

2014: 15658

2013: 17741

 

Uit deze statistieken kan je toch stellen dat er behoorlijk meer BMW's zijn verkocht dan Audi's.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.