Ga naar inhoud

Uitgebreid stappenplan exterieuronderhoud


Emi

Aanbevolen berichten

Hangt er van af. Als je een waxlaag hebt, wordt die aangetast (of soms verdwijnt die zelfs) door bepaalde shampoo's (die van de Action staat erom bekend niet vriendelijk te zijn voor je waxlaag. Terwijl een goed waxlaag na heel veel wasbeurten en veel zware regenbuien gewoon blijft zitten, is de wax die aan budget shampoo's wordt toegevoegd van een niet zo hoge kwaliteit. Zo'n waxlaag ben je vaak na een paar regenbuien al grotendeels kwijt.

Link naar reactie

De action shampoo staat erom bekend dat hij vriendelijk is voor de waxlaag en 'm heel goed in stand houdt. De wax die eraan toegevoegd wordt is van ontzettend hoge kwaliteit en ontzettend duur werd hier verteld. Carnaubawas. Daardoor wordt de waslaag in stand gehouden en blijft deze na vele wasbeurten en zware regenbuien gewoon zitten.

Maar ik ben benieuwd of de factor 37 in prijs iets uitmaakt :lol:

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Ja Emi,dat begrijp ik.

Maar wat maakt dat uit als je de auto toch elke week weer wast... wat doet zo,n waslaag nou eigenlijk?

Ok misschien is zo,n heel goedkope shampoo niet zo goed,maar dan nemen we er een van een betere kwaliteit,wat zou nu per saldo het verschil zijn...Tuurlijk ziet een auto er geweldig uit als je m net in de was gezet hebt nadat je m helemaal gepoetst en gepolijst hebt.

Maar volgende week zaterdag is de mijne gewoon weer aan de beurt omdat ie me de hele week naar mijn werk heeft moeten brengen..en de auto die helemaal dik in de was staat moet toch ook weer gewassen worden,simpel afspoelen kun je vergeten,zelfs met de beste was of niet wees eerlijk.

Begrijp me niet verkeerd hoor soms ga ik ook polijsten en in de was zetten,gewoon omdat ik dat leuk vind dus ik begrijp dat best,maar of het nu echt het verschil maakt??

Link naar reactie

Ik ben er inmiddels wel uit,.... de Gold Glass shampoo ga ik eens proberen voor de Z4 en de Klara voor de Renault van m'n vrouw. De laatste is nog eens in de aanbieding ook! :lol:

hsozdy.jpg

ae3bzk.jpg

Gel shampoo houdt de waxlaag intact

Er zijn veel goede autoshampoo's maar voor 12 euro biedt Mequiars wel een hele mooie gel-shampoo die perfect schuimt en heel goed reinigt. Hij legt al direct een voelbaar glad laagje tijdens het wassen.

- Ideale autoshampoo om de waxlaag op je auto te beschermen of aan te vullen

- Deze autoshampoo is sterk geconcentreerd en dus heb je er heel weinig van nodig

- Heeft een heel mooi doseerdopje waardoor je zuinig kunt doseren.

De aanbevolen hoeveelheid die Mequiars zelf aangeeft op de verpakking is nogal aan de ruime kant, probeer het zelf maar eens op je eigen auto.

Heel goedkoop is niet eens zo slecht

Zo'n mooi wasresultaat en zo'n superglad gevoel al direct tijdens het wassen geeft de Klaro car shampoo niet (Klaro kun je bij de Action kunt kopen voor minder dan een euro). Maar de shampoo is niet slecht, zeker niet als je kijkt naar de prijs.

- Het wasresultaat is gewoon goed en het schuimt ook prima, al zegt schuim langs niet alles

- Er zijn ook laagschuimende shampoo's die goed scoren op wasresultaat

Deze autoshampoo bleef ons echt verbazen. Voor zo'n laag bedrag heb je echt een goede autoshampoo die ook goed reinigt. Niet vergelijkbaar qua eigenschappen met de GoldClass maar je kunt voor hetzelfde bedrag kun je bijna 12 liter van deze shampoo kopen!

Wel kopen: Als je nu wast met een afwasmiddel zoals vloeibaar Dreft (die droogt de lak uit) en je de auto niet in de wax zet is de Klaro beter om mee te wassen.

Niet kopen: Is niet zacht genoeg voor de lak en houdt de waxlaag niet intact.

Ons advies: Als je zelf je auto in de wax zet en het beste wilt voor de lak en een goede bescherming, dan is de Mequiars Gold Class Shampoo altijd de beste keuze.

exuseer mij de fullquote,maar om duidelijk te blijven waar het over gaat...

Link naar reactie

Bij wie is dat zo bekend Guido?

Bij mij natuurlijk :hypocritesmiley:

En ook op een (duits)motorforum las ik (moto-talk, zelfs een test, waarbij uitkwam dat deze de laklaag prima in stand hield ook al werd dat in eerste instantie niet gedacht (conclusie werd later bijgesteld)) en we weten wat voor zeikerds motorrijders zijn, maar mijn mening is natuurlijk veel belangrijker, aangezien die gestaagd is op bmw lak. :hypocritesmiley:

Soms wordt opgemerkt dat de shampoo na het wassen niet 100% glad aanvoelt. De auto moet opgedroogd worden met een doek. Dan poets je gelijk de wax in die achterblijft. Dat is bij elke wash&wax de bedoeling (zoals ik al schreef). Die mensen vergeten dat wellicht.

Ik kan het helemaal gaan quoten, maar mensen die duits spreken hebben doorgaans ook een voldoende hoog iq om google te gebruiken :rolleyes:

Maar ja, niet iedereen durft de diepte-investering aan :sFun_whistle:

Als negatief commentaar werd gegeven dat de fles er niet zo representatief uitziet. Er zijn mensen die dat belangrijk vinden en hun mening daar onbewust op afstemmen, en daar drijven de poetsmiddelenshops dan ook op. Marketing is een krachtig middel om sprookjes aan de man te brengen. In dat wereldje gaat dan dus ook rond dat de ingredienten duur zijn, want dat is een goed excuus voor de hoge prijs. Daarom is bij de poetsers ook altijd de mening dat iets wat goedkoop is gewoon niet goed kàn zijn.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heerlijk zo'n autoboertje die haar wast en poetst terwijl ik koffie drink en een sigaretje rook. Kost niet zoveel en ik kan er van genieten om naar dat wassen en poetsen te kijken. De M staat 99 % van haar tijd binnen en rijdt alleen als het droog is en soms als ik een bui op mijn kop krijg. Dan geniet ik van de pareltjes op de lak.

Kortom ik ben geen poetser, ik rij liever.

Link naar reactie

Dat had Sander toch allemaal al gepost? De exacte text copy/paste nota bene.

Maar goed, als we toch linken, hier de duitse test waarover ik schreef incl fotografisch bewijs dat de action shampoo waslagen niet aantast:

http://www.motor-talk.de/blogs/black-stone-019-26/klaro-wash-wax-shampoo-billigstes-shampoo-von-welt-t4536465.html

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat meguiars of dodojuice of poorboys of wat dan ook troep is, waar het mij om gaat is dat er in het detailpoetswereldje altijd gelijk geroepen wordt dat iets wat goedkoop is gelijk slecht is en dat dat 'algemeen bekend' is (alsof het daar dan ook meer waar van wordt). Dat wordt dan ook gelijk als feit neergezet terwijl dat hoogstens een mening is. Echt onderzoek daarnaar of ook maar een registratie (foto's oid) van het testen van het product wordt maar ff achterwege gelaten. Dat soort 'feiten' prik ik graag een gaatje in, alleen al omwille van een discussie :wink:

Wat iedereen op z'n autolak smeert moet hij/zij weten en laat je jezelf vooral door je persoonlijke voorkeur leiden. Want uiteindelijk draait het veel meer daarom ipv zwart-wit data want die is er helemaal niet, al wil 'men' daar wel graag aan omdat 'men' (in het poetswereldje) dan een houvast heeft aan wat men moet kiezen, dan hoef je zelf niet te beslissen.... en dan worden meningen al snel voor feiten aangenomen.

Maar een mening als een feit presenteren is natuurlijk vragen om een mooie tegenmening als feit gepresenteerd (het liefst in dezelfde bewoording maar dan omgekeerd :P ). Een forum is ten slotte een discussieplatform.

  • Like 1
Link naar reactie

^ Je hebt natuurlijk gewoon gelijk Guido. En je bracht me tevens op een idee. Ik ben gisteren even naar de Action gewandeld om een fles shampoo te kopen. Ik ben van plan om de motorkap van de rode Toyota Starlet van mijn vriendin in een wasbox schoon te spuiten, volgens de gebruiksaanwijzing in de wax te zetten en de kap vervolgens in drie delen te wassen met de Actionshampoo, Dodo Juice Born to be Mild en Monello Lavare. Uiteraard met de aanbevolen concentratie shampoo in de wasemmer.

Ik ga vervolgens kijken welke shampoo het beste reinigt en welke de waxlaag het beste in tact laat. Dan hebben een mythe om zeep (of eigenlijk shampoo) geholpen of juist bevestigd. <_<

shampoo_zps8dug93rt.png

aangepast door Emi
  • Like 1
Link naar reactie

^ Je hebt natuurlijk gewoon gelijk Guido. En je bracht me tevens op een idee. Ik ben gisteren even naar de Action gewandeld om een fles shampoo te kopen. Ik ben van plan om de motorkap van de rode Toyota Starlet van mijn vriendin in een wasbox schoon te spuiten

Grootste verschil tussen de action shampoo en veel andere shampoos (op eerste gezicht) is dat de action shampoo troebel is (en de meeste normale shampoo gewoon helder met een kleurtje).

Weet jij of dat komt door de wax die erin zit? Want het is dus duidelijk een 'wash&wax' shampoo (zoals ik al schreef), dus je moet het wel afdrogen (dat hoort natuurlijk sowieso tegen vlekken), en dan wrijf je de was gelijk in. Zo voelt het althans)

Of ben mij ook wel eens gewone shampoo tegen gekomen die troebel is?

Link naar reactie

Leuk topic! Afgelopen zomer ook een start gemaakt met een goede detailing set. Mijn ervaring tot nu toe:

- Meguiars clay kit. Werkt erg goed. Best verbazingwekkend hoeveel troep er nog van de auto komt na een wasbeurt. Lak voelt spiegelglad aan. Aanbrengen en uitwrijven van volgende stappen gaat na het kleien erg soepel. Als je het hompje klei op de grond laat vallen, moet 'ie helaas de prullenbak in..

- Meguiars ScratchX. Mijn Z3 zat vol met hele fijne wasstraatkrasjes van de vorige eigenaar. Met ScratchX vrijwel al deze krasjes weggekregen, sommige plekjes moet ik nog met een iets groffer middel wegwerken. Zeer mooi resultaat op mijn unilak (zwart).

- Meguiars Ultimate Polish. Eigenlijk een voeding voor de lak. Gaf op mijn Cosmic Schwarz een hele diepzwarte glans. Op donkere kleuren i.m.o. echt de moeite waard.

- Meguiars Ultimate Wax. Houdt het redelijk lang vol, mooie glans en vuil is makkelijk weer te verwijderen. Gevoelsmatig denk ik echter dat er betere waxmiddelen zijn. Hier ga ik nog wat mee experimenteren.

@Emi; Ben benieuwd wat er uit de autoshampoo test komt.

10prplu.jpg

aangepast door Evan_S
Link naar reactie

Leuke materie toch de shampo en wax middelen en techniek.

Misschien mijn ervaring ook eens delen. Ik hou van een schone glimmende auto en wil daar niet te veel tijd aan besteden. Het rijden vind ik belangrijker.

Uitbesteden doe ik niet en ook niet de wasstraat.

Ik heb altijd, ca 40 jaar, mijn vervoermiddelen zelf gewassen en in de was gezet.

Daarbij natuurlijk ook door onwetendheid en onervarendheid van alles gebruikt en goed en of fout gedaan.

Shampo , Wat wil ik ermee. Het vuil moet goed loskomen en inkapselen, vet en ander plakkerig spul losweken, niet krassen , geen waxlagen oplossen en mijn handen niet oplossen.

Vroeger natuurlijk begonnen met wat er bij Pa en Ma in het keukenkastje aanwezig was. Dreft / Andy enz. . Tot overmaat van ramp en onwetendheid met spons en zeem.

Kortom, vuil ging er goed af , ook de waslaag en de lak werd beschadigd (ruw) . Ik maakte meer krassen dan schoon. :-(

Daarna kwamen de Valmas en Turltels . Hele verbetering. Minder schade .

Ca 10 jaar geleden een set poorboys shampo gekregen. Deed eigenlijk hetzelfde, nl goed schoonmaken, maar bleef veel beter schuimen en maakte minder krassen. Ook fijner in gebruik. Er gaan ook meer wasbeurten uit de liter fles. Dat is mij die 10€ meer zeker waard ( doe er 2 jaar mee)

Hetzelfde verhaal gaat op met de wax. Een A merk wax van bv poorboys / meguairs geeft een mooi(er) resultaat dan een standaard "turtle / valma" , maar verwerkt veel fijner.

Of de wax langer blijft zitten betwijfel ik .

Maar ook een flesje poorboys wax kost ca 15 € tov std gamma producten van 5 €. De wax gaat ca 2 jaar mee. Is mij het zeker waard.

Ik wil niet pleiten dat alle A merken altijd beter zijn dan B merken. Dat zal je zelf moeten ondervinden.

Dat heb je ook met de auto gedaan.

Met een Dacia Logan van 10k€ kom je ook van A naar B. Maar ja heb je een keer in een BMW Z3/4 gereden , is dat toch een andere beleving om van A naar B te reizen. Daar heb ik dan ook het geld voor en voor over....

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • Administrator

Nu ik sinds kort in het gelukkige bezit ben van zowel een eigen oprit, als een hogedrukreiniger (met shampoo reservoir), als twee daily's de volgende vraag:

 

Welke spons en zeem (vast een barbaars woord in de detailing wereld) / droogdoek zou ik volgens jullie naar de stand van nu moeten gebruiken voor de daily's?

 

Ik ben voor alle duidelijkheid niet uit op urenlang detailen voor de daily's, maar meer om ze allebei achter elkaar snel even af te spuiten op zaterdagmiddag en voor 90% schoon te maken als ze bijvoorbeeld niet onder de carport hebben gestaan en stof en regen hebben gepakt ... Het zijn beide stations van redelijke omvang (V70 / E91). De droogdoek moet dus in ieder geval een grote capacitiet hebben of goed uitwringbaar en dan opnieuw inzetbaar zijn ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.